Ohjelmointi 2 2006/ 27.3

Demo 11


1*2.
Kirjoita rahanvaihto-ohjelma, jossa on vakiotaulukko
 val.   kur.
+-----+----------+
|mk   |  1.0     |
|$    |  5.7     |
|EUROA|  5.94573 |
|SKr  |  0.6     |
+-----+----------+ 
ja jonka toiminta näyttäisi seuraavalta:
Määrä ja valuutta>10 Skr[RET]
10.00 Skr on 6.00 mk.
Määrä ja valuutta>2 EUROA[RET]
2 EUROA on 11.89 mk.
Määrä ja valuutta>loppu[RET]
Kiitos!

3.
Muuta edellinen ohjelma sellaiseksi, että valuuttataulukko luetaan tiedostosta.
4.
Esimerkissä ListaaKaikki.java tulostetaan yhden hakemiston kaikkien tiedostojen nimet. Muuta esimerkkiä niin, että tulostetaan myös kaikkien alihakemistojen tiedostojen nimet.
5.
Esimerkiksi raken_5/Naytto.java metodista lisaa_uusi_jasen voitaisiin piirtää seuraava kutsuhierarkia kun ei merkitä systeemikirjaston kutsuja (System.out.println, rand, Mjonot yms. kutsut):
Naytto.lisaa_uusi_jasen
  Naytto.otsikko
    Naytto.tyhja
      Naytto.tulosta
        Naytto.tulosta
    Naytto.tulosta
      Naytto.tulosta
  Jasen - parametriton konstruktori
  Jasen.rekisteroi
  Naytto.kysy_tiedot
    Jasen.vastaa_aku_ankka
...
Kirjoita vastaava jasennys omalle ohjelmallesi (ht vaihe 6), metodia lisaa_uusi_jasen vastaavalle metodille. Piirrä sitten puumainen (ihan käsin) kuva, jossa kukin aliohjelma on vain kerran ja aina nuoli aliohjelmasta/metodista joka kutsuu, siihen aliohjelmaan/metodiin, jota kutsutaan.
Näin saat kuvan, missä nähdään mikä ohjelman osa kutsuu mitäkin aliohjelmaa/metodia. Tällaisia ohjelman osien riippuvuuksia voidaan kartoittaa myos mekaanisesti, eli on ohjelmia jotka tekevat valmiiksi näita riippuvuuksia. Jos saadaan käsiteltäväksi valmis"iso" ohjelma, jota pitää korjata, voi tällaisten riippuvuussuhteiden etsimen olla järkevää ennen muutostöiden aloittamista. Näin päästaan perille mika muutos vaikuttaa mihinkä ohjelman osiin.
6*.
Kirjoita funktio fun_min, jolle viedään parametrinä minimoitava funktio-olio ja x:n vaihteluväli. Funktio palauttaa funktion "minimin". Katso mallia oiktark/Integroi2.java.
7&8.
Ohjelma joka piirtää sin(x):n kuvaajan seuraavasti (automaattinen skaalaus y-akselille, funktion vaihto helpoksi, ks. oiktark/Integroi2.java ja tehtävä 6):
Piirrän funktion sin(x)
Anna väli ja tiheys jolla piirretään (-5.00  5.00  0.50) >[ret]
                                           *
                                           *
                                       *
                               *
                     *
            *
     *
    *
       *
              *
                       *
                                 *
                                        *
                                           *
                                          *
                                   *
                          *
                *
        *
    *
    *
Pääohjelma malliksi
  public static void main(String[] args)  {
    double x1=-5,x2=5,dx=0.5,y1,y2; String s;
    FunktioRR f = new SinFun();

    System.out.println("Piirrän funktion sin(x)");
    s = Syotto.kysy("Anna väli ja tiheys jolla piirretään",
                    Mjonot.fmt(x1,4,2) + " " + Mjonot.fmt(x2,4,2) + " " +
                    Mjonot.fmt(dx,4,2));
    StringBuffer sb = new StringBuffer(s);
    x1 = Mjonot.erota(sb,' ',x1);
    x2 = Mjonot.erota(sb,' ',x2);
    dx = Mjonot.erota(sb,' ',dx);

    y1 = fun_min(f,x1,x2,dx);
    y2 = fun_max(f,x1,x2,dx);

    piirra(f,x1,x2,y1,y2,dx);

  }

G1-2
Tee piirtämisestä kunnon graafinen versio. Pohjaksi käy esim. PiirtoMalli.java tai PiirtoMalliSwing.java.
G3-4
Muuta graafinen versio sellaiseksi, että klikkaamalla kuvaa jossakin kohti, kuvaan piirretään tätä x:n arvoa vastaavaan kohtaan tangetti käyrälle.