Pääteohjaus 2

Mukaillaan taas näitä aiempia tehtäviä...

Kirjoita kaikki seuraavat tehtävät jollakin editorilla (esim. ConTEXT, ei Word) omaan hakemistoosi (esim. c:\MyTemp\ohj2\kayttajatunnus), EI suoraan korpulle eikä verkkolevylle! Esimerkiksi ConTEXT käynnistyy komentoriviltä komennolla
ct

1. Harjoitustyö ja WWW

Tarkoitus on harjoitella harjoitustyön laittamista verkkoon.

  1. Avaa komentoikkuna
  2. Kirjoita avaa vesal (korvaa vesal omalla käyttäjätunnuksellasi) tai kirjoita avaa vesal ohj2 www.cc.jyu.fi jos haluat käyttää www.cc.jyu.fi-konetta. Nyt aukeaa selain, mutta koska sivuja ei ole, tulee toistaiseksi "valitus". Älä välitä tästä, vaan siirry takaisin Command Promptiin.
  3. Kirjoita mallin
    http://www.mit.jyu.fi/vesal/kurssit/ohjelmointi2006/htnaytto.html
    
    mukainen "pienin" files.txt (Voit käyttää myös DemoWWW-ohjelmaa). files.txt:ssä siis yksinkertaisesti luetellaan ne tiedostot, jotka kuuluvat harjoitustyöhön. Tuossa yksinkertaisessa esimerkissä siihen kuuluu vain tuo yksi tiedosto.
  4. Kopioi tietysti oma harjoitustyösi hakemistoon
  5. Kirjoita komentoikkunassa avaa c (tai avaa f ja anna salasanasi jos käytät www.cc.jyu.fi)
  6. Katso kuinka harjoitustyösi näkyy www:ssä:
    http://www.ad.jyu.fi/users/v/vesal/ohj2
    tai
    http://www.cc.jyu.fi/~vesal/ohj
    
  7. Jatkossa lisää rivejä tiedostoon files.txt tarpeen mukaan.
  8. Tuhoa kaikki hakemistostasi ja kirjoita avaa g ja kaiken pitäisi tulla takaisin hakemistoosi
  9. Lue myös huolella työkirjan luku: "Työskentely mikroilla".

2. Hiiri/näppis

  1. Aja Windowsissa ohjelma (siirry ensin ko. hakemistoon ja aja ohjelma sieltä)
    n:\kurssit\winohj\htyot\h93\valikko.exe.
    
  2. Harjoittele ensin muutama menutesti sekä näppäimistöltä (painat vain isolla kirjaimella merkittyjä kirjaimia) ja hiirellä. Aja sitten kaksi "virallista" testiä kummallakin tavalla:
    	Hiiri.	_____________     ________________
    
    	Näppis	_____________     ________________
    

3. Kopiointi

Tarkoitus on harjoitella editorin sujuvaa käyttöä ilman hiirtä! Editorina voit käyttää vaikka ConText -ohjelmaa jonka mikroluokissa saat käyntiin komentoriviltä komennolla ct.
  1. Rivi kopioidaan ilman hiirtä seuraavasti:
    Maalataan rivi
      1) [Home] => rivin alkuun
      2) [Shift] pohjaa ja pidetään
      3) [Nuoli alas]
      4) [Shift] ylös
    Kopioidaan maalattu alue leikepöydälle
      [Ctrl-Ins] tai [Ctrl-C] editorista riippuen
    Liimataan lohko
      [Shift-Ins] tai [Ctrl-V] editorista riippuen
    
  2. Kirjoita mitkä kaikki tavat sinulla on laittaa merkitty lohko leikepöydälle (Copy):
    	1. _________________________
    	2. _________________________
    	3. _________________________
    	4. _________________________
    
  3. Perustele miksi lohko merkitään rivin alusta seuraavan rivin alkuun? Kirjoita oppimaasi tietoa käyttäen seuraava tiedosto (eihiiri.txt):
    En enää tarvitse hiirtä.
    En enää tarvitse hiirtä.
    En enää tarvitse hiirtä.
    En enää tarvitse hiirtä.
    En enää tarvitse hiirtä.
    En enää tarvitse hiirtä.
    
    Hiiri vauvoille vasiten
    tökkyröille tyrkkijöille
    käyttäjille käettömille
    aloitteleville akoille.
    
    Kunnon koodarit konetta
    riviltä komentelevi,
    näppikseltä näpyttelevi
    hiiristä hyö hittojako.
    
  4. Mieti ensin tarkkaan miten saisit seuraavan tekstin mahdollisimman vähällä kirjoittamisella:
    000 En enää turhaan kirjoita!
    001 En enää turhaan kirjoita!
    002 En enää turhaan kirjoita!
    003 En enää turhaan kirjoita!
    004 En enää turhaan kirjoita!
    005 En enää turhaan kirjoita!
    006 En enää turhaan kirjoita!
    007 En enää turhaan kirjoita!
    008 En enää turhaan kirjoita!
    009 En enää turhaan kirjoita!
    010 En enää turhaan kirjoita!
    011 En enää turhaan kirjoita!
    012 En enää turhaan kirjoita!
    013 En enää turhaan kirjoita!
    014 En enää turhaan kirjoita!
    015 En enää turhaan kirjoita!
    016 En enää turhaan kirjoita!
    017 En enää turhaan kirjoita!
    018 En enää turhaan kirjoita!
    019 En enää turhaan kirjoita!
    020 En enää turhaan kirjoita!
    021 En enää turhaan kirjoita!
    ...
    099 En enää turhaan kirjoita!
    
    Ehdotus: Kirjoita ensin 1. rivi ja kopioi sitä 10 kertaa. Muuta sitten päällekirjoitustilassa numerot 1-9 paikalleen. Kopioi tätä 10 rivin joukkoa 10 kertaa ja käytä sopivasti etsi-korvaa toimintoa korvaamaan ensin toisesta 10:n joukosta 00->01, sitten seuraavasta 00->02 jne...

4. Erikoismerkit

  1. Kirjoita seuraava rivi:
    [] {} !  ^ | ~
    
  2. Kokeile minkä kaikkien kirjaimien päälle voi laittaa minkäkin "aksenttimerkin" (esim. n-mato, aksentoitu a jne...)

5. Konekirjoitusnopeus

  1. Kokeile paljonko saat pisteitä pelistä (kopioi hakemisto omaan hakemistoosi, jotta ohjelma voi kirjoittaa, tuhoa kokeilun jälkeen)
    N:\kurssit\winohj\htyot\h97\wordis\plauta.exe
    
  2. Konekirjoitusta voit opetella mm:
    N:\kurssit\winohj\htyot\h97\wintyper\wintyperp.exe
    

6. Java-kieli

  1. Kirjoita ja kokeile monisteen tehtäviä 7.1, 7.2 ja 7.3
  2. Kopioi itsellesi tiedosto
    n:\kurssit\ohj2\kerho\menut_3\Paamenu.java
    
  3. Kokeile ajaa ohjelma:
    javac Paamenu.java
    java Paamenu
    
  4. Tee malliohjelmasta oman ohjelmasi menu seuraavasti:
      1. Poista malliohjelmasta kaikki tulosta-rivit
      2. Ota yhteen editorin ikkuaan oman ohjelmasi suunnitelma.
      3. Merkitse suunnitelmasta päämenu lohkoksi.
      4. Laita lohko leikekirjaan.
      5. Siirry malliohjelmaan (siihen ikkunaan josta poistittulostat)
      6. Laita leikekirjan sisältö poistamiesi rivien tilalle.
      7. Kirjoita rivin alkuun   tulosta("
      8. Kopioi kirjoittamasi osa (2 välilyöntiä ja tulosta(")
         leikekirjaan.
      9. Kopioi leikekirjan sisältö kunkin rivin alkuun (Huom:
         esim. ConTEXTissä tämän voi nauhoittaa
           Tools/Record Macro)
      10. Mene menun 1. riville ja kirjoita sen loppuun " );
      11. Kopioi tämä leikekirjaan.
      12. Kopioi leikekirjaa kunkin rivin loppuun
          (voit taas nauhoittaa)
      13. Korjaa vielä "Kerhossa on .. jäsentä" -riviä vastaava
          rivi kuntoon.
      14. Kokeile toimiiko ohjelma.
    

7. IDE:t

Jos jää aikaa, etkä halua esim. tehdä demoja ohjaustilaisuudessa, voit kokeilla IDEjä seuraavan ohjauksen alun mukaisesti.