Liidintoiminnan ohjeita Tikkakoskella (EFJY)
Sisällys
Seuraavissa keskusteluissa
L = liitäjä
T = Torni
1) kaikkeen on oltava aina lupa!
2) mahdollisimman vähän radan ylitystä
3) jokainen tietää pelisäännöt jos ei tiedä, ei
arvaa vaan ottaa selvää
4) jos ei tiedä saako jotakin tehdä, sitä ei saa tehdä!
5) paikalla aina ainakin yksi henkilö joka tuntee hyvin toiminnan
ja tavat Tikkakoskella
6) EI TARPEETTOMIA ajoneuvoja liikennealueelle
7) autoilla ei saa hurjastella eikä ajaa tarpeetonta nopeutta
8) kaikissa lentävissä liitimissä on radio. Radioon puhuttaessa
tärkeintä on että asia tule selväksi, fraseologia ei niinkään.
Eli parempi kysyä kuin pelätä kysymistä!
9) Odotetaan oma vuoro ennen kuin puhutaan radioon. Liikennettä
kuunneltava ja odotettava että edellinen keskustelu on loppu.
10)Lentotoiminta tornin jaksolla 118.000 MHz ja maatoiminta
torniin maaliikennejaksolla 121.900 KHz. Oma sisäinen
hinaustoiminta kerhojaksolla 122.950 MHz.
Tämä ohje ei ole ristiriidassa muun lentotoimintaa koskevan ohjeiston
kanssa ja luonnollisesti liitäjän pitää osata myös seuraavat
ohjeet:
GEN T1-4 - Ilmailulaki
OPS M1-1 - Lentosäännöt
OPS M2-9 - Lentotoiminta liitimellä
Hinaustoiminta-ohje ja liite
Tutustu myös alueen karttaan:
Kartta kenttäalueesta
1) Yksi soittaa tornin numeroon 4455800
T: Torni Janne Johtaja.
L: Lasse Liitäjä huomenta.
T: Huomenta.
L: Sopiiko riippu- ja varjoliitoa
tänään klo 12 alkaen. 3 riippuliidintä, 3 varjoliidintä.
T: Eihän täällä ole pahasti liikennettä, joten eiköhän tuohon
mahtune.
L: Kyselemme sitten n. klo 11 radiolla kerhon hallilta.
Terve!
T: Terveltuloa!
Jos kuitenkaan tilaa ei ole, niin sitten pitää katsoa muu paikka.
2) Varmistetaan että jokainen tulija tulee olemaan portilla samaan
aikaan. Tietysti ainakin yhden kannattaa mennä sen verran
aikaisemmin, että ehtii tarkistaa Mossesta vedet, öljyt
ja bensat
3) Jos kaikki eivät kuitenkaan pääse samaan ryhmään, niin silloin
ryhmät pitää sovitella n. 1.5 - 2 h välein tuleviksi.
Erityisesti ollaan oltu pahoillaan jatkuvasta rumppaamisesta
radan puolta toiselle.
1) Kerätään joukko niin vähiin autoihin kuin mahdollista.
Muistetaan lukita portti!
2) Tarkistetaan Mossen vedet, öljyt ja bensat.
3) Käynnistetään Mosse:
- Pumpataan käsipumpusta kaasari täyteen
- Ryyppy kokonaan auki
- vaihde vapaalla, ei kosketa kytkimeen, se hidastaa
pyörimistä
- punainen nappi päälle
- startataan vihreästä
- kun lupaa, polkaistaan pikkuisen kaasua
Rullausteillä/kiitotiellä EI KOSKAAN saa liikkua
ilman tornin lupaa.
Narua EI SAA KOSKAAN levittää ilman lupaa!
1) Radioyhteys torniin (maaliikennejaksolla 121.900 MHz):
L: Torni Riippuliito keskipäivää.
T: Keskipäivää riippuliito.
L: Ajo-ohjeita 3:lle autolle kerhon hallilta 30:n nurmelle
(Tai 12:n jos tulee idästä/etelästä)
T: Aja aluksi alfaan odottamaan
L: Alfaan odottamaan
2) Ajeteen A-kirjaimen (alfa) luona olevan keltaisen viivan TAAKSE, viivaa
EI saa ylittää.
L: Riippuliito valmis alfassa.
T: Riippuliito odota.
L: Odotetaan
...
T: Riippuliito, aja alfasta yli kiloon ja 30:n nurmelle.
L: Ajetaan alfasta yli.
L: Sopiiko levittää naru menomatkalla nurmen 30 päähän.
T: Sopii levittää.
L: Levitetään naru menomatkalla.
3) Valmistellaan hinausnarun paikka niin että hinaus voi lähteä siltä
puolelta, johon naru EI kaadu. Eli jos tuuli on vaikka
360 astetta, niin auto ajaa kentän puoleista reunaa hinausuraa.
Eli naru sille puolelle uraa, johon naru kaatuu.
Otetaan taittopyörän tolppa kyltin vierestä ja laitetaan paikalleen.
4) Levitetään naru Moseen perältä menomatkalla.
Toiminta-aluuelle meno antaa oikeuden vain liikkumiseen
rullaustien länsipuolisella nurmella, metsän reunan itäpuolella.
Vain rullaustiet 2-hallille, koekäyttöpaikalla ja 3-hallille
voidaan ylittää erikseen kysymättä sen jälkeen kun
narunlevityslupa on saatu.
1-hallin rullastien ylitykseen aina erikseen lupa.
Silti 2- ja 3-halleilta VOI olla liikennettä, joten
AINA on tarkkailtava mahdollisesti rullaustiellä
liikkuvia koneita/muita ajoneuvoja ja kuunneltava
radiota tornin jaksolla (118.000 MHz).
1) Kasataan liitimet ja välineet valmiiksi.
2) Kysytään aloituslupa ja alue radiolla (tornin jaksolla 118.000 MHz)
tai puhelimella mikäli tarinasta tulee pitkä .
L: Torni riippuliito.
T: Riippuliito jatka.
L: Aloitetaan toiminta.
Toimii 3 riippuliidintä, 3 varjoliidintä.
Yläraja 1500 m maanpinnasta.
5 km säde länspuolesta.
Mahdollisesti matkalentoja Hirvaskankaalle ja takaisin.
T: Tämä selvä. 1500 m ja 5 km länsipuolesta.
Radan ylitykseen pyydettävä eri lupa.
(Pyydettävä vaikkei torni tätä sanoisikaan)
3) Kerrotaan rajat kaikille läsnäolijoille.
Jos jollekin ei ole rajoja kerrottu, on hänen otettava
niistä selvää ennen lentoonlähtöä.
4) Hinausauto voi mennä valmiiksi.
5) Ennen tandem-hinausten aloittamista on naru koekuormattava
150 kg.
Lentotoiminta on mahdollista vain jos liitimessä on
taajuudella 118.000 MHz yhteys torniin.
Lentotoiminta tapahtuu aina ilmoitetulla alueelle.
Alue on aina armeijan hallien puoleisen rullaustien
länsipuolella ja sen kuvitelluilta jatkeilta kynnyksen
kohdalta n. 45 länteen. Eli rullaustien jatkeellekaan
ei saa mennä ilman eri lupaa (lähetymissektori).
Rullaustien ylittäminen ilman lupaa on KIELLETTY!
Jos itäpuolelle sortuminen on todennäköistä, älä turhaan ota
hinausta jos tiedät että kohta on tulossa mittariliikennettä.
Siksi kuuntele koko ajan radiota.
0) Lähtöpaikalla vasta kun kaikki varusteet ovat valmiit!
1) Liidin menee lähtöpaikalle ja kun lähtöhetki on
mahdollinen (ja tiedetään alue):
L: Torni, riippuliidin 503 valmiina hinaukseen.
T: Odota (Tarkoittaa etttä radioliikenteessä niin kiire,
ettei saa edes kuitata).
...
T: Riippuliidin 503, tulee odotusta 5 min.
L: Odotusta 5 min.
...
T: Riippuliidon 503 hinaus sopii.
L: Torni 503, tuuli pyörähti ympäri, pyydän uuden hinausluvan.
T: 503.
...
L: Torni riippuliidin 503 valmiina hinaukseen.
T: 503 hinaus sopii.
L: Hinataan 503.
2) VALMIS-AJA
3) Jos naru katkeaa, pyritään tästä kertomaan ainakin hinausautoon.
Jos tuuli sortaa katkenneen narun rullaustien itäpuolelle, niin
sitten ilmoitetaan myös torniin.
4) Hinauksen loputtua JOS torni on pyytänyt kuittaamaan irroituksen
tai selvästi torni odotuttaa jotakin lähtevää konetta hinausnarun
takia:
L: Liidin 503 irti.
T: 503.
5) Lennellään iloisena länsipuolella.
6) Jos termiikki sortaa/tai on päästy matka-aloituskorkeuteen:
L: Torni liidin 503.
T: 503 jatka.
L: Sopiiko jatkaa nostossa kentän päälle ja edelleen itäpuollelle
500 metrissä (muista kertoa aikeista vähän enemmän kuin
vain seuraavat pari minuuttia. Esim. pelkkä "kentän päälle"
ei oikeuta itäpuolelle siirtymiseen).
T: Liidin 503, sopii nousta kentän päälle ja itäpuolelle.
Ilmoita kun itäpuolella.
L: 503 ilmoitan itäpuolella.
...
T: Liidin 503, paikka ja korkeus.
L: 503, 800 metriä tornin päällä.
T: 503. 10 minuutin päästä tulee ATR, silloin pitäisi
olla selvästi itäpuolella tai selvästi länspuolella.
L: 503, ATR 10 minuutin päästä, siirryn nelostien itäpuolelle
ennen sitä.
Jos ollaan menty itäpuolelle, niin vastaavasti palattaessa
kenttäalueella/ylitettäessä kiitotietä pyydetään taas uusi
lupa. Jos ylityslupaa ei sada laskeudutaan tarvittaessa
vaikka maastoon.
7) Kuuntele radioliikennettä ja muodosta kuva ilmaliikenteestä.
8) Vaikka torni antaakin luvan johonkin, se ei silti oikeuta
olemaan seuraamatta liikennettä. Lennät edelleen VFR:ssä!
9) Laskuun tultaessa
L: Torni, 503 vasen myötätuuli nurmelle 30.
T: Tuuli 310 astetta 7 solmua, ilmoita maassa.
L: Ilmoitan maassa.
...
L: Torni 503 massa.
T: Aika 42 (takoittaa että kellonajasta minuutit laskuhetkellä
ovat 42, esim. 17:42).
L: 42.
10)Mahdollisesta maastolaskusta/TMA:lta poistumisesta on ilmoitettava
torniin. TMA:lta poistuessa radiolla tai maastolaskun jälkeen
puhelimella jos ei ehtinyt tehdä ilmoitusta laskun aikana.
11)Jos lennon aikana haluaa käydä kerhon jaksolla, pyydetään
tähän tornista lupa:
L: Torni 503, sopiiko pariksi minuutiksi kerhojaksolle.
T: 503 sopii kerhojaksolle.
L: 503
....
L: Torni 503 tornin jaksolla.
T: 503.
1) Muista aina tarkistaa onko hinattavana riippuliidin
vai varjoliidin.
2) Merkitse hinaukset vihkoon.
3) Muista tarkkailla Mossen lämpöjä.
4) Jokainen hinaa vuorollaan!
5) Jos naru katkeaa, lopeta hinaus välittömästi.
Jos naru on mennyt rullaustielle/yli, niin ota yhteys torniin.
L: Torni, riippuliito.
T: Riippuliito jatka.
L: Hinausnaru katkesi ja naru putosi rullaustien ja
kiitotien väliselle nurmelle. Voinko käydä
noutamassa sen?
T: Voit noutaa narun. Ilmoita kun poissa.
L: Ilmoitan kun naru poissa.
...
L: Torni riippuliito, Naru omalla alueella.
T: Riippuliito
6) Opettele jatkamaan naru, jollet vielä osaa!
7) Älä revittele, pidä hinausura ja nurmi hyvässä kunnossa.
Oppilaslennoista kannattaa aina mainita erikseen. Erityisesti
jos lento on niin koulutuksen alkuvaiheessa että on mahdollista
joutua rullaustien itäpuolelle ohjausvirheen takia.
Tällöin torni katsoo hinaushetken sen mukaan, että arvioidun lennon
kestonaikana ei ole muuta liikennettä.
Koulutuksesta kannattaa mainita jo erikseen kun puhelinlupaa
pyydetään.
1) Koulutushinaus (K: kouluttaja)
K: Torni riippuliito.
T: Jatka
K: Oppilashinaus, arvioitu kesto 7 minuuttia, pieni
mahdollisuus siihen, että oppilas ajatutuu
radan päälle.
T: 10 min päästä on rauhallinen hetki.
K: 10 min päästä.
...
T: Riippuliito torni. Nyt sopii se oppilashinaus.
K: Hinataan, liidin 999, oppilas ei puhu radioon,
mutta on kuuntelulla koulutusjaksolla.
1) maksa hinauksesi
2) kelataan naru pois.
3) puhdistetaan 3 rullaustietä
(3-hallin, koekäyttöpaikan ja 1 hallin).
KAIKKI irtokivet pois. Selvästi näkyvä hiekka pois.
4) Taittopyörän tolppa pois jalastaan ja takaisin säilytyspaikaan.
12:n tolpan paikka on L -kilven vieressä ja 30:n tolpan paikka
metsän reunassa. Autot käyntiin.
5) Ylityslupa tornista (maaliikennejaksolla 121.900 MHz):
L: Torni riippuliito.
T: Riippuliito jatka.
L: 3 autoa kilosta alfaan ja kerhon hallille.
T: riippuliito kiloon odottamaan (tai aja yli)
L: kiloon odottamaa, riippuliito.
...
T: Riippuliito aja yli.
L: Ajetaan yli, 7 hinausta, kiitti ja hei.
T: Heippa.
6) Ajetaan yli, parkkeerataan Mosse niin,
ettei sen sijainnista ole haittaa kenellekkään.
7) Tarkistetaan ettei Mosseen tai muihinkaan autoihin
jää kenenkään varusteita, erityiseti radioita.
8) Joku ottaa hoitaakseen polttaainegallonat, jotta
ne ovat täynnä seuraavaa kertaa varten.
Pyritään siihen, että liikutaan mahdollisimman paljon
isoissa ryhmissä. Joskus tietysti jollakin on pakollisia
menoja, joku ei pääse työesteiden takia samaan aikaan
tai pitää hakea maastoon laskeutunut lentäjä.
Tällöinkin AINA rullausteillä/kiitoteillä liikkumiseen
tarvitaan lupa.
Jos toiminta on jo alkanut, voidaan ajaa autolla kentän
pohjoispään ympäri kiertävää huoltotietä pitkin
aina 1-hallin rullaustien pohjoispuolella
olevan kompensointipaikan luokse.
1) 1-hallin rullaustien ylitys (maaliikennejaksolla 121.900 MHz):
L: Torni riippuliito.
T: Riippuliito jatka.
L: Sopiiko yhden auton ylittää 1-hallin rullaustie
ja ajaa sitten 30:n nurmelle.
T: Riippuliito. Aja yli ja 30:n nurmelle.
L: Ylitetään ja 30:n nurmelle.
(tai vielä parempi että auto jätetään sinne metsän
reunaan ja mennään kävellen luvan saamisen jälkeen
1-hallin rullaustien yli)
2) Aikainen poislähtö (maaliikennejaksolla 121.900 MHz):
L: Torni riippuliito
T: Riippuliito jatka.
L: Sopiiko yhdellä autolla ylittää 12:n nurmelta
1-hallin rullaustie ja pohjoispäästä ympäri.
Käyn hakemassa maastoon laskeutuneen lentäjän.
T: Ylitys sopii.
L: Ylitetään.
Jos autoja on useita tai ne ovat niin lastattuja, että
pohjoispään tie voisi aiheuttaa kuljetettavalla tavaralle
riskejä, voi pyytää myös ylitystä kilosta alfaan.
Jos joku (esim. uusi oppilas) tulee alueelle ilman radiota,
on hänen pyydettävä lentopaikalla olevia hakemaan hänet
autolla radan toiselta puolelta.
Ei eläimiä.
Ei pieniä lapsia.
Vesa Lappalainen 26.8.2002,
muutos 7.5.2004 (ei enää kävelyä, radiotaajuudet, kartta)