To: Riikka Vilkuna fax: 90 - 374 1551 30. elokuuta 1995
From: Vesa Lappalainen, fax: 941 - 602 701
Subject: Tiedoksi RKT:lle (ja miksei kerhoillekin)

Kommentteja Antti Nummelin (hyvää tarkoittavaan) esitykseen ranking-kilpailujen osanottajien valitsemiseksi


Kunnioitan Anttia suuresti lentäjänä, mutta nyt hän on mielestäni linnoittautunut tilanteeseen, jossa hän ei halua käydä rakentavaa keskustelua siitä, mikä olisi parasta riippuliidon kannalta. Koska Antti edelleen haluaa esittää arvontaan tai etukäteen tapahtuvaan jakoon perustuvaa ranking-kilpailujen osanottajien valintaa, haluaisin esittää että RKT ennen päätöksentekoa tutustuu ja selvittää miten seuraavat epäkohdat järjestelmässä vältetään:

1 Epäoikeudenmukaisuus arvonnassa

Antin esityksessä arvotaan tai jollakin muulla tavalla valitaan osanottajat kuhunkin kilpailuun. No selväähän on, että tällöin joku voi saada ne kilpailut joissa sää on lentokelvoton ja joku toinen ne kilpailut, joissa sää on loistava.

Antti vetoaa todennäköisyyksiin ettei näin voi käydä. Otetaanpa pieni nopanheittoesimerkki, jota käytetään jatkossakin. Olkoon nopan arvo 1 "täysin lentokelvoton keli" ja 6 "loistosää".

Laitetaanpa kaksi kaverusta (jos sellaisia enää riippuliidon parista löytyy) heittämään noppaa vaikkapa kumpikin 3 kertaa. Tietysti todennäköisyys sille, että toinen saa 3x1 ja toinen 3x6 on pieni, mutta todennäköisyys sille, että toinen saa jokaisella heitollaan 3 tai alle ja toinen yli 3 on jo merkittävä!

On siis varsin mahdollista että arvonnan (tai minkä tahansa valinnan) jälkeen on käynyt niin, että kaksi verrattavaa lentäjää ovat joutunee lentämään olosuhteissa jotka eivät ole verrattavissa keskenään.

Tietysti Antti tässä tapauksessa vetoaa siihen, että kaverit ovat lentäneet samoissakin kilpailuissa, mutta entäpä jos tämä "samoissa" vastaa yhdessä heitettyä nopan arvoa 3 ja sitten "yksin" lennetyt ovat niitä 1-3 vastaan 4-6 "noppia". Lisäksi nykysysteemin mukaan kun kaikkia tuloksia ei lasketa on jokaisella "oikeus epäonnistua" ainakin yhdessä suorituksessa, ja tämän 1-3 kaverin onnella hänen epäonnistumisensa tapahtuu siinä "yhteisessä" kilpailussa.

Tietysti todennäköisyyden osuus pienenee kun kilpailujen määrä nostetaan äärettömäksi, mutta käytännössä todennäköisyydet ovat riittävän pieniä vasta 8-10 kilpailun kohdalla, mikä ei meillä tule onnistumaan.

2 Ei enää "erikokoisia" kilpailuja

Jos osanottajat jaetaan "arvonnalla" eri kilpailuihin, niin tämän jälkeen on täysin epäoikeudenmukaista järjestää esim. 3 päiväisiä kilpailuja. Tämä on suuri sääli, sillä muutaman kerran kilpailu on onnistunut nimenomaan sen takia, että on ollut käytössä "ylimääräisiä" kilpailupäiviä.

3 SM:iä edeltävien kilpailujen osanottajat erikoisasemassa

Jos (kuten olisi reilua) ranking-tuloksiin lasketaan kaikki jo käydyt kilpailut esim. SM:ien osallistujia valittaessa, niin "arvonta"-systeemissä niillä on etuoikeus, jotka ovat saaneet SM:iä edeltäviä kilpailuja itselleen.

Tämän Antti korjaisi sillä, että SM:iä edeltäviin kilpailuihin valitaan ne, jotka eivät ole vielä osallistuneet moneen kilpailuun. Jos joku on suuri vääryys, niin tämä. Näinhän lentäjiä kannustetaan olemaan ilman kilpailusuorituksia, jotta he varmasti pääsevät haluamaansa kilpailuun. Eiköhän meidän tehtävämme olisi nimenomaan kannustaa kaikin tavoin ihmisiä lentämään ja tekemään kilpailusuorituksia!

4 Osanottajia ei saa vaihtaa enää kesken kauden

"Arvonta"-systeemissä olisi erittäin epäreilua sallia esim. ei-arvotun kilpailijan tulemisen mukaan kilpailuun, jonne ei ilmestyisikään riittävää määrää arvottuja kilpailijoita! Miksi? Koska tällainen kilpailija näkee kelistä onko tulossa hyvä keli vai ei ja pystyy tekemään päätöksen osallistumisestaan tämän mukaan. Muut ovat joutuneet valitsemaan kilpailunsa umpimähkään.

Noppaesimerkkiin palatakseni tilanne vastaisi sitä, että jokainen saa heittää 3 kertaa, mutta jollakin kierroksella on käytössä nopat, joissa on vain numerot 3-6 tai jopa 4-6 ja jollakin 1-3 tai jopa 1-2. Jos tiedät etukäteen millä kierroksilla on nämä erikoisnopat, niin tuntevatko muut sinun pelaavan reilua peliä! Tai sinulle näytetään ennen heittokierrosta mitkä nopat ovat käytössä ja kysytään että heitätkö vaiko et. Minä ainakin heittäisin jos 1. kierroksella näytettäisiin noppia 4-6, koska seuraavilla todennäköisesti näitä ei enää ole!

Antti ei edes näe tätä minään epäkohtana eikä ymmärrä tässä mitään epäreilua.

5 Osanottajajaon tekeminen puolivuotta etukäteen on utopiaa

On täysin utopiaa, että tämä porukka pystyisi päättämään etukäteen mitä tekee puolen vuoden päästä. Tätähän systeemi tarvitsisi toimiakseen, eli jokainen sanoisi etukäteen mihin kilpailuihin haluaa osallistua ja sitten epätasapaino arvotaan. No kun tämä porukka ei edes pääse arvokisoihin, vaikka vielä puoli vuotta ennen kilpailuja kaikki ovat lähdössä! Miten päätökset voisivat pitää "vähempi" arvoisessa tilanteessa ja kuten edellä todettiin, ei jo valittua systeemiä voi muuttaa jälkikäteen.

6 Systeemi ei kannusta yrittämään ja harjoittelemaan

Jos saa osallistua ilman muuta kilpailuihin, niin ihmisillä ei ole mitään "pakollista" motivaatiota pitää huolta lentokunnostaan. Mukavaahan kilpailuissa on kavereiden kanssa juoruilla, mutta pärjätäksemme muuallakin, pitää kilpailuihin saada lisää asennetta. Tätä tuo nimenomaan se, että kilpailupaikka pitää ansaita. Ansaittua omaisuutta varjellaan sitten jo tarkemmin, eli kilpailussakin yritetään tosissaan (tämä ei välttämättä ole ristiriidassa sen kanssa etteikö voi olla hauskaa, katsokaapa vaikka ulkomaisia kisoja, miten huiput voivat olla aivan hyviä kavereita keskenään. Jopa PM:ät ovat hyvä esimerkki tästä).

7 Systeemi ei laajene automaattisesti

Vaikka Antti väittääkin, että tämä systeemi olisi automaattisesti laajeneva, niin jos kisaan mahtuu 20 pilottia ja halukkaita on vaikka utopistiset 60, niin 3 kilpailun takaamiseksi jokaiselle pitäisi järjestää 9 kilpailua joista kukin valitsee 3. Tällöin tulee todella helposti tilanteita, joissa on joukko lentäjiä jotka eivät koskaan kohtaa henkilö henkilöä vastaan tilanteessa ilmassa (eli lentäisivät samoissa olosuhteissa).

8 Matkalentoja ei arvosteta

Antti ei halua antaa juurikaan painoa matkalento-openille, vaikka juuri siinä pystytään lentämään niitä hyviä kelejä, jotka eivät todennäköisesti satu kilpailuihin. Meillä on saatu ranking-kilpailuissa yhden noston (alle 20 km) lennoilla noin 500 pistettä. ja 26 km lennosta on ansainnut 700 pistettä Tänäkin vuonna matka-openissa vastaavien pistemäärän takia on jouduttu lentämään 95 km ja 130 km. Eli tarvitaan jo ainakin muutama nosto hyvässäkin kelissä ko. lentoihin.

9 Suljettuja tehtäviä ei arvosteta

Antti yrittää kaikin keinoin todistella ettei Suomessa voi lentää edestakaisia ja kolmioita. Kuitenkin omista ilmoittamastani 18 matka-open lennosta on yli puolet näitä. Ei tosin kovin pitkiä, kun olen halunnut opetella nimenomaan reitillä pysymistä ja maaliin pääsemistä. Joku utopistinen 100 km edestakaisen yritys on päätynyt jo ns. vaikealla osalla jääden siis pelkäksi yksisuuntaiseksi. Useassa lennossa aikaa on tuhraantunut varsin paljon, eli kilometrit eivät todellakaan tule ilmaiseksi.

Nyt käytössä olleella systeemillä olisi monena päivänä saanut paljon enemmän "kilometrejä" yrittämällä lentää 20 km suljetun kuin lentämällä 30-40 km roiskauksen yhteen suuntaan. Eli mainostamalla tätä ja arvostamalla tätä pilotit saadaan oppimaan nimenomaan kilpailussa tarvittavaa lentämistä.

Tosin nykyisinhän meillä on kilpailuissa hyvinkin helposti annettu tehtäviä, joissa riittää pelkkä ilmassa pysyminen. Tällaisilla tehtävillä ei voida mitata pilottien nopeuseroja, koska nopeusero hukkuu tuulen tekemään työhön.

10 Ehdotus siitä, ettei rajata osallistumista mitenkään

Korjatakseen em. puutteet on Antti ehdottanut ettei sitten rajata osallistumista mitenkään, eli kyllä ne liiat osallistujat sitten häviävät kun kilpailuja on riittävän monta mennyt pieleen! Näinkö "kaikilla on hauskaa"?

Jotkut ovat ehdottaneet alueellisia karsintoja tai jopa kerhokohtaisia ylärajoja, mutta tämä johtaisi vain kerhon vaihtamisen soveliaaseen.

11 Rankingin-tarkoitus

Koko ranking-systeemin alkuperäinen tarkoitus oli pitää systeemiä, jonka perusteella edustusjoukkue voidaan perustellusti valita. Ennen tämä oli tarpeen, kun iso osa kilpailevasta joukosta halusi osallistua arvokisoihin. Nykyisin en edes hinaus-PM -kisoja lukuunottamatta muista tilannetta (no ehka Brasilia meinasi olla) jossa kaikki halukkaat eivät olisi päässeet "edustamaan" maataan (eli maksamaan itseään kipeäksi siitä että menee sijoittumaan sijoille 70-).

Tällä hetkellä rankingin päällimmäinen tarkoitus pitäisikin olla nostaa lentämisen taso ja halukkuus vanhalle tasolla ja järjestää oikeudenmukainen valinta SM-kisoihin.

12 Yhteenveto

Jollei edelläoleviin epäkohtiin löydy ratkaisua, niin esitän että vuonna -96 jatketaan tämänvuotisella systeemillä, poikkeuksena se että max. 7 päivää/vuosi korvataan 14 päivää/ 2 vuotta, eli suoritukset voivat olla joko vuodelta -95, -96 tai molemmilta sopivasti sotkettuna. Tämä on nimenomaan uusien lentäjien etu, koska näin tarvittavat suoritukset saa kasaan nopeammin. "Ukkoutumista" estää vanhojen tulosten arvon laskeminen, eli niiden pitää olla tosi kovia jotta niillä voittaa uuden ei-painotetun tuloksen.

Lisäksi ranking-kisoihin keksitään jokin tuloksiin perustuva systeemi osanottajien valitsemiseksi. Matka-open tuloksia tiirailtuani, ei olisi kovinkaan epäoikeudenmukaista valita jo aiemmin esittämälläni tavalla, mutta jos jokin muu selvästi lentämistä kannustava tapa löytyy, niin olen valmis tähänkin. Tapa kuitenkin tarvitaan, koska nyt matka-open ilmoituksia on (jos Antin tulokset joita hän ei itse suostu ilmoittamaan) n. 40 pilotilta. Näistä hyvinkin yli 30 saattaisi olla halukkaita tulemaan kisoihin.

Koko keskustelussa on usein ollut "omaan napaan" katsomista, eli mielipiteitä sanotaan sen mukaan mikä itselle tuntuu sopivan parhaiten. Eli jos "ansaitseminen" ei ole itseltä onnistunut, niin kannatetaan arvontaa ja päinvastoin. Tai sanotaan ettei ole reilua saada pisteitä suorituksesta, joka on tehty aikana jolloin ei itse voinut lentää (vrt. matka-open). No turha kai minunkin on valittaa etten pärjää Valentinille kävelyssä kun en ole ehtinyt harjoittelemaan. Toivoisinkin että asiaan kantaa ottavat voisivat asettua tällaisen yläpuolelle ja ajattelisivat lajin parasta.

Jos puhutaan kilpailutoiminnasta, niin siihen kuuluu välttämättä jonkinlainen kilpailijoiden laittaminen eri arvojärjestykseen. Tällöin jokaisen kilpailutoimintaan osallistuvan on myös oltava valmis siihen, ettei hän ole välttämättä ykkönen tai edes "ykkösluokkaa". Kaikessa muussa kilpaurheilussa tämä toteutuu, eli on osallistujamäärään suhteessa olevia sarjatasoja, joilta suoritusten parantuessa noustaan ylemmäksi. Ja tällöin alimmallakin tasolla olevalla on kannustin päästä nousemaan seuraavalle tasolle. Tai jos on "sunnuntai"-urheilija, niin sitten pysytään alimmalla tasolla ja "kaikilla on hauskaa".

Vesa Lappalainen