15.1.4 Koodin kommentointi
Itse ohjelmakoodi kommentoidaan seuraavasti:
- *
- selviä C- kielen rakenteita ei saa kommentoida. Ei siis
i=5; /* sijoitetaan i on 5 */ /* TURHA! */
- *
- kuitenkin mikäli lauseella on selvä merkitys algoritmin kannalta,
kommentoidaan tämä
i=5; /* aloitetaan puolestavälistä */
- *
- ryhmitellään lauseet tyhjien rivien avulla loogisiksi
kokonaisuuksiksi. Tällaisen kokonaisuuden alkuun voidaan laittaa
kommenttirivi, joka kuvaa kaikkien seuraavien lauseiden merkitystä.
- *
- mikäli tekee mieli kommentoida lauseryhmä,
kannattaa miettiä voitaisiinko koko ryhmä kirjoittaa aliohjelmaksi.
Aliohjelman nimi sitten kuvaisi toimintaa niin hyvin, ettei kommenttia
enää tarvittaisikaan. Kuitenkin jos näin suunnitellulle
aliohjelmalle tulee iso kasa (liki 10) parametreja, täytyy asiaa ajatella
uudestaan.
- *
- muuttujien nimet valitaan kuvaaviksi. Kuitenkin mitä lokaalimpi
muuttujan käyttö, sitä lyhyemmäksi nimi voidaan
jättää. i ja j sopivat aivan hyvin
silmukkamuuttujien nimiksi ja p yms. osoittimen nimeksi (lokaalisti).
- *
- globaaleja muuttujia vältetään 'kaikin keinoin'
- *
- olioiden ansiosta globaalit muuttujat voidaan yleensä
välttää kokonaan!
- *
- mikäli globaaleja muuttujia kuitenkin tarvitaan, kasataan ne yhteen
struktuuriin
typedef struct {
int jasen_maara;
int nayton_koko;
...
} globaalit_tyyppi;
globaalit_tyyppi GLOBAALIT;
...
GLOBAALIT.jasenmaara=5;
- jolloin globaaleja muuttujia ei muuteta vahingossa!
- *
- tarvittaessa määritellään useita eri nimisiä
globaaleja tietueita.
- *
- vakiotyyliset (alustetaan esittelyn yhteydessä eikä ole tarkoitus
ikinä muuttaa) globaalit muuttujat on sallittu sellaisenaan ja niiden
nimet kannattaa ehkä kirjoittaa isolla.
- *
- funktioiden paluuarvolle valitaan tietty tyyli, joka pyritään
säilyttämään koko ohjelman ajan. Esimerkiksi 0 = onnistui
ja muut virheilmoituksia.