Jokelan koulun koulutoimikunta                                        KIRJELMÄ                                              1/2

Jyväskylän maalaiskunta

 

                                                                                       20.12.2005

 

 

 

Lapsiasiavaltuutettu

Maria Kaisa Aula

 

Jyväskylä

 

 

JOKELAN KOULU

 

Jokelan koulu -  440 oppilaan ja  27 opettajan työpaikka – on yksi maamme homeesta ja sisäilmaongelmista kärsivistä peruskouluista. Homekoulu lasten työpaikkana aiheuttaa tilojen käyttäjille runsaasti henkistä kärsimystä. Lapset joutuvat jännittämään poikkeusolosuhteita ja tilajärjestelyjä sekä esim. sijaisopettajia. Muutokset koulunkäynnissä saavat aikaan sekä erikoisjärjestelyjä perheissä että koulun sosiaalisten suhteiden rikkoutumista. ”Me-hengen” ja positiivisen ilmapiirin luominen ovat toimivalle koululle erityisen tärkeitä, ja tämä on kärsinyt Jokelan koulun evakkotaipaleen aikana.

 

Epäpuhdas sisäilma ja mikrobit ovat vaikuttaneet siihen, että Jokelan koululaiset ovat sairastaneet normaalia useammin, opiskelleet kotona tai muuten eriytyneet luokkakavereistaan sekä käyneet lääkärin vastaanotolla ja erilaisissa tutkimuksissa. Vanhempien on pitänyt vaatia eri viranomaisilta toimenpiteitä ja huolehtia oma-aloitteisesti lasten oikeudesta terveelliseen työympäristöön.

 

Jokelan koulun väistötilat on suunniteltu alun perin lähes poikkeuksetta muuhun kuin opetuskäyttöön: ne ovat ahtaita, vetoisia, pölyisiä sekä ilmanvaihdoltaan ja äänieristykseltään huonoja. Erityistiloja ja –välineitä vaativien oppiaineiden, kuten kielten, taideaineiden, käsityön ja liikunnan, opetus on ollut puutteellista tai muuten kärsinyt.

 

Viime vuoden eppuluokkalaiset, nyt siis toisella luokalla opiskelevat, ovat joutuneet kulkemaan jo lähes vuoden kaksinkertaista koulumatkaa. Monet ovat matkanneet ensin puolitoista kilometriä oman koulun pihalle, josta on vielä 20 minuutin bussimatka väistötiloihin. Koulu alkaa usein kahdeksalta, joten herätykset ovat olleet 7-8-vuotiaille todella aikaisia. Tämä kaikki on rasittanut ja väsyttänyt pieniä koululaisia.

 

Lisäksi bussimatkojen valvonta on ollut poikkeusoloissa opettajille ajoittain hyvin vaativaa. Lapset ovatkin joutuneet taittamaan matkansa joskus puutteellisesti valvotuissa, turvattomissa oloissa.

Koululaisten kotona poikkeusolosuhteet ovat näkyneet lasten ylimääräisenä huolehtimisena kouluasioista, jännityksenä ja ärtyisyytenä. Vanhemmat ovat huolestuneita lastensa terveydestä, koulumatkojen sujumisesta sekä oppilaiden ja opettajien jaksamisesta.

Jokelan koulun koulutoimikunta                                        KIRJELMÄ                                              2/2

 

 

Kunnallinen hallinto Suomessa ei ole varautunut välttämättömiin julkisten rakennusten korjauksiin ja perusparannuksiin. Vaikka rakennusten korjaaminen on Suomessa jatkuvaa, kunnalta puuttuu projektihallinto, toimintamalli akuutteja tilanteita varten ja toimintaan budjetoidut varat. Järjestäytyneen saneeraus- ja perusparannustoiminnan puuttuminen on vaarantanut lasten hyvinvointia ja opiskeluoikeutta.

 

Näin ollen me Jokelan koulun lapset ja koululaisten vanhemmat katsommekin, että lasten oikeutta oppia ja työskennellä terveellisissä, asianmukaisissa tiloissa on loukattu ja laiminlyöty. Mielestämme Suomen kuntien on huolehdittava laadukkaammin koulujen toimimisesta sairaissa tiloissa ja poikkeusjärjestelyissä. Opiskelun sujumista evakkotiloissa on kuntien viranomaisten ja luottamushenkilöiden syytä seurata erittäin tarkasti. Perusopetuslain kirjaimen ja hengen tulee toteutua myös poikkeusolosuhteissa.

 

Palokassa 20. joulukuuta 2005  Jokelan koulun koulutoimikunnan puolesta

 

 

                      Heidi Nieminen                               Harri Vuohenkunnas

Heidi Nieminen                                          Harri Vuohenkunnas