Ohjelmointi 1 / 2008

Demo 8 / 3.11

Tehtävät

1.
Ville: Tee Villellä (ks. https://trac.cc.jyu.fi/projects/ohj1/wiki/ville) tehtävät: Taulukot. Muuta tekemiesi tehtävien määrä suhteeksi välille [0,1] ja laita pistemääräksi 0.2 tarkkuudella pyöristetty luku. Esim. jos teit 120/195 tehtävää = 0.615, niin laita 0.6 pistettä. Jos teit 140/195 = 0.72, laita 0.8 tehtävää).
2.
If, switch, taulukko : Kirjoita 3 erilaista funktiota vuodenaika(int kuukausi), joka palauttaa merkkijonona sen vuodenajan, joka parametrina vietynä kuukautena on. Yksi käyttää käyttää if-lausetta, toinen switch-lausetta ja kolmas taulukkoa.
3.
Karkausvuosi: Tee totuusarvoinen funktio karkausvuosi(vuosi), joka palauttaa tosi jos vuosi on karkausvuosi. Karkausvuosia ovat neljällä jaolliset vuodet paitsi neljällä jaottomat vuosisadat (esim. 1900 ei ollut karkausvuosi). Mieti kunnon testiohjelma.
4-5.
Jakajat: Katso kuvaa jakajat.png. Siinä on kuvattu lukujen jaollisuutta niin, että kunkin x-pisteen (kokonaisluku) kohdalle on piirretty ympyrä jos luku on jaollinen vastaavalla y-arvolla (kokonaisluku). Mikäli luku on alkuluku (jaollinen vain itsellään ja 1:llä), on sen kohdalle piirretty vihreä viiva. Tee ohjelma joka piirtää vastaavan kuvan. Ota uusin Graphics.jar, niin voit käyttää sieltä Marker -oliota, joka on nopeampi kuin Circle. Vinkki: piirrä ensin itse käsin vastaavaa kuvaa ja mieti mitä teet.
6.
Hirsipuu: Muuta Hirsipuu2.java:n koodia niin, että saman kirjaimen uudelleen antaminen ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Kääntämiseksi tarvitset myös: Hirsipuu.java ja Hirrenpiirto.java. Muuta vielä ohjelmaa sillä tavalla, että ei ole väliä onko sanoissa isoja vai pieniä kirjaimia.
B1.
Katso Wikistä OhjOpetuksenTyopaja kohdasta ComTest kuinka ComTestiä käytetään. Kirjoita testit ja aja ne tehtäviin 2 ja 3.

GURU-tehtävät

G1-2.
Tee Hirsipuu -pelistä versio, joka tulostaa hirsipuun vaiheita tekstinä komentoriville. Koita päästä mahdollisimman hyvään muokattavuuteen.