Jos tiedot on talletettu relaatiomallin mukaan, voi olla kannattavaa tehdä myös sisäinen tietorakenne vastaavaksi. Vaikka jatkossa emme toteutakaan kerhoon vielä harrastuksia, teemme tietorakenteen ja oliot sellaisiksi, että harrastusten käsittely jälkeenpäin olisi mahdollisimman helppoa.
Toteutettavaa ohjelmaa ajatellen tästä valinnasta seuraa yksi byrokratiaporras ( Kerho <-> Jasenet ) lisää, joka aluksi saattaa tuntua turhalta. Valinta maksaa itseään takaisin vasta ongelman monimutkaistuessa. Tähän samaan monimutkaistumisongelmaan tulemme törmäämään jatkossakin. Yksinkertaisin mahdollisuus, jolla vaadittu toimenpide juuri ja juuri voidaan suorittaa, johtaa usein jatkoa ajatellen umpikujaan.
Tehtävä 12.5 Lisää harrastus
Kirjoita algoritmi uuden harrastuksen lisäämiseksi. (Ks. alla oleva kuva)
Tehtävä 12.6 Mitä harrastaa
Kirjoita algoritmi, joka vastaa kysymykseen "Mitä henkilö N harrastaa?"
Tehtävä 12.7 Kuka harrastaa
Kirjoita algoritmi, joka vastaa kysymykseen: "Ketkä harrastavat harrastusta H?".
Tehtävä 12.8 Poista harrastus
Kirjoita algoritmi harrastuksen poistamiseksi.
Tehtävä 12.9 Jäsenen poistaminen
Kirjoita algoritmi, joka poistaa jäsenen jonkin nimi on N.
Tehtävä 12.10 "Roskaharrastukset"
Kirjoita algoritmi, joka poistaa "roskaharrastukset", eli ne harrastukset, joille ei löydy "omistajaa". Tällaiseen tilanteeseen hyvässä ohjelmassa ei tietenkään koskaan päädytä.
Tehtävä 12.11 Monta saman lajin harrastajaa
Jos harrastusten nimet ovat kovin pitkiä ja harrastuksista talletetaan vielä kuhunkin harrastukseen liittyvää lisätietoa, niin edellä mainittu rakenne käy tehottomaksi heti kun löytyy useita saman lajin harrastajia. Esitä ratkaisu, jossa hukkatilaa (mm. saman harrastuksen nimen toistamista) ei esiinny, mutta jolla voidaan tehdä kaikki samat tehtävät, kuin esitetyllä ratkaisulla.