============================= M A T K A L E N T O L I I G A ============================= Tavoite: ======== - saada ihmiset lentämään mahdollisamman paljon matkalentoja Siksi kaikki kilometrit lasketaan yhteen summaluokkaan - kannustaa erityisesti vaikeampien lentojen suorittamiseen (edestakaiset, kolmiot) Siksi luokissa on kertoimet: Edestakainen: riippuliito: meno 1x, paluu 3x varjoliito: meno 1x, paluu 7x Kolmio: riippuliito: Sivu L-1: 1x, Sivu 1-2: 2x, Sivu 2-M: 6x varjoliito: Sivu L-1: 1x, Sivu 1-2: 3x, Sivu 2-M: 14x Siksi lento hyväksytään vaikka siitä ei olisi erikseen suunniteltu (jos ollaan jo matkalla ja toteaa että paluu on mahdollinen, niin tuloksen saa käyttää esim. luokkaan Lento edestakaista reittiä pitkin). - kannustaa tehtävän suunnitteluun. Siksi jokainen suunniteltu ja saavutettu käännepiste tuottaa rl: 1.2 x välin arvon. (Määrämaali 1.3 x). vl: 1.5 x välin arvon (Määrämääli 1.5 x). Jottei kelipäivänä tarvitse laskeentua alas tekemään suunnitelmaa, suunnitelmaksi kelpaa myös ilmoitus radioon ENNEN matkalle lähtöä. - kannustaa yrittämään. Siksi edestakainen ja kolmio hyväksytään vaikka ne jäävät kesken (luokkaan ilmassa suunniteltu KO => KI, ED => EI). Esim. jos yrittää edestakaista 30 + 30 ja menee paluumatkalla peltoon 10 km ennen maalia, niin saa (lasku rl-kertoimin) menomatka (laskupaikka-kp1) 20 km + paluu 3 x 20 km = 80 km. Jos kp1 on suunniteltu, niin silloin saa 1.2x20 + 3x20 = 84 km. Puuttuvan 10 km menomatkalta (lähtö-laskupaikka) saa vielä summaluokkaan, eli summaluokkaan tulisi em. lennosta 84 km + 10 km = 94 km Luokat: ======= 1. VA: Avoin matkalento rl: 1 x ____ km vl: 1 x ____ km 2. MM: Määrämaaliin lento, FAI (tehtävä suunniteltu ja lennetty maaliin) rl: 1.3 x ____ km vl: 1.5 x ____ km 3. ED: Edestakainen lento, FAI (tehtävä suunniteltu ja lennetty maaliin) rl: 2.5 x ____ km vl: 6 x ____ km 4. KO: Kolmiolento, FAI, (tehtävä suunniteltu ja lennetty maaliin) rl: 3.6 x ____ km (lyhin sivu vähintään 28% matkan pituudesta) vl: 9 x ____ km (lyhin sivu vähintään 28% matkan pituudesta) 5. EI: Lento edestakaista reittiä pitkin, (ns. ilmassa suunniteltu, voi jäädä keskenkin. Kesken jäänyt ED on EI) rl: 1/1.2 x ___ km + 3 x ____ km vl: 1/1.5 x ___ km + 7 x ____ km 6. KO: Lento kolmioreittiä pitkin, KI (väh 50% len, ns. ilmassa suunniteltu, voi jäädä keskenkin. Kesken jäänyt KO on KI 28% säännön tulee kuitenkin täyttyä), rl: 1/1.2 x ___ km + 2/2.4 x ___ km + 6 x ____ km vl: 1/1.5 x ___ km + 3/4.5 x ___ km + 14 x ____ km 7. Summaluokka - kaikkien lennettyjen (kertoimilla) kilometrien summa. Säännöt: ======== - Riippuliidossa ei alle 15 km lentoja noteerata. Varjoliidossa ei alle 10 km lentoja noteerata - ilmoitus viikon sisällä lennosta - tehtävän suunnitelmaksi riittää esim. ilmoitus radiolla (ja vastaanottajan kuittaus) ENNEN KUIN lähtöpiste on ylitetty. Tehtävän voi määritellä myös paperilla maassa, joka näytetään "tarkkailijalle" (HUOM! SE-säännöissä tiukemmat vaatimukset). - trackit (kuvat) 45 pv sisällä lennosta - kuvia ei tarvita, jos on GPS-track tai luetettavan henkilön todistus GPS:n lukemisesta ja koordinaatit leimattu kp:lla tai koordinaattien käynti näkyy trackistä - suunniteltu tehtävä lennetään 400 m sylinterein. Ilmassa suunniteltu tehtävä lasketaan vanhojen FAI:in 90 sektoreiden perusteella (eli kp jota "väitetään" kp:ksi, on oltava oikeasti käyty). - lennossa saa olla vain lähtö ja max. 2 käännepistettä ja maali (lasku?) (vapaa matkakin voi sisältää 2 kp:tä jos se pidentää matkaa, esim. lopussa ennen laskua käyty laskukelvottoman alueen päällä ja "palattu" laskuun). - poikkeuksen edelliseen tekee läpilennetty kolmio, jossa koko reitti on kertaalleen kierretty. Silloin tehtävässä voi olla 4 pistettä: 1. lähtö 2. kp1, 3. kp2, 4.kp3 1. lähtö uudelleen. Tällöin lähtöpiste (josta lähdetty ja johon tultu maaliin) pitää olla 400 m ympyrä. - jos ED voittotulos pidempi kuin EI voittotulos, niin ranking-pisteet lasketaan ED mukaan myös EI:ssä Samoin KO ja KI. - Kaikkien luokkien 1000 pisteen pohjatulos rl: 100 km kertoimin varustettua km. vl: 50 km kertoimin varustettua km. - jos lentäjän 1. ilmoitus kautta aikojen, niin alle rl: 15 km hyväksytään vl: varjoliito 10 km - jos lennossa mukana suunniteltu kp (väh. 5 km), niin ilmoitus hyväksytään vaikka lopputulos olisi alle 15 km (jos ei muuhun niin summaluokkaan) (varjoliidossa vaikka loputulos alle 10 km) - jokaisen lennon tulos menee automaattisesti summaluokkaan kerrotuilla km + se matka, joka ei tullut huomioitua tehtävän kilometreissä. Esim. keskenjäänyt edestakainen => EI-kuokkaan 2 x (lasku paikka - kp) => summaluokkaan EI-luokka + 1 x (laskupaikka - lähtö) (periaate: kaikki lennetyt km summaluokkaan) - summaluokan kilometreistä vähennetään parhaan pistesaaliin tuottavan luokan kilometrimäärä (niin kauan kuin ranking-pisteisiin saa vain 2 matkaluokkaa). Näin estetään se, ettei samasta lennosta "hyödy" 2 kertaa. Tulkintoja 2012: / vl (ne joista ei mainintaa, hyväksytty sellaisenaan) ========================= Jos on määrämaali 200 km ja matkalla on "varamäärämaali" 50 km kohdalla, niin siitä ei tule määrämaaalia jos laskee 50 km kohdalle. Tehtävä pitää olla ilmoitettu ENNEN reitille lähtöä. Toki voi tehdä niin, että lähtee kentältä pois ja vaikka 10 km päässä kentästä ilmoittaa tarkkailijalle että "Määrämaali Vesivehmaan kenttä". Tällöin tehtävä alkaa ilmoitushetkestä. Hyväksyn matkaliigassa lentoon maksimissaan vain 4 pistettä: 1) Lähtö 2) kp1 3) kp2 4) Lasku/maali Poikkeuksen tekee kokonaan suljettu kolmio, jossa lento voi olla Lähtö, kp1, kp2, kp3 Lähtö. Erityiseti tämä tarkoittaa sitä, että kolmiossa PITÄÄ lähtöpaikan/maalipaikan olla sama piste mikäli reittiä ei saada suljettua. Lähtöpaikan VOI siirtää pois kentältä lentämällä lähtöpaikalle, kuvaamalla (tai GPS-jäljellä/markilla) lähtöpaikan. Mutta sitten tehtävä pitää päättää tähän samaan pisteeseen, eli tehtävä pitää sulkea ottamalla lähtöpaikasta uusi kuva (tai GPS-jälki/mark). Kelpaa: (lennetty kenttä, kp1, kp2, kp3, kenttä) kp1 1 kp2 o-->----o 2 | / \ 4 / kenttä o / / / | / 3 o- kp3 Ei kelpaa: (lennetty kenttä, kp1, kp2, kp3, lasku ei kentälle) kp2 kp3 o-->----o | / | / kenttä / o / | / o Lasku \| o- kp1 Tällöin matkaksi lasketaan kolmion kp1+kp2+kp3 pituus - matka(kp1-lasku) Edestakaiseen hyväksyn "edestakainen keskeltä" (tällainen on mm. purjelennon ME-edestakaisesta, Uudenseelannin keskeltä ilmaan, aallossa saarien molempiin päihin ja keskelle laskuun). Kolmion on täytettävä 28% sääntö. Eli lyhin sivu pitää olla vähintään 28 % koko reitin pituudesta. Tuo 28% sääntö nimittäin tekee merkittävän eron kolmion ja "edestakainen keskeltä" välille. Joskus muodostuu pilvijonosysteemi, jota lentämällä edestakainen myötä-ja vastatuuleen kentästä on "helppo", mutta poikkeaminen jonosta vie peltoon. Tuo 28% sääntö pakottaa tuohon jonon vaihtamiseen ja se tekee kolmiosta oleelliseti erilaisen kuin edestakaisesta.