/* naytto.cpp */ /****************************************************************************/ /* ** N A Y T T O . C P P ** ** Näyttö-luokan toteutus ** ** Tekijät: Vesa Lappalainen ** Ohjelmointikurssi 1991 ** Tehty: 20.12.1991 ** Muutettu: 10.12.1995 ** Mitä muutettu: Muutettu C++ luokaksi ** ** ** Tietorakenne on seuraava: ** ** ** cNaytto cKerho ** ------ ** | o-----> |---| ** | | | | ** | | | | ** | | | | ** | | |---| ** ------ ** ** Käytössä voi olla monta näyttöä, joista jokainen voi osoittaa samaan ** tai eri kerhoon. Näyttö huolehtii kaikesta käyttöliittymään ** liittyvästä. Näyttö ei tiedä kerhon rakenteesta muuta kuin, että ** kerhon voi lukea levyltä ja kirjoittaa levylle sekä siihen voi ** lisätä ja etsiä jäseniä. Näyttö tietää että on olemassa jäsen, ** muttei se tiedä jäsenen yksityiskohtia. ** ** Näyttöluokka voidaan kirjoittaa uusiksi esimerkiksi Windows- ** toteuteusta varten. Tämä näyttöluokka on ANSI C++:n mukainen, ** standardi-päätettä käyttävä versio. ** ** Public-metodeja: ** ================ ** cNaytto(cKerho *p) ** - alustetaan naytto kayttaen naytossa kerhoa johon p osoittaa ** ** ~cNaytto() ** - hävitetään näyttö. Talletetaan jollei ole vielä tehty ** ** void ohjeet(void); ** - lyhyt tiedotus ohjelmasta ** ** void kiitokset(void); ** - poistumiskiitokset ** ** int lue_tiedostosta(); ** - luetaan kerhon nimi ja sitten luetaan kerho tiedostosta ** Luodaan uusi, jollei kerhoa löydy levyltä. ** ** int talleta(); ** - talletaan kerho levylle (jos siinä on muutoksia). ** vanha kerho jää .bak -nimelle ** ** int paavalinta(); ** - tulostetaan päämenu ja odotetaan valintaa sekä suoritetaan ** valittu toimenpide. Toistetaan silmukassa kunnes valitaan ** poistuminen. ** Toistaiseksi vasta lisääminen toimii Aku Ankalla ja ** tulostus alkeellisesti näyttöön ** ** */ #include #include using namespace std; #include "naytto.h" #include "ioali.h" #include "mjonotpp.h" #include "dosout.h" //============================================================================ // Vakiota //============================================================================ static const char *TARKENNIN = ".dat"; static const char *VANHATARK = ".bak"; //============================================================================ // Näytön yleinen käsittely: //============================================================================ void cNaytto::logo(void) { cout << endl; cout << " ###################################" << endl; cout << " # J Ä S E N R E K I S T E R I #" << endl; cout << " # versio 9.95 #" << endl; cout << " # Hannu Hanhi #" << endl; cout << " ###################################" << endl; } void cNaytto::ohjeet(void) { logo(); cout << endl; cout << "Tällä ohjelmalla ylläpidetään kerhon jäsenrekisteriä." << endl; } void cNaytto::kiitokset(void) { cout << endl; cout << "KIITOS KÄYTÖSTÄ JA TERVETULOA UUDELLEEN" << endl; cout << endl << endl << endl; } //============================================================================ // Näytön kerhon tunteva osuus: //============================================================================ //---------------------------------------------------------------------------- int cNaytto::lue_tiedosto() /* ** Luetaan kerho levyltä. ** Ensin kysytään kerhon nimi. Jos kerhoa ei ole, utellaan ** lisätietoja ja luodaan se. ----------------------------------------------------------------------------*/ { string tied,nimi; int maksimi; do { // Kysellään kunnes tiedosto aukeaa tai luodaan uusi cout << endl; cout << "Anna kerhon nimi>"; lue_rivi(cin,tied); if ( tied == "" ) return ilmoitus("Tiedoston nimeä ei annettu"); laita_tarkennin(tied,TARKENNIN); if ( onko_tiedostoa(tied) ) return ilmoitus(kerho->lue_tiedostosta(tied)); cout << "Tiedostoa " << tied << " ei ole!" << endl; } while ( kylla_kysymys("Luodaanko uusi tiedosto?") == 0 ); cout << endl; cout << "Anna kerhon koko nimi >"; lue_rivi(cin,nimi); cout << "Anna kerhon maksimi koko >"; lue_rivi(cin,maksimi); return ilmoitus(kerho->luo(tied,nimi,maksimi)); } //---------------------------------------------------------------------------- int cNaytto::talleta() /* ** Jos kerhossa muutoksia, niin ** Nimetään vanha tiedosto .bak -nimelle ja talletetaan ** nykyinen tiedosto vanhan tilalle. ----------------------------------------------------------------------------*/ { logo(); if ( !kerho->Muutettu() ) return 0; int vanhat_pilalla = kerho->TeeBak(VANHATARK); if ( ilmoitus(kerho->talleta()) ) return 1; cout << endl; cout << "Tiedot talletettu tiedostoon " << kerho->Tiedoston_nimi() << endl; if ( !vanhat_pilalla ) cout << "Vanhat tiedot tiedostossa " << kerho->Bak_nimi() << endl; return 0; } //---------------------------------------------------------------------------- int cNaytto::kysy_talleta() { if ( !kerho->Muutettu() ) return 0; if ( kylla_kysymys("Talletetaanko tiedot") ) return talleta(); return 0; } //---------------------------------------------------------------------------- void cNaytto::tulosta(ostream &os,const cJasen &jasen) { jasen.tulosta(os); } //---------------------------------------------------------------------------- void cNaytto::kysy_tiedot(cJasen &jasen) { cout << "Toistaiseksi osaan lisätä vain Aku Ankan" << endl; jasen.vastaa_aku_ankka(); } //---------------------------------------------------------------------------- void cNaytto::lisaa_uusi_jasen(char valinta) /* ** Kysyllään uusien jäsenien tietoja ja lisätään jäsenet. ** Toistaiseksi lisää vain Aku Ankan. ----------------------------------------------------------------------------*/ { cJasen jasen; otsikko(valinta,"Uuden jäsenen lisäys"); jasen.rekisteroi(); kysy_tiedot(jasen); cout << "Lisätäänkö" << endl; tulosta(cout,jasen); cout << ":"; int pois = 1; if ( kylla_vastaus() ) pois = ilmoitus(kerho->lisaa(jasen)); if ( pois ) kerho->poista(jasen.Tunnus_nro()); } //---------------------------------------------------------------------------- void cNaytto::etsi_jasenen_tiedot(char valinta) { otsikko(valinta,"Etsi jäsenen tiedot"); ei_toimi(); } //---------------------------------------------------------------------------- void cNaytto::tulosteet(char valinta) /* ** Tulostetaan kaikki jäsenet näytölle. ----------------------------------------------------------------------------*/ { otsikko(valinta,"Tulosteet"); cout << "Toimii toistaiseksi vain näytölle" << endl; viivarivi(78,'-'); for (int i=0; iJasenia(); i++) { const cJasen &jasen = kerho->anna_jasen(i); tulosta(cout,jasen); cout << endl; } viivarivi(78,'-'); odota_jotakin(); } //---------------------------------------------------------------------------- void cNaytto::tietojen_korjailu(char valinta) { otsikko(valinta,"Tietojen korjailu"); ei_toimi(); } //---------------------------------------------------------------------------- void cNaytto::paivita_jasenmaksuja(char valinta) { otsikko(valinta,"Päivitä jäsenmaksuja"); ei_toimi(); } //---------------------------------------------------------------------------- void cNaytto::avustus(char valinta) { otsikko(valinta,"Avustus"); ei_toimi(); } //---------------------------------------------------------------------------- void cNaytto::paamenu() { cout << endl << endl << endl << endl << endl << endl; cout << "Jäsenrekisteri" << endl; cout << "==============" << endl; cout << "" << endl; cout << "Kerhossa " << kerho->Kerhon_nimi() << " on " << kerho->Jasenia() << " jäsentä." << endl; cout << "" << endl; cout << "Valitse:" << endl; cout << " ? = avustus" << endl; cout << " 0 = lopetus" << endl; cout << " 1 = lisää uusi jäsen" << endl; cout << " 2 = etsi jäsenen tiedot" << endl; cout << " 3 = tulosteet" << endl; cout << " 4 = tietojen korjailu" << endl; cout << " 5 = päivitä jäsenmaksuja" << endl; cout << " :"; } //---------------------------------------------------------------------------- int cNaytto::paavalinta() { char nappain; while (1) { paamenu(); nappain = odota_nappain("?012345",EI_OLETUSTA,MERKKI_ISOKSI); switch (nappain) { case '?': avustus(nappain); break; case '0': return 0; case '1': lisaa_uusi_jasen(nappain); break; case '2': etsi_jasenen_tiedot(nappain); break; case '3': tulosteet(nappain); break; case '4': tietojen_korjailu(nappain); break; case '5': paivita_jasenmaksuja(nappain); break; default : cout << "Näin ei voi käydä!" << endl; return 1; } } }