Aiemmin rakensimme joukon merkkijonojen käsittelyssä tarvittavia apuohjelmia. Nämä aliohjelmat voitaisiin kopioida suoraan myös kerhorekisteriimme. Käytännössä näin ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä valmiiksi testatut aliohjelmat olisivat mukana vain turhaan lisäämässä käännösaikaa.
Tämän takia aliohjelmat kirjoitetaan omaksi tiedostokseen, vaikkapa nimelle Mjonot.java.
Kirjastossa on mm. wildmat- aliohjelma merkkijonojen samaistamiseksi, kun jonossa saa esiintyä jokerimerkkejä * ja ? (vrt. MS- DOS).
Tehtävä 15.1 wildmat (opettavainen)
Pöytätestaa wildmat- aliohjelma syötöllä Kissa ja *ss*. Ohje: Kirjoita normaalin pöytätestin mukainen taulukko. Koska funktio kutsuu itseään, kannattaa jokaista uutta itseään kutsumista varten kirjoittaa oma uusi sarake uuden kutsukerran muuttujista. Osoittimet s ja m kannattaa säilyttää muodossa, jossa ne näyttävät loppumerkkijonon. Esimerkiksi:
aluksi s = "Kissa"; *s='K' s++ - > s = "issa" *s='i' s++ - > s = "ssa" *s='s'