Demo 8 / 3.11
Tehtävät
1.
Ville:
Tee Villellä (ks.
https://trac.cc.jyu.fi/projects/ohj1/wiki/ville) tehtävät: Taulukot. Muuta tekemiesi tehtävien määrä suhteeksi välille [0,1] ja laita pistemääräksi 0.2 tarkkuudella pyöristetty luku. Esim. jos teit 120/195 tehtävää = 0.615, niin laita 0.6 pistettä. Jos teit 140/195 = 0.72, laita 0.8 tehtävää).
2.
If, switch, taulukko
: Kirjoita 3 erilaista funktiota
vuodenaika(int kuukausi), joka palauttaa merkkijonona sen vuodenajan, joka parametrina vietynä kuukautena on. Yksi käyttää käyttää
if-lausetta, toinen
switch-lausetta ja kolmas taulukkoa.
3.
Karkausvuosi: Tee totuusarvoinen funktio
karkausvuosi(vuosi), joka palauttaa tosi jos
vuosi on karkausvuosi. Karkausvuosia ovat neljällä jaolliset vuodet paitsi neljällä jaottomat vuosisadat (esim. 1900 ei ollut karkausvuosi). Mieti kunnon testiohjelma.
4-5.
Jakajat: Katso kuvaa
jakajat.png. Siinä on kuvattu lukujen jaollisuutta niin, että kunkin x-pisteen (kokonaisluku) kohdalle on piirretty ympyrä jos luku on jaollinen vastaavalla y-arvolla (kokonaisluku). Mikäli luku on alkuluku (jaollinen vain itsellään ja 1
:llä), on sen kohdalle piirretty vihreä viiva. Tee ohjelma joka piirtää vastaavan kuvan. Ota uusin
Graphics.jar, niin voit käyttää sieltä
Marker -oliota, joka on nopeampi kuin
Circle. Vinkki: piirrä ensin itse käsin vastaavaa kuvaa ja mieti mitä teet.
6.
Hirsipuu: Muuta
Hirsipuu2.java:n koodia niin, että saman kirjaimen uudelleen antaminen ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Kääntämiseksi tarvitset myös:
Hirsipuu.java ja
Hirrenpiirto.java. Muuta vielä ohjelmaa sillä tavalla, että ei ole väliä onko sanoissa isoja vai pieniä kirjaimia.
GURU-tehtävät
G1-2.
Tee Hirsipuu -pelistä versio, joka tulostaa hirsipuun vaiheita tekstinä komentoriville. Koita päästä mahdollisimman hyvään muokattavuuteen.