1. Johdanto
Tämän monisteen tarkoituksena on toimia tukimateriaalina opeteltaessa
sekä algoritmisen että olio- ohjelmoinnin alkeita. Aluksi
meidän tulee ymmärtää mitä kaikkea ohjelmointi
pitää sisällään. Aivan liian usein ohjelmointi
yhdistetään päätteen äärellä tapahtuvaan
jonkin tietyn ohjelmointikielen koodin naputtamiseen. Tämä on
ehkä ohjelmoinnin näkyvin osa, mutta myös toisaalta mekaanisin
ja helpoin osa.
Ohjelmointi voidaan jakaa esimerkiksi seuraaviin vaiheisiin:
- tehtävän saaminen
- tehtävän tarkentaminen ja tarvittavien toimintojen hahmottaminen
- ohjelman toimintojen ja tietorakenteiden suunnittelu, oliosuunnittelu
- yksityiskohtaisten olioiden ja algoritmien suunnittelu
- OHJELMOINTITYÖKALUN VALINTA
- algoritmien/luokkien metodien tarkentaminen valitulle työkalulle
- ohjelmakoodin kirjoittaminen
- ohjelman testaus
- ohjelman käyttöönotto
- ohjelman ylläpito
Huomattakoon, että edellisessä listassa varsinaisesti tietokoneella
tehtävä työ on vain aivan listan viimeisissä kohdissa.
Tietenkin nykyisin suunnittelun alkuvaiheessakin tarvittava dokumentointi ja
ideoiden sekä vaihtoehtojen kirjaaminen tehdään
käyttäen tekstinkäsittelyohjelmia. Varsinaisesta koodauksesta
ei kuitenkaan alkuvaiheessa ole kysymys.
Ohjelman kehityksen eri vaiheissa saatetaan tarvittaessa palata takaisin
alkumäärityksiin. Kuitenkin ohjelman valittujen toimintojen
muuttaminen oman laiskuuden tai osaamattomuuden takia ei ole suotavaa. Ei saa
lähteä ompelemaan kissalle takkia ja huomata, että kangas
riittikin lopulta vain rahapussiin.