Vesa Lappalainen 5.2.1995
1
Ranking-pisteiden lasku
1.1
Ranking-pisteiden tavoite
1 Suomen riippuliidon tason nostaminen eli kannustaa lentäjiä
kilpailemaan
2 Osanottajien valitseminen kansainvälisiin kilpailuihin.
· kokeneet lentäjät etusijalla?
· nousevat tähdet etusijalla?
· mahdollisuus "kaikilla" saada paikka lentämällä.
3 Karsinta Suomen mestaruuskilpailuihin
4 Karsinta ranking-kilpailuihin
· saako tulla automaatti, jolla jo kisaan kerran päässeet pääsevät aina mukaan?
· pitääkö kuitenkin suosia niitä, jotka ovat menossa SMiin ja kansainvälisiin kisoihin, koska tavoitteena nämä ovat etusijalla?
5 Lisätä ihmisten halukkuutta lentää ja ilmoittaa matkalentoja!
6 Oman tason mittaaminen
1.2
Päiväkohtainen laskenta
Siirrytään kilpailukohtaisesta laskennasta päiväkohtaiseen
laskentaan. Näin varmistetaan se, että huonostikin menneessä
kilpailussa kuitenkin kannattaa jokainen päivä lentää
"täysillä". Lisäksi näin saadaan paremmin valinnaisuutta
esimerkiksi SM-kilpailujen ja matkalento-openin välillä.
Todettakoon esimerkin vuoksi, että vuosina -93 ja -94 on kirjattu
yhteensä 38 suorituspäivää, joista 8 ulkomaista suoritusta
(2x 3 pv PM ja 1x 2pv Larange-93). Eli laskettuna 4 matkalentosuoritusta/vuosi
yhteensä 30 suoritusmahdollisuutta/ 2 vuotta.
1.3
Laskentajakso(t)
Pisteitä lasketaan 2 vuoden jaksolta, jonka aikana olleista
suoritusmahdollisuuksista voi jokainen laskea 50% maksimista
(ylöspäin pyöristettynä) mukaan . Eli esimerkiksi kausilta
-93 ja -94 saisi laskea 15 parasta suoritusta, joista korkeintaan 4/kausi voi
olla matkalento-openin suorituksia. On sitten makuasia ilmoitetaanko tulos
pisteinä (esim. 12240) vaiko 15 parhaan suorituksen keskiarvona (816).
2 vuotta vanhat matka-open suoritukset poistetaan vuodenvaihteen jälkeen ja kuluvalle kaudelle lasketaan edellisen vuoden matka-open ja kuluvan kauden matka-open aina "reaaliajassa" (VL voi järjestää tulospalvelun mm. Internetin kautta ja puhelinkuluja vastaan myös faxilla). Jos matka-open tuntuu liian pakottavalta vuoden ensimmäisiä ranking-kisoja ajatellen, voisi olla mahdollista että kuluvalta kaudelta saa laskea vain 2 parasta suoritusta 15.5 asti.
Muuten suorituslistasta poistetaan aina 2 vuotta vanhaksi tullut suoritus. Eli esimerkiksi Menkijärvi 1.5.93 poistuisi 1.5.95.
Mahdollisesti voitaisiin ajatella vaihtoehtoa, jossa yli vuoden vanha suoritus
kerrotaan esimerkiksi 0.75 uusimpien suoritusten painottamiseksi. Eli 400
pisteen suoritus muuttuu 300 pisteen suoritukseksi ja näin jokin tuoreempi
350 pisteen suoritus korvaa tämän.
1.3.1
Hyödyt vanhaan systeemiin verrattuna:
· puuttuva tai huonosti mennyt kilpailu voidaan korvata matka-openin
suorituksilla (esim. SM SM-karsintaa ajatellen)
· uusi lentäjä voi päästä mukaan "reaaliaikaisen" laskennan ansiosta
· hyvä kokenut lentäjä voi jättää tarvittaessa osan kilpailuista pois ilman pelkoa siitä, että joku pudottaa hänet joukkueesta (mahdollistaa paremmin oman harjoittelun koti- ja ulkomailla)
· joukkue- ja kilpailupaikka pitää aina ansaita lentämällä
· "reaaliaikainen" laskenta kannustaa lentämään suorituksia heti keväästä alkaen eli esimerkiksi hyvätasoisen Menkijärven ja Vesivehmaan rankingin voittaja pääsisi nykytasolla mukaan SM-kisoihin ilman aikaisempia suorituksia
· uusi lentäjä pääsee mukaan kilpailusysteemiin lentämällä itsenäisesti tai kerhon sisäisissä kilpailuissa matka-open tehtäviä
· - pisteet voivat näennäisesti kasvaa lentämättä
kilpailujen määrän kasvaessa (käytännössä
keskiarvo huononee)?
1.4
Ranking-pisteisiin laskettavat kilpailut
1.4.1
SM ja ranking-kilpailut
Pyritään järjestämään SM- ja ranking-kilpailuihin
kaava, jossa hyvän päivätehtävän voitto tuottaa 1000
pistettä. Näin voidaan ranking-pisteet laskea suoraan kilpailujen
pisteistä kotimaisista kilpailuista kuten nytkin.
1.4.2
Matkalento-open "reaaliajassa"
Matkalento-open (vai muutetaanko nimi Matkalento-liigaksi kuten muissa maissa?)
pidetään VL:n ehdotuksen mukaan 7-luokkaisena, jossa kunkin luokan
sen hetkisen parhaan tuloksen (jos suhteutettu tulos esim. yli 90 km) omistaja
saa 1000 pistettä ja muut matkansa (suhteutetun luokan matkan, ks. VL:n
ehdotus) mukaisessa suhteessa tähän. Luokista 4 parasta kultakin
kaudelta lasketaan ranking-pisteisiin.
1.4.3
Ulkomaiset kilpailut
Ulkomaisista kisoista voitaisiin aluksi laskea mukaan nykysysteemin mukaan
"yksi vuodessa" (PM 3000, EM 4000 ja MM 5000 pistettä), eli max n. 4
päiväsuoritusta.
Esimerkiksi PM-kilpailujen varsinaiset pisteet skaalataan ensin siten, että voittaja saisi 3000 pistettä ja tämän jälkeen suomalaiset osanottajat saavat oman skaalatun summansa (summa) mukaan 3 (lkm) suoritusta seuraavista valittavalla tavalla:
Esim. Kolehmaisen Jarin 1519 pistettä antaisi suoritukset 507+506+506.
Edellisessä esimerkissä suoritukset 1000+260+259 jotta ulkomailla käyntiä kannustettaisiin (tai jopa 1000 niin monesti kuin pystyy, eli edellä 1000+519+0).
1. lasketaan keskiarvo := summa/lkm (esimerkissä 3)
2. jos paras jäljellä oleva skaalattu_päivatulos on pienempi kuin keskiarvo, jaetaan jäljellä oleville lkm päiville keskiarvo
3. ranking_tulos := max(skaalattu_päivätulos,0)
4. summa := summa - skaalattu päivätulos; lkm:=lkm-1
5. jos summa>0 ja lkm>0 jatketaan 1.
Esimerkiksi Jarin pisteet tällä tavoin jaettuina olisivat n. 529+497+497. Antti saisi PM-94:stä kaikilla tavoilla 1000+1000+1000!
Tulevaisuudessa pitäisi pyrkiä siihen, että ulkomaisia kisoja voi laskea mukaan useampiakin, jopa maksimiin saakka. Ulkomaisen kilpailun arvolle pitäisi keksiä osanottajien BIX-pisteistä riippuva painotus (tätä ei ehditä saada valmiiksi vielä kaudelle -95).
SM ei voi olla päällekkäin arvokilpailun kanssa muutoin kuin siinä tapauksessa ettei arvokilpailun joukkueeseen ole ilmoittautunut ketään. Arvokilpailuiksi lasketaan toistaiseksi MM, EM ja PM, jatkossa ehkä myös EUM.
Jos arvokilpailut ovat päällekkäin jonkin kotimaisen
ranking-kilpailun kanssa, saa arvokilpailun laskea rankingiin kuin kotimaisen
kilpailun, eli voi laskea hyväkseen vielä kotimaisen kilpailun
tuottaman määrän ulkomaisia suorituksia. Pääasiassa
pyritään välttämään
päällekkäisiä arvokilpailuja ja ranking-kilpailuja
(käytännössä tämä on mahdotonta, jos joku haluaa
vaikkapa 1 kk harjoitusajan MM-kisoihin, SM-kisojen sijoituksen kohdalla 11/2
viikon harjoituskaranteenia voitaneen pitää maksimina)
1.4.4
Kerhojen sisäiset kilpailut
Kerhojen omista kilpailuista ei suoranaisesti voi saada ranking-pisteitä,
mutta lentämällä matka-open tehtäviä, voidaan kerhojen
sisäisissäkin kilpailuissa kartuttaa ranking-pistemäärä.
1.4.5
Ennätyksiä ei enää lasketa rankingiin
Ennätyksistä ei enää luokkien määrän noustua
annettaisi ranking-pisteitä, varsinkaan kun koskaan ei ole saatu
oikeudenmukaista systeemiä siitä, milloin ennätykset poistuvat.
1.5
Karsinnat
1.5.1
Kansainväliset kilpailut
Joukkue valitaan viimeistään puoli vuotta ennen kilpailuja. Eli
käytännössä ranking-pisteet lasketaan vaikkapa 31.12.19??
tilanteen mukaan. Osallistuminen varmistetaan riittävän suurella
yhteiseen kilpailukassaan tulevalla etumaksulla (1000-2000 mk). Jos joku ei
ole halukas lähtemään, valitaan hänen sijalleen listassa
seuraavista.
1.5.2
SM-kilpailut
SM-kilpailuja varten ilmoittautuminen menisi umpeen 2-3 viikkoa ennen
kilpailuja ja tämän tilanteen mukaan valitut M (esim. 15-20)
kilpailijaa ilmoittautuvat maksamalla osallistumismaksun. Jos kaikki M
eivät ilmoittaudu viikon sisällä voivat listan seuraavat
ilmoittautua listan mukaisessa järjestyksessä. Tietysti voi
ilmoittautua etukäteenkin, tällöin osallistumismaksu palautetaan
vain jos lentäjä ei saakaan osallistua kilpailuihin.
1.5.3
Ranking-kilpailut
Kun systeemi lähtee toimimaan, on pelättävissä että
myös ranking-kilpailujen osanottajien määrä tulee liian
suureksi.
Ranking-kilpailuihin valitaan M/2 osanottajaa vastaavasti kuin SM-kilpailuihin ja loput M/2 laskemalla vain matkalento-openin neljän parhaan luokan pisteet mukaan kuluvalta vuodelta täydestä arvosta ja edelliseltä vuodelta esim. 0.75 x arvosta. Kilpailua RKT:lta anova organisaatio ilmoittaa maksimiosanottajamäärän M anomuksen yhteydessä ( M<=20?).
Kevään -95 ensimmäistä kilpailua varten karsintaehtona
voisi poikkeuksellisesti käyttää lopuille M/2 kilpailijalle
esim: 5 parasta suoritusta ilman SM-kilpailuja?
1.5.4
Huomioita karsinnasta
On tietysti selvää, että karsinta aiheuttaa tiettyjä loman
valitsemisongelmia kotimaisten kisojen kannalta, mutta toisaalta on
pyrittävä siihen, että kilpailuihin lähdetään
tosissaan. Näin jokainen joka aikoo kilpailla SMissä varaa lomansa
SM-kilpailujen ajaksi ja lentää tarvittaessa itselleen paikan
kilpailuihin.
Jatkossa karsinta aiheuttaa kilpailujen arvostuksen nousemisen koska
kilpailuihin "ei pääse ilmaiseksi" ja näin välillisesti
nostaa lentämisen tasoa kun yhä useammat haluavat ansaita itselleen
kilpailupaikan.
1.6
Esimerkkejä
Ks. liiteet.
1.7
Siirtymävaihe?
Otetaan pelkästään vuosi -94 pohjaksi, koska vuoden -93
lisääminen taannehtivasti olisi epärehellistä? (eli
poikkeuksellisesti -93 ei ole mukana vaikka saisinkin silloin enemmän
pisteitä).
1.8
Muuttujat
Systeemissä on muuttujia, joita RKT voi myöhemmin riippuliidon tason
noustua muuttaa:
· matka-openeita/vuosi (esitän nyt 4, syy: pystyy "korvaamaan" puuttuvan SM:n)
· vanhojen suoritus kerroin (esitän 0.75)
· prosenttimäärä suorituksista, joita voidaan laskea (esitän 50%)
· laskettavien ulkomaisten suoritusten määrä ja kilpailujen arvostus
· matkalento-openin minimimatkat 1000 pistettä varten luokittain
1.9
Vikoja Antti Nummelinin esityksessä
· jos SM-karsintaa ei tehdä "reaaliaikaisesti", voi käydä
niin että SMiä edeltäneiden 2-3 ranking-kilpailun voittaja EI
saa osallistua SM-kilpailuihin
· jos osallistujat arvotaan ranking-kilpailuihin, ei voida tehdä "reaaliaikaista" SM-karsintaa
· jos matkaopenilla ei ole riittävästi painoarvoa, ei
matkasuorituksia ilmoiteta eikä lennetä yhtään
enempää kuin aikaisempinakaan vuosina
2
PM-kilpailut vuosittain
PM-kilpailut pitää järjestää vuosittain! PM-kilpailut
ovat mahdollisuus kilpailu-uraansa aloitteleville lentäjille
(täällä korvessa!).
3
Kilpailusäännöistä
3.1
Kilpailijoiden osallistuminen kilpailujen järjestämiseen
Kilpailusäännöistä pitää poistaa kohta, jossa
kielletään kilpailijoiden osallistuminen järjestelyihin.
Eiköhän tärkeintä ole saada aikaan kilpailuja. Jos jonkin
kilpailijan todetaan syyllistyneen jonkinlaiseen vilppiin, niin silloin varmaan
on kyseessä juryn käsittelyyn menevä asia. Esimerkiksi
pistelaskussa on mahdotonta huijata, koska tulokset ovat julkisesti
nähtävissä ja kaikkien laskettavissa. Samoin on esimerkiksi
oltava mahdollista, että kilpailijat hinaavat toisiaan mikäli
järjestäjiä on vähän
Norjassa PM:issa jopa kilpailunjohtaja lensi mukana kilpailussa, tosin
norjalaisten omissa mestaruuskilpailuissa.
3.2
Käännepisteiden todistaminen
Käännepisteellä käynti on voitava jatkossa todistaa
millä tahansa luotettavaksi todettavalla tavalla. Esimerkiksi
maatarkkailijalla (käytetty mm PMissa), valokuvaamalla tai GPS:llä
tai jopa lentäjätoverin todistamana (urheiluhenki!).
Vesa Lappalainen
Liitteet:
1. Ehdotuksen mukainen ranking-piste -esimerkki käyttäen aineistoa 1993 - 1994, tilanne 31.12.1994, kertoimena yli vuoden vanhoille suorituksille 0.75, laskentamääränä 15 parasta kilpailua (=50%). Vesivehmaan tulosten päiväkohtainen jako "arvattu".
2. Esityksen mukainen lähtötilanne vuodelle 1995