Säännöt: (kuvan aikarajasta ei rangaistu vielä 1997) ======== - ilmoitus viikon sisällä lennosta - kuvat 45 pv sisällä lennosta - kuvia ei tarvita, jos on GPS-track tai luetettavan henkilön todistus GPS:n lukemisesta ja koordinaatit leimattu kp:lla - kuvaan tulee olla merkitty pvm,pohjoinen, lentoreitti sekä FAIn kuvaussektori - lennossa saa olla vain lähtö ja max. 2 käännepistettä ja maali (lasku?) (vapaa matkakin voi sisältää 2 kp:tä jos se pidentää matkaa, esim. lopussa ennen laskua käyty laskukelvottoman alueen päällä ja "palattu" laskuun). - jos kolmiossa ei lähtö ei ole kenttä, pitää lähtöpisteellä käydä ennen reitille lähtöä ja reitiltä palattaessa. - tehtävää ei jälkikäteen saa jatkaa ilmoitetusta (siis jos on jo ilmoitettu edestakainen 20 km ja valokuvien kehittämisen jälkeen voisikin väittää lentäneensä 21 km, niin 20 km säilyy tuloksena). - jos ilmoitettu matka on pitempi kuin kuvien/GPS:n tarkastuksesta selviää, siirretään käännepiste mahdollisimman lähelle kuvassa olevaa ja tehtäväntulokseen 10% rangaistus jos kp:n siirrossa kolmio ei täytä 28% ehtoa, muutetaan se edestakaiseksi, jollei toistakin kp:ta voi siirtää siten että kolmio säilyy - jos ED voittotulos pidempi kuin EI voittotulos, niin ranking-pisteet lasketaan ED mukaan myös EI:ssä Samoin KO ja KI. - Kaikkien luokkien pohjatulos 100 km kertoimin varustettua km. - jos lentäjän 1. ilmoitus kautta aikojen, niin alle 15 km hyväksytään (varjoliito 10 km) - jos lennossa mukana suunniteltu kp (väh. 5 km), niin ilmoitus hyväksytään vaikka lopputulos olisi alle 15 km (jos ei muuhun niin summaluokkaan) - jokaisen lennon tulos menee automaattisesti summaluokkaan kerrotuilla km + se matka, joka ei tullut huomioitua tehtävän kilometreissä. Esim. keskenjäänyt edestakainen => EI-kuokkaan 2 x (lasku paikka - kp) => summaluokkaan EI-luokka + 1 x (laskupaikka - lähtö) (periaate: kaikki lennetyt km summaluokkaan) - summaluokan kilometreistä vähennetään parhaan pistesaaliin tuottavan luokan kilometrimäärä (niin kauan kuin ranking-pisteisiin saa vain 2 matkaluokkaa). Näin estetään se, ettei samasta lennosta "hyödy" 2 kertaa. Tulkintoja 2001: / vl (ne joista ei mainintaa, hyväksytty sellaisenaan) ========================= Hyväksyn matkaliigassa lentoon maksimissaan vain 4 pistettä: 1) Lähtö 2) kp1 3) kp2 4) Lasku/maali Ehkä tätä ei missään ole erikseen selvästi sanottuna, mutta ilmenee esim. lomakkeesta ettei käännepisteitä ole useampaa. Erityiseti tämä tarkoittaa sitä, että kolmiossa PITÄÄ lähtöpaikan/maalipaikan olla sama piste. Lähtöpaikan VOI siirtää pois kentältä lentämällä lähtöpaikalle, kuvaamalla (tai GPS-jäljellä/markilla) lähtöpaikan. Mutta sitten tehtävä pitää päättää tähän samaan pisteeseen, eli tehtävä pitää sulkea ottamalla lähtöpaikasta uusi kuva (tai GPS-jälki/mark). Olen saanut yhden ilmoituksen, jossa kolmiossa on 3 käännepistettä. Itse lensin myös sunnuntaina tällaisen kolmion (yht. 62 km), mutta en hyväksy tuota ylimääräistä kp:tä itsellenikään (jolloin lentoni kutistuu 52 km kolmioksi). Eli ei kelpaa: (lennetty kenttä, kp1, kp2, kp3, kenttä) kp1 1 kp2 o-->----o 2 | / \ 4 / kenttä o / / / | / 3 o- kp3 Kelpaa: (lennetty kenttä, lähtö, kp1, kp2, maali, ja mahd. kentälle laskuun) kp1 2 kp2 o-->----o 3 | / | 5 / kenttä / o / | / / \| / 1 o- 4 lähtö/maali Tuosta "ei kelpaa" olen antanut edestakaisen kp1-kenttä-kp3-kenttä. Eli edestakaiseen hyväksyn "edestakainen keskeltä" (tällainen on mm. purhjelennon ME-edestakaisesta, Uudenseelannin keskeltä ilmaan, aallossa saarien molempiin päihin ja keskelle laskuun). Tietysti tuoss "ei kelpaa" tilanteessa hyväksyn myös kolmion kenttä-kp1-kp2-kenttä, mikäli näin jäävä lyhin sivu täyttää sen 28% säännön. Tuo 28% sääntö nimittäin tekee merkittävän eron kolmion ja "edestakainen keskeltä" välille. Joskus muodostuu pilvijonosysteemi, jota lentämällä edestakainen myötä-ja vastatuuleen kentästä on "helppo", mutta poikkeaminen jonosta vie peltoon. Tuo 28% sääntö pakottaa tuohon jonon vaihtamiseen ja se tekee kolmiosta oleelliseti erilaisen kuin edestakaisesta.