Kunnanjohtaja Arto Lepistön vierailu Jokelan koululla 21.12.2005

 

Paikka          Jokelan koulun opettajanhuone

 

Aika              21.12.2005 klo 17:00 – 19:00

 

Läsnä            Arto Lepistö, Jyväskylän maalaiskunnan johtaja

Pentti Jaakkola, Jokelan koulun rehtori

Merja Kauppinen, Jokelan koulun koulutoimikunnan puheenjohtaja

Anna Ålander, Jokelan koulun opettaja

Johanna Anttila, Jokelan koulun opettaja

Anneli Meskanen, Jokelan koulun koulutoimikunnan jäsen

Jukka Lassila, Jokelan koulun koulutoimikunnan jäsen

Harri Vuohenkunnas, Jokelan koulun koulutoimikunnan jäsen

Jaakko Pentti, Jokelan koulun koulutoimikunnan jäsen

 

 

Esityslista

 

1.      Katselmus koulun tiloissa.

2.      Vanhempien puheenvuoro, Merja Kauppinen

3.      Opettajien puheenvuoro, Anna Ålander

4.      Vanhempien puheenvuoro, Anneli Meskanen

5.      Keskustelu puheenvuorojen pohjalta

 

Esityslistan mukaisesti käsitellyt asiat

 

1.  Katselmus koulun tiloissa

 

Koulun tilat tarkastettiin pääpiirteittäin.

 

Käytyä keskustelua:

-         A-solusta otetaan vielä näytteitä.

-         Kevätlukukauden koulutyö käynnissä A-solussa kun tulokset saapuvat.

-         C-solun osalta kyettiin nopeaan päätöksentekoon ja terveystarkastajan suosituksesta koko solu korjataan. Valmista arviolta hiihtolomaan mennessä, ehkä aiemmin.

-         Miksi päätöksellä (koko koulua koskeva korjaus) pitkä harkinta-aika? Oirekartoitus viimein varmisti ongelman laajuuden ja ryhdyttiin korjaustoimiin.

 

 


2.  Vanhempien puheenvuoro, Merja Kauppinen

 

Hyvä Kunnanjohtaja

 

Hauska nähdä teidät täällä rantautuneena yhteen kunnan lukuisista kouluista. Erityisesti arvostamme sitä, että olette varannut aikaa keskustellaksemme täällä pienellä joukolla yksityisesti. Suurissa saleissa julkisissa tilaisuuksissa puheet kun usein tahtovat jäädä juhlapuheen tasolle. Toivommekin voivamme vaihtaa täällä ajatuksia suoraan konkreettisista kysymyksistä sekä linjata yhdessä tavallisen kuntalaisen näkemyksiä kunnan palveluista.

 

Jokelan koululaisten vanhempien edustus on kutsunut teidät tänne kuulemaan niitä aatoksia, joita meille koululaisten vanhempina ja kuntalaisina on herännyt seurattuamme erään sisäilmaongelmaisen julkisen tilan vaiheita vuoden verran. Valitettavasti emme ole ainoita suomalaisen kunnan asukkaita, jotka ovat kokeneet saman. Tuskin on tässä maassa kuntaa, jossa ei olisi ainakin yhtä surullisenkuuluisaa, sisäilmaongelmista kärsivää julkista rakennusta. Jyväskylän maalaiskunta tuntuu vain olevan äärimmilleen viety esimerkki julkisten tilojen home-ja sisäilmaongelmista.

 

Jokelan koulun tilanteen tekevät tavallistakin surkeammaksi muutamat seikat: Koulu on uusi, ja siihen oli liitetty paljon toiveikkaita ajatuksia. Kunnassa oli jo koulua käyttöön vihittäessä riittävästi esimerkkejä sairaista rakennuksista ja niiden aiheuttamista harmeista. Palokan itä- ja eteläosien väestö lisääntyi kiivasta tahtia, ennusteet lupasivat väestönkasvun jatkuvan. Näin ollen koulun piti ratkaista myös lapsiperheiden tarpeet: peruskoulutuksen tilaongelmat joiltakin osin. Olikin pettymys, että koulu, johon oli ladattu runsaasti toiveita, paljastui muutaman vuoden käytön jälkeen epäterveeksi. Rakennuksen ongelmia oli vaikea aluksi uskoa ja käsittää, mutta silti koulu saatiin tyhjennettyä ripeästi ja tutkimukset rivakasti alkuun. Tästä lankeaa kiitos paitsi viranomaisten hyvälle yhteistyölle myös muutamille avainhenkilöille: sivistystoimenjohtaja Rissaselle ja rehtori Jaakkolalle. Koulusaneerauksen alku tämän vuoden helmi-maaliskuussa oli siis lupaava, ja valitettavasti siihen tarmokkuus ja rivakkuus sitten loppuivatkin. Oikeastaan Jokelan koulun saneeraukseen liittyneet ongelmat ovatkin syynä siihen, että olemme täällä tänään. Yritämme siis kuvata, miltä viivästynyt ja osin epäonnistunut korjausprosessi on näyttänyt sen silmin, joka koulua kipeästi tarvitsee: käyttäjien ja välillisesti siitä elantonsa saavien silmin.

 

Koulu on ollut evakkotiloissa – osittain tai kokonaan – kohta vuoden. Vanhemman näkökulmasta evakkoaika on ollut tuskallista. Paitsi taloudellista rasitusta kunnalle tällainen koulu, lasten työpaikka, aiheuttaa runsaasti myös henkistä kärsimystä: fyysisiä oireita, jännitystä, erikoisjärjestelyjä perheissä, koulun sosiaalisten suhteiden rikkoutumista sekä vaikeuksia pitää yllä me-henkeä ja positiivista ilmapiiriä, jotka ovat toimivalle koululle erityisen tärkeitä.

 

Fyysisten oireiden vuoksi Jokelan koululaiset ovat joutuneet pitämään sairauspäiviä, opiskelemaan kotona tai muuten eristyksissä luokkakavereistaan ja käymään lääkärin vastaanotolla ja erilaisissa tutkimuksissa. Vanhempien on pitänyt vaatia eri viranomaisilta toimenpiteitä ja peräänkuuluttaa lasten oikeutta terveelliseen työympäristöön.

 

Jokelan koulun väistötilat on suunniteltu alun perin lähes poikkeuksetta muuhun kuin opetuskäyttöön: ne ovat ahtaita, vetoisia, pölyisiä sekä ilmanvaihdoltaan ja äänieristykseltään huonoja. Erityistiloja ja –välineitä vaativien oppiaineiden, kuten kielten, taideaineiden, käsityön ja liikunnan, opetus on ollut puutteellista tai kärsinyt muuten. Väistötiloista ainakin Konttisentiellä Vaajakoskella on opiskeltu muuten jo lähes kymmenen vuoden ajan. Kiinteistöön ovat siirtyneet aina ne päiväkotien lapset tai oppilaat, joille ei ole ollut osoittaa kunnassamme muuta paikkaa. Jyväskylässä on osoitettu tällaiseen käyttöön pysyvät, asianmukaiset tilat. Tämä voisi olla yksi tapa hoitaa maalaiskunnankin tulevat evakkotarpeet.

 

Viime vuoden eppuluokkalaiset, nyt siis toisella luokalla opiskelevat, ovat joutuneet kulkemaan jo lähes vuoden kaksinkertaista koulumatkaa: ensin puolitoista kilometriä oman koulun pihalle, josta on vielä 20 minuutin bussimatka väistötiloihin. Monesti koulu on alkanut kahdeksalta, joten aamuherätykset ovat olleet 7 – 8-vuotiaalle todella aikaisia. Tämä kaikki on rasittanut ja väsyttänyt pientä koululaista.

 

Lisäksi bussimatkojen valvonta on ollut poikkeusoloissa opettajille ajoittain hyvin vaativaa. Lapset ovatkin joutuneet taittamaan matkansa joskus puutteellisesti valvotuissa, turvattomissa oloissa.

Koululaisten kotona poikkeusolosuhteet ovat näkyneet lasten ylimääräisenä huolehtimisena kouluasioista, jännityksenä ja ärtyisyytenä. Vanhemmilla on ollut huoli lastensa terveydestä, koulumatkojen sujumisesta sekä oppilaiden ja opettajien jaksamisesta. Onneksi lapset ovat mestareita sopeutumaan uusiin, vaativiinkin olosuhteisiin.

 

Meidän vanhempien mielestä lasten oikeutta oppia ja työskennellä terveellisissä, asianmukaisissa tiloissa on loukattu ja laiminlyöty. Perusopetuslain kirjaimen ja hengen tulee toteutua myös poikkeusolosuhteissa.

 

Kuntalaisen, veronmaksajan, näkökulmasta olisi toivonut tehokkaampia, tulosvastuullisempia otteita. Toivoisimme, että kunnassa olisi jonkinlainen kriisisuunnitelma tällaisten isojen yksiköiden evakuointia ja korjaamista varten. Erityisesti saneerauksen suunnittelu, organisointi ja rahoitus tulisi keskittää yhdelle ihmiselle, jolla olisi riittävästi asiantuntemusta ja toimivaltaa koko prosessin hallitsemiseksi. Näin mutkikkaat sisäilmaremontit saisi toteutettua joustavammin, nopeammin ja mahdollisesti myös edullisemmin. Rahavarat tulisi ohjata mahdollisimman tehokkaasti nimenomaan itse remonttiin – ei oheiskuluihin, kuten tilavuokriin, kuljetuksiin, monenkertaisiin näytteisiin jne. Lisäksi tällainen saneerauksen avainhenkilö kantaisi saneerauksen kokonaisvastuun. Sitä ei tarvitsisi peräänkuuluttaa eri hallinnonaloilta monimutkaisine esimies - alais-suhteineen. Lisäksi Jokelan tilanne osoittaa mielestämme sen, että julkisten tilojen käyttäjien viestit tulee ottaa tosissaan. Henkilökuntaa ja lapsia on kuultava enemmän ja aikaisemmassa vaiheessa, silloin kun oireet ovat vielä lieviä.

 

Jokelan koulun vanhemmat aikovat seurata koulun tilannetta edelleen. Osa koulun tiloista jää edelleen saneeraamatta, ja mielessä on epäilys, onko ongelmien syyt selvitetty riittävän huolellisesti. Meistä oireiden määrä ja laatu osoittavat selvimmin remontin olleen riittävän laajan. Tosin oireet jatkuvat herkistyneillä’ asiantuntijoiden mukaan parikin vuotta saneerauksen jälkeen, joten oireet ovat pitkän aikavälin mittari.

 

Me kaikki toivomme Jokelan koulun saneerauksen onnistuvan. Huolellisesti tehty korjaus takaa osaltaan sen, että paine maalaiskunnan perusopetuksen järjestelyissä osaltaan helpottuu, saadaanhan iso alakoulu toimintakuntoon.

 

 

3.  Opettajien puheenvuoro, Anna Ålander

 

Jokelan koulun henkilökunnan terveiset kunnanjohtaja Arto Lepistölle

 

Jokelan koululla pitkään jatkunut kemikaalien ja homeiden aiheuttama sisäilmaongelma huolestuttaa tilojen käyttäjiä.

 

Terveys

 

Koulun henkilökunnasta viisi työntekijää on joutunut vaihtamaan työpaikkaa tai jäämään pois koko kuluvaksi lukuvuodeksi koulun sisäilmaongelmien takia. Tällä hetkellä talossa työskentelevistä seitsemän on ollut tänä syksynä useita viikkoja sairauslomalla samasta syystä. Yksi altistunut opettaja on pystynyt työskentelemään evakkotiloissa, joissa on vain hänen luokkansa.

 

Edellä mainituista henkilöistä kaikki eivät ole altistuneet homeelle tai kemikaaleille aikaisemmissa työpaikoissaan. Monilla ensimmäiset oireet ilmenivät vuosi sitten. Sairastuneiden määrän nopea kasvu on pelottavaa, samoin terveydentilan nopea heikkeneminen.

 

Pahiten altistuneiden elämä on suuresti rajoittunutta: oireet puhkeavat jo lyhyen oleskelun jälkeen julkisissa rakennuksissa tai esim. tavarataloissa. Näillä henkilöillä oireet ovat paitsi ärsytysoireita (silmätulehduksia, iho-oireita, voimakasta päänsärkyä) myös vakavia pitkäaikaissairauksia kuten astmaa, niveloireita, keskushermostoperäisiä vaivoja ja kilpirauhasen toimintahäiriöitä.

 

Kuluneen vuoden aikana sairastuneilla oireet puhkeavat nykyään jo alle tunnin epäpuhtaissa tiloissa oleskelun jälkeen. Samoin riittää esim. epäpuhtaissa tiloissa olleiden papereiden käsittely tai ko. tiloissa olleiden ihmisten tapaaminen. Jokaisen altistumisen jälkeen oireet puhkeavat edellistä kertaa nopeammin. Tähän ryhmään kuuluvilla epäillään myös pitkäaikaissairauksia (astma, reuma).

 

 

Opetuksen kärsiminen

 

Opetuksen tason ylläpitäminen näissä oloissa on erittäin vaikeaa. Usein vaihtuvat sijaiset ja puolikuntoisina töihin joutuvat vakituiset työntekijät eivät varsinkaan evakko-oloissa pysty hoitamaan opetustyötä niin hyvin kuin tavallisesti. Vuoden jatkunut epämääräinen tilanne on vaikuttanut myös oppilaisiin: esim. käytöshäiriöt ja oppimisongelmat ovat lisääntyneet. Evakkotiloja ei ole suunniteltu opetuskäyttöön ja ainakin Konttisentiellä on sisäilmaongelmia. Tähän mennessä muutama oppilas on joutunut jatkuvan oireilun vuoksi vaihtamaan koulua ja muutama siirtymään eri luokalle puhtaampiin tiloihin.

 

Työtulevaisuus

 

Jos Jokelan koulu korjataan perusteellisesti, se voi jatkossa olla kaikkien altistuneidenkin työpaikka. Tämänhetkisten korjaustoimenpiteiden valossa näyttää siltä, etteivät kaikki altistuneet voi palata työpaikalleen. Onko kunnalla tarjota vakituisessa työsuhteessa oleville puhdasta työympäristöä muualta? Jos ei, mikä on näiden ihmisten (tällä hetkellä 13) tulevaisuus? Usealla näistä työntekijöistä on työterveyslääkärin kirjallinen kehotus välttää sekä Jokelan koulun että Konttisentien tiloja.

 

Taloudellinen haitta

 

Sisäilmaongelmista kärsivien sairauslomat ovat pitkiä ja tilanne näyttää jatkuvan samanlaisena. Sairauslomalaisten taloudellinen tilanne heikkenee hyvin nopeasti, kun ansiotulot putoavat 60%:iin. Tämän johdosta osa sairastuneista käy työssä, vaikka oireet ovatkin voimakkaita.

 

Tilanne tuntuu oudolta, koska olemme puhtaissa tiloissa täysin työkykyisiä emmekä riittävän ajoissa tienneet, että olisimme mahdollisesti voineet välttää sairastumisen pysymällä pois epäpuhtaista tiloista.

 

Toiveita

 

Toivomme, että koulumme remontoidaan siihen kuntoon, että sinne pystyvät kaikki palaamaan. Remontin aikana ei tiloja mielestämme pitäisi käyttää lainkaan. Näin estettäisiin altistuneiden määrän kasvu.

 

Olemme huolissamme siitä, että osa tiloista näyttää jäävän remontoimatta. Kuka takaa näiden tilojen turvallisuuden?

 

Kuntaan olisi hyvä perustaa toimiva sisäilmatyöryhmä, joka huolehtisi keskitetysti ja puolueettomasti myös tiedottamisesta. Tällä hetkellä vastuu asioiden eteenpäin viemisestä jää työntekijöille. Jatkossa työntekijöitä pitäisi kuulla ajoissa työtiloihin liittyvissä asioissa ja ryhtyä toimiin rohkeasti. Jatkuva seuranta myös remontin jälkeen on erittäin tärkeää.

 

Olemme ymmärtäneet, että Jyväskylän maalaiskunnan väistötilojen tarve on suuri ja jatkuva. Eikö olisi varteenotettavaa hankkia tätä tarkoitusta varten siirreltäviä parakkeja? Niille olisi käyttöä.

 

Kuka huolehtii työntekijän oikeusturvasta tässä tilanteessa? Mikä on työnantajan eli kunnan vastuu?

 

Palokassa 21.12.2005

 

Jokelan koulun henkilökunta

 

 

4.  Vanhempien puheenvuoro, Anneli Meskanen

 

Kokemuksia evakkotiloista ja ajasta:

-         Saarenmaan tiloissa monia ongelmia: ei riittävästi edes tuoleja tai pulpetteja.

-         Jatkuvaa autoilua monilapsiperheessä: esim. hammaslääkärireissu Palokka - Saarenmaa - Vaajakoski, n. 50 km.

-         Monilapsiperheissä monet kouluajat, kun osa lapsista oli iltavuorossa. (kirj. huomio: Suomessa viimeksi 40-luvun lopulla kaupunkikouluissa vastaava tilanne)

-         Terveydenhoitaja ei ole ollut tavoitettavissa.

-         Tunne siitä, että on remonttia remontin jälkeen.

-          Konttisentien tilat vastaavat 60-luvun kouluoloja, tietokonetta ei ole käytetty koko 4. luokan aikana ja esim. suurinta osaa tyttöjen vessoista ei saa edes lukittua (seuraus: tytöt jonottavat vuorollaan ainoaan lukittavaan vessaan ja myöhästelevät tunnilta)

-         Ihmettelyä herättää jatkuvan taistelun asenne perusasioiden toimimisen puolesta.

 

 

5.  Keskustelu puheenvuorojen pohjalta

 

Arto Lepistön kommentit puheenvuoroihin:

-         Kokonaistilannetta on ollut vaikea hahmottaa.

-         Ongelmat ovat monitahoisia, paljon vaikuttajia, vastuu jakautunut, havainnosta toimintaan on toimittava monen eri tekjän kanssa ja luonnollinen jatkumo on ollut vaikeaa.

-         Syyllinen etsitään ja katsotaan, että aiheutuneita korjauskustannuksia ei makseta verovaroista. Kunta ei katso itse syyllistyneen rakennusvirheisiin. Tällä hetkellä (jouluk-05) saldo on noin 200 000 eu lisättynä kuljetuskustannuksilla.

-         Tilapalvelu perustettiin 2004 vastaamaan myös tämän tyyppisistä projekteista, mutta se joutui tuoreena ja kokemattomana organisaationa liian suuren haasteen eteen. Tilannetta vaikeutti myös yllättävät eläkejärjestelyt.

-         Sisäilmatyöryhmän toiminta vaatii terävoittämistä.

-         Koulun 1. kerros (pl C-osa) saadaan valmiiksi kevätlukukauden 2006 alussa.

-         Tarkistusmittaukset tehdään kun rakennusaikaiset päästöt ovat haihtuneet.

 

 

Kommentteja jatkokeskustelusta:

-         Kiire voi aiheuttaa laatuongelmia rakentamisessa.

Lepistö: Väistötilat ovat huonot ja siksi pyritään mahdollisimman nopeasti saamaan opettajat ja oppilaat takaisin kouluun.

-         Projektisuunnitelmat ja jämäkkä johto ovat puuttuneet, johdon kokonaishallinnan puuttuminen on ollut suurin ja selkein ongelma. Tuloksia sisältävät paperit ovat sekaisin ja lainsäädäntöä ei ole olemassa uusille päästöille ja haitallisille ilmiöille, lisäksi toiminta ollut huonosti manageroitua.

Lepistö: Ongelmien löytymisen hankaluus on vaikeuttanut korjauksen edistymistä. Tilapalvelulle kohdistetut odotukset eivät pitäneet ja päätöksentekojärjestelmä ei toiminut.

 

-         Tieto ei ole kulkenut eri kunnan tahojen välillä.

Lepistö: Rakentamisen ongelmana on, että Suomessa otetaan uudet rakennusmateriaalit hyvin nopeasti käyttöön. Monimutkainen rakentaminen ja siihen liittyvät prosessit kuluttavat merkittävän suuresti voimia.

 

-         Opettajia pelottaa tilanne edelleen; Voiko tiloihin muuttaa vai joutuvatko opettajat kokeilemaan omalla terveydellään, onko korjaukset onnistuneet? Onko oikeat asiat korjattu? Pitäisikö evakkoa jatkaa, kunnes on todettu uusilla mittauksilla koulun olevan paremmassa kunnossa.

Lepistö: Kemiläinen on luvannut tarkistusmittaukset korjatuista tiloista. Onko Jokelan koulun henkilökunta tähän tyytyväinen?

Jaakkola: Työterveyskyselyt tehdään 2006 syksyllä koko henkilökunnalle ja oppilaille.

 

Muita kommentteja:

-         Opettajien perustyöhön eivät kuulu muuttojärjestelyt ja 6-vuotiaat eivät osaa sopeutua jatkuviin tilojen vaihtumisiin, heillä on ollut vaikeuksia mm. oppia kulkemaan pienen lapsen näkulmasta katsoen isossa koulurakennuksessa.

-         Palokan lukio?

-         Sivistyslautakunta on keväällä päättänyt että syksyksi hankitaan viipalekoulu Palokkaan (5-7 xOT3), missä tämä on?

-         Kaavoitettu Ollilan ja touruvuoren väliin 60 omakotitaloa + 5-10 rivitaloa. Mihin nämä oppilaat? Pysyyko sivistystoimi kaavoituksen mukana?

-         Miksi kaikkia tiloja ei lupauksista huolimatta ole mitattu?

Lepistö: Viipalekoulu on mukana 2006 budjetissa.

 

-         Arto Lepistö vakuuttaa, että Jokelan koulun ongelmat ovat tiedossa ja koulu  korjataan terveelliseksi työ- ja opiskeluympäristöksi.

 

 

 

 

Arto Lepistö                                        Merja Kauppinen

Kunnanjohtaja                                     Koulutoimikunnan puheenjohtaja

Jyväskylän mlk                                     Jokelan koulu