Miksi Korpin kalenteri Jyväskylän Yliopiston kalenteriksi
- Yleensä ensimmäinen ajatus: "Minä en rupea käyttämään Korpin kalenteria"
- Korpin kalenterin kantava idea on se, että sitä ei tarvitse juurikaan
käyttää. Tapahtumat tulevat sinne automaattisesti. Opetustapahtumat,
kokoukset jne.
- Yksi ihminen laittaa, moni hyötyy => aikaa jää tuottavaa työhön ja
kalenteri on aina ajan tasalla.
1. Se toimii
Korpin kalenteri on ollut aktiivisessa käytössä jo keväästä 2002.
2. Kalenteri on suunniteltu nimenomaan opetus- ja kokouskäytäntöjä varten
Korpin kalenterin suunnittelun lähtökohtana on ollut nimenomaan sopivuus
opetuksen järjestelyjen tukemiseen.
Samalla sivutuotteena tulee
erinomainen kalenteri erilaisia kokouskäytäntöjä varten.
3. Muut ovat kateellisia nimenomaan Korpin kalenterin saumattomasta integroinnista
Jyväskylän yliopiston ulkopuoliset tahot, jotka ovat tutustuneet Korppiin,
ovat olleet kateellisia Korpin kalenterin saumattomasta integroinnista
kurssitapahtumiin, salivarauksiin ja ryhmäkalenteriin.
4. Täydellinen integrointi salivaraukseen
Yliopiston aikaisempi Sali-järjestelmä oli osin samojen tekijöiden tekemä.
Siksi kaikki se kokemus mitä yliopiston salivarauksista oli opittu 15 vuodessa,
on pystytty hyödyntämään Korpissa. Kun salivaraus on integroitu kurssihallintaan,
päästään tilanteeseen jossa kurssitapahtuman luominen yksi ainoa toimenpide
jolla tulee tieto salivarausjärjestelmään, opettajan lukujärjestykseen sekä
kaikkien kurssille ilmoittautuneiden opiskelijoiden lukujärjestykseen.
"Sali" voi toki olla ihan mikä tahansa yhteinen tarvittava resurssi, kuten
siirrettävä videoprojektori, auto, vene tms.
5. Täydellinen ajantasaisuus
Korpin kalenterin tekniikan ansiosta kalenterit ovat aina ajan tasalla (ks. oma luku).
Kun esim. salivaraus poistetaan, on tieto välittömästi kaikkien niiden kalenterissa
joita muutos koskee. Haluttaessa esim. lisäyksestä ja perumisesta tulee myös
sähköpostiviesti.
6. Ryhmäkalenteri
Tekniikan ansiosta ryhmäkalenteri tulee lähes sivutuotteena. Ryhmäkalenterin ansiosta
voidaan helposti tarkastella tietyn ryhmän esimerkiksi yhteisiä vapaita aikoja.
Niiden osalta jotka eivät käytä Korpin kalenteria, lähetetään automaattisesti
sähköpostia uusista tapahtumista.
7. Vastaanottoaikojen varaus
Korpista voidaan varata vastaanottoaikoja (esim. opettajilta). Varattu aika
näkyy opettajan ja opiskelijan kalenterissa. Jos jompikumpi peruu ajan, poistuu
se molempien kalenterista ja tiedoksi lähtee vielä sähköpostiviesti. Varaajana voi
olla myös useamman opiskelijan ryhmä ja varaukseen voi liittää lisätietoa, jonka
perusteella opettaja voi valmistautua tapaamiseen.
Ominaisuutta on käytetty myös esim. UPJ-neuvotteluaikojen varaamiseen.
8. Kalenterin käyttö mobiiliselaimella (mm. kännyköillä)
Korpin kalenteriin on erillinen mobiilikäyttöliittymä, jolla kalenteria
voidaan käyttää hieman rajoitetummin mistä tahansa laitteesta jossa
on alkeellinenkin WWW-selain.
Normaalia käyttöliittymää voidaan myös riisua niin, että kaikki
Korpin kalenteritoiminnot, salinvaraus mukaan lukien, voidaan tehdä
mobiililaitteelta. Tämä edellyttää yleensä riittävän (väh n.200x300) kokoista näyttöä
laitteelta, eli silloin tarvitaan ns. uudemman sukupolven "bisenespuhelin"
tai mobiili internetlaite.
Jos mobiililaite tukee synkronointia, niin Korpin kalenteri
voidaan synkronoida mobiililaitteen kanssa.
9. Synkronointi (mm kännykän kalenteriin)
Korpin kalenteri voidaan synkronoida mihin tahansa SyncML-standardia noudattavaan
kalenterijärjestelmään. Esimerkiksi useimpiin mobiililaitteisiin, erilaisiin
kolmannen osapuolen kalentereihin kuten MS Outlook yms.
Synkronointi tarkoittaa tässä sitä, että kahden kalenterijärjestelmän välillä
toiseen lisätyt uudet tapahtumat lisätään myös toiseen. Samoin toisesta
poistetut poistetaan myös toisesta. Myös jos jommassa kummassa muutetaan
tapahtuman tietoja, niin sama muutos tehdään toiseen. Korpin tapauksessa kuitenkin
niillä oikeuksilla, joita synkronoijalla on kalenteriin. Esim. kurssitapahtuman
poistaminen omasta kalenterista tarkoittaa Korppiin synkronoituna sitä, että
ei osallistuta tapahtumaan. Muille osallistujille tapahtuma jää.
Jatkos synkronointi on helppo ulottaa myös muistiinpanoihin, osoitekirjaan
ja tehtävälistaan.
Korpin kalenteriin on haettavissa myös helposti tapahtumia Yliopiston tapahtumakalenterista.
Lukuja Korpin kalenterin käytöstä
| 6.8.2007 | 26.5.2009 | 24.3.2010 |
Korpissa käyttäjiä | 46711 | 58960 | 119989 |
Kuinka monella on kalenteritapahtumia | 24462 | 32490 | 36631 |
Kuinka moni on tehnyt omia tapahtumia | 6796 | 9336 | 10194 |
Kuinka moni on toiminut opetustehtävissä | 4267 | 5559 | 5848 |
Kuinka moni on varannut saleja | 268 | 1321 | 1531 |
Korpissa erilaisia ryhmiä | 114403 | 175182 | 209967 |
Korpissa tapahtumia | 814468 | 924542 | 1059135 |
Sähköpostilistoja | 10226 | 15888 | 19095 |
Kalenterihakuja minuutissa | 30 | 20-30 | 20-40 |
Kalenterisivun yleisyys | 3. | 1.-6. | 1.-3. |
Synkronointikäyttäjiä | | 581 | 772 |
Mitä Korpin kalenterissa on eri tavalla kuin muissa kalentereissa
1. Tekniikka
- "tavallisessa" kalenterissa lähtöajatuksena on henkilön tapahtumien hallinnassa.
Tämä johtaa vaikeuksiin kun halutaan yhdistellä kalentereita ja päivittää
kalentereita monesta eri perspektiivistä.
- Korpin kalenterin lähtökohta on käänteinen. Itse asiassa Korpissa ei ole
lainkaan varsinaista kalenteria. Kalenteri on vain näkymä dataan jonka
muodostavat ryhmät ja tapahtumat.
- Jokaiseen tapahtumaan liittyy yksi tai useampi ryhmä. Ryhmät voivat
olla sisäkkäisiä (rekursiivisia).
- Jos tapahtumaan tulee muutos, niin muutos näkyy heti kaikille niille
ryhmäläisille, jotka kuuluvat tapahtumaan liitettyyn ryhmään.
2. Ryhmät
Esimerkkejä ryhmistä
- kurssilaiset
- kurssin tietty harjoitusryhmä
- kurssin opettajat
- tiedekuntaneuvosto
- laitosneuvosto (esim. varajäsenineen)
- kaikki yliopiston opettajat (koostuu kaikkien laitosten opettajista).
- laitoksen opettajat (koostuu eri linjojen professoreista, assistenteista, lehtoreista jne.)
- kaikki yliopiston laitosjohtajat
Korpin ryhmät pyritään muodostamaan suurelta osin automaattisesti.
Esimerkiksi kun opiskelija ilmoittautuu kurssille, niin hän liittyy
kurssin ryhmään. Kun opiskelija ilmoittautuu johonkin harjoitusryhmään, niin
hän liittyy harjoitusryhmän Korppi-ryhmään. Samalla kun opiskelija menee
katsomaan omaa kalenteriaan, niin hän näkee siinä kaikki kurssiin
liittyvät tapahtumat automaattisesti. Toki on vielä suunnittelutila, jossa
voi "kokeilla" miltä kalenteri näyttäisi jos osallistuisi jollekin kurssille.
Jokaisesta Korpin ryhmästä voi muodostaa postilistan. Listan muodostuksen
helppoutta kuvannee se, että postilistoja on yli 10000. Monikertaisesti
enemmän kuin yliopiston muissa järjestelmissä.
Korpin ryhmät ovat myös Korpin oikeusjärjestelmän perusta. Ryhmään kuuluminen
tuottaa tiettyjä oikeuksia Korpissa. Esimerkiksi oikeuden lähettää sähköpostia muille
ryhmäläisille. Tai opettajaryhmään kuuluville oikeuden luoda uusia kursseja.
Käyttömahdollisuudet ovat rajattomat.
3. Tapahtumat
Jokaiseen Korpin tapahtumaan liittyy ryhmät, joita tapahtuma koskee.
Ei koskaan yksittäisiä henkilöitä. Nimenomaan tällä taataan tietojen
oikeellisuus ja ajantasaisuus. Tieto tulee siitä, miten se on
määritelty.
Jokaiseen tapahtumaan liittyy myös tila, jossa tapahtuma pidetään.
Toki tila voi olla tyhjäkin. "Normaaleissa" tilanteissa tila
on esimerkiksi joku yliopiston saleista. Tällöin tapahtumaan
ja tilaan liittyy salivaraus. Tapahtuman poistaminen poistaa
salivarauksen automaattisesti. Kun sali liitetään tapahtumaan,
varmistetaan tiedon yksikäsitteisyys, eli kukaan toinen ei voi
enää samaksi ajaksi varata samaa tilaa.
Tapahtumaan liittyvä tila voi olla myös "käsin kirjoitettu".
Tällainen tulee kyseeseen esimerkiksi henkilökohtaisten tapahtumien yhteydessä.
Ei ole mielekästä juuri koskaan luoda tapahtumaa, jossa on salivaraus ja
osallistujana vain yksi henkilö. Korppi varoittaa tästä ja ehdottaa,
että tapahtuma kannattaa luoda ryhmälle (esimerkiksi laitosneuvosto).
Tällöin pelkästään salivarauksella saadaan tieto myös kaikkien
osallistujien kalenteriin.
4. Salit (eli tilat)
- Korpin salit (tilat) ovat määrämuotoisia ja yksikäsitteisiä. Näin
varmistetaan että samaa tilaa ei voida varata moneen tarkoitukseen.
- Tilat voivat olla myös epävirallisia ja silloin ne ovat salivarauksen
ulkopuolella. Esim. tapahtuman paikkana voi olla Uimahalli.
- Viralliset tilat on liitetty karttatietokantaan ja niiden sijainti
voidaan tarkistaa erilaisilta kartoilta, mukaan lukien Google Maps.
Näin ulkopaikkakuntalaisille osallistujille voidaan tarjota
mahdollisuus "navigoida" tiloihin.
Kalenterin käyttöesimerkkejä
- opiskelija ilmoittautuu kurssille => kurssin tapahtumat automaattisesti kalenterissa
- opettaja peruu yhden tapahtumista => poistuu kaikkien kalenterista ja salivarauksesta
- opettaja haluaa löytää ajan kurssin ylimääräiselle kuulustelulle, niin että
mahdollisimman moni pääsisi mukaan.
- opettaja ottaa kurssiryhmän kurssikalenterin ja katsoo mihin aikaan
olisi vähiten päällekkäisiä menoja kurssilaisilla.
- opettaja klikkaa vapaata aikaa ja pyytää etsimään vapaan salin
johon kaikki mahtuvat
- opettaja suorittaa varauspyynnön vapaaseen saliin
- kuulustelu on kaikkien kalenterissa
- opettaja saa tiedon kun sali on vahvistettu
- uusi opiskelija ei tiedä missä luentosali on. Hän klikkaa Korpin kalenterissa
salin nimeä ja pääsee karttaan josta voi siirtyä yksittäiseen rakennukseen tai
vaikkapa Google Mapsiin jolla hän saa valmiin reitin juna-asemalta luentosaliin.
2. Kokoukset
2.1 Laitosneuvostot ja vastaavat
- ryhmän sihteeri (esim. laitosneuvoston tapauksessa amanuenssi)
valitsee kokouspäivän ja varaa salin ryhmälle (esim. laitosneuvosto).
=> tapahtuma on kaikkien jäsenten kalenterissa.
2.2 Ketkä osallistuvat
- ryhmän sihteeri haluaa muistuttaa kaikkia kokouksesta ja halua tietää
ketkä osallistuvat. Sihteeri painaa Korpin kalenterissa tapahtumaa
ja valitsee siltä "lähetä sähköposti". Korppi muotoille valmiiksi
tapahtumasta muistuttavan viestin ja laittaa viestiin linkin,
jota klikkaamalla voi sanoa osallistuuko tapahtumaan vai ei.
Tällöin esimerkiksi varajäsenet voivat seurata että tulevatko
heidän varsinaiset jäsenensä osallistumaan, vai pitääkö varajäsenten
osallistua.
2.3 Yhteisen ajan löytäminen seuraavalle kokoukselle ja tapahtuma kännykkään
- jonkin ryhmän kokouksen lopuksi halutaan löytää seuraava kokousaika.
Ryhmän sihteeri avaa ryhmäkalenterin sopivalta viikolta ja katsotaan
vapaita aikoja. Sihteeri varaa tilan ja kokous on kaikkien kalenterissa.
Osa ryhmäläisistä käyttää mobiilikalenteria ja he painavat mobiililaittessaan
"synkronoi" ja tapahtuma on siirtynyt myös kännykkään.
2.4 Päätinpä perustaa ryhmän ja kutsua sen kokoukseen
Varsin usein on seuraava tilanne:
- pitää perustaa työryhmä jotakin varten ja kutsua koolle kokous.
- nykyisin kirjataan osallistujien nimet jonkin sähköpostisovelluksen
ryhmälistaan. Mikä pahinta, tieto jää yhden ihmisen koneelle.
- sitten lähetetään jäsenille sähköpostia ja pyydetään kertomaan
vapaista ajoista.
- vastauksena tulee tukku aikoja joiltakin, osalta ei. Sihteeri
lähettää uuden postin ja pyytää valitsemaan kolmesta vaihtoehdosta.
Taas tulee postia ja joku muistaa ettei mikään noista ajoista käykään.
Ja postin vaihto jatkuu. Viiden ihmisen ryhmässä helpostikin 20 postia
ennen kuin välttävä aika löytyy. Sitten alkaa salivaraus...
- Korpilla sihteeri tekee uuden ryhmän ja jokainen ryhmäläinen saa
automaattisesti sähköpostin, jossa pyydetään liittymään ryhmään.
Sihteeri tietää heti ketkä ovat reagoineet ryhmäkutsuun.
- Sihteeri katsoo ryhmäkalenteria ja joka varaa suoraan salin vapaaseen
aikaan tai kysyy sähköpostilla ryhmältä että onko kellään tätä
aikaa vastaan ja pyytää merkitsemään mahdolliset esteet suoraan
Korpin kalenteriin.
2.5 Pippalot tai vapaaehtoinen tapahtuma
Halutaan pitää tapahtuma, josta tiedotetaan osallistujille
ja annetaan heille mahdollisuus lisätä tapahtuma kalenteriinsa.
- tehdään Korppiin tapahtuma mahdollisine salivarauksineen
- lähetetään kohderyhmälle sähköpostia ja siihen linkkinä
tapahtuman linkki
- potentiaalinen osallistuja saa sähköpostin. Jos ei kiinnosta
heittää roskiin.
- jos kiinnostaa, painaa linkkiä ja Osallistun nappia
=> tapahtuma on henkilön kalenterissa ja kokoonkutsuja
näkee montako on tulossa.
Jos halutaan vielä esim. kysellä ruoka-allergiota tms, niin
luodaan Korpin "kurssi" johon liittyvä saa kyselyn ja
vastaamalla kyselyyn, menee tapahtuma hänen kalenteriinsa
ja järjestäjä saa kootun yhteenvedon erikoistoiveista.
No eikö kaikkea tätä voi hoitaa valmiilla tusinakalenterilla
Ei voi. Jyväskylän Yliopiston päätehtävä on opetus ja tutkimus.
Tietojärjestelmien tulee tukea näitä toimintoja. Osa toiminnoista hoituisi
muillakin kalentereilla, mutta sitten päätehtävän kannalta marginaaliset
ryhmät määräisivät kahden tai useamman erillisen järjestelmän
käyttöön.
1. Ryhmätietoa ei ole missään muualla kuin Korpissa
- mikään muu järjestelmä ei sisällä yhtä paljon ryhmätietoa kuin Korppi.
- tämän ryhmätiedon synkronointi olisi kallista ja aikaa vievää.
- yliopistossa on henkilökuntaa
Yhteensä | 2400
|
opetushenkilöstö | 780
|
tutkimushenkilöstö | 690
|
muu henkilöstö | 1011
|
- Korpin mukaan opetusta on antanut kaikkiaan yli 5800 henkilöä.
Eli kaikkien noiden osalta Korpin kalenteri on jo automaattisesti
käytössä vaikkeivat he sitä välttämättä ole tiedostaneetkaan.
- jokaisella laitoksella 2-3 henkilöä käsittelee salivarauksia
(usein amanuenssit ja opetusjärjestelyistä vastaavat henkilöt)
- kaikki virastomestarit käsittelevät salivarauksia.
- eli merkittävä osa yliopiston henkilöstöstä jo käyttää Korpin
kalenteria ehkä jopa tietämättään.
- jos tapahtumaan liittyy esimerkiksi salivaraus, niin mikään
muu järjestelmä ei sisällä tietoa salien nimistä ja varaustilanteesta.
- jos tapahtumaan liittyy ryhmätietoa, niin se ei kulje luotettavasti
standardien synkronointirajaintojen kautta. Toki voidaan ohjelmoida epästandardeja
rajapintoja puuttuvan tiedon kuljettamiseen, mutta herää kysymys, että miksi
pitäisi, jos kaikki on jo valmiina.
3. Erilainen tapa käsitellä kalentereita
- seuraavan lainaus esimerkiksi ryhmäkalenterin käytöstä MS Outlooksisa:
- "Täällä nyt Outlookkia käyttäneenä voin kertoa että ns
ryhmäkalenteri on jotain aivan hirveää. Jokainen voi sotkea
kalenterin omalta osaltaan ihan niin kuin haluaa, koska kalenteri
on vain kopio "ryhmän" menoista. Tapahtuman päivittäminen on
ihan älytöntä; jokainen ryhmäläinen joutuu omalta kohdaltaan
hyväksymään muutoksen. Tai on hyväksymättä.. jolloin samasta
tapahtumasta on liikkeellä monenlaisia versioita, joita kuka
vaan voi taas "jakaa" eteenpäin.
Ei mikään ihme jos välillä ollaan vähän eri ajoissa ja paikoissa."
- edellinen lainaus osoittaa varsin hyvin miksi muunlainen lähestymistapa
kuin Korpin käyttämä, on tuhoon tuomittu.
- joku voi olla tyytyväinen siihen toiseenkin tapaan käsitellä tietoa,
mutta hän ei olekaan kuullut vaihtoehdoista. Hyvä esimerkki oli
Jyväskylän yliopiston salivarausjärjestelmä: Uutta vaihtoehtoa tutkittaessa
kysyttiin, että kuinka moni käyttää uutta ja mitä tykkäävät. No jos
paperikirjanpidosta siirrytään mihin tahansa järjestelmälliseen muotoon,
niin tilanne paranee. Mutta Jyväskylässä oli yli 10 vuotta käytetty jo
parempaa järjestelmää ja vaihtoehto olisi ollut tähän huononnus.
Kritiikki oli vastaavaa kuin yllä. Sitten vielä väkisin yritettiin
synkronointia tuohon vaihtoehtojärjestelmään vaikka halvemmalla olisi
tehty oma uusiksi. Ja kun kulut oli maksettu ja huonoksi todettu,
tehtiinkin oma joka tapauksessa.
4. No mitä sitten voi tehdä muilla järjestelmillä?
- mahdollista on käyttää Korpin kalenterin yhteydessä "toisena käyttöliittymänä"
jotakin muuta kalenteria. Tämä on varsin luonnollista esimerkiksi
mobiililatteiden tapauksessa.
- henkilöt jotka eivät osallistu opetukseen, eivät kokouksiin
järjestävän osapuolena tms. voivat käyttää esimerkiksi vain
Outlookin henkilökohtaisia ominaisuuksia ja synkronointia
Korpin kalenteriin.
- jos henkilö on opetustehtävissä, joutuu pyytämään/varaamaan saleja
tai on kokousten järjestävänä osapuolena, niin hän joutuu käyttämään
Korpin kalenteria. Tällöin olisi voimavarojen tuhlausta käyttää
muuta kalenteria pääsääntöisesti.
- henkilöt joilla on paljon yhteistyötä muiden tahojen kanssa, voivat
käyttää myös muiden tahojen kalenterisovellusta ja synkronoida sen Korpin
kalenteriin, jolloin hänen muut menonsa ovat yliopiston kokousten
järjestäjien tiedossa.
5. Korpissa on rumempi käyttöliittymä
- vielä 2 vuotta sitten vierailevat tutustujat pitivät erityisesti
Korpin kalenteria "ammattimaisen näköisenä".
- nyt on olemassa maailmalla kalenterisovelluksia joissa on "nykyaikainen
ulkoasu".
- Informaatioteknologian tiedekunnan yksi opetustehtävistä on käyttävien
käyttöliittymien tekeminen.
- Korpissa on taustalla olevat asiat kunnossa. Käyttöliittymä on vain
tapa tuoda taustalla oleva monimutkainen informaatio käyttäjän eteen
ymmärrettävässä muodossa.
- Käyttöliittymää voidaan parantaa ja tehdä jopa kokonaan uusiksi. Tämä
jopa kuuluu tiedekunnan koulutukseen ja sitä on tehtävä jotta
opiskelijoilla on kosketus siihen mitä pitää osata työelämässä.
- suuri osa Korpin innovaatioista on tehty nimenomaan sovellusprojektien
työnä. Ja toivottavasti tehdään tulevaisuudessakin.
- Korpin käyttöliittymällä henkilökohtaisen tapahtuman tekeminen kestää
muutamia sekunteja. Ja yleensä verrataan muita vaihtoehtoja tähän.
Unohdetaan että muilla vaihtoehdoilla ei sitten muuta tehdäkään.
- Usein kritisoidaan käyttöliittymää vaikka ei ymmärretä asiaan liittyvää
prosessia. Oli järjestelmä mikä tahansa, tarvitaan pienimuotoinen
koulutus, jossa yleiset pelisäännöt tehdään selviksi. Esimerkiksi:
"ajattele aina muita, niin hekin tekevät työn puolestasi".
Entä Korpin suhde käytettyyn sähköpostijärjestelmään
- Korppi ei ole sähköpostijärjestelmä
- Korppi voi kommunikoida minkä tahansa standardin sähköpostijärjestelmän kanssa
- Korpin sähköpostilistat on toteutettu Unix-pohjaisen järjestelmän päälle (vaihdetaan Linuxiin jatkossa)
- tämä järjestelmä kuitenkin vain välittää postit varsinaiselle postijärjestelmälle
- Korpin sähköpostilistoja on moninkerroin enemmän kuin yliopiston muiden järjestelmien
sähköpostilistoja yhteensä. Tämä osoittaa Korpin sähköpostilistojen käyttökelpoisuutta
ja erityisesti helppokäyttöisyyttä verrattuna muihin listajärjestelmiin.
- jatkossa Korpin ryhmäsähköpostien osoitekirja voidaan synkronoida toiseen postiasiakasohjelmaan
Kalenteri ja sähköposti pitää olla integroitu saman valmistajan tuotteeseen
- kun lukee kaiken edellä olevan, voi vain kysyä että miksi? Mikä valmistaja
voi tarjota kaiken tuon toiminnallisuuden?
Alkuperäinen kirjoitus: Vesa Lappalainen vesal@jyu.fi