Demo 7 / 1.11
Tämän kerran aiheena on 2-ulotteiset taulukot ja keskipisteet pistejoukossa. Tähän liittyy kuva
pistejoukonkeskipisteet.png, jossa on arvottu tasoon joukko pisteitä ja laskettu pistejoukon painopiste (punainen piste), pistejoukon
miidi (keskiarvoa lähin joukon alkio, vihreä ympyrä) sekä koordinaateittain laskettu
miidi (sininen ympyrä). Voit tehdä nyt tehtävät 1-3 samaan luokkaan, koska ne liittyvät samaan tehtävään. Jos haluat tehdä tehtäviä eri tiedostoon esimerkiksi sen mukaan, että toiset piirtävät ja toiset vain laskevat (sekin järkevää), niin voit kutsua toisessa tiedostossa (vaikka
Laskut.java olevaa metodia
miidi toisesta tiedostosta seuraavasti:
double ym = Laskut.miidi(pisteet[1]);
Toinen tapa olisi laittaa alkuun staattinen import:
import static demo6.Lskut.miidi; // pitää olla paketissa demo6
...
double ym = miidi(pisteet[1]);
Tehtävät
V1.
Tee
Ville-tehtävät: 5.5, 5.6, 5.8, 9.5, 9.6
1.
M: 14. Taulukot: Esitetään pisteet (eli lukuparit) 2-ulotteisessa taulukossa niin, että 1. rivissä (indeksi 0) on kaikki x-arvot ja 2. rivissä (indeksi 1) kaikki y-arvot. Tällöin i:n pisteen koordinaatit olisivat:
x = pisteet[0][i];
y = pisteet[1][i];
Piirrä itsellesi paperille kuva miltä taulukko näyttäisi (siis 2 riviä, paljon sarakkeita).
Tämä ei ole paras mahdollinen tapa esittää lukupareja, mutta tässä vaiheessa elämää kuitenkin käyttökelpoinen. Ongelmana on se, että tuollaisen taulukon jokaisen rivin ei tarvitse olla välttämättä yhtä pitkiä (saat vaatia ne yhtä pitkiksi omassa ratkaisussasi). Ota pohjaksi
LuvutGraafisesti.java (muista että täällä oli x=i ja y=luvut[i], eli vähän pitää muuttaa) ja tee tarvittavat aliohjelmat, jotta seuraava koodi piirtää kuvan pistejoukonkeskipisteet.png mustat ympyrät:
public static void main(String[] args) {
int pisteita = 100;
double min = 0;
double max = 10;
double r = (max-min)/100;
double pisteet[][] = new double[2][];
pisteet[0] = arvoLuvut(pisteita, min, max);
pisteet[1] = arvoLuvut(pisteita, min, max);
Window ikkuna = new Window(600,400);
ikkuna.scale(min-1,min-1,max+1,max+1);
ikkuna.add(new Axis(100,100,0));
piirraKuva(ikkuna,pisteet,r);
ikkuna.showWindow();
}
Vinkki: Demo6
:ssa tehty suuri osa tarvittavista aliohjelmista:
Keskiluku.java.
2.
M: 15. Toistorakenteet, 14. Taulukot: Kirjoita
lahimmanPaikka(pisteet,x,y), joka etsii missä kohti
pisteet -taulukkoa on pistettä
(x,y) lähin piste ja palauttaa tämän indeksin (ennätystehtailussa nyt siis ylläpidetään voittajan sijasta voittajan paikkaa, eli indeksiä). Muista että kahden 2D-pisteen etäisyys on tehty demossa 6. Voit testata vaikka aineistolla:
double[][] luvut = {
{1,2,1,4 },
{1,1,2,3 }
};
int l1 = lahimmanPaikka(luvut,0,0); // 0;
int l2 = lahimmanPaikka(luvut,10,10); // 3;
int l3 = lahimmanPaikka(luvut,2.1,2.1); // 1;
3.
Nyt sitten yhdistä kaikki edellä oleva tietämys niin, että lisäät tehtävän 1 pääohjelmaan loppuun vielä lauseet:
double xk = keskiarvo(pisteet[0]); // Painopiste, x-keskiarvo
double yk = keskiarvo(pisteet[1]); // y-keskiarvo
int i = lahimmanPaikka(pisteet,xk,yk); // 2D-miidin paikka
double xlahin = pisteet[0][i];
double ylahin = pisteet[1][i];
ikkuna.add(new Marker(xk,yk,r*1.4)).setColor(Color.RED);
ikkuna.add(new Marker(xlahin,ylahin,r*1.2)).setColor(Color.GREEN);
double xm = miidi(pisteet[0]); // Miidi x-pisteistä
double ym = miidi(pisteet[1]); // Miidi y-pisteistä
ikkuna.add(new Marker(xm,ym,r2)).setColor(Color.CYAN);
4.
M: 14.4 Moniulotteiset taulukot: Piirrä tekstitiedostoon (vaikka
ConText-editorilla) kuva 3-ulotteisesta taulukosta
mukaellen Ohj2:n luentomonisteen
kuvaa. Piirrä samaan tiedostoon myös kuva 2-ulotteisesta merkkijonotaulukosta
mukaellen monisteen 2-ulotteisen taulukon ja args-taulukon kuvaa. Vinkki:
14. luentovideon lopussa (ajassa 1:23:00) on näytetty miten
ConTextia voi käyttää.
5.
M: 14.4 Moniulotteiset taulukot: Tee funktioaliohjelma, joka summaa yhteen kaksi matriisia vastinalkioittain. Funktio siis joutuu ensin luomaan oikeankokoisen tulosmatriisin. Mitä on syytä olettaa parametrimatriiseilta? Dokumentoi kommentteihin oletuksesi. Sitten funktio laskee tulosmatriisiin komponenteittain summan. Esimerkiksi:
public static void main(String[] args) {
double mat1[][] = {{1,2,3},{2,2,2},{4,2,3}};
double mat2[][] = {{9,2,8},{1,2,5},{3,19,-3}};
double mat3[][] = summaa(mat1,mat2);
tulosta(mat3);
}
tulostaisi (
tulosta on tehty luentoesimerkistä
Matriisit.javadouble -matriisille muokaten, muista että
%d on kokonaislukuja varten ja
%f reaalilukuja):
10,00 4,00 11,00
3,00 4,00 7,00
7,00 21,00 0,00
6.
M: 15. Toistorakenteet: Tee funktioaliohjelma
laskeKirjaimet(jono,kirjain), joka laskee merkkijonossa olevien valittujen kirjainten lukumäärän. Testaa pääohjelmalla jossa on kutsuja tyyliin (keksi lisää testejä):
System.out.printf("%d%n",laskeKirjaimet("kissa",'s'));
System.out.printf("%d%n",laskeKirjaimet("kissa",'k'));
7.
Katso esimerkistä:
Bittikuvat miten Graphicislla piirretään kuva. Ota kuvaksi vaikka:
vesa.jpg. Kuva talletetaan Eclipsessä samaan paikkaan missä projekti tehdään (eli src-hakemiston yläpuolelle). Tee ensin ohjelma mikä piirtää kuvan sellaisenaan. Sitten muuta sitä niin, että kuva piirretään harmaasävykuvana (kopioi aliohjelma convertGrayScale ja kutsu sitä ennen bittikuvan lisäämistä ikkunaan). Tämän jälkeen tee vastaava aliohjelma poistaPunainen joka muuttaa harmasävyksi kaikki ne pisteet, joissa punaista väriä on enemmän kuin 150. (ks:
Graphics -dokumentaatio ja etsi
Bitmap-kohdalta mm. funktioita joilla saat punaisen määrän)
/**
* Siirtää jokaista nuottia saman verran
* @param mp soitin josta siirretään
* @param siirto kuinka paljon siirretään
* @param alkukanava mistä kanavasta siirto aloitetaan
* @param loppukanava mihin kanavaan siirto lopetetaan
*/
public static void transponoi(BufferedMidiPlayer2 mp,int siirto,
int alkukanava, int loppukanava) {
Esimerkin kappaleessa alkukanava on 0 ja loppukanava (track) on 1. Kutsulla
List<Note> notes = mp.getNotes(k);
saat yhden raidan kaikki nuotit. Vastaavasti saat käytyä kaikki nämä nuotit läpi silmukalla:
for ( Note n: notes ) {
Nuotti koostuu nuotin arvosta, kestosta ja siitä kuinka nopeasti ”kosketin” lyödään alas. Katso Music -
dokumentaatiosta miten saat
nuotin arvon ja muuta sitä pyydetyllä määrällä ja aseta arvo takaisin nuottiin Tee tämä jokaiselle nuotille. Kutsu
trasponoi aliohjelmaa ennen soiton käynistämistä. Millä arvolla saat siirrettyä kokonaisen oktaavin?
B1.
M: 14.4 Moniulotteiset taulukot: Tee Java-ohjelma, jossa esittelet ja alustat 3-ulotteisen reaalilukutaulukon. Esittele ja alusta myös 2-ulotteinen merkkijonotaulukko. Tee kaksi
tulosta -aliohjelmaa, joilla voit tulostaa em. taulukot.
GURU-tehtävät
G1-2.
PNS: Pienimmän neliösumman sovitus on eräs tapa laskea eräänlainen ”keskiluku”tai trendi aineistolle. Esimerkiksi meillä on havaintopisteitä, joiden periaatteessa pitäisi muodostaa ”suora”. Laskemalla
PNS-suoran (
y = a + bx) kertoimet a ja b voimme piirtää aineistoa parhaiten kuvaavan suoran. Katso
http://mathworld.wolfram.com/LeastSquaresFitting.html kertoimien laskukaavat (12) ja (14) ja tee ohjelma, joka piirtää aineiston ja sitä kuvaavan
PNS-suoran. Aineisto piirretään kuten tehtävässä 1, eli voit käyttää siellä olevaa piirtoaliohjelmaa itse aineiston piirtämiseen (tai edellisen kerran
Guru-tehtävän vastausta). Esimerkki:
pns.png.