Tehtävät julkaistaan: | |
---|---|
Tiistain luennolla 6.11.2007 | |
Palautus viimeistään: | |
13.11.2007 klo 18 | |
100% tehtävistä tarkoittaa: | |
6 kpl tehty |
Tässä demossa on vastaavia kysymyksiä kuin kurssin tentissä. Nyt näiden muotoiluun ehditään vielä puuttumaan, jos herää kysymyksiä siitä, mitä kysymykset tarkoittavat tai mistä niihin valmentavaa tietoa löytyisi!
Tässä demossa on tulevat tenttikysymyksenne, por favor. Joka kerta tulee erilaiset koodilistaukset kaikkiin kohtiin, erilainen syntaksitehtävä, erilaiset luvut muunnettavaksi lukujärjestelmästä toiseen ja erilaiset ominaisuudet toteutettavaksi siihen erilaiseen ohjelmaan. Tavoite olisi, että vaikeustaso on kaikilla tenttikerroilla suurin piirtein sama. Vaikea tosin tietää tehtävän vaikeudesta mitään ennen kuin näkee, mitä porukka niihin osaa vastata...
Tuolla voi kurkistaa, miltä tenttipaperi näyttää sitten koetilanteessa paperille tulostettuna:
http://www.cc.jyu.fi/~nieminen/ohj1/tentti_hahmotelma.pdf
Tehtävä 1: Ohjelmakoodin ja suorituksen ymmärtäminen
Tutki seuraavaa ohjelmaa. Oleta, että se on olemassa tietokoneella siten että se voidaan kääntää ja suorittaa Java-työkaluilla:
/* 1*/ public class Tenttiohjelma2{ // Ajanpuutteen vuoksi /* 2*/ public static int teeLukuJonosta(String luku){ // liian samanlainen kuin /* 3*/ return Integer.parseInt(luku); // aiempi demo! Oikeasti /* 4*/ } // voi olla mitä tahansa /* 5*/ // vastaavan tasoista! /* 6*/ public static void main(String[] args){ ///////////////////////// /* 7*/ int lukum = 4; /* 8*/ int i=0; /* 9*/ int[] taulu = {-1,-2,-3,-4}; /* 10*/ StringBuilder sb = new StringBuilder(""); /* 11*/ /* 12*/ for (i = 0; i<lukum; i++){ /* 13*/ if (i == lukum / 2){ /* 14*/ break; /* 15*/ } else { /* 16*/ taulu[i] = teeLukuJonosta("12"); /* 17*/ } /* 18*/ sb.append(taulu[i]); /* 19*/ } /* 20*/ String tuloste = sb.toString(); /* 21*/ System.out.println(tuloste); /* 22*/ } /* 23*/ }
Vastattavat kohdat (10 kpl) ja painoarvot pisteytyksessä (yht. 6p):
- Mikä on tiedoston nimi, johon lähdekoodi on tallennettu? (0.3p)
- Mikä on ajettavan tavukooditiedoston nimi? (0.3p)
- Millä komentorivikomennoilla käännät ja suoritat ohjelman? (0.4p)
- Missä järjestyksessä rivit 3, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 16, 18, 20 ja 21 suoritetaan. Eli kirjoita em. rivinumerot siinä järjestyksessä kuin virtuaalikone suorittaa rivit (monta numeroa, osa mahdollisesti useita kertoja!) (2p)
- Mitä ohjelma tulostaa? (0.5p)
- Mitkä erilaiset tyyppimäärittelyt löydät ohjelmasta, kun viitteet eri luokkien olioihin tulkitaan eri tyypeiksi? Luettele siis kaikki tyypit, joita ohjelmassa käytetään. (0.5p)
- Mitkä muuttujat ovat olemassa, kun rivi 21 suoritetaan? Luettele muuttujien nimet. (0.5p)
- Mitkä ovat olemassaolevien primitiivimuuttujien arvot ohjelman lopussa? (0.5p)
- Moneenko eri olioon olisi saatavilla viite, jos rivin 21 jälkeen pitäisi lisätä koodirivi, joka käyttäisi jotakin aiemmin syntynyttä oliota? (0.5p)
- Ajattele tilannetta, jossa riviä 21 suoritetaan. Montako 8-bittistä tavua muistia tässä ohjelmassa määritellyt muuttujat vaativat sillä hetkellä yhteensä? Jätä huomioimatta olioiden kekomuistista käyttämä tila, mutta ota huomioon paikallisten viitemuuttujien viemä tila. (Javan tilavaatimukset oletuksineen luetellaan liitteessä) (0.5p)
Liite:
. Tyyppi koko literaaliesim. (bit) Totuusarvot boolean ? * true, false Merkit char 16 'A', '\u0041' Kokonaisluvut byte 8 14, 123, -128, 0x72 short 16 -14, 0123, 32767 int 32 14, -1234, 32767 long 64 14L, 9223372036854775807 Liukuluvut float 32 14.0, 1.234, 3.4e38 double 64 14.0, 1.234, 4.9e-324 Olioviitteet LuokanNimi 32 ** Huomautukset: * Riippuu toteutuksesta ** Riippuu toteutuksesta; tentissä oleta kooksi neljä tavua.
Tehtävä 2: Pikkukysymyksiä ja käytännön taitoja
Kahdessa ensimmäisessä kohdassa tarkastele seuraavaa ohjelmakoodin pätkää:
/* 1*/ /* --------- Question: Variables and assignments -------- */ /* 2*/ int a = 4; /* 3*/ int b = 6; /* 4*/ int c = 10; /* 5*/ int d; /* 6*/ /* 7*/ System.out.println(d = a * (b + a) / c); /* 8*/ /* 9*/ /* --------- Question: Objects and references --------- */ /* 10*/ String nul = "null"; /* 11*/ String hup = nul; /* 12*/ StringBuilder sb = new StringBuilder(nul); /* 13*/ sb.append(hup); /* 14*/ String[] t = {hup, sb.toString()}; /* 15*/ hup = null;
Kuusi kohtaa, yht. 6p:
Jäsennä rivi 7 kokonaan: Missä järjestyksessä kone suorittaa yksittäiset operaatiot? Taulukoi joka suorituksesta: operaattori, vasemman operandin lukuarvo, oikean operandin lukuarvo ja operaatiosta syntyvän tuloksen lukuarvo? (1.5 p)
Piirrä graafisesti ohjelmanpätkän suorituksesta syntyvät paikalliset viitemuuttujat, oliot sekä kaikki viitteet paikallisista muuttujista olioihin tai olioista toisiinsa. Kuvassasi olio on laatikko, johon on kirjoitettu sen luokka ja sen verran sisältöä, että oliot tunnistaa kuvassa toisistaan. Viite on nuoli viittaajasta viitteen kohteeseen. (1 p)
Kirjoita Java-kielen heksadesimaaliliteraalina bittijono 010011100101. (0.5p)
Kirjoita Java-kielen oktaaliliteraalina bittijono 010011100101. (0.5p)
Kirjoita Java-kielen 10-järjestelmän kokonaislukuliteraalina heksaluku 2a9. (0.5p)
Määrittele syntaksi eli kielioppi, jonka mukaisesti voi kirjoittaa useita rivejä, joista jokaisella on pilkulla erotettuja kokonaislukuja vähintään yksi. Mitään muita merkkijonoja syntaksisi ei saa sallia. Johda yksittäisen merkin tarkkuuteen saakka. Merkkaa rivinvaihtoa symbolilla "n". Sallittu esim:
4,-7,100 2 -19 129814719,0
(2p)
Tehtävä 3: Koodin selkeys ja toimivuus
Kysymyksissä 3 ja 4 tarkastele seuraavaa ohjelmakoodia:
http://www.cc.jyu.fi/~nieminen/ohj1/demot/HuonoOhjelma2.java
(Aika pitkä laitettavaksi printattuun demoon niin laitoin vain linkin..) Katso myös miltä se näyttää tenttipaperissa:
http://www.cc.jyu.fi/~nieminen/ohj1/tentti_hahmotelma.pdf
Vastauksen muoto kysymyksiin 3 ja 4 (tentissä):
Tentti-istunnossa on viisi tärkeätä sääntöä, joiden noudattamatta jättäminen vie vastaavan vastauskohdan pisteet selkeästi nollaksi:
Kysymyksen 3 kaksi kohtaa:
Tehtävä 4: Ohjelmakoodin tuottaminen
Kysymys 4 arvostellaan riippumattomasti, mutta tässä käsitellään samaa ohjelmakoodia ja käytetään samaa muotoa vastaukselle kuin kysymyksessä 3. On tärkeätä, että käytät alkuperäisen (rikkinäisen) koodin rivinumeroita muutoskohtien ilmoittamiseen, koska tämän vastauksen tarkastaa eri henkilö eikä hän tiedä edellisessä kohdassa tehtyjä muutoksia!
Riippumatta siitä, osaatko vastata kysymykseen 3, oletetaan että ohjelmaan on nyt tehty tarvittavat korjaukset ja että se lähtökohtaisesti toimii niinkuin se lupaa käyttäjälle.
DEMOSSA 9 täytyy osata Eclipsen avulla vastata kysymykseen 3 noin kahdessa minuutissa... tentissä nyt vaan ei ole sitä luksusta, että IDE laittaa huutomerkin ongelmallisen kohdan vierelle. Se pitää pystyä löytämään lukemalla koodia itse.
Laajenna nyt ohjelmaa seuraavilla uusilla ominaisuuksilla:
Tehtävä 5: Matriisi
Viime kerran tehtävässä 4 tehtiin aliohjelma, joka luo kaksiulotteisen liukulukutaulukon, jossa on satunnaisia alkioita. Tällä tavoin tietokoneessa usein kuvataan matriisi, eli matemaattinen väline mm. lineaarikuvausten laskemiseen.
Level 1: Toteuta minkä tahansa kokoisen matriisin suurimman alkion etsiminen. Tietenkin aliohjelma palauttaa lukuarvon eikä tulosta itse mitään! Tässä pitää käydä läpi matriisin kaikki alkiot. Voit olettaa saavasi sarakkeiden määrän koodilla matriisi[0].length. Alkioiden indeksointi sitten ihan normaalisti matrisii[i][j].
(Javan taulukkototeutuksesta johtuen periaatteessa taulukon rivit eli matriisi[0], matriisi[1], jne voisivat viitata eri mittaisiin taulukoihin, jos ne olisi sillä tavoin luotu... matemaattisesti tällainen tietorakenne ei kuitenkaan olisi ainakaan tavallinen matriisi, joten jätä outo mahdollisuus toistaiseksi huomioimatta.)
Level 2: Jos Level 1 oli helppo, toteuta mielivaltaisen kokoisten matriisien kertolasku. Matemaattinen formulointi löytyy mistä tahansa lineaarialgebran kirjallisuudesta tai Googlettamalla "matrix multiplication". Aliohjelma palauttaa uuden matriisin, joka on parametrien matriisitulo, tai heittää poikkeuksen IllegalArgumentException, jos syötematriisien dimensiot eivät sovellu kertolaskun määritelmään.
Tehtävä 6: ArrayList
ArrayList käy tämän kurssin esimerkiksi Javan valmiista tietorakenteista. Ne ovat käteviä, jahka hahmottaa, miten käyttäminen tapahtuu. Pieni määrä uutta syntaksia tässä tulee. Alla on lähes valmiiksi pureskellut esimerkit, jotka antavat niihin pienen selviytymispaketin... Lisää löytyy oppikirjasta. Ns. geneerinen ohjelmointi, tyyppiparametrit ja omien vastaavien luokkien tekeminen on kakkoskurssin asiaa. Ykkösen jälkeen pitäisi olla "valmius yksinkertaisten Java-ohjelmien tekemiseen". Esim. ArrayListin käyttötaito dokumentaation ja esimerkkien avulla on ehdottomasti välttämätöntä tuollaisen "valmiuden" syntymiselle. Niinpä tämä on varsinaisena demotehtävänä.
Tee ohjelma, joka toimii konsolissa seuraavasti (kysyy aina käyttäjältä, ja antaa tulosteen):
Montako merkkijonoa haluat lajitella>4 Syötä 1. jono>siirappi Syötä 2. jono>laventeli Syötä 3. jono>manteli Syötä 4. jono>basilika Jonot ovat aakkosjärjestyksessä: basilika laventeli manteli siirappi
Vinkiksi vähän koodia kommentteineen:
import java.util.ArrayList; import java.util.Collections; ... ArrayList<String> lista = new ArrayList<String>(); // tekee ArrayList-luokan olion, johon voi tallentaa kätevästi // viitteitä String-olioihin. Kulmasulkusyntaksi on uusi; sen merkitys // on tarkentaa mm. ArrayListi-tyyppiä sillä tavoin, että siihen ei // voi laittaa muita kuin String-viitteitä; ei sen kummempaa sinänsä. lista.add("siirappi"); // lisää listaan yhden alkion (siis listan viimeiseksi menee // vakiomerkkijonon viite). ... Collections.sort(lista); // Lajittelee listan. Siis listaolio muuttuu siten että kun se jatkossa // käydään alkioittain läpi, alkioiden keskinäinen järjestys vastaa // "luonnollista järjestystä", esim. merkkijono-olioilla aakkosjärjestystä. for (String s: lista) doSomethingWith(lista); // Uudessa Javassa on tällainen kätevä for-päivityksen ilmaisutapa: Silmukka // käy läpi listan alkiot ja joka kierroksella viite ``s`` viittaa aina // käsiteltävään alkioon. // Em. on suositeltavaa jä näppärää. Mutta jos se on liian ufoa, // niin toki käy myös seuraava, joka näyttää enemmän samalta kuin // tähän asti nähty kokonaislukuja laskeva for-silmukka: for (int i=0; i<lista.size(); i++) doSomethingWith(lista.get(i));
Tehtävä 7: Oma tenttikysymys
Keksi perusohjelmointitaitoa mittaava tenttikysymys:
- kirjoita tehtävänanto
- kirjoita pisteytysohje: kuinka suuri painoarvo 24 tenttipisteestä kysymyksellä mielestäsi on, ja miten tulee arvioida osapisteet, jos vastaus ei ole täydellisesti oikein
- kerro, minkä osa-alueen taitoja kysymyksesi mittaa ja miksi se on merkittävä kysymys
- arvioi kauanko vastauksen tarkastamiseen menee pahimmillaan ja keskimäärin yhtä tenttipistettä kohden (esim. Ohjelmointi 1:n ensimmäisessä tentissä opettajat tarkastavat yhteensä 3000 tenttipisteen edestä vastauksia, mihin saa neljältä henkilöltä kulua muun työn ohella korkeintaan 14 päivää kalenteriaikaa).
- tässä demossa nähdyn esitentin kysymystyypit eivät käy
HUOM: vastaamalla joudut seuraavaan tilanteeseen:
- saatat saada vastata omaan kysymykseesi tentissä :-)
- luovutat oikeuden käyttää kysymystä tenttikysymyksenä tai demotehtävänä tulevilla kurssikerroilla
- toivottavasti ennakoivasti hieman vaimenet urputuksesta tentin arvosteluperiaatteiden suhteen; ei ole ainakaan minun mielestä maailman helpoin homma miettiä noita kohdilleen ...