Kuntalaisaloite Jyväskylän valtuustolle
Esitämme että:
- Palokan kulttuurikeskuksen (kirjasto-kansalaisopisto-lukio) suunnitelmat viedään loppuun ja rakentaminen aloitetaan mahdollisimman nopeasti.
- Tavoitteena on, että lukio ja n. 250 yläkoululaista voivat muuttaa rakennukseen kahden vuoden kuluessa.
- Rakentamisen ajan Palokan lukio toimii ylimääräisessä viipalerakennuksessa Palokassa.
- Palokan yläkoulun suunnittelu aloitetaan kiireellisenä (on jo valtuustolle annetussa esityksessä).
- Yläkoulun tilat mitoitetaan niin, että sinne mahtuu myös nelostien itäpuolen 5-6 luokkia.
- Yläkoulun tiloihin suunnitellaan sarjapeleihin sopiva vähintään 800 m2 liikuntasali.
- Yläkoulun auditorio suunnitellaan niin, että siellä voi pitää mm. ylioppilaskirjoituksia, kulttuuritoimintaa sekä tanssi- yms. liikuntaa.
- Yläkoulun ruokala suunnitellaan riittävän suureksi kulttuurikeskuksessa olevien ja lukion oppilaiden käyttöön.
- Yläkoulurakennuksen valmistuttua Palokan lukion koko nostetaan vähintään 350 oppilaaseen.
Palokassa 27.10.2008
Palokan yläkoulun koulutoimikunta
Puolesta puheenjohtaja Vesa Lappalainen
Liitteenä tarkemmin eritellyt perusteet
Miksi Palokan kulttuurikeskuksen rakentaminen käyntiin välittömästi?
Uuden Jyväskylän alueita on kehitettävä tasapuolisesti. Palvelut on tuotava
asiakkaiden luokse. Palokka on selkeästi lapsiperheitä houkutteleva Jyvässeudun
kasvusuunta.
Palokka on lapsiperhevetoinen taajama, jossa on huutava julkisten tilojen
puute (mm. liikunta, nuorten kokoontumistilat, kansalaisopisto, kirjasto).
Väestöennusteet ja kaavoituspäätökset osoittavat, että Palokan alueen nuorten
määrä tulee kasvamaan voimakkaasti. Lisäksi Palokan koulutilat ovat jatkuvasti
olleet alimitoitetut ja nykyisin vielä terveydelle vaarallisen huonokuntoiset.
Tarvitaan pikaisia toimenpiteitä, että Palokan uskottavuus lapsiperheiden
keskuudessa ei enempää kärsi. Moni on jo muuttanut pois koulujen ongelmien
takia. Palokan kaltaista, vireää ja vehreää lapsiystävällistä aluetta, jossa on
tilaa laajentaa asutusta lähelle palveluja ei uudesta Jyväskylästä helpolla
löydy.
Perusteluja
On katsottava kokonaisuutta koulutuksen, liikuntatilojen, kirjaston ja
kansalaisopiston tarpeiden kannalta. Palokka tarvitsee tilaa välttämättä. 3711
henkilöä allekirjoitti adressin lukion puolesta.
Kulttuurikeskuksen suunnitelmat ovat valmiit ja toteutus voidaan käynnistää
välittömästi - toisin kuin muut esitetyt hankkeet. Näin tulevat investoinnit
jakautuvat useille vuosille, ja tällainen hanke on tämän hetken taloudellisiin
näkymiin hyvä piristysruiske. Sen sijaan että tehdään järjestelytoimikunnan
ehdotuksen mukaan yksi suuri rakennus, on järkevämpää tehdä kaksi
toiminnallisesti yhteensopivaa yksikköä, jotka palvelevat eri käyttäjäryhmiä.
Nopea rakentaminen palvelee myös pienempien lasten väistötilatarpeita.
Yhteisöllisyyden rakentaminen onnistuu parhaiten järkevän kokoisissa
yksiköissä. Lukion ja yläkoulun yhteiset resurssit, kodin ja koulun
vuorovaikutus, yli 30 vuotta toimineen koulun ilmapiiri ja oppilaiden kyselyssä
korostama erinomainen henki sekä käytännön järjestelyjen ongelmat ovat asioita,
jotka on täysin ohitettu nykyisissä selvityksissä ja esityksessä valtuustolle.
Palokan yläkoulun yhdeksäsluokkalaisten keskuudessa äskettäin toteutetun
kyselyn perusteella vain seitsemän prosenttia (7%) hakisi Harjulla toimivaan "
Palokan" lukioon. Käytännössä tämä tarkoittaa Palokan lukion loppua!
Kestävän kehityksen periaatteet on nyt tehtävissä ratkaisuissa aina
muistettava. Useiden satojen henkilöiden aiheuttamaa tarpeetonta liikenteen
lisäämistä on vältettävä varsinkin, kun yleissivistävä lukio-opetus ei ole
millään tavoin riippuvainen keskustan palveluista. Lukiolaisille lokakuussa
2008 tehdyssä kyselyssä 85% mainitsi tärkeäksi lukion valintaperusteeksi sen
läheisyyden.
Nyt tehdyissä selvityksissä ei ole mitenkään huomioitu ratkaisujen
taloudellisia vaikutuksia kokonaisuuden kannalta. Jo tilapäisten tilojen
kunnostaminen, väliaikaiset opetusjärjestelyt, matkustamiseen kuluva aika ja
lisääntynyt liikenne huomioimalla, voidaan julkisuudessa erittelemättömät
säästöt osoittaa näennäisiksi. Näyttää siltä, että palokkalaiset halutaan vain
maksajiksi koulutuskuntayhtymän tyhjille tiloille.
Nyt tehdään ratkaisuja useiksi vuosikymmeniksi!
Paperiversion liitteenä vielä tulostettuna:
Liite 1
Miksi Palokan lukiorakennus käyntiin välittömästi?
Ongelmia Palokassa
- lapsiperhevetoinen taajama, jossa huutava julkisten tilojen puute
- liikuntatilojen puute
- nuorten kokoontumistilojen puute
- kansalaisopiston tilojen puute
- kirjasto erittäin ahtaalla väistötiloissa, alle puolet kirjoista esillä
- koulutilat jatkuvasti alimitoitetut
- nykyisen koulukeskuksen terveysvaarat (mm. yläkoulu)
- jääkö Palokka nukkumalähiöksi, jollei saada lapsiperheitä houkuttelevia
palveluja, koulujen ongelmien takia moni jo muuttanut pois
Syitä miksi Palokan "kulttuurikeskuksen" rakentaminen pitäisi käynnistää välittömästi
-
Palokka tarvitsee tilaa välttämättä! Yli 3700 allekirjoittajan adressi lukion puolesta!
- Palvelut asiakkaiden luokse, Jyvässeudun kasvusuunta, houkuttelevuus, lapsiperheiden valinta.
- Järkevän kokoiset ja koko aluetta monipuolisesti palvelevat (koulu)rakennukset
- Palokan lukion säilyminen, vain 10 hakisi Harjulle
- Yhteisöllisyys, oppilaat nostaneet hyvän yhteishengen esille
- Lukio ei riipu keskustan palveluista
- Ilmastonäkökohdat
- Investointien tasainen jakautuminen
- "Säästön" suuruus jos ei rakenneta? Viivytyksestä ei koidu säästöjä. Rakentamisen lama.
- Ollut maalaiskunnan investointiohjelmassa
Syitä, joilla Palokan "kulttuurikeskusta" on vastustettu - ja vastauksia:
- ensin pienien puolesta - päinvastoin, rakennuksen viivyttäminen on vain
pieniä vastaan, Palokassa on huutava pula väistötiloista, asioiden
vastakkainasettelulle ei edes ole esitetty taloudellisia perusteita
- säästöt - ovatko ne edes isot, ovatko ne sen arvoiset, että kannattaa lukio tuhota?
- pelätään Palokan lukion vievän muualta sisältöä seiniin - tämä on realistisin vastustuksen syistä
- pelko Tikkakosken menettämisestä - päinvastoin, kaikenkokoiset koulut näyttävät uskottavammalta
- lukiolaiset osaavat matkustaa - mutta onko pakko?
- ammattikoululaisetkin matkustavat - mutta usean keskustan lukioiden (Palokka/Vaajakoski) ansiosta voisi sitäkin vähentää
- "Minäkin matkustin 17 km pienenä" - nyt ajat ovat toiset ja silloin matkusti muutama, nyt yli 300
- lukio ei ole peruspalvelu - mielipidekysymys, mutta silti ei ole syy estää lähilukioita!
- Nenäinniemestäkin tulee 8 km - totta, mutta Nenäniemeen muuttanut on
tehnyt tietoisen valinnan, toivottavasti tulevaisuudessa Kuokkalassakin
on lähilukio!
- palokkalaisten pitää nähdä maailmaa - kyllä ne käyvät keskustassa ja kauempanakin ilman pakkoakin
- Harjulla ja Viitaniemessä on valmiita tiloja - kyllä, mutta
väärässä paikassa eivätkä sellaisenaan lukiokäyttöön sopivia, miksi
palokkalaiset nuoret olisivat maksajina koulutuskuntayhtymän
virheinvestoinneista
- lukiolaisten pendelöintiä molempiin suuntiin - julkisuudessa käytetty vääriä lukuja ja väärin perustein
Liite 2
Tarkemmat perustelut
Palokka tarvitsee tilaa välttämättä!
- tarvitaan NOPEASTI lisää väistötilaa yläkoululle, mahdollisesti Jokelan ala-asteellekin
- monen keskuksen Jyväskylä!
- Palokasta ei haluta pelkkää nukkumalähiötä
- jos Palokan lukio aiotaan säilyttää, niin miksi viivytellä, nyt on otollinen aika rakentaa
- Palokka tarvitsee tilaa, kansalaisopisto/kirjasto, nuorisotoiminta, bändien harjoittelutilat yms.
- kertaakaan Palokkaan ei ole rakennettu riittävästi koulutilaa, Jokela
on täynnä, alaluokkalaisia viedään linja-autolla toiselle puolen järveä
Palvelut asiakkaiden luokse
- ei pieniä vastaan, vaan nimenomaan pienien puolesta
- yli 3700 asukkaan kansalaisadressi Palokan lukion säilyttämisen puolesta
- Jyvässeudun kasvusuunta, hyvät veronmaksajat
- palvelut sinne missä asiakkaat
- Palokkassa on ja sinne muuttaa paljon lapsiperheitä
- vältettävä turhaa liikkumista
- mutta ei vältettävä liikuntaa, nyt kouluun mennään omin voimin, kaupunkiin bussilla
- oppilaiden tasavertaisuus ajankäytön suhteen
Järkevän kokoiset ja koko aluetta monipuolisesti palvelevat koulurakennukset
- yläkoulurakennuksesta ei silloin tarvitse tulla liian iso, silloin 5-6 luokat mahtuu myös ja Jokelan paine pienenee
- antaa joustavuutta yläkoulun suunnitteluun sekä tilojen että aikataulun suhteen
- parempi mahdollisuus yläkoulun - ja näin koko Palokan - liikuntatilojen suunnitteluun
- kirjasto/yläkoulu ei ole paras mahdollinen yhdistelmä
- Palokasta kädenjälki-painotteinen taidelukio, kansalaisopistoon jo valmiiksi suunnitellut tilat, alueella hyvät opettajat
- iso rakennus suurempi riski, kaksi pienempää kohtuullistaa riskiä
Palokan lukion säilyminen
- oppilasmäärä tulee riittämään (ennen homeongelmia 110 ensisijaista hakijaa/vuosi)
- Palokassa ei tule lukioikäisten notkahdusta
- palokkalaiset eivät hae Harjulla olevaan Palokan lukioon
(kyselytutkimus lokakuu 2008: 10 hakisi; hakijoita olisi
viisinkertainen määrä, jos Palokassa olisi uudet lukiotilat) eli suurin
osa hakijoista tulisi Harjulle muualta --> "Palokan" lukio ei enää
olisi Palokan lukio ("Vaajakosken" lukion oppilaista on jo nyt melkein
puolet kaupungista)
- Harjusta tulisi 1000-1300 oppilaan jättiyhteistö ja kaupungin roskapankki
- yksi viipale 2 vuoden väistötilaksi vs. Harjun remontointi lukiolle? Yhteisopettajien käyttö mahdotonta Harjun väistön aikana!
- miksi investoida jatkuvasti väliaikaisratkaisuihin (Harju,
viipaleet 3-4 vuotta yläkoululle), kun saman tien voidaan tehdä
pysyvää?
- koulun säilyminen - KOULUN ja sen hengen uudelleen luominen kestää vuosia
- tehdään vuosikymmenien ratkaisuja
Koulutuksen uskottavuus
- koulutuskuntayhtymän uskottavuus (kuka uskaltaa liittyä, jos vain 600 on sallittu lukion koko?)
- pienempien lukioiden uskottavuus (turvaa Tikkakoskelle/Korpilahdelle)
- alueiden tasapuolinen kehittäminen
- Jyväskylän pitää näyttää maineensa veroiselta koulukaupungilta
Yhteisöllisyys
- lasten/nuorten aseman huomioiminen
- yhteisöllisyys
- luokaton lukio toimii paremmin pienessä koossa
- tulenko nähdyksi?
- tulenko kuulluksi?
- missä oppilaat koulupäivän jälkeen?
- entä jos koulun jälkeen harrastuksia kaupungissa vaikkapa klo 18?
- nykyiset lukiolaiset osoittaneet ihailtavaa kansalaisaktiivisuutta
ja yhteishenkeä, erityisesti vastuullisuutta, koska asia ei heitä enää
koske!
- yläkoulun ja lukion yhteiset opettajat
- ei lisätä ensisijaisesti kuraattoreja, psykologeja ja ohjaajia,
annetaan turvaa muulla tavalla. Esim. jo yläkoulusta tutut opettajat.
- Palokan koululaiset ansaitsevat edes yhden ehjän rakennuksen
- ei pidä asettaa vastakkain perusopetusta/lukiota (ihmisen pitää hengittää ja syödä)
Kustannusten jakaminen ajallisesti ja välilliset säästöt
- nyt kannattaa tehdä julkista rakentamista
- rakentamisen lama, rakentajien työttömyys, lukio valmis rakennettavaksi (sähkökuvia myöten valmiit piirustukset)
- investointien jakaminen ajallisesti tasaisesti (tämä valmistuu ennen kuin muut alkavat)
- rakentamisesta saatavat verotulot (suorat ja työssä olevien kuluttaminen)
- katsottava vaihtoehtoja muustakin kuin valmiiden seinien perspektiivistä
- tilojen tarkoituksenmukaisuus
- yksi iso hitaasti vai kaksi sopivaa, joista toinen tarpeeseen nopeasti?
- katsottava kokonaisuutta (nyt koulut eristetty muusta = kirjasto/kansalaisopisto ja liikuntatilat)
- ei tarvitse saneerata tiloja Harjulle
- yläkoulun viipaleita vapautuu muualle
- jos lisätään bussivuoroja, niin mitä ne linja-autot ja kuljettajat tekevät klo 9-15 välisenä aikana?
Lukio ei riipu keskustan palveluista
- Palokan kurssitarjotin vähintäänkin riittävä
- lisäksi perusasioiden osaaminen kunniaan
- ammattiopintojen rinnalle yliopistoyhteistyö, onnistuu ja on tehtykin jo etänä
- kaksoistutkinto lähilukiossa
- ammattikoulutuksen ja lukion synergiaa ylikorostettu
- lukio tarvitsee vain tilat, opettajat ja oppilaat, ei juuri muita palveluja, ei tarvitse keskustaa
"Säästön" suuruus?
- matkoista piiloveroa palokkalaisille (20 v / ainakin 2.5 Me nykyhinnoilla)
- myös oppilaiden turha ajankäyttö on piiloveroa
- palokkalaiset valinneet asuinpaikkansa palvelujen perusteella
(lukio ollut 30 vuotta); Valittujen Palojen äskettäin tehty tutkimus
osoittaa että lapsiperheet pitävät lukion olemassa oloa
asuinpaikkakunnallaan erittäin tärkeänä asuinpaikkansa
valintaperusteena. Lukion puutteessa, moni jää varmaankin miettimään
kannattaako Palokkaan edes muuttaa tai jäädä asumaan. Vastaavaa
tasokasta, vireää ja vehreää lapsiystävällistä aluetta, jossa on tilaa
laajentaa asutusta lähelle palveluja ei uudesta Jyväskylästä taida
helpolla löytyä. Kannattaako tätä tuhota?
- aika on ajanut keskittämisen ohi, tekniikka
- jostakin on säästettävä! Onko se säästöä jos vaan säästetään jostakin? Laskematta säästön hintaa!
- "säästön" suhde: 120-200 Me/5 Me
Haasteita seuraavalle neljälle vuodelle riippumatta kulttuurikeskuksesta
- miten hoidetaan sisäliikunta Palokan alueella ennen yläkoulun valmistumista?
- miten hoidetaan tekniset käsityöt Palokan alueella ennen yläkoulun valmistumista
- miten hoidetaan tekstiilityöt (tässä voinee osa "kulttuurikeskuksen" tiloista toimia väliaikaisesti)
- miten hoidetaan kotitalousopetus (voiko 2 viipaleen luokkaa kalustaa kotitalousluokaksi)
- ylioppilaskirjoitukset (muutama viikko/lukukausi, pienet aineet
mahtuvat paikallisesti, suurille vuokrataan tila, Passeli,
Viihdekeskus?)