Ylös Edellinen Seuraava Otsikkosivu Hakemisto Sisällys

8.2.3 Muuttujalle sijoittaminen =

Muuttujalle voidaan antaa ohjelman aikana uusia arvoja käyttäen sijoitusoperaattoria = tai ++,- - ,+=,- = ,*= jne. - operaattoreilla.

Sijoitusmerkin = vasemmalle puolelle tulee muuttujan nimi ja oikealle puolelle mikä tahansa lauseke, joka tuottaa halutun tyyppisen tuloksen (arvon). Lausekkeessa voidaan käyttää mm. operaattoreita +,- ,*,/ ja funktiokutsuja. Lausekkeen suoritusjärjestykseen voidaan vaikuttaa suluilla ( ja ) :

	kenganKoko   = 42;
	pi           = 3.14159265358979323846;
	// usein käytetään Math-luokan PI vakiota 
	pi           = Math.PI;
	pinta_ala    = leveys * pituus;
	ympyranAla   = pi*r*r;
	hypotenuusa  = vastainen_kateetti/sin(kulma);
	matka_km     = matka_mm*MITTAKAAVA/MM_KM; 

Seuraava sijoitus on tietenkin mieletön:

	r*r = 5.0; /* MIELETÖN USEIMMISSA OHJELMOINTIKIELISSA! */	:-(

Eli sijoituksessa tulee vasemmalla olla sen muistipaikan nimi, johon sijoitetaan ja oikealla arvo joka sijoitetaan.

Huom! Java- kielessä = merkki EI ole yhtäsuuruusmerkki, vaan nimenomaan sijoitusoperaattori. Yhtäsuuruusmerkki on = =.

Tehtävä 8.4 Muuttujien esittely

Esittele edellisissä sijoitus - esimerkeissä tarvittavat muuttujat.


Ylös Edellinen Seuraava Otsikkosivu Hakemisto Sisällys