Kokousmuistio 26.01.2005 ======================== Aihe: Koulun pahentunut sisäilmaongelma. Kokousmuistion laatija: Harri Vuohenkunnas. 1. Kokouksen avaus Kokouksen avasi koulutoimikunnan puheenjohtaja Merja Kauppinen (PJ) ja toivotti läsnäolijat tervetulleiksi myös koulutoimikunnan seuraaviin kokouksiin 17.3. ja 10.5.2005. 2. Asiantuntijat Asiantuntijoina olivat paikalla vastaamassa koulun tiloja ja oppilaiden, sekä opettajien terveydentilaa koskeviin kysymyksiin seuraavat henkilöt: - Seija Pulkkinen, Jkl mlk terveystarkastaja (SP) - Alpo Roikola, Jkl mlk opetustoimen johtaja (AP) - Mauno Reini, Jkl mlk rakennustoimen päällikkö (MR) - Markku Rautalainen, Jkl mlk työterveyslääkäri (MRa) - Petri Makkonen, työterveyslääkäri (PM) - Pentti Jaakkola, Jkl mlk Jokelan koulun rehtori (PJa) - Leo Vihervirta, Jkl mlk rakennusvalvoja, yksityishenkilönä, eläkkeellä (LV) 3. Kokouksen agenda - Asiantuntijoille annettiin kullekin alustavat puheenvuorot. - Sen käyttivät Seija Pulkkinen, Mauno Reini, Markku Rautalainen ja Alpo Roikola. - Yleisökeskustelua kullakin puheenvuoralla. 4. Puheenvuoro Seija Pulkkinen ja puheenvuorolla käyty yleisökeskustelu YK: Yleisökysymys, -kommentti (kirjoittajan selvennys, tarkennus) - Lyhyt esittely terveystarkastajan toimenkuvasta. - Marraskuussa 2004 tehtiin arviointi aistihavainnoin koulun tiloissa. - A-siivessä havaittiin poikkeavuuksia ja oli tiedossa koulun henkilökunnan sairastapaukset. - Tilanne avautui ja mietittiin, onko sisäilmahaittoja muuallakin. - Todettiin, että rakennuksessa sisäilmassa on normaalista poikkeava ja suurempi ihmis- ja rakennusperäinen kuormitus. - Tilanteeseen vaikuttaa myös hiukkaskuormitus viereiseltä valtatien laajennustyömaalta. - Tilapalvelulta pyydettiin selvitys ja A-siiven muovimaton alainen betonilaatta todettiin kosteaksi. - A-siiven tietyt tilat ovat poissa käytöstä toistaiseksi. MERJA: MITEN TÄMÄ KOHTA OLI?????? - Seija Pulkkinen kehotti kääntymään lääkärin puoleen, mikäli oppilaan terveydentila sitä edellyttää. 5. Puheenvuoro Mauno Reini ja puheenvuorolla käyty yleisökeskustelu - Toimenpiteet etenevät normaaliprosessin mukaisesti. - Kunnossapitomestari ryhtyi korjaamaa tilaa. - Neuvottelut ovat käynnistetty ISS Sisäilmapalvelujen ja kunnan kesken tutkimuksen sisällöstä ja aikataulusta. Oletusarvona tutkimuksen kestolle on 2-3 kk. - Nopeat toimenpiteet: Ilmastointi on säädetty huipputeholle ja on toiminnassa jatkuvasti. PJ: 1½ vuotta sitten todettiin ensimmäiset reaktiot. MR: rooli on organisoida peruskorjaus. YK: Kuinka on voitu laittaa kostean b-laatan päälle muovimatot? MR: Kyseessä voi olla poikkeava alusrakenne. YK: Miksi neuvottelu ISS kanssa edelleen jatkuvat? MR: Kyse on palvelun tarjoajan aikatauluista. YK: Kun 1½ sitten tilanne havaittiin, niin tehtiinkö mitään? PJ: Koulutoimikunta keskusteli aiheesta ja PJa ryhtyi ottamaan asiasta selvää yleisen käytönnön mukaisesti. YK: Onko A-siiven korjaustoimenpiteistä vaaraa muiden tilojen sisäilman laadulle? PJa: A-siiven ilmastointi on eriytetty muista tiloista ja lattiapinnoitetta asennetaan parhaillaan (26.01.05). YK: Onko lattiarakenne sisäilmakuormituksen lähde? MR: Asia selvitetään tutkimuksella. YK: Onko kyseessä kostea maaperä? MR: Rakenne on asianmukainen rakennusasiakirjojen perusteella. YK: Rakennusvalvota kunnossa? MR: Rakennusasiakirjojen perusteella kyllä. YK: Kostea maaperä kuten Kirrin päiväkodilla? Ei vastausta. YK: Kuka tietää, mitä tutkitaan? ei vs PJ: totesi tutkimuksen olevan kuten salapoliisityötä. SP kommentti: Ongelman selvittäminen edellyttää monialaista asiantuntemusta ja syvälle menevää asioiden tutkimista. Elämme orgaanisessa ( ilmakuormitus) yhteiskunnassa, joiden päästörajoja ei ole vielä määritetty edes EU-tasolla. Koulusta tutkitaan kaikki pohjatason luokat ja joitakin luokkia välitason kerroksn menettely oppilaan ottamisesta pois koulusta? AR: Suosittelisin vielä harkintaa tämän suhteen. Seurataan tiiviisti tilannetta. PJ: Tiedotetaan eri väylien avulla, täytyy olla yhteistoimintamalli. YK: Onko talaftiittien esiintymisesta havaintoja? Katsoitteko yle.fi/akuutti -kotisivuja ja siellä talaftiittien vaikutusta lisääntymisterveyteen naisilla? MRa tai Petri Makkonen: Munasolun aktiivinen aika lyhenee talaftiittien vaikutuksen (tai niiden vähenemisen?) seurauksena. Raja-arvoja ei tunneta. YK: Tällä pitäisi olla vaikutusta kuukautisten säännöllisyyteen. MRa tai Petri Makkonen: Ei voi sanoa mitään puolen vuoden perusteella. Työsuojelupiiri seuraa ja toteaa. Jos toimet ovat riittämättömiä, puututaan asiaan. YK: Kaikkia palvelisi tässä tilanteessa jos lapsista kerättäisiin tietoa. PJ: Ehdotan perustettavaksi 3-4 hlö ryhmän neuvotteluelimen. Tämä on vanhempien edustusto, joka on mukana Jokelan koulua koskevissa kokouksissa ja kokoontumisissa. Ja Pentti Jaakkola jakaa tarvittaessa tietoa koteihin. PJa: Kyllä! SP: Minuun voi ottaa yhteyttä sähköpostilla: "seija.pulkkinen@palokkatk.fi". Älkää soittako puhelimella. PJ: Pääseekö vanhempain edustusto mukaan viranomaisten kokouksiin? SP: Kyllä! YK: Lapsia haluaisi jäädä jälkkäriin (iltapäiväkerho), mutta voiko järjestää jotain muuta paikkaa ja korvaavia tiloja? PJa: A-solussa mahdollisimman vähän toimintaa ja otetaan viesti vastaan. YK: Ensin puhkesivat oireet homeisessa päiväkodissa, nyt Jokelassa. Älkää katsoko ja seuratko liian pitkään oireita! PJ: Oirekartoitus olisi mahdollista tehdä vanhempien toimesta. YK: Jos kunnan nettisivuilla olisi tiedotusta tilanteen kehittymisestä, niin ei tarvitse ottaa yhteyttä tiedon saamiseksi. YK: Kuka kunnassa selvittää A-solulle korvaavat tilat? PJ: MERJA: MITÄ TÄHÄN VASTASIT? Leo Vihervirta (LV) puheenvuoro: - Tässä on havaittu lapsilla selvittämättömiä oireita. On käyty keskustelua Jyväskylän ja maalaiskunnan rakennusten kosteusvaurioista, mutta ammatti-ihmisenä ihmetyttää tämä tilanne Jokelan koulun kohdalla. YK: Kuka tekee päätöksen tilojen (Jokelan koulu) sulkemista? SP: Terveyslautakunta ja työsuojelupiiri. YK: Onko kyseessä sama "haju" A-solussa ja sen käytävässä? YK: Missä on rohkeus tehdä päätöksiä, kun on kyseessä akuutti tilanne? Mikä on lapsen työsuojelupiiri? SP: Teen työssäni todella isoja esityksiä ja siksi joudutte vielä odottamaan. Ilmastointia on tehostettu ja sisäilman laatu on parantunut noin 30% syksyn aikana. Ei ole vaihtoehtoja nyt siirtyä muihin tiloihin. YK: Voiko lapsen kohdalla toteuttaa etäopetusta (kotona) ja näin rajoittaa koulun käyttöä? YK: Pitääkö vielä odottaa, että kaikille puhkeaa astma? YK: Selvittääkö kukaan parakkivaihtoehtoa? YK: Voiko ilmastointia tehostaa puolikiinteillä ja liikuteltavilla järjestelmillä, koska ilmastoinnin tehostamisen jälkeen oli tapahtuntu 30% parannus sisäilman laadussa (haitalliset hiukkaset vähentyneet)? MR: Se on vaikeampi toteuttaa, kuin miltä se kuulostaa. Asiantuntijat voivat miettiä asiaa. YK: Mikä on liikuntasalin haju? SP: Se on tyypillinen muovimaton haju. LV: Uuden päällysteen tyypillinen tuoksu haihtuu noin 3 viikossa. 1½ päästä ei pitäisi enää haista mitään. YK: Kuinka paljon opettajien sairaslomista tulee kustannuksia? PJ: Kuka haluaa olla mukana vanhempain edustustossa? 1) Selvittämässä lasten oireiden kartoittamista. 2) Selvittämässä kuinka tuloksia käytetään. 3) Kuka kunnassa hoitaa nettipäivityksen ja tiedotuksen. 4) Olemaan läsnä kokouksissa. 5) Vanhempain edustusto tiedottaa myös koulun kautta koteihin reissuvihkon mukana. RS|}Ø©Ŗ¼½ghiyz  =>op¤„ŚŪ;<‰Š‹žŸśõšėęįÜ×ŅĶČĆ¾¹“ÆŖ„ ›–‘Œ‡‚}xsnid_Z ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c!ŸÜŻ-.YZ[¢£ĄĮäå]^¹ŗüżr s Ź Ė / YK: Espoossa oleva laboratorio tutki mitatut päästöt ja tasojen ei todettu olevan terveydelle haitallisia (mitkä, milloin, mistä otetut? Kenen kommentti?) YK: Vaaditaan oireiden kartoittamista oppilailla. SP: Tätä ei ole systemaattisesti selvitetty, mutta tästä on keskusteltu. 400 oppilaan verrokkiarvoilla ei olisi vertailukohtaa ja otos olisi niin iso, että se olisi liian työläs (nykyresursseilla). SP: Lapsia lääkitään (ja hoidetaan) kotona ja se vaikeuttaisi oireiden arviointia. PJ: Onnistuuko oireiden kokoaminen luokkakohtaisesti? (ei vast.) YK: Mitä ovat lasten oireet verrattuna opettajien oireisiin, koska lapset ovat poissa vain sairasolonsa ajan, eikä toipumisaikaa? SP kommentti: Ns. pienten aineiden (hiukkasten) vaikutuksista ei ole riittävästi tietoa. YK: Miksi lapset on vietävä kouluun (kun tämä tilanne on tiedossa)? Ei vast. 6. Puheenvuoro Markku Rautalainen ja puheenvuorolla käyty yleisökeskustelu PJ: Olisiko syytä selvittää oppilaskunnan oireita? Kuka tulkitsisi yhteenvedon (opettajat ja oppilaat)? MRa: Kun 20% työntekijöistä on oireita, käynnistetään tutkimukset. Oppilaista ei ole enää tarpeellista kerätä tietoa, koska tutkimuksen ovat jo käynnistetty. PJ: Opettajia määrätään välttämään tiloja, miksi oppilaiden täytyy saapua kouluun? MRa: Koska kaikki oppilaat eivät ole herkkiä, mutta herkimmät herkistyvät (oireilevat) ensin. YK: Kuinka henkilökunnalta kysellään oireita? MRa: Årebro menetelmällä. YK: Minkälaisia oireita on opettajilla? MRa: Fysiologiset: Äänenkäheys, yskiminen, ihon kuivaminen, silmäoireet, suun kuivaminen, vatsan löysyys. Neurologiset: poikkeava väsymys, päänsärky, muistikatkot. Kun opettaja palasi sairaslomalta, samat oireet palasivat yhdessä päivässä. Henkilökunnan osalle suositus siirtyä muuhun kouluun töihin. Henkilökunnalla pisimmät sairaslomat 1-1,5 kk. YK: Kuinka monta opettajaa on nyt sairaslomalla? MRa: 14 henkilökuntaan kuuluvaa 27:stä. YK: Onko kyseessä ammattiastma? MRa: Tästä ei ole vankkaa osoitusta. Ei ole mikrobiperäisiä oireitä. YK: Monella opettajalla on pitkäaikainen herkistyminen, koska herkistymisen vuoksi on siirretty pois edellisestä koulusta. YK: Sama monella lapsella. Esim Palokan päiväkodista siirtymine tähän kouluun. 7. Puheenvuoro Alpo Roikola ja puheenvuorolla käyty yleisökeskustelu PJ: Onko parakkiratkaisua harkittu? AR: On keskustelta, kuinka käytännön asiat hoidetaan. Seurataan tilannetta ja yritetään järjestää lapsen opintojen sujuminen. Tilannetta tutkitaan myös terveydenhoitaja Leena Lyytikäiseltä tilatulla vertailututkimuksella 9lk oppilaista. (Tutkimus ei ollut vielä valmis 26.01.05) Tähän kouluun on sijoitettu 5-6 muualla herkistynyttä opettajaa. YK: Seuraako työsuojelupiiri tätä tilannetta? SP: Tiedot menevät tilanteesta myös sinne. YK: Kuinka kauan tässä menee, kunnes tilat kunnossa, onko valmista elokuussa 2005? MR: Ei pysty sanomaan. Kun tilannetta tutkitaan, niin usein löytyy uusia asioita tutkittavaksi. YK: Ei ole valmista samaan aikaan kuin tutkimukset valmistuvat. Pitää varautua huomattavasti pidempään aikaan. YK: 2 kk on todella pitkä aika arjen kannalta ja erityisesti lasten kannalta. YK: 3B:llä vaihtunut opettaja koko ajan. Tilanne alkaa olla kestämätön. YK: Aikaa vaan kuluu tutkiessa ja oireet pahenevat koko ajan. PJ: Kuinka 3B opetus aiotaan järjestää lähitulevaisuudessa? Pentti Jaakkola (PJa): Jos vakituinen opettaja jatkaa sairaslomaan, niin nykyinen sijainen jatkaa. PJa: Väestönsuojatiloja ei ole nyt saatavana käyttöön. Ainoana vaihtoehtona on kaksi pientä partiolaisten käytössä olevaa tilaa. Jos tämä onnistuu, niin pahiten altistuneet oppilaat siirretään sinne. Etsitään edelleen muitakin tiloja. Koulussa on nyt 12 opettajaa sairaslomalla. Jokelan koulun oppilasmäärä ylittää 60-70 oppilaalla kouluun suunnitellun maksimioppilasmäärän. YK: Missä järjestyksessä koulun tyhjentäminen aloitetaan? PJa: Ei ole mahdollista mahduttaa koko solua (A-solu) seurakunnan tiloihin. AR: Yhtenä mahdollisuuten selvitetään Lohikosken koulua. YK: Ovatko kaikki sijaiset päteviä? PJa: Eivät ole. YK: Mikä on käytännö0 ‹ Œ š ń ņ 5 śõšėęįÜ×ŅĶČĆ¾¹“ÆŖ„ ›–‘Œ‡‚}xsnid_Z ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c ]a’c!5 6 j k — ˜ 3 4  Ž Ć Ä ź ė X Y » MSWordDocWord.Document.6ō9²q