Ohjelmointi 2 / 2007 Demo 1 / 15.1
Demo 1 / 15.1
Tehtävät
1-4.
Harjoitustyön vaihe 1 (lue
työkirjasta vaatimukset). Jokainen näyttää ohjaajalle (ajanvaraus
Korpista) harjoitustyön vaihetta 1 viikkojen 3 ja 4 aikana.
5-6.
Haluat tehdä opettajalle ohjelman, jolla hän voi syöttää oppilaiden koenumeroja. Haluat että mm. seuraavat syötöt olisivat mahdollisia:
Koenumero >6.5[RET]
Koenumero >6½[RET]
Koenumero >6.25[RET]
Koenumero >6+[RET]
Koenumero >5.75[RET]
Koenumero >6-[RET]
Kuitenkin laskemisen kannalta koenumero kannattaa aina säilyttää reaalilukuna (eli merkkijono 6+ reaalilukuna 6.25). Kirjoita selkeät säännöt siitä, miten mikäkin syötetty merkkijono muutetaan reaaliluvuksi. Kirjoita vastaavat säännöt tulostamista varten, eli 5.75 tulostetaan aina muodossa 6-.
7.
Jos nimi olisi muodossa "Ankka Aku" ja se haluttaisiin tulostaa muodossa "Aku Ankka" (tai "Palo Jukka Pekka" muodossa "Jukka Pekka Palo"), niin mitä
kohdan 3.4.2 aliohjelmista ehdottaisit käytettäväksi ja miten? TDD: Mieti mitä muita oleellisesti erilaisia vaihtotilanteita voisi tulla vastaan. Kirjoita esimerkkejä ja mitä pitäisi tulla.
8.
Ohjelmointi 2 -monisteen
tehtävä 4.1, molemmat kohdat.
B1
Tee Java -ohjelma, joka tulostaa kaikki ne kokonaisluvut
<= 1000, joiden neliöjuuri on kokonaisluku. Hätätilassa "vanhat" opiskelijat saavat tehdä tämän C- tai C++ -kielisenä. TDD: Kirjoita ennen koodaamista käsin lukuja ja niiden neliöjuuria.
GURU-tehtävät
G1-2
Katso avustuksista luokkaa
StringTokenizer. Tee sitä käyttäen Java-ohjelma, joka kysyy yhden rivillisen sanoja ja tulostaa montako "kissa"-sanaa oli rivillä.
Anna rivi>kissa istuu puussa kissa naukuu ja kissa kehrää[RET]
Rivillä oli 3 "kissa" sanaa.
Tehtävien maksimina pidetään yleensä 8/demo (prosentteja laskiessa). Jos tehtäviä on enemmän, ovat loput bonus- tai GURU-demoja. Bonus/GURU-tehtävät on tarkoitettu erityisesti siihen, että sillä voi kerätä yli 105% tehdyistä tehtävistä. GURU-tehtävien tarkoitus on myös tarjota asiaa jo osaaville hieman haastavampia tehtäviä. Kuitenkin kultakin demokerralta lasketaan max. 10 p. Eli vaikka merkitsisi nyt kaikki (=11), siirtyy automaattisesti korkeintaan Korppiin 10 tehtävää.
Vanhat vastaukset tai kavereiden vastaukset
Tehtävistä saattaa liikkua edellisten vuosien vastauksia ja jos niiden tai kavereiden vastauksien käyttämisestä jää kiinni, ovat rangaistukset lunttaamiseen verrattavia! Tärkeintä kurssilla on OPPIMINEN, ei demopisteiden kalastelu tai kopiointi. Kopiot saa jo demoissa valmiiksi painetussa muodossa.
Ryhmätyö on sallittua, mutta tämä ilmaistaan laittamalla aina tiedoksi - esimerkiksi ohjelman kommentteihin - kaikkien ryhmään osallistuneiden nimet.
Pääteohjaukset
Tarkista pääteohjausten paikka ja aika aina
Korpista
Tehtävät löytyvät
työkirjasta.
WWW-sivut
Muista kurssin WWW-sivut:
http://www.mit.jyu.fi/vesal/kurssit/ohjelmointi2007/