Muuttujalle voidaan antaa ohjelman aikana uusia arvoja käyttäen sijoitusoperaattoria = tai ++,- - ,+=,- = ,*= jne. - operaattoreilla.
Sijoitusmerkin = vasemmalle puolelle tulee muuttujan nimi ja oikealle puolelle mikä tahansa lauseke, joka tuottaa halutun tyyppisen tuloksen (arvon). Lausekkeessa voidaan käyttää mm. operaattoreita +,- ,*,/ ja funktiokutsuja. Lausekkeen suoritusjärjestykseen voidaan vaikuttaa suluilla ( ja ) :
kenganKoko = 42; pi = 3.14159265358979323846; // usein käytetään Math-luokan PI vakiota pi = Math.PI; pinta_ala = leveys * pituus; ympyranAla = pi*r*r; hypotenuusa = vastainen_kateetti/sin(kulma); matka_km = matka_mm*MITTAKAAVA/MM_KM;
Seuraava sijoitus on tietenkin mieletön:
r*r = 5.0; /* MIELETÖN USEIMMISSA OHJELMOINTIKIELISSA! */ :-(
Eli sijoituksessa tulee vasemmalla olla sen muistipaikan nimi, johon sijoitetaan ja oikealla arvo joka sijoitetaan.
Huom! Java- kielessä = merkki EI ole yhtäsuuruusmerkki, vaan nimenomaan sijoitusoperaattori. Yhtäsuuruusmerkki on = =.