* loogiset operaattorit: &&, || ja !
* bittitason operaattorit: &,|,^ ja ~
* silmukat while, do-while ja for
* silmukan "katkaisu" break, continue, goto
* sijoituslauseet: = += -= jne.
* valintalause switch
lause joko ylause; // HUOM! Puolipiste tai lohko // eli koottu lause ylause yksinkertainen lause esim a = b + 4 vaihda(a,b) lohko { lause1 lause2 lause3 } // lauseita 0-n esim { a = 5; b = 7; } ehto lauseke joka tuottaa 0 tai != 0 esim a < 5 ( 5 < a ) && ( a < 10 ) !a // jos a=0 => 1, muuten 0 HUOM! Vertailu a == 5 if-else if ( ehto ) lause1 else lause2 // ei pakollinen while while ( ehto ) lause; do-while do lause while ( ehto ); for for ( ylause1a,ylause2a; ehto ; ylause1k,ylause2k ) lause esim for ( i=0,s=0; i<10; i++ ) s += i; // ylause1a swicth switch ( lauseke ) { case arvo1: lause1 break; // valintoja 0-n case arvo2: // arvolla 2 ja 3 sama case arvo3: lause2 break; default: laused break; // ei pakollinen }Ohjelma jossa ei ole minkäänlaista valinnaisuutta tai silmukoita on varsin harvinainen. Kertaamme seuraavassa C/C++- kielen tarjoamat mahdollisuudet suoritusjärjestyksen ohjaamiseen. Samalla näemme kuinka suomenkielisen algoritmin kääntäminen ohjelmointikielelle on varsin mekaanista puuhaa.