Paikka Jokelan koulun opettajanhuone
Aika 21.12.2005 klo 17:00 – 19:00
Läsnä Arto Lepistö, Jyväskylän
maalaiskunnan johtaja
Pentti Jaakkola, Jokelan koulun rehtori
Merja Kauppinen, Jokelan koulun
koulutoimikunnan puheenjohtaja
Anna Ålander, Jokelan koulun opettaja
Johanna Anttila, Jokelan koulun opettaja
Anneli Meskanen, Jokelan koulun
koulutoimikunnan jäsen
Jukka Lassila, Jokelan koulun
koulutoimikunnan jäsen
Harri Vuohenkunnas, Jokelan koulun
koulutoimikunnan jäsen
Jaakko Pentti, Jokelan koulun
koulutoimikunnan jäsen
1. Katselmus koulun
tiloissa.
2. Vanhempien
puheenvuoro, Merja Kauppinen
3. Opettajien
puheenvuoro, Anna Ålander
4. Vanhempien
puheenvuoro, Anneli Meskanen
5. Keskustelu puheenvuorojen
pohjalta
1. Katselmus koulun tiloissa
Koulun tilat tarkastettiin pääpiirteittäin.
Käytyä keskustelua:
-
A-solusta otetaan vielä näytteitä.
-
Kevätlukukauden koulutyö käynnissä A-solussa kun
tulokset saapuvat.
-
C-solun osalta kyettiin nopeaan päätöksentekoon ja
terveystarkastajan suosituksesta koko solu korjataan. Valmista arviolta
hiihtolomaan mennessä, ehkä aiemmin.
-
Miksi päätöksellä (koko koulua koskeva korjaus)
pitkä harkinta-aika? Oirekartoitus viimein varmisti ongelman laajuuden ja
ryhdyttiin korjaustoimiin.
2. Vanhempien puheenvuoro, Merja
Kauppinen
Hauska nähdä teidät täällä rantautuneena
yhteen kunnan lukuisista kouluista. Erityisesti arvostamme sitä, että olette
varannut aikaa keskustellaksemme täällä pienellä joukolla yksityisesti.
Suurissa saleissa julkisissa tilaisuuksissa puheet kun usein tahtovat jäädä
juhlapuheen tasolle. Toivommekin voivamme vaihtaa täällä ajatuksia suoraan
konkreettisista kysymyksistä sekä linjata yhdessä tavallisen kuntalaisen
näkemyksiä kunnan palveluista.
Jokelan koululaisten vanhempien edustus on
kutsunut teidät tänne kuulemaan niitä aatoksia, joita meille koululaisten
vanhempina ja kuntalaisina on herännyt seurattuamme erään sisäilmaongelmaisen
julkisen tilan vaiheita vuoden verran. Valitettavasti emme ole ainoita
suomalaisen kunnan asukkaita, jotka ovat kokeneet saman. Tuskin on tässä maassa
kuntaa, jossa ei olisi ainakin yhtä surullisenkuuluisaa, sisäilmaongelmista
kärsivää julkista rakennusta. Jyväskylän maalaiskunta tuntuu vain olevan
äärimmilleen viety esimerkki julkisten tilojen home-ja sisäilmaongelmista.
Jokelan koulun tilanteen tekevät
tavallistakin surkeammaksi muutamat seikat: Koulu on uusi, ja siihen oli
liitetty paljon toiveikkaita ajatuksia. Kunnassa oli jo koulua käyttöön
vihittäessä riittävästi esimerkkejä sairaista rakennuksista ja niiden
aiheuttamista harmeista. Palokan itä- ja eteläosien väestö lisääntyi kiivasta
tahtia, ennusteet lupasivat väestönkasvun jatkuvan. Näin ollen koulun piti
ratkaista myös lapsiperheiden tarpeet: peruskoulutuksen tilaongelmat joiltakin
osin. Olikin pettymys, että koulu, johon oli ladattu runsaasti toiveita,
paljastui muutaman vuoden käytön jälkeen epäterveeksi. Rakennuksen ongelmia oli
vaikea aluksi uskoa ja käsittää, mutta silti koulu saatiin tyhjennettyä
ripeästi ja tutkimukset rivakasti alkuun. Tästä lankeaa kiitos paitsi
viranomaisten hyvälle yhteistyölle myös muutamille avainhenkilöille:
sivistystoimenjohtaja Rissaselle ja rehtori Jaakkolalle. Koulusaneerauksen alku
tämän vuoden helmi-maaliskuussa oli siis lupaava, ja valitettavasti siihen
tarmokkuus ja rivakkuus sitten loppuivatkin. Oikeastaan Jokelan koulun
saneeraukseen liittyneet ongelmat ovatkin syynä siihen, että olemme täällä
tänään. Yritämme siis kuvata, miltä viivästynyt ja osin epäonnistunut
korjausprosessi on näyttänyt sen silmin, joka koulua kipeästi tarvitsee:
käyttäjien ja välillisesti siitä elantonsa saavien silmin.
Koulu on ollut evakkotiloissa – osittain tai
kokonaan – kohta vuoden. Vanhemman näkökulmasta evakkoaika on ollut
tuskallista. Paitsi taloudellista rasitusta kunnalle tällainen koulu, lasten
työpaikka, aiheuttaa runsaasti myös henkistä kärsimystä: fyysisiä oireita,
jännitystä, erikoisjärjestelyjä perheissä, koulun sosiaalisten suhteiden
rikkoutumista sekä vaikeuksia pitää yllä me-henkeä ja positiivista ilmapiiriä,
jotka ovat toimivalle koululle erityisen tärkeitä.
Fyysisten oireiden vuoksi Jokelan koululaiset
ovat joutuneet pitämään sairauspäiviä, opiskelemaan kotona tai muuten
eristyksissä luokkakavereistaan ja käymään lääkärin vastaanotolla ja
erilaisissa tutkimuksissa. Vanhempien on pitänyt vaatia eri viranomaisilta
toimenpiteitä ja peräänkuuluttaa lasten oikeutta terveelliseen työympäristöön.
Jokelan koulun väistötilat on suunniteltu
alun perin lähes poikkeuksetta muuhun kuin opetuskäyttöön: ne ovat ahtaita,
vetoisia, pölyisiä sekä ilmanvaihdoltaan ja äänieristykseltään huonoja.
Erityistiloja ja –välineitä vaativien oppiaineiden, kuten kielten,
taideaineiden, käsityön ja liikunnan, opetus on ollut puutteellista tai
kärsinyt muuten. Väistötiloista ainakin Konttisentiellä Vaajakoskella on
opiskeltu muuten jo lähes kymmenen vuoden ajan. Kiinteistöön ovat siirtyneet
aina ne päiväkotien lapset tai oppilaat, joille ei ole ollut osoittaa
kunnassamme muuta paikkaa. Jyväskylässä on osoitettu tällaiseen käyttöön
pysyvät, asianmukaiset tilat. Tämä voisi olla yksi tapa hoitaa maalaiskunnankin
tulevat evakkotarpeet.
Viime vuoden eppuluokkalaiset, nyt siis toisella
luokalla opiskelevat, ovat joutuneet kulkemaan jo lähes vuoden kaksinkertaista
koulumatkaa: ensin puolitoista kilometriä oman koulun pihalle, josta on vielä
20 minuutin bussimatka väistötiloihin. Monesti koulu on alkanut kahdeksalta,
joten aamuherätykset ovat olleet 7 – 8-vuotiaalle todella aikaisia. Tämä kaikki
on rasittanut ja väsyttänyt pientä koululaista.
Lisäksi bussimatkojen valvonta on ollut
poikkeusoloissa opettajille ajoittain hyvin vaativaa. Lapset ovatkin joutuneet
taittamaan matkansa joskus puutteellisesti valvotuissa, turvattomissa oloissa.
Koululaisten kotona poikkeusolosuhteet ovat
näkyneet lasten ylimääräisenä huolehtimisena kouluasioista, jännityksenä ja
ärtyisyytenä. Vanhemmilla on ollut huoli lastensa terveydestä, koulumatkojen
sujumisesta sekä oppilaiden ja opettajien jaksamisesta. Onneksi lapset ovat
mestareita sopeutumaan uusiin, vaativiinkin olosuhteisiin.
Meidän vanhempien mielestä lasten oikeutta
oppia ja työskennellä terveellisissä, asianmukaisissa tiloissa on loukattu ja
laiminlyöty. Perusopetuslain kirjaimen ja hengen tulee toteutua myös
poikkeusolosuhteissa.
Kuntalaisen, veronmaksajan, näkökulmasta
olisi toivonut tehokkaampia, tulosvastuullisempia otteita. Toivoisimme, että
kunnassa olisi jonkinlainen kriisisuunnitelma tällaisten isojen yksiköiden
evakuointia ja korjaamista varten. Erityisesti saneerauksen suunnittelu,
organisointi ja rahoitus tulisi keskittää yhdelle ihmiselle, jolla olisi
riittävästi asiantuntemusta ja toimivaltaa koko prosessin hallitsemiseksi. Näin
mutkikkaat sisäilmaremontit saisi toteutettua joustavammin, nopeammin ja
mahdollisesti myös edullisemmin. Rahavarat tulisi ohjata mahdollisimman
tehokkaasti nimenomaan itse remonttiin – ei oheiskuluihin, kuten tilavuokriin,
kuljetuksiin, monenkertaisiin näytteisiin jne. Lisäksi tällainen saneerauksen
avainhenkilö kantaisi saneerauksen kokonaisvastuun. Sitä ei tarvitsisi
peräänkuuluttaa eri hallinnonaloilta monimutkaisine esimies - alais-suhteineen.
Lisäksi Jokelan tilanne osoittaa mielestämme sen, että julkisten tilojen
käyttäjien viestit tulee ottaa tosissaan. Henkilökuntaa ja lapsia on kuultava
enemmän ja aikaisemmassa vaiheessa, silloin kun oireet ovat vielä lieviä.
Jokelan koulun vanhemmat aikovat seurata
koulun tilannetta edelleen. Osa koulun tiloista jää edelleen saneeraamatta, ja
mielessä on epäilys, onko ongelmien syyt selvitetty riittävän huolellisesti.
Meistä oireiden määrä ja laatu osoittavat selvimmin remontin olleen riittävän
laajan. Tosin oireet jatkuvat herkistyneillä’ asiantuntijoiden mukaan parikin
vuotta saneerauksen jälkeen, joten oireet ovat pitkän aikavälin mittari.
Me kaikki toivomme Jokelan koulun
saneerauksen onnistuvan. Huolellisesti tehty korjaus takaa osaltaan sen, että
paine maalaiskunnan perusopetuksen järjestelyissä osaltaan helpottuu,
saadaanhan iso alakoulu toimintakuntoon.
3. Opettajien puheenvuoro, Anna
Ålander
Jokelan koululla pitkään jatkunut kemikaalien ja
homeiden aiheuttama sisäilmaongelma huolestuttaa tilojen käyttäjiä.
Koulun henkilökunnasta viisi työntekijää on
joutunut vaihtamaan työpaikkaa tai jäämään pois koko kuluvaksi lukuvuodeksi
koulun sisäilmaongelmien takia. Tällä hetkellä talossa työskentelevistä
seitsemän on ollut tänä syksynä useita viikkoja sairauslomalla samasta syystä.
Yksi altistunut opettaja on pystynyt työskentelemään evakkotiloissa, joissa on
vain hänen luokkansa.
Edellä mainituista henkilöistä kaikki eivät
ole altistuneet homeelle tai kemikaaleille aikaisemmissa työpaikoissaan.
Monilla ensimmäiset oireet ilmenivät vuosi sitten. Sairastuneiden määrän nopea
kasvu on pelottavaa, samoin terveydentilan nopea heikkeneminen.
Pahiten altistuneiden elämä on suuresti
rajoittunutta: oireet puhkeavat jo lyhyen oleskelun jälkeen julkisissa
rakennuksissa tai esim. tavarataloissa. Näillä henkilöillä oireet ovat paitsi
ärsytysoireita (silmätulehduksia, iho-oireita, voimakasta päänsärkyä) myös
vakavia pitkäaikaissairauksia kuten astmaa, niveloireita,
keskushermostoperäisiä vaivoja ja kilpirauhasen toimintahäiriöitä.
Kuluneen vuoden aikana sairastuneilla oireet puhkeavat nykyään jo alle tunnin epäpuhtaissa tiloissa oleskelun jälkeen. Samoin riittää esim. epäpuhtaissa tiloissa olleiden papereiden käsittely tai ko. tiloissa olleiden ihmisten tapaaminen. Jokaisen altistumisen jälkeen oireet puhkeavat edellistä kertaa nopeammin. Tähän ryhmään kuuluvilla epäillään myös pitkäaikaissairauksia (astma, reuma).
Opetuksen
tason ylläpitäminen näissä oloissa on erittäin vaikeaa. Usein vaihtuvat sijaiset
ja puolikuntoisina töihin joutuvat vakituiset työntekijät eivät varsinkaan
evakko-oloissa pysty hoitamaan opetustyötä niin hyvin kuin tavallisesti. Vuoden
jatkunut epämääräinen tilanne on vaikuttanut myös oppilaisiin: esim.
käytöshäiriöt ja oppimisongelmat ovat lisääntyneet. Evakkotiloja ei ole
suunniteltu opetuskäyttöön ja ainakin Konttisentiellä on sisäilmaongelmia.
Tähän mennessä muutama oppilas on joutunut jatkuvan oireilun vuoksi vaihtamaan
koulua ja muutama siirtymään eri luokalle puhtaampiin tiloihin.
Työtulevaisuus
Jos Jokelan
koulu korjataan perusteellisesti, se voi jatkossa olla kaikkien
altistuneidenkin työpaikka. Tämänhetkisten korjaustoimenpiteiden valossa
näyttää siltä, etteivät kaikki altistuneet voi palata työpaikalleen. Onko
kunnalla tarjota vakituisessa työsuhteessa oleville puhdasta työympäristöä
muualta? Jos ei, mikä on näiden ihmisten (tällä hetkellä 13) tulevaisuus?
Usealla näistä työntekijöistä on työterveyslääkärin kirjallinen kehotus välttää
sekä Jokelan koulun että Konttisentien tiloja.
Sisäilmaongelmista kärsivien sairauslomat
ovat pitkiä ja tilanne näyttää jatkuvan samanlaisena. Sairauslomalaisten
taloudellinen tilanne heikkenee hyvin nopeasti, kun ansiotulot putoavat
60%:iin. Tämän johdosta osa sairastuneista käy työssä, vaikka oireet ovatkin
voimakkaita.
Tilanne tuntuu oudolta, koska olemme puhtaissa tiloissa täysin työkykyisiä emmekä riittävän ajoissa tienneet, että olisimme mahdollisesti voineet välttää sairastumisen pysymällä pois epäpuhtaista tiloista.
Toivomme, että koulumme remontoidaan siihen
kuntoon, että sinne pystyvät kaikki palaamaan. Remontin aikana ei tiloja
mielestämme pitäisi käyttää lainkaan. Näin estettäisiin altistuneiden määrän
kasvu.
Olemme huolissamme siitä, että osa tiloista
näyttää jäävän remontoimatta. Kuka takaa näiden tilojen turvallisuuden?
Kuntaan olisi hyvä perustaa toimiva
sisäilmatyöryhmä, joka huolehtisi keskitetysti ja puolueettomasti myös
tiedottamisesta. Tällä hetkellä vastuu asioiden eteenpäin viemisestä jää
työntekijöille. Jatkossa työntekijöitä pitäisi kuulla ajoissa työtiloihin
liittyvissä asioissa ja ryhtyä toimiin rohkeasti. Jatkuva seuranta myös
remontin jälkeen on erittäin tärkeää.
Olemme ymmärtäneet, että Jyväskylän
maalaiskunnan väistötilojen tarve on suuri ja jatkuva. Eikö olisi
varteenotettavaa hankkia tätä tarkoitusta varten siirreltäviä parakkeja? Niille
olisi käyttöä.
Kuka huolehtii työntekijän oikeusturvasta
tässä tilanteessa? Mikä on työnantajan eli kunnan vastuu?
Palokassa 21.12.2005
Jokelan koulun henkilökunta
4. Vanhempien puheenvuoro,
Anneli Meskanen
Kokemuksia evakkotiloista ja ajasta:
-
Saarenmaan tiloissa monia ongelmia: ei riittävästi
edes tuoleja tai pulpetteja.
-
Jatkuvaa autoilua monilapsiperheessä: esim.
hammaslääkärireissu Palokka - Saarenmaa - Vaajakoski, n. 50 km.
-
Monilapsiperheissä monet kouluajat, kun osa lapsista
oli iltavuorossa. (kirj. huomio: Suomessa viimeksi 40-luvun lopulla
kaupunkikouluissa vastaava tilanne)
-
Terveydenhoitaja ei ole ollut tavoitettavissa.
-
Tunne siitä, että on remonttia remontin jälkeen.
-
Konttisentien
tilat vastaavat 60-luvun kouluoloja, tietokonetta ei ole käytetty koko 4.
luokan aikana ja esim. suurinta osaa tyttöjen vessoista ei saa edes lukittua
(seuraus: tytöt jonottavat vuorollaan ainoaan lukittavaan vessaan ja
myöhästelevät tunnilta)
-
Ihmettelyä herättää jatkuvan taistelun asenne
perusasioiden toimimisen puolesta.
5. Keskustelu puheenvuorojen
pohjalta
Arto Lepistön kommentit puheenvuoroihin:
-
Kokonaistilannetta on ollut vaikea hahmottaa.
-
Ongelmat ovat monitahoisia, paljon vaikuttajia,
vastuu jakautunut, havainnosta toimintaan on toimittava monen eri tekjän kanssa
ja luonnollinen jatkumo on ollut vaikeaa.
-
Syyllinen etsitään ja katsotaan, että aiheutuneita
korjauskustannuksia ei makseta verovaroista. Kunta ei katso itse syyllistyneen
rakennusvirheisiin. Tällä hetkellä (jouluk-05) saldo on noin 200 000 eu
lisättynä kuljetuskustannuksilla.
-
Tilapalvelu perustettiin 2004 vastaamaan myös tämän
tyyppisistä projekteista, mutta se joutui tuoreena ja kokemattomana
organisaationa liian suuren haasteen eteen. Tilannetta vaikeutti myös
yllättävät eläkejärjestelyt.
-
Sisäilmatyöryhmän toiminta vaatii terävoittämistä.
-
Koulun 1. kerros (pl C-osa) saadaan valmiiksi
kevätlukukauden 2006 alussa.
-
Tarkistusmittaukset tehdään kun rakennusaikaiset
päästöt ovat haihtuneet.
Kommentteja jatkokeskustelusta:
-
Kiire voi aiheuttaa laatuongelmia rakentamisessa.
Lepistö: Väistötilat ovat huonot ja siksi pyritään mahdollisimman nopeasti saamaan opettajat ja oppilaat takaisin kouluun.
-
Projektisuunnitelmat ja jämäkkä johto ovat
puuttuneet, johdon kokonaishallinnan puuttuminen on ollut suurin ja selkein
ongelma. Tuloksia sisältävät paperit ovat sekaisin ja lainsäädäntöä ei ole
olemassa uusille päästöille ja haitallisille ilmiöille, lisäksi toiminta ollut
huonosti manageroitua.
Lepistö: Ongelmien löytymisen hankaluus on
vaikeuttanut korjauksen edistymistä. Tilapalvelulle kohdistetut odotukset eivät
pitäneet ja päätöksentekojärjestelmä ei toiminut.
-
Tieto ei ole kulkenut eri kunnan tahojen välillä.
Lepistö: Rakentamisen ongelmana on, että
Suomessa otetaan uudet rakennusmateriaalit hyvin nopeasti käyttöön.
Monimutkainen rakentaminen ja siihen liittyvät prosessit kuluttavat merkittävän
suuresti voimia.
-
Opettajia pelottaa tilanne edelleen; Voiko tiloihin
muuttaa vai joutuvatko opettajat kokeilemaan omalla terveydellään, onko
korjaukset onnistuneet? Onko oikeat asiat korjattu? Pitäisikö evakkoa jatkaa,
kunnes on todettu uusilla mittauksilla koulun olevan paremmassa kunnossa.
Lepistö: Kemiläinen on luvannut
tarkistusmittaukset korjatuista tiloista. Onko Jokelan koulun henkilökunta
tähän tyytyväinen?
Jaakkola: Työterveyskyselyt tehdään 2006
syksyllä koko henkilökunnalle ja oppilaille.
Muita kommentteja:
-
Opettajien perustyöhön eivät kuulu muuttojärjestelyt
ja 6-vuotiaat eivät osaa sopeutua jatkuviin tilojen vaihtumisiin, heillä on
ollut vaikeuksia mm. oppia kulkemaan pienen lapsen näkulmasta katsoen isossa
koulurakennuksessa.
-
Palokan lukio?
-
Sivistyslautakunta on keväällä päättänyt että
syksyksi hankitaan viipalekoulu Palokkaan (5-7 xOT3), missä tämä on?
-
Kaavoitettu Ollilan ja touruvuoren väliin 60
omakotitaloa + 5-10 rivitaloa. Mihin nämä oppilaat? Pysyyko sivistystoimi
kaavoituksen mukana?
-
Miksi kaikkia tiloja ei lupauksista huolimatta ole
mitattu?
Lepistö: Viipalekoulu on mukana 2006 budjetissa.
- Arto Lepistö vakuuttaa, että Jokelan koulun ongelmat ovat tiedossa ja koulu korjataan terveelliseksi työ- ja opiskeluympäristöksi.
Arto Lepistö Merja Kauppinen
Kunnanjohtaja Koulutoimikunnan puheenjohtaja
Jyväskylän mlk Jokelan koulu