Palokan alueen asukkaiden vetoomus järjestelytoimikunnalle, sivistys- sekä talous- ja investointityöryhmälle

Saaja: Uuden Jyväskylän järjestelytoimikunta, sivistys- sekä talous- ja investointityöryhmä

Lähettäjä: Palokan alueen asukkaat

Asia: Palokan alueen lukio, ylä- ja alakoulujärjestelyt

 

Alustava raakaversio! Kommentteja saa esittää: vesal@jyu.fi

Me Jyväskylän maalaiskunnan ja erityisesti Palokan alueen asukkaat olemme tyrmistyneinä seuranneet Uuden Jyväskylän tulevia koulujärjestelyjä. Toivomme todella, että kuulemamme asiat ovat vain keskustelun pohjaksi tehtyjä, eivätkä lopullisia päätöksiä.

Maalaiskunnan alueella on perinteisesti voinut käydä lukiota kolmessa taajamassa. Näin kukin maalaiskunnan lukiolainen on voinut valita itselleen koulun, johon koulupäivästä ei koulumatkaan mene kohtuuttomasti aikaa. Suurin osa on voinut tehdä koulumatkan kestävän kehityksen mukaisesti jalan tai polkupyörällä.

Nyt järjestelytoimikunnan ehdotuksessa on kahden kunnan alueella olevan lukion lakkauttaminen. Tämä törkeästi eriarvoistaa uuden kunnan asukkaita asuinpaikan mukaisesti. On ymmärrettävää, että joitakin palveluja tulee voida yhdistää, mutta palveluiden yhdistämisestä aiheutuvat haitat eivät saa koskea yksipuolisesti ihmisiä sen perusteella, minkä alueen ovat aikanaan he asuinkunnakseen valinneet. Nyt esitetyssä ratkaisussa maalaiskunnasta tulevien lukiolaisten koulupäivä on merkittävästi pidempi kuin kaupunkilaisten. Lisäksi siirtyminen pidentyneiden etäisyyksien takia tulee suorittaa moottoriajoneuvoilla, mikä on kestävän kehityksen vastaista. Jos kaikki maalaiskunnan lukiolaiset käyttäisivät julkisia kulkuneuvoja, merkitsisi tämä nykyisillä polttoaineen hinnoilla 5 miljoonan euron kuluerää maalaiskunnan asukkaille seuraavan 20 vuoden aikana. Tämä on puolet kunnollisen koulurakennuksen hinnasta savuna taivaalle!

Palokan alue on selvitysmiehenkin mukaan voimakkaasti asukasluvultaan kasvava keskus. Nyt Palokan yläkoulussa on liki 600 oppilasta ja määrän odotetaan vielä nousevan seuraavan 10 vuoden aikana. Tällaisenaankin koulu on jo liian suuri oppilasmäärältään. Nyt tehtävien ratkaisujen tulee olla kestäviä pitkällä aikavälilläkin. Palokan alakoulujen kapasiteetti on äärirajoillaan ilman uusia jo kaavoitettuja asuinalueitakin.

Palokan alueelta puuttuuvat myös kunnolliset liikunta - ja kerhotilat.

Ehdotammekin, että järjestelytoimikunnat harkitsevat vakavasti seuraavan suuntaista ratkaisua:

Toisena vaihtoehtona Palokan lukio ja Palokan pienennetty yläaste voisivat jatkaa yhteisissä tiloissa (uudisrakennus). Muut rakennukset kuten edellä. Tämän vaihtoehdon huonompana puolena on se, että yläasteen/lukion uudisrakentamisen ajaksi ei ole hyviä väistötiloja. Lisäksi ratkaisu ei anna niin paljoa joustavuutta jatkossa tilojen käytön suhteen.

Esittämillämme järjestelyillä Jyväskyllä olisi mahdollisuus säilyä kadehdittuna koulukaupunkina. Toimikunnan ehdotusten mukaisilla jättiläislukioilla Jyväskylä olisi ainoastaan tunnettu koulukaupunki - siitä että, syrjäytyneiden määrä ylittäisi maan keskiarvot. Tavoitteenahan pitää olla koulukaupungin kunnollisen maineen mukaisesti pedagokisestikin pitkälle kestävät ratkaisut!

Järjestelytoimikunta on laskenut koulurakennusten kustannuksia varsin yksipuolisesti. Esimerkiksi 10 miljoonaa euroa maksava rakennus tuottaa kuitenkin merkittävän osan hinnastaan takaisin kaupungille verotuloina. Lisäksi Viitaniemen saneeraus lukiokäyttöön on aliarvioitu kustannusvaikutuksiltaan. Samoin Jyväskylän alueella on rakennustoiminta vähäistä ja rakennusväkeä on työttömänä. Siksi alueelle tarvittaisiin rakennustoimintaa.

Adressiin liittyvää tai liittymätöntä vertailua

"Jättilukio" Viitaniemessä (n. 1000-1200 oppilasta)

 + investointikustannukset aluksi pienemmät
 + paremmat mahdollisuudet tarjota erikoiskursseja
 + tarpeeksi isolla luokkakoolla saatetaan säästää opettajakustannuksissa :-)
 - tiloja joudutaan joka tapauksessa saneeraamaan lukio-käyttöä varten,
   mistä seuraa kustannuksia.
 - vanhemmat subventoivat sijoitusta matkakustannuksina
 - maalaiskuntalaiset eriarvoisessa asemassa pidemmän koulupäivän johdosta
 - syrjäytyminen ja yksinäisyys isossa koulussa, oppilaiden ongelmia vaikea havaita,
   psyykkisten ongelmien lisääntyminen
 - esimekiksi opintojen ohjaajat eivät saa henkilökohtaista kontaktia
   kaikkien oppilaiden kanssa
 - väestöryhmien "lokeroituminen" kun ollaan tekemisissä vaan muutaman vuoden
   ikähaarukassa olevien kanssa (1200 16-18 vuotiasta jättikampuksella).
 - ruokailujen järjestäminen hankalaa
 - liikuntatilojen ongelmat
 - ylioppilaskirjoitusten ongelmat
 - ei tiloja joissa koko koulu voi kokoontua => ei yhteishenkeä
 - Viitaniemi ei kuitenkaan ole ydinkaupunkia ja sieltä on "pitkä matka kaikkialle"
 - "saneeratut" tilat.  Kuka takaa toimivuuden?
 - miksei osaa Jyväskylän Lyseon toimintoja ole ehdotettu siirrettäväksi uuteen lukioon?
   Pienentämällä Lyseon saneerausta säästettäsiin miljoonia!
 - kannattaako kaikkia munia laittaa samaan koriin.  Koulujen kanssa on
   Jyvässeudulla paljon ongelmia.  Entä jos tämän kokoisessa koulussa
   tulee terveysongelmia.  Mihin koulu voi väistää?
 - myöskään kaksoistutkinnon merkitystä ei saa ylikorostaa, se koskee
   kuitenkin verraten pientä väestöryhmää (alle 7% keskiasteen koulutuksen ikäryhmästä).
   Tällaisten argumenttien perusteella
   ei saa rangaista varsinaiseen lukiotyöhön keskittyviä.
   Lisäksi kaksoistutkinnon suorittajat
   vievät usein koulutuspaikan sellaiselta, joka sitä todella haluaisi.

Alueelliset lukiot: (300-400 oppilasta)

 - isommat investoinnit
     => osa saadaan takaisin verotuloina materiaaleista ja rakennustyövoimasta
 - ei niin hyvät mahdollisuudet erikoiskursseihin
     => 300-400 oppilaan kokoisessa lukiossa jo päästään kuitenkin kohtuullisiin 
        ryhmäkokoihin yleisimmissä erikoiskursseissa.
     => nykytekniikka avuksi, videokurssit, 
        etäopetus muuten (toki osa puolesta, osa vastaan)
     => erikoiskurssi-iltapäivät => 1 matkustuspäivä/viikko on halvempi kuin 5/viikko.
        tai erikoiskurssijaksot toisessa koulussa
     => erikoisia yhdistelmiä tai kaksoistutkintoa suorittavien on mahdollista
        mennä vastaavaan lukioon.  Uudessa koulupiirissä paikkoja riittää ja
        valinnan mahdollisuus on suurempi.
 - tarvitaan enemmän rehtoreita
     => voidaan hoitaa yhteisrehtoreilla ja rehtoreiden roolia muuttamalla
 + oppilaat liikkuvat pääsääntöisesti lihasvoimalla
 + opettajat oppivat tuntemaan oppilaat
 + ruokailut ja liikunta mahdollista järjestää ilman erikoisjärjestelyjä
 + koulu mahtuu kirjoittamaan omaan liikuntasaliin, samoin juhlat
 + huolella tehty uusi rakennus on turvallinen ympäristö
 + jos yhteys yläkouluun, voi olla yhteisvirkoja
 + Palokan lukio/kansalaisopisto/kirjasto-rakennus on jo piirrustuksia myöten
   valmiiksi suunniteltu.  Näin Palokka saisi kovasti kaipaamiaan tiloja
   siedettävässä aikataulussa.

Palokassa 18.8.2008

Allekirjoitukset: