Kirjoita kaikki seuraavat tehtävät jollakin editorilla (esim. ConTEXT, ei Word) omaan hakemistoosi (esim. c:\MyTemp\ohj2\kayttajatunnus), EI suoraan korpulle eikä verkkolevylle! Esimerkiksi ConTEXT käynnistyy komentoriviltä komennolla
ct
Tarkoitus on harjoitella harjoitustyön laittamista verkkoon.
Tee edellisen kerran tehtävä 2.2 jos et sitä viimeksi saanut tehtyä. Jos sait viimeksi tehtyä, niin siirrä nyt oikea harjoitustyösi tuolla sekä W-levylle että SVN:ään. Samaten jos HT:n vaihe 1 on sinulta hyväksytty, niin tee itsellesi vaihe1 ohjeiden mukaan.
n:\kurssit\winohj\htyot\h93\valikko.exe.
Hiiri. _____________ ________________ Näppis _____________ ________________
Tarkoitus on harjoitella editorin sujuvaa käyttöä ilman hiirtä! Editorina voit käyttää vaikka ConText -ohjelmaa jonka mikroluokissa saat käyntiin komentoriviltä komennolla ct.
Maalataan rivi 1) [Home] => rivin alkuun 2) [Shift] pohjaa ja pidetään 3) [Nuoli alas] 4) [Shift] ylös Kopioidaan maalattu alue leikepöydälle [Ctrl-Ins] tai [Ctrl-C] editorista riippuen Liimataan lohko [Shift-Ins] tai [Ctrl-V] editorista riippuen
1. _________________________ 2. _________________________ 3. _________________________ 4. _________________________
En enää tarvitse hiirtä. En enää tarvitse hiirtä. En enää tarvitse hiirtä. En enää tarvitse hiirtä. En enää tarvitse hiirtä. En enää tarvitse hiirtä. Hiiri vauvoille vasiten tökkyröille tyrkkijöille käyttäjille käettömille aloitteleville akoille. Kunnon koodarit konetta riviltä komentelevi, näppikseltä näpyttelevi hiiristä hyö hittojako.
000 En enää turhaan kirjoita! 001 En enää turhaan kirjoita! 002 En enää turhaan kirjoita! 003 En enää turhaan kirjoita! 004 En enää turhaan kirjoita! 005 En enää turhaan kirjoita! 006 En enää turhaan kirjoita! 007 En enää turhaan kirjoita! 008 En enää turhaan kirjoita! 009 En enää turhaan kirjoita! 010 En enää turhaan kirjoita! 011 En enää turhaan kirjoita! 012 En enää turhaan kirjoita! 013 En enää turhaan kirjoita! 014 En enää turhaan kirjoita! 015 En enää turhaan kirjoita! 016 En enää turhaan kirjoita! 017 En enää turhaan kirjoita! 018 En enää turhaan kirjoita! 019 En enää turhaan kirjoita! 020 En enää turhaan kirjoita! 021 En enää turhaan kirjoita! ... 099 En enää turhaan kirjoita!Ehdotus: Kirjoita ensin 1. rivi ja kopioi sitä 10 kertaa. Muuta sitten päällekirjoitustilassa numerot 1-9 paikalleen. Kopioi tätä 10 rivin joukkoa 10 kertaa ja käytä sopivasti etsi-korvaa toimintoa korvaamaan ensin toisesta 10:n joukosta 00->01, sitten seuraavasta 00->02 jne...
[] {} ! ^ | ~
N:\kurssit\winohj\htyot\h97\wordis\plauta.exe
N:\kurssit\winohj\htyot\h97\wintyper\wintyperp.exe
n:\kurssit\ohj2\kerho\menut_3\vaihe3\Paamenu.java
siirry sellaiseen hakemistoon että vaihe3 on se alla (esimerkissä kerho-hakemistoon) javac vaihe3/Paamenu.java java vaihe3.Paamenu
1. Poista malliohjelmasta kaikki tulosta-rivit 2. Ota yhteen editorin ikkunaan oman ohjelmasi suunnitelma. 3. Merkitse suunnitelmasta päämenu lohkoksi. 4. Laita lohko leikekirjaan. 5. Siirry malliohjelmaan (siihen ikkunaan josta poistittulostat) 6. Laita leikekirjan sisältö poistamiesi rivien tilalle. 7. Kirjoita rivin alkuun tulosta(" 8. Kopioi kirjoittamasi osa (2 välilyöntiä ja tulosta(") leikekirjaan. 9. Kopioi leikekirjan sisältö kunkin rivin alkuun (Huom: esim. ConTEXTissä tämän voi nauhoittaa Tools/Record Macro) 10. Mene menun 1. riville ja kirjoita sen loppuun " ); 11. Kopioi tämä leikekirjaan. 12. Kopioi leikekirjaa kunkin rivin loppuun (voit taas nauhoittaa) 13. Korjaa vielä "Kerhossa on .. jäsentä" -riviä vastaava rivi kuntoon. 14. Kokeile toimiiko ohjelma.