=== 9 ================================================================= Pitäisikö tehtävien merkkaamista valvoa tarkemmin, eli onko mielestänne esiintynyt luvattoman paljon "huijaamista"? Joissakin tapauksissa minusta demoja merkitään tehdyksi liian "löysästi". Sinänsä kahden tunnin yritys ilman konkreettista tulosta ei oikeuta sanomaan demoa tehdyksi. Liika merkkaaminen aiheuttaa luennoitsijalle harhakuvan siitä, että asia on hallussa, jos demoissa ei näy mitään "notkahdusta". Tosin DemoWWW:n ansiosta erilaisia vastauksia on pystynyt katsomaan ja sen perusteella on tullut jonkinlainen yleiskuva todellisesta osaamisen tasosta. Vieläkään demojen teko ei korreloi niin hyvin tenttitulokseen, että tentin voisi jättää kokonaan pois. --- 1----------------------------------------------------------------- Ei tartte, eiköhän huijaajat tule ilmi kun kaikki voivat käydä vastaukset läpi. Ja ne jotka haluavat päästä helpommalla, voivat hommata parin ja tehdä pareittain tehtävät. --- 2----------------------------------------------------------------- Valvonta voisi vähän tiukempaa toki olla, mahdollisuuksien mukaan. Ja pistepudotukset myös sen mukaisia, ei kannata armoa antaa jos niin selvästi kuin monissa vastauksissa oli on annettu turhasta pisteitä itselle. --- 3----------------------------------------------------------------- Ihan yhtä tyhjän kanssa, koko touhu. Kyllä sen jokainen itse tietää mitä osaa ja mitä saa merkata. Jos ei homma kiinnosta niin läpi pääsee varmasti kepulikonstein. --- 4----------------------------------------------------------------- Koska tentti ja harkka kuitenkin on, niin varmaan nykyinen valvonta riittää. --- 5----------------------------------------------------------------- Vaikea sanoa kun ei itse huijannut tai tiennyt ketään joka huijasi. --- 6----------------------------------------------------------------- Konkreettisesta tehtävien kopioinnista sietää olla tarkkana. Outoa sinänsä että moista edes ilmeni. Huhujen jälkeen ei ihmisten ainakaan luulisi helppoja opintoviikkoja kalastelevan, joten ainoan motiivin pitäisi olla oppiminen. Toisaalta on hyvin turhauttavaa painia tuntitolkulla tehtävän kanssa ja merkitä siitä puoli pistettä. Ehkä joku jolaisesta demokerrasta tehtävä sähköpostipalaute ratkaisisi osan ongelmista: Tyyliin mikä on ongelma ja miksi. Jos joku jaksaa lukea niitä. --- 7----------------------------------------------------------------- Sama ilmiö näkyy matikan puolellakin, eli minä olin ainakin huomaavinani, että pojat antavat itselleen herkemmin pisteitä kuin tytöt. --- 8----------------------------------------------------------------- Joo, tottakai. Ja selkään ht:n kopioijille! --- 9----------------------------------------------------------------- Eiköhän sama taso riitä. Voisihan demoissa olla vaikka yksi tehtävä jolla "mittaisit" vähän missä mennään. Voisit vaikka pyytää että tehtävän jälkeen opiskelija vastaisi että osasiko omasta mielestään tehdä tehtävän, (vaikka olisikin tehnyt väärin) ja jos ei niin miksi ei. Sitten jos näkisi että homma hanskassa mutta hanskat hukassa niin ei muuta kun toimenpiteisiin. --- 10----------------------------------------------------------------- Valvominen oli ihan OK. Mielestäni demopisteen pitäisi saada siitä jos pari tuntia jotain tehtävää tosissaan yrittää. Tosin ainakin itse sellaisella yrittämisellä sain jo jotain aikaiseksi. Jos jokin asia tuntui ihan ylitsepääsemättömältä, jäi se yleensä tekemättä. --- 11----------------------------------------------------------------- Tenttiä ei pois! Tentti on ainut oikea tapa karsia oikeasti tyhmät ja huijarit pois. --- 12----------------------------------------------------------------- Itseänsähän vain siinä huijaa jos merkitsee liikaa pisteitä. --- 13----------------------------------------------------------------- Omalta kohdaltani olisin voinut tentin jättää pois.. =) Innostuin itse seuraamaan eräitä nimeltä mainitsettomia henkilöitä, kun heillä näytti olevan vaikkapa kasi demoissa jotain kuutos demojen vastauksia jne.. kyllähän se hieman nauratti, mutta en minä jaksanut sen enempää välittää. Ehkä niitä olisi hieman enemmän tsekkailla. --- 14----------------------------------------------------------------- Sama ongelma lienee monella kurssilla. Fyssalla tehdään niin, että kaikkien demot käydään läpi ja pisteitä saa tasan niistä, jotka on oikein. Puolensa ja puolensa, teettää KAMALASTI töitä (250 opiskelijan kohdalla mahdottomuus) ja jättää just sen yrittämisen ihan omaan arvoonsa. Toisaalta todellinen osaaminen tulee kyllä ilmi. --- 15----------------------------------------------------------------- En usko että huijausta on ollut tavattoman paljon. Pakko niitä demopisteitä on kuitenkin saada merkittyä kun joka kerta pitää väh. 25 % tehdä. Minkäs sille voit jos ohjelma ei toimi monen tunnin vääntämisen jälkeenkään. Pakkohan se on laittaa vajaana. Muutenkin tuntuu tyhmältä että tehtävän pitäisi olla täysin oikein että saa laittaa pisteitä, kun eikö tärkeintä ole kuitenkin se yrittäminen! --- 17----------------------------------------------------------------- Saisihan sitä vähän seurata, ettei ihan villiksi mene... --- 18----------------------------------------------------------------- Ei kai tehtävien merkkaamista tarvitse tarkemmin valvoa, vaikka voi kyllä, että ihmiset on merkkailleet demotehtäviä tehdyksi liian löysin perustein. Mutta oletan, että yliopistossa opiskeleva osaisi kuitenkin arvioida omia tekemisiään objektiivisesti ja vastata omasta opiskelustaan ja oppimisestaan. Tai ainakin pitäisi osata.