Saaja: Suomen Ilmailuliiton hallitus
Lähettäjä: Suomen liitolajeja harrastava yhteisö
Päiväys: 25.5.2001
Vastineeseen tehdyt muutokset, viimeisin muutos 26.5.2001, klo 11.10
LiTin "päätös"

Syytteet sääntörikkomuksista ja piittaamattomuudesta

Suomen Ilmailuliiton hallitus on 15.5 kokouksessaan todennut:

Mielestämme tuollainen lausuma on meitä edustavan kattojärjestön taholta erittäin loukkaava. Samalla liiton hallitus on perunut oikeuden osallistua kansainvälisiin kilpailuihin ja evännyt lajirahat ja valmennustuen. Vaikka eväämiset ovatkin vain väliaikaisia, aiheuttavat näin rajut toimenpiteet merkittävää vastarintaa koko kattojärjestöämme kohtaan.

Samalla liiton hallitus on pyytänyt Liidintoimikuntaa ryhtymään tarpeellisiin rangaistuksiin. Eli ei edes ole jätetty mahdollisuutta todeta yhteisöä syyttömäksi, vaan ainoaksi mahdollisuudeksi jätetään rangaistusten antaminen.

Asian taustoja

Kauhajoella järjestettiin 28.4-1.5.2001 kansalliset riippu- ja varjoliidon ranking-kilpailut. Kilpailuihin osallistui 18 riippuliitäjää ja 12 varjoliitäjää.

Kahdella riippuliitäjällä oli käytössään valmistajan uusin malli. Vakavampaan "rikkomukseen" syyllistyneellä Petriina Anttilalla Moyes LiteSpeed 3, joka on noin yhden neliön pienennös tehtaan paljon menestystä saaneesta LiteSpeed 4 liitimestä. Maailmalla LiteSpeed 3 liitimellä on jo lennetty paljon, turvallisesti ja menestyksekkäästi. Kuitenkin testausorganisaatioiden hitauden takia esimerkiksi saksalaisen DHV:n testituloksia ei ole vielä käytössä. Tehtaat itse tekevät liitimille kuitenkin monipuolisemmat kokeet kuin testausorganisaatiot. Itse asiassa esim. USHGMA on vain valmistajien yhteisö. Kaikkia liitimien eri muunnoksia ei välttämättä edes testausorganisaatioilla hyväksytetä, koska kaikki muutokset eivät välttämättä vaikuta liitimen käyttäytymiseen tai lujuuteen. Usein pilotin itse tekemät trimmimuutokset vaikuttavat huomattavasti enemmän käyttäytymiseen.

Liitimien kehitystahti on kiivasta ja mikäli riippuliitäjä tai varjoliitäjä haluaa pärjätä maailmalla, ei hänellä ole varaa antaa paljon tasoitusta liitimen ominaisuuksissa kanssakilpailijoilleen. Virallisen testausjärjestön "leiman" saaminen voi merkitä jopa sitä, että liidin ei enää välttämättä ole edes tuotannossa.

Mikään edellä esitetty ei tarkoita sitä, että suomalainen liidinyhteisö olisi laajamittaisesti piittaamaton määräyksistä. Määräyksissämme on kohta:

OPS M2-9

2.4 Lentokelpoisuuden valvonta

2.4.4 Suomessa tapahtuvassa lyhytaikaisessa kilpailu-, esittely- tai muussa siihen verrattavassa ilmailutoiminnassa voidaan käyttää liidintä, joka ei ole Suomessa hyväksytty edellyttäen, että tällainen liidin täyttää ne vaatimukset, jotka sille on asianomaisessa vieraassa valtiossa asetettu.

Eli tämä pykälä antaa mahdollisuuden käyttää suomalaisissakin kilpailuissa "hyväksymätöntä" liidintä.

Asian käsittelyn yhteydessä on viitattu myös tulkintaan, jonka mukaan kyseinen kohta koskisi vain ulkomaisia lentäjiä. Se ei kuitenkaan käy kyseisestä kohdasta ilmi, joten määräystekstistä poikkeavan tulkinnan perusteella ei voi ketään rangaista.

Liitimen maahantuloa odoteltaessa, liidintoimikunnan kalustovastaava kysyi Suomen Ilmailuliiton liidinlajien toiminnanohjaajalta kuinka uusien liitimien tapauksessa tulee menetellä. Toiminnanohjaaja suhtautui asian selvittämiseen erittäin kielteisesti eikä vaivautunut edes ottamaan selvää, miten asiassa voidaan menetellä.

Eli Liidintoimikunta/SIL oli jo hyvissä ajoin ennen kisoja tietoinen että ongelmia voi tulla, mutta ei millään tavalla ryhtynyt auttamaan niiden selvittämisessä, ennemminkin jäi odottamaan saadaanko aikaiseksi jotakin, josta voidaan nostaa jälkeenpäin meteliä. Meidän mielestämme tämä on asiatonta käytöstä omalta järjestöltämme. Ainoa oikea menettely olisi ollut toimia todellakin yksityisten lentäjien etujärjestönä ja selvittää tarvittavat menettelytavat kuntoon.

Lisäksi meneillään olevaan OPS-uudistukseen on tulossa kohta, joka mahdollistaa toistaiseksi testaamattomia liitimien luetteloinnin tietyin erityisedellytyksin. Tätä taustaa vasten - joka on myös toiminnanohjaajan tiedossa - tuntuu käsittämättömältä että SIL ei halua lukea kyseistä OPS M2-9 2.4-kohtaa ja sen sisältöä, vaan tulkita sen toisin kuin on kirjoitettu.

Kauhajoen ranking-kilpailuun mennessäkään testijärjestöjen tulokset eivät olleet julkisia. Paikalla ollut Suomen kokenein riippuliitoedustus ei katsonut lentoturvallisuuden vaarantuvan tai edes minkään merkittävän sääntörikkomuksen tapahtuvan (vrt. OPS), mikäli kilpailijoiden annetaan osallistua.

Kauhajoen kilpailuissa järjestäjä kuitenkin jälkipuheiden estämiseksi kysyi briefingissä onko kenelläkään mitään sitä vastaan, että kilpailussa lennetään luetteloimattomalla liitimellä. Lähinnä kysymys tarkoitti sitä, aikooko joku tehdä protestin jos näin tapahtuu. Urheilullisesti ja lajin kehityksen kannalta järkevästi kukaan ei tietenkään vastustanut. Paikalla oli myös liidintoimikunnan puheenjohtaja Robert Aarts, joka ei tällöin sanallakaan sanonut, että moinen menettely voisi johtaa jatkotoimenpiteisiin. Jatkotoimenpiteisiin, joiden laajuutta liitoyhteisönä nyt todella ihmettelemme.

Tämä on siis sitä laajamittaista piittaamattomuutta säännöistä ja määräyksistä, josta yhteisöämme nyt syytetään.

Ennemminkin yhteisön vastuuta kannattaa katsoa vaikkapa Kauhajoen 3. kilpailupäivän yhteydessä. Tuuli oli voimakas ja keli erittäin matalaa (6-700 m). Suuri osa piloteista jätti lentämättä (esim. kaikki varjoliitäjät) vaikka kyse oli kilpailupäivästä. Eli lentoturvallisuus oli kilpailutilanteen edellä. Ne jotka lensivät, olivat ehdottomasti Suomen parhaita ja pystyivät lentämään siinä kelissä riskejä ottamatta.

Samoin yhteisön vastuuta kuvastaa esimerkiksi parikin tapausta joissa liitäjät ovat kaupitelleet liidintänsä virallisen luokituksen mukaisesti keskitason liitimenä, vaikka liidin käytännön ominaisuuksiltaan on kisaliidin. Näissä tapauksissa on yhteisö "hyökännyt" vastaan ja kokemukseensa perustuen "kieltänyt" tällaisen. Eli yhteisön sisällä toimii hyvin tarkka kontrolli siitä, mikä on turvallista ja mikä ei. Usein on tehtävä vaikeita päätöksiä ja sanottava ilmaan hinkuvalle aloittelijalle, että "tämä keli on sinulle liian vaikeaa". Aloitteleva ei tällaista ymmärrä, myöhemmin asiasta voidaan jopa kiittääkkin.

Suomen Ilmailuliiton toiminta asiassa

  1. Toiminnanohjaaja tai LiT ei neuvonut etukäteen lentäjiä kuinka asiassa tulee menetellä
  2. LiT:n puheenjohtaja ei ottanut briefingissä asiaa esille
  3. paikalla käydyistä yksityisistä keskusteluista LiT:n puheenjohtaja teki päätelmän: "emme välittää säännöistä ja määräyksistä". Tämän päätelmän hän raportoi toiminnanohjaajalle ja SILin hallitukselle.
  4. SILin hallitus teki asiaa tutkimatta koko yhteisöä loukkaavia päätelmiä ja rangaistuksen.
  5. SILin toimihenkilöt ovat käyttäneet puhekielessään termiä "asiakirjaväärennös". Tällaiset huhut liiton edustajien levittämänä ovat aiheuttaneet tarpeetonta kritiikkiä lajejamme kohtaan kentällä
  6. LiT lähti kokoukseensa asenteella: "nyt rangaistaan" Ja tämä oli myös SILin hallituksen viesti kokoukselle. Kokematon edustajisto tulkitsi ettei heillä ole muuta mahdollisuutta. Vaikka ensin asiat olisi pitänyt laajasti selvittää ja miettiä minkätasoisesta "rikkomuksesta" todella on kyse.
  7. Ennen asian vientiä SILin hallitukseen olisi pitänyt olisi pitänyt tehdä selvityksiä, jotta hallitus olisi voinut tehdä hyvin informoituja päätöksiä sekä päätyä seuraamuksiin, jotka olisivat suhteessa tehtyihin rikkomuksiin, tässäkin tapauksessa olisi riittänyt korkeintaan kirjallinen nuhtelu
  8. LiT perui Kauhajoen kilpailun virallisen arvon ja rankaisi näin 28:aa asiaan täysin syytöntä lentäjää. Samalla rangaistiin järjestäjää, joka järjesti eräät parhaat koskaan pidetyt kilpailut (kelejä lukuunottamatta).
  9. Liidinlajeissa ei ole ennen peruttu lentolupia tai kilpailulisenssejä muuta kuin eräässä valtakunnan rajanylitystapauksessa, ei ole ennen jäädytetty varoja ja kielletty osallistumista. Myöskään kilpailujen arvoa ei ole aikaisemmin poistettu. Siksi nyt tällaiset sanktiot tuntuvat ylivertaisen liioitelluilta

Kommentit liidintoimikunnan ehdottamiin rangaistuksiin

Liidintoimikunnan ehdottamia rangaistuksia liidinyhteisö kommentoi seuraavasti:
  1. Petriina Anttila saa lentolupansa takaisin välittömästi tentittyään lentosäännöt. Samalla mietitään tarkasti minkälaatuiset "rikkomukset" oikeuttavat lentoluvan perumiseen.
  2. Petriina Anttila sanoo anoneensa kilpailulisenssiä, mutta anomus ei toiminnanohjaajan mukaan ole saapunut liittoon. Mikäli lisenssiä TODELLA ei ole anottukaan, ehdotettu kuukauden kilpailukielto on varmasti riittävä rangaistus. Jo nyt nuori lupaava lentäjä on saanut henkisesti kärsiä kohtuuttomasti häneen lyödystä "rikollisen" leimasta. Lisäksi hän on menettänyt jo useita kesän parhaista lentopäivistä ja tämän pahempaa rangaistusta ei lajiaan rakastavalle henkilölle voi antaa.
    Petriina Anttilan lentäminen vuosi sitten Rautavaaran ranking-kisoissa perustui SILin hieman epämääräisiin tietoihin siitä, että kotimaan kisoissa kilpailulisenssi sisältyy jäsenmaksuun. Ilmeisesti näin ei olekaan ja tuo tapaus on puhtaasti muiden henkilöiden Petriina Anttilalle antamiin vääriin tietoihin pohjautuva. Missään tapauksessa tässäkään ei ole kyse "laajamittaisesta välinpitämättömyydestä". Tämän ei pitäisi aiheuttaa toimenpiteitä.
  3. Kauhajoen tuloksille annetaan niille kuuluva virallinen arvo, koska paikalla olleet lentäjät ovat olleet täysin syyttömiä tapahtuneeseen. Ainoastaan urheiluhengessä he, omaa sijoitustaan mahdollisesti heikentäen, ovat sallineet lajiin panostavien kykyjen osallistua tasavertaisena kilpailuun. Silti vastuu mahdollisista sääntörikkomuksista kuuluu yksinomaan sääntöjä mahdollisesti rikkoneille lentäjille, ei koko kilpailijajoukolle. Tämä ei mielestämme osoita "laajamittaista piittaamattomuutta".
    Kilpailusääntöjen mukaan liitimien täytyy olla luetteloituja ja kilpailijalla täytyy olla kilpailulisenssi. Näitä kohtia on rikottu, mutta koska kukaan kanssakilpailija ei asiasta protestia tehnyt, on oletettava, että he eivät katsoneet Petriina Anttilan saaneen kohtuutonta etua kilpailussa näiden seikkojen laiminlyönnistä. Siksi ei liene tarvetta hylätä hänen suoritustaan ja sijoitustaan kilpailussa. Mutta koska kilpailuista saatavat ranking-pisteet vaikuttavat sijoitukseen ranking-listalla, eikä niillä kisapiloteilla, jotka eivät olleet paikalla kyseisessä kilpailussa, ollut mahdollisuutta sanoa mielipidettään asiasta, lienee asianmukaista että hänen saamiaan pisteitä ei huomioida rankingpistelaskennassa.
  4. Liidintoimikunta voi mielihyvin parantaa/tehostaa tiedostusta.

Liidinyhteisön toivomus muusta menettelystä

Liidinyhteisö toivoo seuraavaa:
  1. SILin hallitus pyytää julkisesti anteeksi hätäistä toimintaansa ja sitä mielipahaa ja turhautuneisuuden tunnetta, jota se aiheutti monelle pyyteettömästi ilmailun eteen työtään tekevällä vastuuntuntoiselle ilmailijalle
  2. Liidintoimikunta pyytää julkisesti anteeksi edustamaltaan yhteisöltä ja erityisesti niiltä kilpailijoilta, joiden kilpailupisteiden uhkaamisella se on aiheuttanut epäuskoa edustamaansa yhteisöä kohtaan.
  3. Suomen ilmailuliiton edustajisto/henkilöstö pyytää julkisesti anteeksi vääriä menettelytapojaan yleisessä käsittelytavassa ja käsittelyjärjestyksessä sekä termin "asiakirjaväärennös" käyttämistä.
  4. Jos hallituksen kokoukseen tuodaan toinenkin "rikkomus", niin sen pohjalta annetaan kirjallinen huomautus, koska tässä toisessa tapauksessa jopa liitimeltä vaadittavat testitkin on tehty ja ainoastaan niiden julkistaminen on viivästynyt.
  5. LiT on tiettävästi jo ryhtynyt toimenpiteisiin, joilla vastaavat tapaukset voidaan laillisesti hoitaa (muutokset OPSiin). Toivomme tästä tiedotusta yhteisöllemme.
  6. Emme ole vaatimassa kenenkään eroa toimikunnista tai hallituksesta. Ymmärrämme että ylilyöntejä tapahtuu, varsinkin nyt kun koko urheilumaailma kuohuu erilaisten skandaalien varjostamana. Meille riittää että lajiemme maine puhdistetaan virallisesti ja huhuilta katkaistaan siivet. Kunhan meiltä ei katkaista siipiä!

Vakavampi asia

Kun nyt SILin hallitus on ottanut esille "laajamittaisen piittaamattomuuden määräyksistä", niin tahdommekin puolestamme että SIL rupeaa välittömästi toimenpiteisiin, joilla lentosäännöt Suomessa muutetaan sellaiseksi, että termiikkipurjehdusta harrastavat lajit on mahdollista laillisesti suorittaa.

Lentosäännöt määrittelevät VMC olosuhteet sellaiseksi, että pilvikorkeuden ollessa yli 900 m, pitää VFR sääntöjen mukaan lentävän ilma-aluksen olla vähintään 300 m erossa pilvestä pystysuunnassa ja 1500 m vaakasuunnassa.

Tätä sääntöä rikotaan jokaisessa Suomen purjelentokeskuksessa, riippu- ja varjoliitopaikalla päivittäin. Riippuliitäjät ovat aiemminkin yrittäneet tuoda asian esille, jotta meillä olisi säännöt joita kaikki noudattavat. SILin arvovaltaiseltakin taholta on olkia kohauteltu.

Meistä lentoturvallisuus vaarantuu merkittävästi jos ilmoitamme lennonjohtoelimelle lentävämme VFR-sääntöjen mukaisesti ja sitten emme näin teekkään. Olisi huomattavasti järkevämpää pystyä laillisesti ilmoittamaan mitä todella tapahtuu. Eli VFR ja IFR-sääntöjen väliin on saatava jotakin, joka mahdollistaa termiikkipurjehduksen. Tai sitten liidinlentäjän pitäisi laillisesti pystyä tekemään IMC-varaus. Tällöin lennonjohtoelin ei mahdollisesti vääriin tietoihin perustuen ohjaa muita ilma-aluksia alueelle vaarallisella korkeudella.

Kun säännöt ja määräykset ovat sellaiset, että ne vastaavat yleistä toimintaa, voidaan niitä noudattaa tinkimättä ja raja oikean ja väärän välillä ei hämärry.

Huomattakoon vielä että useissa muissa maissa liidinlentäjät eivät kuulu ilmailuyhteisöön ja noudattavat "täysin omia sääntöjään". Suomessa me olemme halunneet kuulua täysivertaisena jäsenenä ilmailuperheeseen ja siksi haluamme ehdottomasti toimia hyvässä yhteistyössä kaikki ilmailua harrastavien kanssa. Onhan taivas yhteistä omaisuuttamme!

Lopuksi

Toivomme että Suomen Ilmailuliiton hallitus ottaa vakavasti tämän vastineemme, jotta voimme jatkossakin jatkaa harrastustamme ja vapaaehtoista työtämme Suomen ilmailun eteen. Ja ylpeinä siitä että kuulumme järjestöön joka ottaa vakavasti sen työn ja uhraukset, jonka olemme moninaisten lajijemme eteen tehneet.

Lisäksi toivomme että jatkossa SIL/LiTin toimet ovat ennaltaehkäiseviä ja avustavia, eivät rankaisevia!

Kiitoksia!

Sitten allekirjoittajaksi yksityishenkilöitä tyyliin: Tästä voit allekirjoittaa vastineen.