Uuden kunnan lukioverkostosta

 

Kiitoksia Kimmo Suomen asiantuntevasta puheenvuorosta Keskisuomalaisessa torstaina 29.5.2008. Uuden kunnan syntymisen jälkeenkin entisen maalaiskunnan alueelle jää kolme merkittävää taajamaa.  Näistä Palokan seutu on nopeimmin kasvava. Terveen järjen mukaisesti ja ministeri Sarkomaankin vasta pitämän puheen nojalla palvelut pitäisi tuoda lähelle käyttäjiä.  Merkittävimpiä palveluja, joita asukkaat asuinpaikkaansa valitessaan pitävät silmällä ovat koulupalvelut.  Lukiot ovat näistä tärkeä osa. Vanhemmat haluavat, että heidän lapsillaan on mahdollisuus järkevään ajankäyttöön, eikä linja-autossa matkustaminen ei ole sitä. Sitä paitsi se käy jokaisen vanhemman kukkarolle (20 v aikana n.  5M€ kustannussiirto). Jos riittävä määrä haluaa keskittyä nimenomaan opiskeluun, on syytä kuulla ja palvella myös heitä. Kannattaisiko asiassa kysyä myös nuorten mielipidettä?

 

Uuden Jyväskylän lukioverkkoa on lähdetty konsulttien toimesta suunnittelemaan vain taloudelliselta pohjalta ja laskemalla mitä mikin ratkaisu säästäisi. Kliseenomaisesti on todettu opetuksen laadun nousevan suurissa yksiköissä.  Onko tästä minkäänlaisia todisteita?  Ainakin yksilöiden syrjääntyminen kasvaa yksikkökoon kasvaessa.  Jos lukioiden yksi päätavoite on tuottaa terveitä, omin aivoin ajattelevia yksilöitä yhteiskuntaan, ei tämä tavoite välttämättä toteudu suunnitelmien kokoisissa yksiköissä.  Kaiken Jyvässeudun lukio-opetuksen keskittäminen Viitaniemeen, johon ei edes ole kunnon kulkuyhteyksiä, eikä siellä palveluja, alkaa jo muistuttaa pääkaupunkiseudun innovaatioyliopisto-huumaa. Eiköhän nimitetä tätäkin suunnitelmaa innovaatiolukioksi? Muistettakoon kuitenkin, että innovaatioyliopisto tarvitsee entistä mittavampaa rahoitusta, mikä taas on vastoin konsultin ohjenuoraa.

 

Järkevimmältä ratkaisulta opetuksen, oppimisen ja kestävän kehityksen kannalta huomioiden tuntuisi, että kussakin maalaiskunnan taajamassa olisi lukio.  Työryhmän laadukkaalla opetuksella varmaankin tarkoittama monipuolinen kurssitarjotin on mahdollista saada aikaiseksi myös hajautetussa lukioverkossa erikoisaineiden ”blokkipäivinä” ja etäopetuksella sekä tiukalla verkostoitumisella, josta on jo Jyvässeudulla hyviä kokemuksia. Palokassa ja Vaajakoskella pitäisi olla noin 250-400 oppilaan lukio sekä Tikkakoskella oma yläasteen yhteydessä oleva pohjoista Jyvässeutua palveleva lukio.  Jos kustannustehokkuutta katsotaan, niin itse asiassa Palokan lukiossa opettajamäärä suhteessa oppilasmäärään oli toiseksi paras Jyvässeudun lukioista (KSML 20.5).  Itse asiassa kannattaisi harkita olisiko nykyisen keskustan eteläpuolellakin paikka yhdelle lukiolle.  Lähellä urheilupaikkoja sijaitsevan perinteikkään Voionmaan lukion siirtäminen pois terveistä tiloista tuntuu tässä yhteydessä täysin perusteettomalta. Jyväskylän Lyseo kannattaa saneerata entiseen "formaattiinsa", eikä tehdä siitäkään turhan isoa.

 

Nyt ne poliitikot jatka haluavat päästä uuden kunnan valtuustoon ei-ydinkeskustan äänillä, voivat näyttää kykynsä.  Tarvitsemme päättäjiä joilla on taitoa nähdä tilikirjan viimeisen rivin ylitse tuleviin vuosiin ja kaiken ikäisten kansalaisten hyvinvointiin. Sellaisia päättäjiä kaipaamme, jotka ymmärtävät, että keskittäminen ja/tai halvin ei ole aina paras ratkaisu.

 

FT Vesa Lappalainen

Yksi monen palokkalaisen oppilaan ja vanhemman puolesta.