Tietotekniikka luonnontieteilijän sivuaineena - mitä ja miksi?

(Ynnän sivuaineinfo 9.9.2015; Biologian sivuaineinfo 28.9.2015)

Mitä on tietotekniikan opiskelu

Virallinen tieto löytyy täältä: IT-tiedekunnan sähköinen opinto-opas. Sen alta löytyvät ohjeet IT-tiedekunnan sivuainekokonaisuuksista ja erityisesti tietotekniikasta sivuaineena. Opetus tapahtuu yllä olevan kuvan Agora-rakennuksessa (kuva on varastettu tähän ilman lupaa työkaveriltani Sergei Chernovilta...)

Nykyäänhän tietotekniikan perusopinnot (25op) alkavat mm. tällaisista harjoitteista:

Aineopinnoissa (+35 op) on lisää aikaa miettiä mm. edellisiä kysymyksiä ja oppia samalla paremmaksi ohjelmoijaksi. Aineopinnoissa mukaan mahtuu myös esim. luonnontieteilijälle hyödyllisiä "numeronmurskaus" -kursseja.

Tietotekniikan sivuaineopinnot tarjoavat:

Sivuaineopintojen suuntautuminen varsinkin pidemmälle edettäessä on jokin seuraavista:

Tutkijaksi halajaville sekä opettajan urasta tässä vaiheessa epävarmoille suosituksena voisi olla Laskennalliset tieteet tai Ohjelmistotekniikka. Opettajuuteen määrätietoisesti tähtääville puolestaan Koulutusteknologia saattaa tarjota hyödyllisiä käytännön apuvälineitä.

Miksi opiskella tietotekniikkaa sivuaineena?

Otetaan yksi aivan uusi (2015) esimerkki sovelluksesta, jossa yhdistyy monitieteinen osaaminen melkein kaikilta luonnontieteen aloilta: Agora Centerin 3d-4c projekti.

Tässä vielä lisää esimerkkejä sovelluksista luonnontieteen opiskelijan tulevalla omalla alalla. Vain yksi monista reaalimaailman sovellusesimerkeistä pääainetta kohti:

Edellä oli vain muutama esimerkki tietotekniikan (erityisesti laskennan) monista sovelluksista. Lisäksi tietotekniikan osaaminen mahdollistaa aivan uudenlaiset mahdollisuudet tehostaa omaa työtään (tai aloittaa jännittävä ja palkitseva harrastus! (linkki) Omiakin harrastehöpsöttelyjäni päätynyt nettiarkistoihin mm. tuolla ja tuolla)