Ohjelmoinnin opetuksessa opiskelijoiden mielenkiinnon ylläpito on monesti kovin haasteellista. Perusasioiden opettaminen on hyvä tehdä yksinkertaisilla esimerkkiohjelmilla, mutta nykyisiä opiskelijoita eivät kuvaruudulle tulostuvat tekstit ja numerosarjat paljon jaksa motivoida. Syykin on ymmärrettävä, kun katsoo, millaisia ovat ohjelmat, joita he itse käyttävät. Ne ovat täynnä visuaalista ilotulitusta ja rikkaita äänimaisemia. Tällaisen multimediaspektaakkelin ohjelmointi aivan ruohonjuuritasolta lähtien on hankalaa. On kuitenkin kehitetty järjestelmiä, esimerkiksi Alice, jotka mahdollistavat kolmiulotteisten interaktiivisten ohjelmien yksinkertaisen toteutuksen. Monesti kuitenkin riittää vähempikin graafisuus, ja tätä varten on kehitetty fi.jyu.mit.graphics. fi.jyu.mit.graphics, myöhemmin graphics, on Java-kirjasto yksinkertaisten kaksi- ja kolmiulotteisten ohjelmien tekemiseen. Kirjasto on kehitetty Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitoksella. Kirjasto esimerkkeineen ja lähdekoodeineen on julkisesti saatavilla osoitteessa: https://trac.cc.jyu.fi/projects/ohj1/wiki/graphics Kirjastoa on käytetty Jyväskylän yliopistossa ohjelmoinnin ensimmäisellä kurssilla ohjelmoinnin peruskäsitteitä opetettaessa. Opiskelijat ovat ottaneet kirjaston innolla vastaan. Luennoilla graphics-kirjastoa on käytetty ohjelmoinin perusrakenteiden, kuten ehtolauseiden, silmukoiden, aliohjelmien, funktioiden ja muuttujien käytön opetteluun. Alla on yksinkertainen esimerkkiohjelma graphics-kirjastolla tehtynä. import fi.jyu.mit.graphics.EasyWindow; public class SimpleGraphics { public static void main(String[] args) { EasyWindow window = new EasyWindow(); window.addLine(0,0,100,100); window.addCircle(50,50, 20); window.showWindow(); } }