Harjoitustyön teko-ohje
Harjoitustyökansio
Parasta olisi heti alkuun tehdä itselleen harjoitustyökansio, jossa on tämä työkirja ja selvät välilehdet kutakin
harjoitustyön vaihetta varten. Lisäksi kansioon voi tehdä
taskun harjoitustyön levykkeille. Levykkeitä kannattaa olla
vähintään 1 varsinainen ja 1 varakopio.
Ohjaukset
Harjoitustyön ohjausta annetaan mielihyvin kaikille niille,
jotka tulevat apua ja/tai ohjausta pyytämään.
Koska ohjattavia on paljon, pitää ohjaukseen varata aika
merkitsemällä oma nimensä oven vieressä olevaan lukujärjestykseen. VL:n luokse voi tulla myös muulloin, mikäli hän
sattuu olemaan vapaana.
Ohjaukseen tultaessa pitää olla varustautunut seuraavasti:
valmiilla kysymyksillä joihin vastausta haetaan
mielellään ohjelmalistauksen kanssa (harjoitustyökansio)
aina alkuperäisen suunnitelman ja tietorakenteen kuvan kanssa
mikäli ohjelmaa täytyy katsoa koneelta, niin sitten ohjelman
täytyy olla vastaava WWW:ssä niin kuin myöhemmin olevassa
mallissa kerrotaan. Katso myös
http://www.mit.jyu.fi/~vesal/kurssit/ohjelmointi2000/htnaytto.html
harjoitustyöpäiväkirjaan on merkitty viimeiset palautuspäivät
harjoitustyöpäiväkirjan kanssa, johon on valmiiksi merkitty
päivämäärä
kynä esillä
kaikki em. kaivetaan esiin jo ennen ohjaajan huoneeseen astumista; ei ole ystävällistä kaivaa kassiaan 5 minuuttia
ohjausajasta ja näin viedä muiden ohjattavien aikaa
ryhmätyössä kaikki ryhmän jäsenet mukana
huoneeseen tullaan sisälle koputuksen jälkeen vasta kun siihen on annettu lupa
kännykkä suljettuna!
Ohjauksessa:
ei ole mitään pelättävää
esitettävä kritiikki ja korjausehdotukset on tarkoitettu positiivikseksi opetukseksi
kirjoitetaan päiväkirjaan oma-aloitteisesti ohjaajan esittämät muutokset
ohjaaja tarkistaa muutosehdotukset samoiksi joita hän tarkoitti ja kuittaa ne omikseen
kun muutokset on tehty, kuittaa ohjaaja myös tämän
Harjoitustyö ryhmätyönä
Kurssilla on mahdollisuus tehdä harjoitustyö myös ryhmätyönä. Ryhmäläisillä voi olla kaikilla joko sama aihe jota he
tekevät yhdessä tai sitten kullakin oma aihe, jota yhdessä
voidaan työstää. Esimerkiksi yhden tekemät aliohjelmat kelpaavat muillekin, yksi ymmärtää ja selostaa muille. Kaikki
voivat testata toistensa suunnitelmia ristiin.
Erillisissä töissä on se etu, että jonkin ryhmäläisen lopettaessa voidaan työ saattaa yksin loppuun.
Mikä on harjoitustyö
Harjoitustyö EI ole työnäyte!
Oppimistilaisuus
Harjoitustyö on oppimistilaisuus, jossa opiskelija yrittää
omaamansa tiedon pohjalta tehdä jotakin. Tätä yritystä näytetään työn ohjaajalle, joka sitten tutkii mikä työssä on
oikein ja mikä väärin, huonosti tai kömpelösti toteutettu.
Näin jo opiskelun alkuvaiheessa päästään korjaamaan vääriä
tottumuksia, joita jälkeenpäin piintyneinä tapoina voi olla
mahdoton muuttaa.
Tämän takia harjoitustyötä PITÄÄ käydä esittämässä ohjaajille riittävän usein. Punakynämerkintä EI OLE HÄPEÄ, vaan
osoitus siitä, mitä pitäisi pohtia uudelleen (ja osoitus
siitä, että ohjaaja on kiinnostunut opiskelijan työstä!).
Kirjoita heti oikealla tyylillä
Kun kirjoitat harjoitustyötä, käytä heti oikeaoppista sisennystä, muuttujien nimien valintaa yms. On liian aikaa
vievää ensin kirjoittaa jonkinlainen sotku ja työn loppuvaiheessa käyttää 10 tuntia tyylin muuttamiseen.
Kun oikean tyylin oppii, on sillä aivan yhtä nopea kirjoittaa kuin suttutyylilläkin!
Mitä pitää pohtia
Ohjelman helppokäyttöisyys ja loogisuus
Ohjelman tulisi olla sellainen, että sitä osaa käyttää kuka
tahansa. Ammattimaisempaan käyttöön tehty ohjelma voi sisältää vähemmän ohjeita kuin yleiseen käyttöön tehty ohjelma.
Kuka käyttää ohjelmaa
Harjoitustyön tehtävän määritys on varsin epämääräinen.
Jotta aiheesta saa järkevän, kannattaa ennen muuta jäsentämistä pohtia sitä, missä vastaavalla ohjelmalla olisi käyttöä.
Esimerkiksi olkoon tehtävänä tehdä ohjelma, jolla voidaan
tutkia elokuvateatterin kävijöiden ikä ja sukupuolijakaumaa.
Missä tällaisella ohjelmalla olisi käyttöä? Tietysti elokuvateatterin johto voisi tämän perusteella valita mitä teatterissa kannattaa esittää ja milloin näytöksiä pidetään.
Mistä tiedot saadaan? Tiedot voitaisiin saada suoraan ovelta kävijöiden mennessä teatteriin. Mikro olisi ovella ja
jokainen kävijä näppäilisi kysytyt tiedot koneeseen. Tällöin tämän osan ohjelmasta tulisi olla todella idioottivarman. Kun kaikki ovat menneet sisälle, kävisi teatterin johto jollakin salasanalla lopettamassa syötön ja ottaisi tarvitsemansa analyysin sekä tallettaisi tulokset tiedostoon
myöhempää käyttöä varten!
Yleisyys ja muutettavuus
Esimerkiksi tehtävänä naisten telinevoimistelun pistelasku.
Telineet, niiden nimet ja niiden määrä täytyy olla jälkeenpäin helposti muutettavissa, koska tuskinpa muuten ohjelmassa on isoa ero siinä lasketaanko miesten vai naisten kilpailua.
Oma aihe
Niille, joilla ei ole esittää omaa ehdotusta harjoitustyön
aiheeksi, jaetaan äärimmäisessä hätätilassa valmiita aiheita.
Aihe keksitään itse
Opiskelijan kannalta on tietysti motivoivampaa valita itse
aiheensa, josta haluaa tehdä ohjelman. Aihe voi olla
esimerkiksi opettajilla jokin opetusohjelma, urheilijoilla
jokin pistelasku tai päiväkirja, koti-isillä reseptivarasto
jne.
Ehdotettua aihetta voidaan sitten ohjaajien kanssa muokata
vastaamaan tasoltaan kurssin vaatimuksia.
Tavoitteena on ensin saada itseä miellyttävä aihe, jonka
käyttötarpeen, toiminnan ja hyödyllisyyden ymmärtää. Tämän
jälkeen aihe kiinnitetään ja ruvetaan harjoittelemaan ohjelman suunnittelua ja ohjelmointia tähän aiheeseen.
Vaatimukset
Harjoitustyössä pitäisi saada harjoiteltua seuraavat asiat:
ohjelman suunnittelu
tietorakenteiden ja olioluokkien suunnittelu
ohjelman jako osiin (aliohjelmat, ohjelmamodulit)
tiedostojen käyttö
dynaamiset tietorakenteet (osoittimet)
tietorakenteen läpikäyminen (haku, etsiminen)
Siis aihe tulisi valita siten, että siinä käsiteltävä aineisto pitäisi ohjelman käyttökertojen välillä tallettaa
tiedostoon. Aineiston tarpeen pitäisi olla niin suuri, ettei sille välttämättä osata sanoa ennakolta tarkkaa ylärajaa. Tyypillisiä tällaisia ohjelmia ovat erilaiset rekisteriohjelmat, esim. mallina oleva kerhon jäsenrekisteri.
Harjoitustyön vaiheet
Huomattakoon, ettei harjoitustyön vaiheilla ja malliharjoitustyön numeroilla tai Listaus-monisteen luvun numeroilla
ole yhteyttä keskenään (paitsi isompi numero on myöhempi
vaihe). Seuraavassa on harjoitustyön vaiheiden, monisteen
ja malliohjelman versioiden välinen yhteys:
1. Esisuunnitelma (Ohjelmointi, luku 2)
Harjoitustyön 1. vaihe on esisuunnitelma, eli tutkia tehtävän määritys tarkemmin ja yrittää määritellä siitä minkälainen ohjelman tulisi olla. Tässä tehdään monisteen Kerho-ohjelman mallin mukainen (tai parempi) suunnitelma siitä mitä
ohjelma tekee.
Erityisesti kirjoitetaan kaikki ne kohdat, joita näyttöön
tulostuu, mitä käyttäjä vastaa ja miten ohjelman tulisi eri
vastauksiin reagoida! Siis
Anna hetu >111375-111A[RET]
Henkilötunnuksessa päivämäärä väärin!
Anna hetu >
ei missään tapauksessa pelkkiä koneen tekemisiä:
Anna hetu > VÄÄRIN TEHTY!
Henkilötunnuksessa päivämäärä väärin!
Anna hetu >
Jo tämä vaihe kannattaa kirjoittaa esimerkiksi Borland-C
editorilla, jolloin sitä on helppo korjailla ohjaajien toivomusten mukaisesti. Myös se mitä tiedostoon talletetaan ja
minkä näköisenä, tulisi esittää!
Koska Kerho-ohjelma jaetaan kurssilla mallina, saattaa ohjaaja tehdä suunnitelmaan muutoksia tai lisäyksiä, jottei
työ synny pelkästään vaihtamalla malliohjelmassa sanoja Kerho sanoiksi Kauppa ja sanoja Jäsen sanoiksi Tuote.
Vaikka hieno näytönkäsittely yms. kuuluvatkin oikeaan ohjelmaan, kannattaa työmäärän vähentämiseksi (ja ohjelman pitämiseksi standardi ANSI-C++:n mukaisena) tyytyä Kerho-ohjelman tyyliseen keskustelevaan kyselyyn. Kuitenkin aina kun
mahdollista, kannattaa käyttäjälle ehdottaa jotakin oletusvastausta, jonka hän voi hyväksyä pelkällä RET-näppäimen
painamisella.
Jos joku haluaa oikeata näytön käsittelyä, on kurssin aliohjelmakirjastossa pieni apukirjasto console.c, jota saa käyttää (koska se voidaan kääntää useimmille
laiteympäristöille). Tämän kirjaston avulla voidaan kirjoittaa yksi-ikkunaisia sovelluksia. Joka tapauksessa käyttöliittymä kannattaa ohjelmointivaiheessa eristää muusta
koodista, jotta käyttöliittymän vaihtaminen olisi helpompaa
(vrt. kerhopp -malliohjelmat).
Katso myös http://www.jyu.fi/~vesal/ohj/
2. Käyttöohje tai suunnitelma (Ohjelmointi, luku 2)
Ohjaajan ehdottamat muutokset on tehty suunnitelmaan ja
suunnitelma on puhtaaksikirjoitettu. Jatkossa ohjelmaa kehitetään tämän suunnitelman pohjalta.
Tietysti mikäli myöhemmin keksii selviä parannuksia, niin
näitä voidaan suunnitelmaan tehdä. Parannukset on kuitenkin
hyväksytettävä ohjaajalla.
3. Apualiohjelmia tai ohjelman menut (MENUT.05)
Koska käytännön ohjelmointia tehdään sekä TOP-DOWN että BOTTOM-UP periaatteella, on aluksi (kun ei vielä osata paljoa
C-kieltä) mukava tehdä BOTTOM-UP strategialla joitakin selvästi ohjelmassa tarvittavia aliohjelmia sekä valmiin
ohjelman runkona toimiva valikkosysteemi.
Toisaalta voidaan edetä myös TOP-DOWN periaatteella ja kirjoittaa ohjelmasta toimiva runko, jossa mikään alakohta ei
varsinaisesti toimi. Myöhemmin tähän on mukava yksi kerrallaan lisätä toimintoja.
Huomattakoon, että ohjelma pitää olla AINA kommentoituna.
Erityisesti kukin tarvittava .cpp ja .h tiedosto pitää varustaa tekijöiden nimillä ja teko- sekä muutospäivämäärillä!
4. Luokat ja tietorakenteet (Ohjelmointi, luvut
11-12)
Ohjelman jatkokehittelyn kannalta on välttämätöntä kiinnittää ainakin jonkinlainen osa ohjelman tarvitsemista tietorakenteista. Tietorakenteista piirretään aluksi kuvat ja ne
hyväksytetään ohjaajalla ja sitten kirjoitetaan tietorakenteita vastaavat C-määrittelyt.
Tietorakenteiden ei välttämättä tarvitse olla samanlaiset
kuin Kerho-ohjelmassa, mutta useisiin harjoitustöihin tämä
rakenne käy lähes sellaisenaan, tai pienillä lisäyksillä.
Samalla suunnitellaan ohjelman luokkajako. Luokkajako kirjoitetaan CRC-korteille, jotka näytetään ohjaajalle.
Katso myös http://www.jyu.fi/~vesal/ohj/
5. Tietorakenteiden runko (malli RUNKO.1, JAKO.15)
Seuraavaksi kirjoitetaan monisteen mallia vastaava runko ohjelmasta, jossa ei ole vielä likikään kaikki toiminnot oikeasti toimivina, mutta tietorakenteen ja luokkajaon toimivuus voidaan testata.
Tässä seuraava vaihe ennen vaiheeseen 6 siirtymistä on kommentoida aliohjelmat ja jakaa yhdessä tiedostossa oleva koodi loogisiin kokonaisuuksiin (moduleihin). Tämän saa (ja
kannattaa) tietysti tehdä valmiiksikin vaihetta 5 varten.
Viimeistään tässä vaiheessa (ja myöhemmissäkin) ohjaajat
tenttaavat suullisesti tekijän ymmärtävän jokaisen ohjelmaansa kirjoittaman lauseen merkityksen (oma listaus saa olla mukana ja siinä saa olla kommentteja).
6. Tiedoston käsittely ja moduleihin jako (malli
TALLETUS.2)
Ohjelmat suunnitellaan periaatteella:
ALKU
lue tiedostosta entiset tiedot
käsittele tietoa
talleta muuttuneet tiedot
LOPPU
Koska ohjelman runko on valmiina, ja ohjelman muita kohtia
testattaessa täytyy aina syöttää riittävästi aineistoa toimintojen toteamiseksi, saattaa olla helpointa ottaa vanha
aineisto tiedostosta ja tallettaa se lopuksi tiedostoon.
Siis seuraavaksi runkoon täydennetään tiedoston luku ja talletus. Ohjelmahan on jo jaettu modulehin, jotta jatkokirjoittaminen helpottuu. Tiedoston käsittelykin kannattaa lisätä kahdessa vaiheessa. Esimerkiksi ensin tiedoston kirjoittaminen ja kun tämä on testattu valmiiksi, niin lisätään
tiedoston lukeminen.
7. Toimiva ohjelma (malli LUKEMINEN.3-ETSILAJ.5)
Nyt ohjelmaan täydennetään alkuperäisen suunnitelman mukaisia toimintoja pala kerrallaan koko ajan testaten. Näin
saadaan lopuksi aikaan valmis ja toimiva ohjelma.
Harjoitustyössä ei välttämättä kaikkien alavalintojen tarvitse toimia, kunhan opiskelija on käynyt kaikki oleelliset
ohjelmointiin ja C/C++ -kieleen liittyvät asiat läpi. Ohjaajan kanssa sovitaan mitkä kohdat ohjelmasta voidaan jättää toteuttamatta.
Toivottavaa olisi, että vähintään jokin yksinkertainen etsiminen (haku) toimisi.
Pääosin harjoitustyön tulee tasoltaan vastata liitteenä jaettua kerhon jäsenrekisteriä ja sen tulee toimia alkuperäisen suunnitelman mukaisesti!
Kurssin suoritus loppukokeella
Harjoitustyön tulee olla valmis ja hyväksytty ennen tenttiin
osallistumista!
Kirjoitustyyli ja kommentointi
Harjoitustyö kirjoitetaan ja kommentoidaan samaan tyyliin
kuin monisteen loppuosassa esitetyt esimerkkiohjelmat. Erityisesti harjoitustyöstä tarkastetaan
muuttujien nimien käyttö ja kuvaavuus
kommenttien riittävyys
mikäli käytetään sellaisenaan monisteen esimerkkiohjelmia,
on se ok. Mikäli niitä muutetaan, on kommentoitava mitä on
muutettu.
sisennysten loogisuus (2 välilyöntiä/sisennys riittää)
vakioiden käyttö, eli ohjelmakoodissa ei saa esiintyä hämäräperäisiä numeerisia tai tekstivakioita, joita joskus mahdollisesti voisi joutua muuttamaan
osoittimien oikea käyttö
include-nimissä ei absoluuttisia polkuja, ei siis koskaan
#include "a:oma.h"
vaan
#include "oma.h"
ohjelma kääntyy täysin ilman varoituksia tai virheitä
tietojen syöttö toimii
ohjelmassa on vähintään yksi oikeellisuustarkistus
ohjelmassa on jonkinlainen avustus
ohjelmassa on toteutettu vähintään yksi tietorakenteen
läpikäynti ("etsiminen")
Työn palauttaminen
Ei selostusta
Työstä ei tarvitse kirjoittaa työselostusta, vaan hyvin kommentoitu ohjelmalistaus riittää.
Ohjelman jako osiin
Ohjelma tulee olla jaettu osiin (projektiksi) vastaavasti
kuin mallina olleessa kerho-ohjelmassa.
Ohjelmalistaus
Ohjelmalistaus tulostetaan vaadittaessa niiltä osin, missä
on tekijän omia muutoksia. Esim. kirjastoa mjonot.c (ja
mjonot.h) EI SAA tulostaa. Tulostaminen tehdään esim. mikroluokasta komennolla
tulosta kerhomai.cpp kerho.h kerho.cpp
Tulostuskomento voi vaihdellakin, ks. luokan seinällä olevia
ohjeita.
Alkuperäinen ohjelman suunnitelma
Ohjelman alkuperäinen suunnitelma tulee olla liitettynä ohjelman kommentteihin tai ohjelmalistauksen liitteeksi. Ohjelman toiminnan tulee vastata alkuperäistä suunnitelmaa.
Tietysti tiettyjä parannuksia saa tehdä, mutta muuten kysymysten ja ulkoasun tulee vastata ohjelman toimintaa!
Toimiva ohjelma www:ssä (ja files.txt)
Palautustilaisuuteen tulee tulla toimivan ja täysin virheettömästi kääntyvän ohjelman kanssa. Itse ohjelma ja sen tarvitsemat osat tulee olla WWW:ssä seuraavan ohjeen
mukaisesti:
http://www.mit.jyu.fi/~vesal/kurssit/ohjelmointi2000/htnaytto.html
Tekijä kertoo ohjaajalle miten tehdään projekti, jolla ohjelma saadaan käännettyä (yleensä otetaan kaikki .C ja C++
tiedostot mukaan, EI KOSKAAN .H tiedostoja).
Itsetehdyt aliohjelmat
Vaikka moni pystyykin tekemään harjoitustyönsä pienillä muutoksilla valmiista mallista, pitää jokaisen pystyä osoittamaan vähintään muutama TÄYSIN ITSE tehty ja suunniteltu
aliohjelma TAI sitten hänen täytyy ymmärtää valmis malliohjelmakokonaisuus niin hyvin, että hän pystyy vastaamaan ohjaajan esittämiin malliohjelmaan liittyviin kysymyksiin!
Ohjelma on itse tehty (tai muuteltu)
Tekijän täytyy osoittaa ohjelmaa kohtaan niin suurta ymmärrystä, että ohjaaja varmistuu siitä, että tekijä on todella
ohjelman tekijä! Ymmärrys tarkistetaan suullisilla kysymyksillä.
Vilpistä kiinni jääneille annetaan uusi harjoitustyön aihe!
EI SAA KÄYTTÄÄ strcpy yms. ilman HYVIÄ
PERUSTELUITA
strcpy, strcat, gets yms. vaarallisten funktioiden käyttö on
kielletty ilman hyviä perusteita siitä, miksi niitä voidaan
käyttää!
Ohjelma kääntyy ilman varoituksia ja
virheilmoituksia
Palautettavan ohjelman tulee kääntyä ilman mitään varoituksia ja virheilmoituksia. Tämä voidaan varmistaa esim.
Borland C:ssä siten, että kohdassa Options Compiler Messages
käydään laittamassa kaikki mahdolliset varoitukset ja virheilmoitukset päälle. Sitten kohdassa Options Make laitetaan
Break Make On Warnings päälle.
Ohjelman toimivuus ei ole tae sen
oikeellisuudesta!
Vaikka ohjelma toimisikin, ei tämä ole tae siitä, että ohjelma on virheetön. Erityisesti on muistettava testata
kaikki erikoistapaukset kuten esimerkiksi:
kerhoa ei ole
lisätään 1. jäsen
muistitila loppuu kesken (määrittele ohjelmaan jokin julman
iso tilapäinen käyttämätön muuttuja, esim. taulukko)
poistetaan jäsen
poistetaan yhden jäsenen kerhon ainokainen jäsen
jne...
Jopa -91 ja -92 malliohjelmissa (VAPAATYY.8) oli koneen
kaatava vika kun poistettiin jäsen!
Tarkista osoittimet vielä kerran
On mahdollista, että ohjelma toimii tuurilla, vaikka siinä
on jopa täysin vääriäkin lauseita. Eräs yleisimpiä virheitä
on seuraava:
void ali(void)
{
char *apu; /* Lokaali osoitin, jota ei muisteta alustaa */
strcpy(apu,"Kissa"); /* VÄÄRIN! */
/* ei edes kopioi_jono(N_S(apu),"Kissa") auta tilannetta */
printf(apu);
}
Siis yleensä aloittelijalla kaikki lokaalit osoittimet ovat
VAARALLISIA!
Työskentely mikroilla
Työskentely aina kovalevyllä
Mikroilla työskennellään siten, että käsiteltävät tiedostot
ovat aina kovalevyllä! Miksi?
Siksi, että käännöksessä tarvitaan paljon levyä ja kovalevyn
käyttö on huomattavasti nopeampaa kuin levykkeen käyttö.
Lisäksi levykkeen lukemisessa kosketetaan fyysisesti levykkeen pintaa ja levykkeen eliniästä tulee näin varsin rajallinen! Esimerkiksi edellisilläkin kurssilla joiltakin tuhoutui koko harjoitustyö, kun koko ajan käytettiin pelkkää
levykettä (eikä ollut varmuuskopiota)!
Jos levy tuhoutuu, voidaan se tosin yrittää pelastaa, mutta
pelastusyritys (joka voi olla turhakin) saattaa kestää 0.5-2
tuntia (VL), joten kannattaa miettiä saako samassa ajassa
kirjoitettua kaiken uudelleen.
Lopuksi todettakoon, että virusten tartuntariski kasvaa sen
mukaan mitä kauemmin levyke on koneessa.
Tee oma hakemisto
Kun tulet mikrolle, tee itsellesi aluksi oma alihakemisto
sopivaan paikkaan (esimerkiksi \OMAT\OHJELMOI\VESAL), ja
siirry sinne.
Tämä tapahtuu mikroluokissa MaE201 ja MaD 248 helposti, kun
kirjoitat (teitysti oma käyttäjätunnuksesi vesal tilalle :-)
C:\OMAT>avaa vesal ohj[RET]
Kopioi harjoitustyö levykkeeltä
Levekkeltä kopointi voi helpottaa seuraavasti:
Kirjoita levykkeen päähakemistoon seuraavasta matkittu tiedosto OHJ.SIS:
vaihe5\KERHO*.CPP
vaihe5\KERHO*.H
vaihe5\JASEN.CPP
vaihe5\JASEN.H
vaihe5\NAYTTO.CPP
vaihe5\NAYTTO.H
vaihe5\KELMIT.DAT
Eli yksinkertaisesti tiedosto, jossa sanotaan mitä tiedostoja (ja mistä hakemistosta) pitää kopioida korpulta kovalevylle harjoitustyön kääntämiseksi.
Erityisesti pitää huomata, ettei projektitiedostoa saa kopioida, samoin kuin ei .EXE tiedostoa.
Käytä HT.BAT nimistä ajojonoa työn kopioimiseksi. Jos haluat kopioida ajojonon omaan kotikoneeseesi, on sinun kopioitava tiedostot N:\BAT\HT.BAT ja N:\BIN\KOPIOI.EXE. Ajojono OHJHT.BAT ks. alla tarvitsee lisäksi tiedoston
N:\BIN\CDD.COM. Kaikki em. tiedostot on tehnyt VL, joten ne
saa vapaasti kopioida.
Jatkossa aina omaan hakemistoon siirtymisen jälkeen voit kopioida levykkeeltä harjoitustyön esim. komennolla
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>ht ohj[RET]
Tämän jälkeen ota levyke pois koneesta!
Käynnistä Borland-C
Borland-C:n saat käyntiin komennolla
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>bc[RET]
Ohjelmoi
Kirjoittele, kääntele, debuggaa ja kokeile.
Talleta pois lähtiessäsi muutokset levykkeelle
Kun lopetat työskentelysi, niin laita levyke takaisin
koneeseen ja kirjoita komennot
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>ht ohj[RET]
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>avaa f[RET]
Näin kaikki työskentelyn aikana tapahtuneet muutokset tallettuvat takaisin levykkeelle, eikä levykettä ole käytetty
liikaa, joten sille voi povata elinikää jopa koko kurssin
ajaksi.
Ota varmuuskopio
Aina tietyin väliajoin kopioi koko levykkeesi tai ainakin
sen tärkeät tiedostot toiselle levykkeelle. Näin sinulla on
onnettomuuden sattuessa varakopio työstäsi.
Jos ensin yhden kerran kopioidaan tiedosto A:\OHJ.SIS varmuuskopiolevykkeelle, niin tämän jälkeen varmuuskopiotkin
voidaan aina ottaa kovalevyltä kutsulla
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>ht ohj[RET]
Jos sinulle riittää, että korpulle tulee tasan vastaava
hakemisto kuin kovalevylläkin on (siis esim.
A:\OMAT\OHJELMOI\VESAL), niin voit kirjoittaa pelkästään
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>ht[RET]
Kertaus mikrolla työskentelystä
Siis vielä lyhyesti korpulla työskenneltäessä (tarvitaan
ohj.sis ja files.txt)
Kirjoita
C:\OMAT\>avaa vesal ohj[RET]
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>ht ohj[RET]
Korppu pois koneesta
Käynnistä Borland-C
Ohjelmoi
Poistu Borland-C:stä ([Alt-X])
Korppu koneeseen
Kirjoita
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>ht ohj[RET]
Korppu pois koneesta
Kirjoita
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>avaa f[RET]
Pelkästään WWW:llä työskenneltäessä (ei tarvita ohj.sis,
mutta tarvitaan files.txt)
Kirjoita
C:\OMAT\>avaa vesal ohj[RET]
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>avaa g[RET]
Käynnistä Borland-C
Ohjelmoi
Poistu Borland-C:stä ([Alt-X])
Kirjoita
C:\OMAT\OHJELMOI\VESAL>avaa f[RET]