Rankingpisteiden lasku

Ranking-pisteiden lasku

1 Esitys lyhyesti

Lasketaan "reaaliajassa" päiväkohtaisia suorituksia, joista 50% voidaan laskea mukaan tulokseen. Näistä korkeintaan 4 matkalento-open luokkaa/vuosi. Laskentajakso 2 vuotta.

2 Ranking-pisteiden tavoite

1
Suomen riippuliidon tason nostaminen eli kannustaa lentäjiä kilpailemaan
2
Osanottajien valitseminen kansainvälisiin kilpailuihin.
3
Karsinta Suomen mestaruuskilpailuihin
4
Karsinta ranking-kilpailuihin
·
saako tulla automaatti, jolla kisaan jo kerran päässeet pääsevät aina mukaan?
·
pitääkö kuitenkin suosia niitä, jotka ovat menossa SMiin ja kansainvälisiin kisoihin, koska tavoitteena nämä ovat etusijalla?
·
paikka ansaittava näytöillä?
5
Lisätä ihmisten halukkuutta lentää ja ilmoittaa matkalentoja!
6
Oman tason mittaaminen

3 Päiväkohtainen laskenta

Siirrytään kilpailukohtaisesta laskennasta päiväkohtaiseen laskentaan. Näin varmistetaan se, että huonostikin menneessä kilpailussa kuitenkin kannattaa jokainen päivä lentää "täysillä". Lisäksi näin saadaan paremmin valinnaisuutta esimerkiksi SM-kilpailujen ja matkalento-openin välillä.

4 Laskentajakso(t)

Pisteitä lasketaan 2 vuoden jaksolta, jonka aikana olleista suoritusmahdollisuuksista voi jokainen laskea 50% maksimista (ylöspäin pyöristettynä) mukaan . Eli esimerkiksi kausilta (ks. liite) -93 ja -94 saisi laskea 15 parasta suoritusta, joista korkeintaan 4/kausi voi olla matkalento-openin suorituksia. Yli vuoden vanha suoritus kerrotaan vaikkapa 0.75:llä uusimpien suoritusten painottamiseksi. Eli 400 pisteen suoritus muuttuu 300 pisteen suoritukseksi ja näin jokin tuoreempi 350 pisteen suoritus korvaa tämän.

2 vuotta vanhat matka-open suoritukset poistetaan vuodenvaihteen jälkeen ja kuluvalle kaudelle lasketaan edellisen vuoden matka-open (x 0.75) ja kuluvan kauden matka-open aina "reaaliajassa" (VL voi järjestää tulospalvelun mm. Internetin kautta ja puhelinkuluja vastaan myös faxilla).

Muuten suorituslistasta poistetaan aina 2 vuotta vanhaksi tullut suoritus. Eli liitteen esimerkissä Menkijärvi 1.5.93 poistuisi 1.5.95.

4.1 Hyödyt vanhaan systeemiin ja muihin ehdotuksiin verrattuna:

· puuttuva tai huonosti mennyt kilpailu voidaan korvata mm. matka-openin suorituksilla (esim. puuttuva SM-kisa SM-karsintaa ajatellen; tämän takia open luokkia vähintään 4/vuosi mukaan)
· uusi lentäjä voi päästä mukaan "reaaliaikaisen" laskennan ansiosta
· hyvä kokenut lentäjä voi jättää tarvittaessa osan kilpailuista pois (esim. jonkin ranking ja matka-openit) ilman pelkoa siitä, että joku pudottaa hänet joukkueesta (mahdollistaa paremmin oman harjoittelun koti- ja ulkomailla)
· joukkue- ja kilpailupaikka pitää aina ansaita lentämällä
· "reaaliaikainen" laskenta kannustaa lentämään suorituksia heti keväästä alkaen eli esimerkiksi hyvätasoisen Menkijärven ja Vesivehmaan rankingin voittaja pääsisi nykytasolla mukaan SM-kisoihin ilman aikaisempia suorituksia
· uusi lentäjä pääsee mukaan kilpailusysteemiin lentämällä itsenäisesti tai kerhon sisäisissä kilpailuissa matka-open tehtäviä
· matka-openin arvostus rankingissa kannustaa pilotteja lentämään ja ilmoittamaan matkoja ja näin riippuliidon taso nousee
· ei tarvita arvontaa kilpailuihin
· yksinkertainen
· esitys on yksityiskohtia myöten valmiiksi mietitty kokonaisuudeksi ja esimerkein kokeiltu esityksen toimivuus (enemmän yksityiskohtia sisältävä esitys löytyy esim. WWW:stä)

5 Ranking-pisteisiin laskettavat kilpailut

5.1 SM ja ranking-kilpailut

Pyritään järjestämään SM- ja ranking-kilpailuihin kaava, jossa hyvän päivätehtävän voitto tuottaa 1000 pistettä (vrt. PM-92/Jämi). Näin voidaan ranking-pisteet laskea suoraan kilpailujen pisteistä kotimaisista kilpailuista kuten nytkin.

5.2 Matkalento-open "reaaliajassa"

Matkalento-open (vai muutetaanko nimi Matkalento-liigaksi kuten muissa maissa?) pidetään VL:n ehdotuksen mukaan 7-luokkaisena (myös kesken jääneestä saa pisteitä), jossa kunkin luokan sen hetkisen parhaan tuloksen (jos suhteutettu tulos esim. yli 90 km) omistaja saa 1000 pistettä ja muut matkansa (suhteutetun luokan matkan, ks. VL:n ehdotus) mukaisessa suhteessa tähän. Luokista 4 parasta kultakin kaudelta lasketaan ranking-pisteisiin.

5.3 Ulkomaiset kilpailut

Ulkomaisista kilpailuista voitaisiin aluksi laskea mukaan nykysysteemin mukaan "yksi vuodessa" (skaalattuna PM 3000, EM 4000 ja MM 5000 pistettä), eli max n. 4 päiväsuoritusta.

5.4 Kilpailutoiminnan aloittaminen ja kerhojen sisäiset kilpailut

Kilpailutoimintaan tullaan sisään kerhojen sisäisillä kilpailuilla. Näissä kerhon kokeneemmat lentäjät määrittävät päivälle (ja mahdollisesti kullekin henkilölle) sopivan tehtävän.

Kerhojen omista kilpailuista ei suoranaisesti voi saada ranking-pisteitä, mutta lentämällä matka-openiin sopivia tehtäviä, voidaan kerhojen sisäisissäkin kilpailuissa kartuttaa ranking-pistemäärää. Tästäkin syystä matka-open luokkia pitää olla mukana riittävästi.

5.5 Ennätyksiä ei enää lasketa rankingiin

Ennätyksistä ei enää luokkien määrän noustua annettaisi ranking-pisteitä.

6 Karsinnat

6.1 Kansainväliset kilpailut

Joukkue valitaan viimeistään puoli vuotta ennen kilpailuja. Eli käytännössä ranking-pisteet lasketaan vaikkapa 31.12 tilanteen mukaan.

6.2 SM-kilpailut

SM-kilpailuja varten ilmoittautuminen menisi umpeen 2-3 viikkoa ennen kilpailuja ja tämän tilanteen mukaan valitut M (esim. 15-20) kilpailijaa ilmoittautuvat maksamalla osallistumismaksun. Jos kaikki M eivät ilmoittaudu viikon sisällä voivat listan seuraavat ilmoittautua listan mukaisessa järjestyksessä. Tietysti voi ilmoittautua etukäteenkin; tällöin osallistumismaksu palautetaan vain jos lentäjä ei saakaan osallistua kilpailuihin.

6.3 Ranking-kilpailut

Kun systeemi lähtee toimimaan, on pelättävissä että myös ranking-kilpailujen osanottajien määrä tulee liian suureksi.

Ranking-kilpailuihin valitaan M/2 osanottajaa vastaavasti kuin SM-kilpailuihin ja loput M/2 laskemalla vain matkalento-openin neljän parhaan luokan pisteet mukaan kuluvalta vuodelta täydestä arvosta ja edelliseltä vuodelta esim. 0.75 x arvosta. Kilpailua RKT:lta anova organisaatio ilmoittaa maksimiosanottajamäärän M anomuksen yhteydessä ( M<=20?).

6.4 Huomioita karsinnasta

On tietysti selvää, että karsinta aiheuttaa tiettyjä loman valitsemisongelmia kotimaisten kisojen kannalta, mutta toisaalta on pyrittävä siihen, että kilpailuihin lähdetään tosissaan. Näin jokainen joka aikoo kilpailla SMissä varaa lomansa SM-kilpailujen ajaksi ja lentää tarvittaessa itselleen paikan kilpailuihin.

Jatkossa karsinta aiheuttaa kilpailujen arvostuksen nousemisen koska kilpailuihin "ei pääse ilmaiseksi" ja näin välillisesti nostaa lentämisen tasoa kun yhä useammat haluavat ansaita itselleen kilpailupaikan.

7 Siirtymävaihe?

Otetaan pelkästään vuosi -94 pohjaksi, koska vuoden -93 lisääminen taannehtivasti olisi epärehellistä? Nyt on hyvä siirtyä systeemiin, koska todennäköisesti vuonna -95 ei vielä ole liikaa tunkua kisoihin!

Palokassa 20.2.1995 Vesa Lappalainen

Liitteet:

1. Ehdotuksen mukainen ranking-piste -esimerkki käyttäen aineistoa 1993 - 1994, tilanne 31.12.1994, kertoimena yli vuoden vanhoille suorituksille 0.75, laskentamääränä 15 parasta kilpailua (=50% 30:sta). Vesivehmaan tulosten päiväkohtainen jako "arvattu".
2. Esityksen mukainen lähtötilanne vuodelle 1995