============================= M A T K A L E N T O L I I G A ============================= Tavoite: ======== - saada ihmiset lentämään mahdollisamman paljon matkalentoja Siksi kaikki kilometrit lasketaan yhteen summaluokkaan - kannustaa erityisesti vaikeampien lentojen suorittamiseen (edestakaiset, kolmiot) Siksi luokissa on kertoimet: Edestakainen: riippuliito: meno 1x, paluu 3x varjoliito: meno 1x, paluu 7x Kolmio: riippuliito: Sivu L-1: 1x, Sivu 1-2: 2x, Sivu 2-M: 6x varjoliito: Sivu L-1: 1x, Sivu 1-2: 3x, Sivu 2-M: 14x Siksi lento hyväksytään vaikka siitä ei olisi erikseen suunniteltu (jos ollaan jo matkalla ja toteaa että paluu on mahdollinen, niin tuloksen saa käyttää esim. luokkaan Lento edestakaista reittiä pitkin). - kannustaa tehtävän suunnitteluun. Siksi jokainen suunniteltu ja saavutettu käännepiste tuottaa rl: 1.2 x välin arvon. (Määrämaali 1.3 x). vl: 1.5 x välin arvon (Määrämääli 1.5 x. Jottei kelipäivänä tarvitse laskeentua alas tekemään suunnitelmaa, suunnitelmaksi kelpaa myös ilmoitus radioon ENNEN matkalle lähtöä. - kannustaa yrittämään. Siksi edestakainen ja kolmio hyväksytään vaikka ne jäävät kesken (luokkaan ilmassa suunniteltu). Esim. jos yrittää edestakaista 30 + 30 ja menee paluumatkalla peltoon 10 km ennen maalia, niin saa (lasku rl-kertoimin) menomatka (laskupaikka-kp1) 20 km + paluu 3 x 20 km = 80 km. Jos kp1 on suunniteltu, niin silloin saa 1.2x20 + 3x20 = 84 km. Puuttuvan 10 km menomatkalta (lähtö-laskupaikka) saa vielä summaluokkaan, eli summaluokkaan tulisi em. lennosta 84 km + 10 km = 94 km Luokat: ======= 1. Avoin matkalento rl: 1 x ____ km vl: 1 x ____ km 2. Määrämaaliin lento, FAI (tehtävä suunniteltu ja lennetty maaliin) rl: 1.3 x ____ km vl: 1.5 x ____ km 3. Edestakainen lento, FAI (tehtävä suunniteltu ja lennetty maaliin) rl: 2.5 x ____ km vl: 6 x ____ km 4. Kolmiolento, FAI , (tehtävä suunniteltu ja lennetty maaliin) rl: 3.6 x ____ km (lyhin sivu vähintään 28% matkan pituudesta) vl: 9 x ____ km (lyhin sivu vähintään 28% matkan pituudesta) 5. Lento edestakaista reittiä pitkin, (ns. ilmassa suunniteltu) rl: 1/1.2 x ___ km + 3 x ____ km vl: 1/1.5 x ___ km + 7 x ____ km 6. Lento kolmioreittiä pitkin (väh 50% len), rl: 1/1.2 x ___ km + 2/2.4 x ___ km + 6 x ____ km vl: 1/1.5 x ___ km + 3/4.5 x ___ km + 14 x ____ km 7. Summaluokka - kaikkien lennettyjen (kertoimilla) kilometrien summa. Säännöt: (kuvan aikarajasta ei rangaistu vielä 1997) ======== - Riippuliidossa ei alle 15 km lentoja noteerata. Varjoliidossa ei alle 10 km lentoja noteerata - ilmoitus viikon sisällä lennosta - tehtävän suunnitelmaksi riittää esim. ilmoitus radiolla (ja vastaanottajan kuittaus) ENNEN KUIN lähtöpiste on ylitetty. Tehtävän voi määritellä myös paperilla maassa, joka näytetään "tarkkailijalle" tai valokuvataan lennon kanssa samalle filmille (HUOM! SE-säännöissä tiukemmat vaatimukset). - kuvat 45 pv sisällä lennosta - kuvia ei tarvita, jos on GPS-track tai luetettavan henkilön todistus GPS:n lukemisesta ja koordinaatit leimattu kp:lla tai koordinaattien käynti näkyy trackistä - kuvaan tulee olla merkitty pvm,pohjoinen, lentoreitti sekä FAIn kuvaussektori - suunniteltu tehtävä lennetään 400 m sylinterein. Ilmassa suunniteltu tehtävä lasketaan vanhojen FAI:in 90 sektoreiden perusteella (eli kp jota "väitetään" kp:ksi, on oltava oikeasti käyty). - lennossa saa olla vain lähtö ja max. 2 käännepistettä ja maali (lasku?) (vapaa matkakin voi sisältää 2 kp:tä jos se pidentää matkaa, esim. lopussa ennen laskua käyty laskukelvottoman alueen päällä ja "palattu" laskuun). - jos kolmiossa ei lähtö ei ole kenttä, pitää lähtöpisteellä käydä ennen reitille lähtöä ja reitiltä palattaessa. - tehtävää ei jälkikäteen saa jatkaa ilmoitetusta (siis jos on jo ilmoitettu edestakainen 20 km ja valokuvien kehittämisen jälkeen voisikin väittää lentäneensä 21 km, niin 20 km säilyy tuloksena). - jos ilmoitettu matka on pitempi kuin kuvien/GPS:n tarkastuksesta selviää, siirretään käännepiste mahdollisimman lähelle kuvassa olevaa ja tehtäväntulokseen 10% rangaistus jos kp:n siirrossa kolmio ei täytä 28% ehtoa, muutetaan se edestakaiseksi, jollei toistakin kp:ta voi siirtää siten että kolmio säilyy - jos ED voittotulos pidempi kuin EI voittotulos, niin ranking-pisteet lasketaan ED mukaan myös EI:ssä Samoin KO ja KI. - Kaikkien luokkien 1000 pisteen pohjatulos rl: 100 km kertoimin varustettua km. vl: 50 km kertoimin varustettua km. - jos lentäjän 1. ilmoitus kautta aikojen, niin alle rl: 15 km hyväksytään vl: varjoliito 10 km - jos lennossa mukana suunniteltu kp (väh. 5 km), niin ilmoitus hyväksytään vaikka lopputulos olisi alle 15 km (jos ei muuhun niin summaluokkaan) (varjoliidossa vaikka loputulos alle 10 km) - jokaisen lennon tulos menee automaattisesti summaluokkaan kerrotuilla km + se matka, joka ei tullut huomioitua tehtävän kilometreissä. Esim. keskenjäänyt edestakainen => EI-kuokkaan 2 x (lasku paikka - kp) => summaluokkaan EI-luokka + 1 x (laskupaikka - lähtö) (periaate: kaikki lennetyt km summaluokkaan) - summaluokan kilometreistä vähennetään parhaan pistesaaliin tuottavan luokan kilometrimäärä (niin kauan kuin ranking-pisteisiin saa vain 2 matkaluokkaa). Näin estetään se, ettei samasta lennosta "hyödy" 2 kertaa. Tulkintoja 2001: / vl (ne joista ei mainintaa, hyväksytty sellaisenaan) ========================= Hyväksyn matkaliigassa lentoon maksimissaan vain 4 pistettä: 1) Lähtö 2) kp1 3) kp2 4) Lasku/maali Ehkä tätä ei missään ole erikseen selvästi sanottuna, mutta ilmenee esim. lomakkeesta ettei käännepisteitä ole useampaa. Erityiseti tämä tarkoittaa sitä, että kolmiossa PITÄÄ lähtöpaikan/maalipaikan olla sama piste. Lähtöpaikan VOI siirtää pois kentältä lentämällä lähtöpaikalle, kuvaamalla (tai GPS-jäljellä/markilla) lähtöpaikan. Mutta sitten tehtävä pitää päättää tähän samaan pisteeseen, eli tehtävä pitää sulkea ottamalla lähtöpaikasta uusi kuva (tai GPS-jälki/mark). Olen saanut yhden ilmoituksen, jossa kolmiossa on 3 käännepistettä. Itse lensin myös sunnuntaina tällaisen kolmion (yht. 62 km), mutta en hyväksy tuota ylimääräistä kp:tä itsellenikään (jolloin lentoni kutistuu 52 km kolmioksi). Eli ei kelpaa: (lennetty kenttä, kp1, kp2, kp3, kenttä) kp1 1 kp2 o-->----o 2 | / \ 4 / kenttä o / / / | / 3 o- kp3 Kelpaa: (lennetty kenttä, lähtö, kp1, kp2, maali, ja mahd. kentälle laskuun) kp1 2 kp2 o-->----o 3 | / | 5 / kenttä / o / | / / \| / 1 o- 4 lähtö/maali Tuosta "ei kelpaa" olen antanut edestakaisen kp1-kenttä-kp3-kenttä. Eli edestakaiseen hyväksyn "edestakainen keskeltä" (tällainen on mm. purjelennon ME-edestakaisesta, Uudenseelannin keskeltä ilmaan, aallossa saarien molempiin päihin ja keskelle laskuun). Tietysti tuossa "ei kelpaa" tilanteessa hyväksyn myös kolmion kenttä-kp1-kp2-kenttä, mikäli näin jäävä lyhin sivu täyttää sen 28% säännön. Tuo 28% sääntö nimittäin tekee merkittävän eron kolmion ja "edestakainen keskeltä" välille. Joskus muodostuu pilvijonosysteemi, jota lentämällä edestakainen myötä-ja vastatuuleen kentästä on "helppo", mutta poikkeaminen jonosta vie peltoon. Tuo 28% sääntö pakottaa tuohon jonon vaihtamiseen ja se tekee kolmiosta oleelliseti erilaisen kuin edestakaisesta.