Rankingpisteiden laskuEsitys RKT:lle

Vesa Lappalainen 5.2.1995

1 Ranking-pisteiden lasku

1.1 Ranking-pisteiden tavoite

1 Suomen riippuliidon tason nostaminen eli kannustaa lentäjiä kilpailemaan

2 Osanottajien valitseminen kansainvälisiin kilpailuihin.

· kokeneet lentäjät etusijalla?

· nousevat tähdet etusijalla?

· mahdollisuus "kaikilla" saada paikka lentämällä.

3 Karsinta Suomen mestaruuskilpailuihin

4 Karsinta ranking-kilpailuihin

· saako tulla automaatti, jolla jo kisaan kerran päässeet pääsevät aina mukaan?

· pitääkö kuitenkin suosia niitä, jotka ovat menossa SMiin ja kansainvälisiin kisoihin, koska tavoitteena nämä ovat etusijalla?

5 Lisätä ihmisten halukkuutta lentää ja ilmoittaa matkalentoja!

6 Oman tason mittaaminen

1.2 Päiväkohtainen laskenta

Siirrytään kilpailukohtaisesta laskennasta päiväkohtaiseen laskentaan. Näin varmistetaan se, että huonostikin menneessä kilpailussa kuitenkin kannattaa jokainen päivä lentää "täysillä". Lisäksi näin saadaan paremmin valinnaisuutta esimerkiksi SM-kilpailujen ja matkalento-openin välillä.

Todettakoon esimerkin vuoksi, että vuosina -93 ja -94 on kirjattu yhteensä 38 suorituspäivää, joista 8 ulkomaista suoritusta (2x 3 pv PM ja 1x 2pv Larange-93). Eli laskettuna 4 matkalentosuoritusta/vuosi yhteensä 30 suoritusmahdollisuutta/ 2 vuotta.

1.3 Laskentajakso(t)

Pisteitä lasketaan 2 vuoden jaksolta, jonka aikana olleista suoritusmahdollisuuksista voi jokainen laskea 50% maksimista (ylöspäin pyöristettynä) mukaan . Eli esimerkiksi kausilta -93 ja -94 saisi laskea 15 parasta suoritusta, joista korkeintaan 4/kausi voi olla matkalento-openin suorituksia. On sitten makuasia ilmoitetaanko tulos pisteinä (esim. 12240) vaiko 15 parhaan suorituksen keskiarvona (816).

2 vuotta vanhat matka-open suoritukset poistetaan vuodenvaihteen jälkeen ja kuluvalle kaudelle lasketaan edellisen vuoden matka-open ja kuluvan kauden matka-open aina "reaaliajassa" (VL voi järjestää tulospalvelun mm. Internetin kautta ja puhelinkuluja vastaan myös faxilla). Jos matka-open tuntuu liian pakottavalta vuoden ensimmäisiä ranking-kisoja ajatellen, voisi olla mahdollista että kuluvalta kaudelta saa laskea vain 2 parasta suoritusta 15.5 asti.

Muuten suorituslistasta poistetaan aina 2 vuotta vanhaksi tullut suoritus. Eli esimerkiksi Menkijärvi 1.5.93 poistuisi 1.5.95.

Mahdollisesti voitaisiin ajatella vaihtoehtoa, jossa yli vuoden vanha suoritus kerrotaan esimerkiksi 0.75 uusimpien suoritusten painottamiseksi. Eli 400 pisteen suoritus muuttuu 300 pisteen suoritukseksi ja näin jokin tuoreempi 350 pisteen suoritus korvaa tämän.

1.3.1 Hyödyt vanhaan systeemiin verrattuna:

· puuttuva tai huonosti mennyt kilpailu voidaan korvata matka-openin suorituksilla (esim. SM SM-karsintaa ajatellen)

· uusi lentäjä voi päästä mukaan "reaaliaikaisen" laskennan ansiosta

· hyvä kokenut lentäjä voi jättää tarvittaessa osan kilpailuista pois ilman pelkoa siitä, että joku pudottaa hänet joukkueesta (mahdollistaa paremmin oman harjoittelun koti- ja ulkomailla)

· joukkue- ja kilpailupaikka pitää aina ansaita lentämällä

· "reaaliaikainen" laskenta kannustaa lentämään suorituksia heti keväästä alkaen eli esimerkiksi hyvätasoisen Menkijärven ja Vesivehmaan rankingin voittaja pääsisi nykytasolla mukaan SM-kisoihin ilman aikaisempia suorituksia

· uusi lentäjä pääsee mukaan kilpailusysteemiin lentämällä itsenäisesti tai kerhon sisäisissä kilpailuissa matka-open tehtäviä

· - pisteet voivat näennäisesti kasvaa lentämättä kilpailujen määrän kasvaessa (käytännössä keskiarvo huononee)?

1.4 Ranking-pisteisiin laskettavat kilpailut

1.4.1 SM ja ranking-kilpailut

Pyritään järjestämään SM- ja ranking-kilpailuihin kaava, jossa hyvän päivätehtävän voitto tuottaa 1000 pistettä. Näin voidaan ranking-pisteet laskea suoraan kilpailujen pisteistä kotimaisista kilpailuista kuten nytkin.

1.4.2 Matkalento-open "reaaliajassa"

Matkalento-open (vai muutetaanko nimi Matkalento-liigaksi kuten muissa maissa?) pidetään VL:n ehdotuksen mukaan 7-luokkaisena, jossa kunkin luokan sen hetkisen parhaan tuloksen (jos suhteutettu tulos esim. yli 90 km) omistaja saa 1000 pistettä ja muut matkansa (suhteutetun luokan matkan, ks. VL:n ehdotus) mukaisessa suhteessa tähän. Luokista 4 parasta kultakin kaudelta lasketaan ranking-pisteisiin.

1.4.3 Ulkomaiset kilpailut

Ulkomaisista kisoista voitaisiin aluksi laskea mukaan nykysysteemin mukaan "yksi vuodessa" (PM 3000, EM 4000 ja MM 5000 pistettä), eli max n. 4 päiväsuoritusta.

Esimerkiksi PM-kilpailujen varsinaiset pisteet skaalataan ensin siten, että voittaja saisi 3000 pistettä ja tämän jälkeen suomalaiset osanottajat saavat oman skaalatun summansa (summa) mukaan 3 (lkm) suoritusta seuraavista valittavalla tavalla:

1.4.3.1 Keskiarvotapa (=yksinkertainen, epäoikeuden mukainen?)
lkm kappaletta: ranking_tulos = summa/lkm.

Esim. Kolehmaisen Jarin 1519 pistettä antaisi suoritukset 507+506+506.

1.4.3.2 Maksimijako (=antaako liian helposti 1000?)
Jaetaan päivätuloksiksi niin monta 1000 pisteen suoritusta kuin summasta riittäisi.

Edellisessä esimerkissä suoritukset 1000+260+259 jotta ulkomailla käyntiä kannustettaisiin (tai jopa 1000 niin monesti kuin pystyy, eli edellä 1000+519+0).

1.4.3.3 Suoritusperusteinen jako (kannatan tätä)
Ulkomaisen kilpailun päiväsuoritukset skaalataan voittajalle 1000 pisteeseen jos kilpailussa ei ole ollut käytössö kaava, joka tuottaa kunnolisen tehtävän voittajalle 1000 pistettä ja jaettavana oleva summa (esim.Jarilla 1519) jaetaan seuraavasti:

1. lasketaan keskiarvo := summa/lkm (esimerkissä 3)

2. jos paras jäljellä oleva skaalattu_päivatulos on pienempi kuin keskiarvo, jaetaan jäljellä oleville lkm päiville keskiarvo

3. ranking_tulos := max(skaalattu_päivätulos,0)

4. summa := summa - skaalattu päivätulos; lkm:=lkm-1

5. jos summa>0 ja lkm>0 jatketaan 1.

Esimerkiksi Jarin pisteet tällä tavoin jaettuina olisivat n. 529+497+497. Antti saisi PM-94:stä kaikilla tavoilla 1000+1000+1000!

Tulevaisuudessa pitäisi pyrkiä siihen, että ulkomaisia kisoja voi laskea mukaan useampiakin, jopa maksimiin saakka. Ulkomaisen kilpailun arvolle pitäisi keksiä osanottajien BIX-pisteistä riippuva painotus (tätä ei ehditä saada valmiiksi vielä kaudelle -95).

SM ei voi olla päällekkäin arvokilpailun kanssa muutoin kuin siinä tapauksessa ettei arvokilpailun joukkueeseen ole ilmoittautunut ketään. Arvokilpailuiksi lasketaan toistaiseksi MM, EM ja PM, jatkossa ehkä myös EUM.

Jos arvokilpailut ovat päällekkäin jonkin kotimaisen ranking-kilpailun kanssa, saa arvokilpailun laskea rankingiin kuin kotimaisen kilpailun, eli voi laskea hyväkseen vielä kotimaisen kilpailun tuottaman määrän ulkomaisia suorituksia. Pääasiassa pyritään välttämään päällekkäisiä arvokilpailuja ja ranking-kilpailuja (käytännössä tämä on mahdotonta, jos joku haluaa vaikkapa 1 kk harjoitusajan MM-kisoihin, SM-kisojen sijoituksen kohdalla 11/2 viikon harjoituskaranteenia voitaneen pitää maksimina)

1.4.4 Kerhojen sisäiset kilpailut

Kerhojen omista kilpailuista ei suoranaisesti voi saada ranking-pisteitä, mutta lentämällä matka-open tehtäviä, voidaan kerhojen sisäisissäkin kilpailuissa kartuttaa ranking-pistemäärä.

1.4.5 Ennätyksiä ei enää lasketa rankingiin

Ennätyksistä ei enää luokkien määrän noustua annettaisi ranking-pisteitä, varsinkaan kun koskaan ei ole saatu oikeudenmukaista systeemiä siitä, milloin ennätykset poistuvat.

1.5 Karsinnat

1.5.1 Kansainväliset kilpailut

Joukkue valitaan viimeistään puoli vuotta ennen kilpailuja. Eli käytännössä ranking-pisteet lasketaan vaikkapa 31.12.19?? tilanteen mukaan. Osallistuminen varmistetaan riittävän suurella yhteiseen kilpailukassaan tulevalla etumaksulla (1000-2000 mk). Jos joku ei ole halukas lähtemään, valitaan hänen sijalleen listassa seuraavista.

1.5.2 SM-kilpailut

SM-kilpailuja varten ilmoittautuminen menisi umpeen 2-3 viikkoa ennen kilpailuja ja tämän tilanteen mukaan valitut M (esim. 15-20) kilpailijaa ilmoittautuvat maksamalla osallistumismaksun. Jos kaikki M eivät ilmoittaudu viikon sisällä voivat listan seuraavat ilmoittautua listan mukaisessa järjestyksessä. Tietysti voi ilmoittautua etukäteenkin, tällöin osallistumismaksu palautetaan vain jos lentäjä ei saakaan osallistua kilpailuihin.

1.5.3 Ranking-kilpailut

Kun systeemi lähtee toimimaan, on pelättävissä että myös ranking-kilpailujen osanottajien määrä tulee liian suureksi.

Ranking-kilpailuihin valitaan M/2 osanottajaa vastaavasti kuin SM-kilpailuihin ja loput M/2 laskemalla vain matkalento-openin neljän parhaan luokan pisteet mukaan kuluvalta vuodelta täydestä arvosta ja edelliseltä vuodelta esim. 0.75 x arvosta. Kilpailua RKT:lta anova organisaatio ilmoittaa maksimiosanottajamäärän M anomuksen yhteydessä ( M<=20?).

Kevään -95 ensimmäistä kilpailua varten karsintaehtona voisi poikkeuksellisesti käyttää lopuille M/2 kilpailijalle esim: 5 parasta suoritusta ilman SM-kilpailuja?

1.5.4 Huomioita karsinnasta

On tietysti selvää, että karsinta aiheuttaa tiettyjä loman valitsemisongelmia kotimaisten kisojen kannalta, mutta toisaalta on pyrittävä siihen, että kilpailuihin lähdetään tosissaan. Näin jokainen joka aikoo kilpailla SMissä varaa lomansa SM-kilpailujen ajaksi ja lentää tarvittaessa itselleen paikan kilpailuihin.

Jatkossa karsinta aiheuttaa kilpailujen arvostuksen nousemisen koska kilpailuihin "ei pääse ilmaiseksi" ja näin välillisesti nostaa lentämisen tasoa kun yhä useammat haluavat ansaita itselleen kilpailupaikan.

1.6 Esimerkkejä

Ks. liiteet.

1.7 Siirtymävaihe?

Otetaan pelkästään vuosi -94 pohjaksi, koska vuoden -93 lisääminen taannehtivasti olisi epärehellistä? (eli poikkeuksellisesti -93 ei ole mukana vaikka saisinkin silloin enemmän pisteitä).

1.8 Muuttujat

Systeemissä on muuttujia, joita RKT voi myöhemmin riippuliidon tason noustua muuttaa:

· matka-openeita/vuosi (esitän nyt 4, syy: pystyy "korvaamaan" puuttuvan SM:n)

· vanhojen suoritus kerroin (esitän 0.75)

· prosenttimäärä suorituksista, joita voidaan laskea (esitän 50%)

· laskettavien ulkomaisten suoritusten määrä ja kilpailujen arvostus

· matkalento-openin minimimatkat 1000 pistettä varten luokittain

1.9 Vikoja Antti Nummelinin esityksessä

· jos SM-karsintaa ei tehdä "reaaliaikaisesti", voi käydä niin että SMiä edeltäneiden 2-3 ranking-kilpailun voittaja EI saa osallistua SM-kilpailuihin

· jos osallistujat arvotaan ranking-kilpailuihin, ei voida tehdä "reaaliaikaista" SM-karsintaa

· jos matkaopenilla ei ole riittävästi painoarvoa, ei matkasuorituksia ilmoiteta eikä lennetä yhtään enempää kuin aikaisempinakaan vuosina

2 PM-kilpailut vuosittain

PM-kilpailut pitää järjestää vuosittain! PM-kilpailut ovat mahdollisuus kilpailu-uraansa aloitteleville lentäjille (täällä korvessa!).

3 Kilpailusäännöistä

3.1 Kilpailijoiden osallistuminen kilpailujen järjestämiseen

Kilpailusäännöistä pitää poistaa kohta, jossa kielletään kilpailijoiden osallistuminen järjestelyihin. Eiköhän tärkeintä ole saada aikaan kilpailuja. Jos jonkin kilpailijan todetaan syyllistyneen jonkinlaiseen vilppiin, niin silloin varmaan on kyseessä juryn käsittelyyn menevä asia. Esimerkiksi pistelaskussa on mahdotonta huijata, koska tulokset ovat julkisesti nähtävissä ja kaikkien laskettavissa. Samoin on esimerkiksi oltava mahdollista, että kilpailijat hinaavat toisiaan mikäli järjestäjiä on vähän

Norjassa PM:issa jopa kilpailunjohtaja lensi mukana kilpailussa, tosin norjalaisten omissa mestaruuskilpailuissa.

3.2 Käännepisteiden todistaminen

Käännepisteellä käynti on voitava jatkossa todistaa millä tahansa luotettavaksi todettavalla tavalla. Esimerkiksi maatarkkailijalla (käytetty mm PMissa), valokuvaamalla tai GPS:llä tai jopa lentäjätoverin todistamana (urheiluhenki!).

Vesa Lappalainen

Liitteet:

1. Ehdotuksen mukainen ranking-piste -esimerkki käyttäen aineistoa 1993 - 1994, tilanne 31.12.1994, kertoimena yli vuoden vanhoille suorituksille 0.75, laskentamääränä 15 parasta kilpailua (=50%). Vesivehmaan tulosten päiväkohtainen jako "arvattu".

2. Esityksen mukainen lähtötilanne vuodelle 1995