Tietotekniikka luonnontieteilijän toisena oppiaineena - mitä ja miksi?

(Ynnän sivuaineinfo 9.9.2020)

Mitä on tietotekniikan opiskelu

Virallinen opas on Informaatioteknologian tiedekunnan sähköinen opinto-opas, mutta osa tiedoista on koronavuoden kiireessä päivittämättä. Normaaliolosuhteissa opetus ja IT-tiedekunnan opinto-oppaan päivittäminen tapahtuvat yllä olevan kuvan Agora-rakennuksessa (kuvaaja: Sergei Chernov). Nähdään siellä, kunhan kulkutaudit väistyvät!

Tällä hetkellä tarkin tieto on yliopiston opetussuunnitelmassa kaudelle 2020-2023 ja tietysti Sisu-järjestelmässä. Täsmälinkit vielä OPSin sisälle: Informaatioteknologian tiedekunta ja sieltä kohdasta "Vapaasti valittavat opintokokonaisuudet ja moduulit" erityisesti Tietotekniikan perusopinnot erillisinä opintoina sekä niiden jälkeen mahdolliset aineopinnot ja lopulta jopa syventävät opinnot.

Perusopinnoista aina aloitetaan, joten puhutaan tänään eniten niistä. Ja puhutaan erityisesti oppiaineesta nimeltä tietotekniikka, joka on IT-tiedekunnan tarjonnasta ehkä suorimmin luonnontieteen opiskelijaa hyödyttävä aine.

Tietotekniikan perusopinnot (vähintään 25 op) alkavat mm. tällaisista harjoitteista:

Aineopinnoissa (+35 op) on lisää aikaa miettiä mm. edellisiä kysymyksiä ja oppia samalla paremmaksi ohjelmoijaksi. Aineopinnoissa mukaan mahtuu myös esim. luonnontieteilijälle hyödyllisiä "numeronmurskaus" -kursseja eli ammattikielellä numeriikkaa. Kun valitsee huolellisesti tietyt ydinkurssit, tietotekniikan perus- ja aineopinnoista (yht. 25 + 35 = 60 op) saa olennaisesti saman ydinosaamisen kuin alan omilla kandidaateilla on.

Syventävät opinnot (+60 op) vastaavat läheisesti tietotekniikan maisteritutkinnon pääaineopintoja. Kokonaisuutena tämä tuskin mahtuu mukaan nykyisiin HOPSeihin, mutta yksittäisiä kurssejakin voi ilman muuta poimia sitten aineopintojen päälle. Esimerkiksi numeriikka ja data-analyysi viedään "perille" vasta syventävissä kursseissa.

Mitä on lupa odottaa saavansa?

Tietotekniikan perusopinnot erillisinä opintoina ("sivuaineena") tarjoavat:

Sivuaineopintojen suuntautuminen varsinkin pidemmälle edettäessä on jokin seuraavista:

Tutkijaksi halajaville sekä opettajan urasta tässä vaiheessa epävarmoille suosituksena voisi olla Laskennalliset tieteet tai Ohjelmisto- ja tietoliikennetekniikka.

Opettajuuteen jo määrätietoisesti tähtääville puolestaan saattaa tarjota hyödyllisiä käytännön apuvälineitä Koulutusteknologia, joka onkin nyt syksystä 2020 alkaen erillinen oppiaineensa!

Opintojen ajoittaminen

Aloitus ensimmäisistä kursseista onnistuu joko jonakin keväänä tai syksynä.

Sen jälkeen voi edetä joko nopealla tai hitaalla tahdilla melko joustavasti. Yksityiskohtaiset tiedot kurssitoteutusten aikatauluista löytyy aina vuosittain Sisusta.

Miksi opiskella tietotekniikkaa erillisenä opintokokonaisuutena (ent. sivuaineena)?

Tässä esimerkkejä sovelluksista luonnontieteen opiskelijan tulevalla omalla alalla. Vain muutamia poimintoja loputtomista reaalimaailman sovellusesimerkeistä eri oppiaineiden pääaineopiskelijoille:

Edellä oli vain muutama esimerkki tietotekniikan (erityisesti laskennan) monista sovelluksista. Lisäksi tietotekniikan osaaminen mahdollistaa aivan uudenlaiset mahdollisuudet tehostaa omaa työtään (tai aloittaa jännittävä ja palkitseva harrastus! Esimerkiksi tietotekniikan opiskelijoidemme aikoinaan perustama Instanssi kerää vuosittain digijuttujen harrastelijat oppimaan ja kisailemaan yhdessä, Jyväskylästä ja nykyään kauempaakin. Omiakin harrastehöpsöttelyjäni päätynyt nettiarkistoihin mm. tuolla, tuolla, tuolla ja tuolla).