Saaja: Suomen Ilmailuliiton hallitus
Lähettäjä: Suomen liitolajeja harrastava yhteisö
Päiväys: 25.5.2001
Vastineeseen tehdyt muutokset, viimeisin muutos
26.5.2001, klo 11.10
LiTin "päätös"
Syytteet sääntörikkomuksista ja piittaamattomuudesta
Suomen Ilmailuliiton hallitus on 15.5 kokouksessaan todennut:
- "Jo tehtyjen selvitysten perusteella on selvää, että kyseessä on
laajamittainen piittaamattomuus määräysten ja sääntöjen noudattamisessa"
Mielestämme tuollainen lausuma on meitä edustavan kattojärjestön taholta
erittäin loukkaava. Samalla liiton hallitus on perunut oikeuden osallistua
kansainvälisiin kilpailuihin ja evännyt lajirahat ja valmennustuen.
Vaikka eväämiset ovatkin vain väliaikaisia, aiheuttavat näin rajut
toimenpiteet merkittävää vastarintaa koko kattojärjestöämme kohtaan.
Samalla liiton hallitus on pyytänyt Liidintoimikuntaa ryhtymään tarpeellisiin
rangaistuksiin.
Eli ei edes ole jätetty mahdollisuutta todeta yhteisöä syyttömäksi,
vaan ainoaksi mahdollisuudeksi jätetään rangaistusten antaminen.
Asian taustoja
Kauhajoella järjestettiin 28.4-1.5.2001 kansalliset riippu- ja varjoliidon
ranking-kilpailut.
Kilpailuihin osallistui 18 riippuliitäjää ja 12 varjoliitäjää.
Kahdella riippuliitäjällä oli käytössään valmistajan uusin malli.
Vakavampaan "rikkomukseen" syyllistyneellä Petriina Anttilalla
Moyes LiteSpeed 3, joka on noin yhden neliön pienennös tehtaan paljon
menestystä saaneesta LiteSpeed 4 liitimestä. Maailmalla LiteSpeed 3
liitimellä on jo lennetty paljon, turvallisesti ja menestyksekkäästi.
Kuitenkin testausorganisaatioiden hitauden takia esimerkiksi saksalaisen
DHV:n testituloksia ei ole vielä käytössä.
Tehtaat itse tekevät liitimille kuitenkin monipuolisemmat kokeet kuin
testausorganisaatiot.
Itse asiassa esim. USHGMA on vain valmistajien yhteisö.
Kaikkia liitimien eri muunnoksia ei välttämättä edes testausorganisaatioilla
hyväksytetä, koska kaikki muutokset eivät välttämättä vaikuta liitimen
käyttäytymiseen tai lujuuteen. Usein pilotin itse tekemät
trimmimuutokset vaikuttavat huomattavasti enemmän käyttäytymiseen.
Liitimien kehitystahti on kiivasta ja mikäli riippuliitäjä tai varjoliitäjä
haluaa pärjätä maailmalla, ei hänellä ole varaa antaa paljon tasoitusta
liitimen ominaisuuksissa kanssakilpailijoilleen. Virallisen testausjärjestön
"leiman" saaminen voi merkitä jopa sitä, että liidin ei enää välttämättä
ole edes tuotannossa.
Mikään edellä esitetty ei tarkoita sitä, että suomalainen liidinyhteisö
olisi laajamittaisesti piittaamaton määräyksistä. Määräyksissämme on kohta:
OPS M2-9
2.4 Lentokelpoisuuden valvonta
2.4.4 Suomessa tapahtuvassa lyhytaikaisessa kilpailu-, esittely- tai muussa
siihen verrattavassa ilmailutoiminnassa voidaan käyttää liidintä, joka ei ole
Suomessa hyväksytty edellyttäen, että tällainen liidin täyttää ne vaatimukset,
jotka sille on asianomaisessa vieraassa valtiossa asetettu.
Eli tämä pykälä antaa mahdollisuuden käyttää suomalaisissakin
kilpailuissa "hyväksymätöntä" liidintä.
Asian käsittelyn yhteydessä on viitattu myös tulkintaan,
jonka mukaan kyseinen kohta koskisi vain
ulkomaisia lentäjiä. Se ei kuitenkaan käy kyseisestä kohdasta ilmi, joten
määräystekstistä poikkeavan tulkinnan perusteella ei voi ketään rangaista.
Liitimen maahantuloa odoteltaessa, liidintoimikunnan kalustovastaava kysyi
Suomen Ilmailuliiton liidinlajien toiminnanohjaajalta kuinka uusien liitimien
tapauksessa tulee menetellä. Toiminnanohjaaja suhtautui asian selvittämiseen
erittäin kielteisesti eikä vaivautunut edes ottamaan selvää,
miten asiassa voidaan menetellä.
Eli Liidintoimikunta/SIL oli jo hyvissä ajoin ennen kisoja tietoinen että ongelmia
voi tulla, mutta ei millään tavalla ryhtynyt auttamaan niiden selvittämisessä,
ennemminkin jäi odottamaan saadaanko aikaiseksi jotakin, josta voidaan nostaa
jälkeenpäin meteliä. Meidän mielestämme tämä on asiatonta käytöstä omalta
järjestöltämme.
Ainoa oikea menettely olisi ollut toimia todellakin yksityisten lentäjien
etujärjestönä ja selvittää tarvittavat menettelytavat kuntoon.
Lisäksi meneillään olevaan OPS-uudistukseen on tulossa kohta,
joka mahdollistaa toistaiseksi testaamattomia liitimien
luetteloinnin tietyin erityisedellytyksin.
Tätä taustaa vasten - joka on myös toiminnanohjaajan tiedossa - tuntuu
käsittämättömältä että SIL ei halua lukea kyseistä
OPS M2-9 2.4-kohtaa ja sen
sisältöä, vaan tulkita sen toisin kuin on kirjoitettu.
Kauhajoen ranking-kilpailuun mennessäkään testijärjestöjen tulokset eivät
olleet julkisia. Paikalla ollut Suomen kokenein riippuliitoedustus
ei katsonut lentoturvallisuuden vaarantuvan tai edes minkään
merkittävän sääntörikkomuksen tapahtuvan (vrt. OPS), mikäli kilpailijoiden
annetaan osallistua.
Kauhajoen kilpailuissa järjestäjä kuitenkin jälkipuheiden estämiseksi kysyi
briefingissä onko kenelläkään mitään sitä vastaan, että kilpailussa lennetään
luetteloimattomalla liitimellä. Lähinnä kysymys tarkoitti sitä, aikooko joku
tehdä protestin jos näin tapahtuu. Urheilullisesti ja lajin kehityksen kannalta
järkevästi kukaan ei tietenkään vastustanut.
Paikalla oli myös liidintoimikunnan puheenjohtaja Robert Aarts, joka ei tällöin
sanallakaan sanonut, että moinen menettely voisi johtaa jatkotoimenpiteisiin.
Jatkotoimenpiteisiin, joiden laajuutta liitoyhteisönä nyt todella ihmettelemme.
Tämä on siis sitä laajamittaista piittaamattomuutta säännöistä ja
määräyksistä, josta yhteisöämme nyt syytetään.
Ennemminkin yhteisön vastuuta kannattaa katsoa vaikkapa
Kauhajoen 3. kilpailupäivän yhteydessä. Tuuli oli voimakas ja keli
erittäin matalaa (6-700 m). Suuri osa piloteista jätti lentämättä
(esim. kaikki varjoliitäjät) vaikka kyse oli kilpailupäivästä.
Eli lentoturvallisuus oli kilpailutilanteen edellä. Ne jotka lensivät,
olivat ehdottomasti Suomen parhaita ja pystyivät lentämään siinä kelissä
riskejä ottamatta.
Samoin yhteisön vastuuta kuvastaa esimerkiksi parikin tapausta joissa liitäjät
ovat kaupitelleet liidintänsä virallisen luokituksen mukaisesti
keskitason liitimenä, vaikka liidin käytännön ominaisuuksiltaan
on kisaliidin. Näissä tapauksissa on yhteisö "hyökännyt" vastaan ja
kokemukseensa perustuen "kieltänyt" tällaisen.
Eli yhteisön sisällä toimii hyvin tarkka kontrolli siitä,
mikä on turvallista ja mikä ei.
Usein on tehtävä vaikeita päätöksiä ja
sanottava ilmaan hinkuvalle aloittelijalle, että
"tämä keli on sinulle liian vaikeaa".
Aloitteleva ei tällaista ymmärrä, myöhemmin asiasta voidaan jopa kiittääkkin.
Suomen Ilmailuliiton toiminta asiassa
- Toiminnanohjaaja tai LiT ei neuvonut etukäteen lentäjiä
kuinka asiassa tulee menetellä
- LiT:n puheenjohtaja ei ottanut briefingissä asiaa esille
- paikalla käydyistä yksityisistä
keskusteluista LiT:n puheenjohtaja teki päätelmän:
"emme välittää säännöistä ja määräyksistä".
Tämän päätelmän hän raportoi toiminnanohjaajalle ja SILin hallitukselle.
- SILin hallitus teki asiaa tutkimatta koko yhteisöä loukkaavia päätelmiä
ja rangaistuksen.
- SILin toimihenkilöt ovat käyttäneet puhekielessään termiä "asiakirjaväärennös".
Tällaiset huhut
liiton edustajien levittämänä ovat aiheuttaneet tarpeetonta kritiikkiä
lajejamme kohtaan kentällä
- LiT lähti kokoukseensa asenteella: "nyt rangaistaan" Ja tämä oli myös
SILin hallituksen viesti kokoukselle. Kokematon edustajisto tulkitsi
ettei heillä ole muuta mahdollisuutta. Vaikka ensin asiat olisi pitänyt
laajasti selvittää ja miettiä minkätasoisesta
"rikkomuksesta" todella on kyse.
- Ennen asian vientiä SILin hallitukseen olisi pitänyt olisi pitänyt tehdä
selvityksiä, jotta hallitus olisi voinut tehdä hyvin informoituja päätöksiä
sekä päätyä seuraamuksiin, jotka olisivat suhteessa tehtyihin rikkomuksiin,
tässäkin tapauksessa olisi riittänyt korkeintaan
kirjallinen nuhtelu
- LiT perui Kauhajoen kilpailun virallisen arvon ja rankaisi näin
28:aa asiaan täysin syytöntä lentäjää. Samalla rangaistiin järjestäjää, joka
järjesti eräät parhaat koskaan pidetyt kilpailut (kelejä lukuunottamatta).
- Liidinlajeissa ei ole ennen peruttu lentolupia tai kilpailulisenssejä
muuta kuin eräässä valtakunnan rajanylitystapauksessa, ei ole ennen
jäädytetty varoja ja kielletty osallistumista.
Myöskään kilpailujen arvoa ei ole aikaisemmin poistettu.
Siksi nyt tällaiset sanktiot
tuntuvat ylivertaisen liioitelluilta
Kommentit liidintoimikunnan ehdottamiin rangaistuksiin
Liidintoimikunnan ehdottamia rangaistuksia liidinyhteisö kommentoi seuraavasti:
- Petriina Anttila saa lentolupansa takaisin välittömästi tentittyään lentosäännöt.
Samalla mietitään tarkasti minkälaatuiset "rikkomukset" oikeuttavat
lentoluvan perumiseen.
- Petriina Anttila sanoo anoneensa kilpailulisenssiä, mutta anomus ei
toiminnanohjaajan mukaan ole saapunut liittoon.
Mikäli lisenssiä TODELLA ei ole anottukaan, ehdotettu kuukauden
kilpailukielto on varmasti riittävä rangaistus.
Jo nyt nuori lupaava lentäjä on saanut henkisesti kärsiä kohtuuttomasti
häneen lyödystä "rikollisen" leimasta. Lisäksi hän on menettänyt jo
useita kesän parhaista lentopäivistä ja tämän pahempaa rangaistusta ei
lajiaan rakastavalle henkilölle voi antaa.
Petriina Anttilan lentäminen vuosi sitten Rautavaaran ranking-kisoissa
perustui SILin hieman epämääräisiin tietoihin siitä, että kotimaan
kisoissa kilpailulisenssi sisältyy jäsenmaksuun. Ilmeisesti näin ei
olekaan ja tuo tapaus on puhtaasti muiden henkilöiden
Petriina Anttilalle antamiin vääriin tietoihin pohjautuva.
Missään tapauksessa tässäkään ei ole kyse "laajamittaisesta
välinpitämättömyydestä". Tämän ei pitäisi aiheuttaa toimenpiteitä.
- Kauhajoen tuloksille annetaan niille kuuluva virallinen arvo, koska
paikalla olleet lentäjät ovat olleet täysin syyttömiä tapahtuneeseen.
Ainoastaan urheiluhengessä he, omaa sijoitustaan mahdollisesti heikentäen,
ovat sallineet lajiin panostavien kykyjen osallistua tasavertaisena
kilpailuun. Silti vastuu mahdollisista sääntörikkomuksista
kuuluu yksinomaan sääntöjä mahdollisesti rikkoneille lentäjille,
ei koko kilpailijajoukolle.
Tämä ei mielestämme osoita "laajamittaista piittaamattomuutta".
Kilpailusääntöjen mukaan liitimien täytyy olla luetteloituja ja
kilpailijalla täytyy olla kilpailulisenssi. Näitä kohtia on rikottu, mutta
koska kukaan kanssakilpailija ei asiasta protestia tehnyt, on oletettava,
että he eivät katsoneet Petriina Anttilan saaneen kohtuutonta etua
kilpailussa näiden seikkojen laiminlyönnistä. Siksi ei liene tarvetta hylätä
hänen suoritustaan ja sijoitustaan kilpailussa. Mutta koska kilpailuista
saatavat ranking-pisteet vaikuttavat sijoitukseen ranking-listalla, eikä
niillä kisapiloteilla, jotka eivät olleet paikalla kyseisessä kilpailussa,
ollut mahdollisuutta sanoa mielipidettään asiasta, lienee asianmukaista että
hänen saamiaan pisteitä ei huomioida rankingpistelaskennassa.
- Liidintoimikunta voi mielihyvin parantaa/tehostaa tiedostusta.
Liidinyhteisön toivomus muusta menettelystä
Liidinyhteisö toivoo seuraavaa:
- SILin hallitus pyytää julkisesti anteeksi hätäistä toimintaansa ja sitä
mielipahaa ja turhautuneisuuden tunnetta, jota se aiheutti monelle
pyyteettömästi ilmailun eteen työtään tekevällä vastuuntuntoiselle
ilmailijalle
- Liidintoimikunta pyytää julkisesti anteeksi edustamaltaan yhteisöltä ja
erityisesti niiltä kilpailijoilta, joiden kilpailupisteiden uhkaamisella
se on aiheuttanut epäuskoa edustamaansa yhteisöä kohtaan.
- Suomen ilmailuliiton edustajisto/henkilöstö pyytää julkisesti anteeksi vääriä
menettelytapojaan yleisessä käsittelytavassa ja käsittelyjärjestyksessä sekä
termin "asiakirjaväärennös" käyttämistä.
- Jos hallituksen kokoukseen tuodaan toinenkin "rikkomus", niin sen
pohjalta annetaan kirjallinen huomautus, koska tässä toisessa tapauksessa
jopa liitimeltä vaadittavat testitkin on tehty ja ainoastaan niiden
julkistaminen on viivästynyt.
- LiT on tiettävästi jo ryhtynyt toimenpiteisiin, joilla vastaavat tapaukset
voidaan laillisesti hoitaa (muutokset OPSiin). Toivomme tästä tiedotusta yhteisöllemme.
- Emme ole vaatimassa kenenkään eroa toimikunnista tai hallituksesta.
Ymmärrämme että ylilyöntejä tapahtuu, varsinkin nyt kun koko
urheilumaailma kuohuu erilaisten skandaalien varjostamana.
Meille riittää että lajiemme maine puhdistetaan virallisesti ja
huhuilta katkaistaan siivet. Kunhan meiltä ei katkaista siipiä!
Vakavampi asia
Kun nyt SILin hallitus on ottanut esille
"laajamittaisen piittaamattomuuden määräyksistä", niin tahdommekin
puolestamme että SIL rupeaa välittömästi toimenpiteisiin, joilla lentosäännöt
Suomessa muutetaan sellaiseksi, että termiikkipurjehdusta harrastavat
lajit on mahdollista laillisesti suorittaa.
Lentosäännöt määrittelevät VMC olosuhteet sellaiseksi, että pilvikorkeuden
ollessa yli 900 m, pitää VFR sääntöjen mukaan lentävän ilma-aluksen olla
vähintään 300 m erossa pilvestä pystysuunnassa ja 1500 m vaakasuunnassa.
Tätä sääntöä rikotaan jokaisessa Suomen purjelentokeskuksessa,
riippu- ja varjoliitopaikalla päivittäin. Riippuliitäjät ovat aiemminkin
yrittäneet tuoda asian esille, jotta meillä olisi säännöt joita kaikki
noudattavat. SILin arvovaltaiseltakin taholta on olkia kohauteltu.
Meistä lentoturvallisuus vaarantuu merkittävästi jos ilmoitamme
lennonjohtoelimelle lentävämme VFR-sääntöjen mukaisesti ja sitten emme näin
teekkään. Olisi huomattavasti järkevämpää pystyä laillisesti ilmoittamaan
mitä todella tapahtuu. Eli VFR ja IFR-sääntöjen väliin on saatava jotakin,
joka mahdollistaa termiikkipurjehduksen. Tai sitten liidinlentäjän
pitäisi laillisesti pystyä tekemään IMC-varaus.
Tällöin lennonjohtoelin ei mahdollisesti vääriin
tietoihin perustuen ohjaa muita ilma-aluksia alueelle vaarallisella
korkeudella.
Kun säännöt ja määräykset ovat sellaiset, että ne vastaavat yleistä
toimintaa, voidaan niitä noudattaa tinkimättä ja
raja oikean ja väärän välillä ei hämärry.
Huomattakoon vielä että useissa muissa maissa liidinlentäjät
eivät kuulu ilmailuyhteisöön ja noudattavat "täysin omia sääntöjään".
Suomessa me olemme halunneet kuulua täysivertaisena jäsenenä
ilmailuperheeseen ja siksi haluamme ehdottomasti toimia
hyvässä yhteistyössä kaikki ilmailua harrastavien kanssa.
Onhan taivas yhteistä omaisuuttamme!
Lopuksi
Toivomme että Suomen Ilmailuliiton hallitus ottaa vakavasti tämän
vastineemme, jotta voimme jatkossakin jatkaa harrastustamme ja
vapaaehtoista työtämme Suomen ilmailun eteen. Ja ylpeinä siitä
että kuulumme järjestöön joka ottaa vakavasti sen työn ja
uhraukset, jonka olemme moninaisten lajijemme eteen tehneet.
Lisäksi toivomme että jatkossa SIL/LiTin toimet ovat
ennaltaehkäiseviä ja avustavia, eivät rankaisevia!
Kiitoksia!
Sitten allekirjoittajaksi yksityishenkilöitä tyyliin:
- Vesa Lappalainen, Pitkävuoren Liitäjät, SILin jäsen vuodesta 1972, 1600 h riippuliitimellä.
- Heikki Laitinen, Ultra Team Lahti, SILin jäsen vuodesta 19??, h.
- jne...
Tästä voit allekirjoittaa vastineen.