Ohjelmointi 2 2006/ 16.1
Demo 1
Tehtävät
- 1-4.
- Harjoitustyön vaihe 1 (lue
työkirjasta vaatimukset). Jokainen näyttää ohjaajalle
(ajan varaus
Korpista)
harjoitustyön vaihetta 1 viikkojen 3 ja 4 aikana.
- 5-6.
- Haluat tehdä opettajalle ohjelman, jolla hän voi syöttää
oppilaiden koenumeroja. Haluat että mm. seuraavat syötöt
olisivat mahdollisia:
Koenumero >6.5[RET]
Koenumero >6½[RET]
Koenumero >6.25[RET]
Koenumero >6+[RET]
Koenumero >5.75[RET]
Koenumero >6-[RET]
-
- Kuitenkin laskemisen kannalta koenumero kannattaa aina säilyttää reaalilukuna (eli merkkijono 6+ reaalilukuna 6.25).
Kirjoita selkeät säännöt siitä, miten mikäkin syötetty
merkkijono muutetaan reaaliluvuksi. Kirjoita vastaavat
säännöt tulostamista varten, eli 5.75 tulostetaan aina muodossa 6-.
- 7.
- Jos nimi olisi muodossa "Ankka Aku" ja se haluttaisiin tulostaa muodossa "Aku Ankka" (tai "Palo Jukka Pekka" muodossa "Jukka Pekka Palo"), niin mitä kohdan
3.4.2 aliohjelmista ehdottaisit käytettäväksi ja
miten?
- 8.
- Ohjelmointi 2 -monisteen tehtävä
4.1, molemmat kohdat.
- B1
- Tee Java -ohjelma, joka tulostaa kaikki ne kokonaisluvut <=
1000, joiden neliöjuuri on kokonaisluku. Hätätilassa
"vanhat" opiskelijat saavat tehdä tämän C- tai C++
-kielisenä.
GURU-tehtävät
- G1-2
- Katso avustuksista luokkaa StringTokenizer. Tee sitä käyttäen Java-ohjelma, joka kysyy yhden rivillisen sanoja ja
tulostaa montako "kissa"-sanaa oli rivillä.
Anna rivi>kissa istuu puussa kissa naukuu ja kissa kehrää
Rivillä oli 3 "kissa" sanaa.
Tehtävien maksimina pidetään yleensä 8/demo (prosentteja laskiessa). Jos tehtäviä on enemmän, ovat loput bonus tai GURU-demoja. Bonus/GURU-tehtävät on tarkoitettu erityisesti siihen,
että sillä voi kerätä yli 105% tehdyistä tehtävistä.
GURU-tehtävien tarkoitus on myös tarjota asiaa jo osaaville
hieman haastavampia tehtäviä.
Kuitenkin kultakin demokerralta lasketaan max. 10 p. Eli vaikka
merkitsisi nyt kaikki (=11), merkitään Korppiin 10 tehtävää.
Vanhat vastaukset tai kavereiden vastaukset
Tehtävistä saattaa liikkua edellisten vuosien vastauksia ja jos
niiden tai kavereiden vastauksien käyttämisestä jää kiinni, ovat
rangaistukset lunttaamiseen verrattavia! Tärkeintä kurssilla on
OPPIMINEN, ei demopisteiden kalastelu tai kopiointi. Kopiot saa
jo demoissa valmiiksi painetussa muodossa.
Ryhmätyö on sallittua, mutta tämä ilmaistaan laittamalla aina
tiedoksi - esimerkiksi ohjelman kommentteihin - kaikien ryhmään
osallistuneiden nimet.
Pääteohjaukset
Tarkista pääteohjausten paikka ja aika aina
Korpista
Tehtävät löytyvät
työkirjasta.
WWW-sivut
Muista kurssin WWW-sivut:
http://www.mit.jyu.fi/vesal/kurssit/ohjelmointi2006/