Tehdään väliyhteenveto, kun kurssista 2/3 (vasta!) on takana. Nämä ovat kesäopen 2006 näkemyksiä, joista muut voivat olla myös eri mieltä. Muistakaa kriittisyys ja avoin keskustelu!
Ohjelmointi 2 on johdatus tietokoneohjelman tekemiseen. Ks. käsitekartta. Asiakokonaisuudet eriteltynä ja muihin IT-kursseihin viitaten:
Ohjelman tekeminen:
- ohjelmistotekniikka (=> kurssi "Ohjelmistotekniikan perusteet")
- koodaaminen (Ohjelmointi 1 => "this" => esim. "Graafisten käyttöliittymien ohjelmointi"/Numeerisen matematiikan kurssit)
Mitä hieman opittiin/opitaan...
Ohjelmistotekniikasta:
resurssit
elinkaari eli "suunnittelu, toteutus, testaus, käyttöönotto, ylläpito"
(=> projektikurssit, työharjoittelut, "oikeat työt")
työkalun valinta sovelluskohteen mukaan
(=> projektikurssit, työharjoittelut, "oikeat työt")
prosessin/metodin tiedostaminen (esimerkkinä XP, reunahuomautuksia muista menetelmistä)
(=> Ohjelmistotekniikan/projektijohdon kurssit)
Koodaamisesta:
- nähtiin eri ohjelmointikielten olemassaolo (=> "Ohjelmointikielten periaatteet")
- todettiin eri paradigmojen olemassaolo (=> esim. "Funktio-ohjelmointi")
- tehtävämäärittelyn, algoritmin ja koodin suhde (=> "Algoritmit 1-3")
- tutustuttiin lähemmin Java-alustaan
Ohjelmointikielistä yleisesti:
- lähdekoodi
- syntaksi (=> "Automaatit ja kieliopit")
- avainsanat
- ohjelman rakentuminen eri tasoisista palasista (aliohjelmat/luokat/moduulit)
- kommentointi, siisteys, koodauskäytännöt
- kääntäminen ja ajaminen
- debuggaus
- testaaminen
- paljon yksityiskohtia, "sudenkuoppien" havaitsemista (esimerkkinä ilmeneminen Javassa)
Ohjelman toimintaympäristöstä:
- käyttöjärjestelmä / laitealusta (=> "Käyttöjärjestelmien perusteet")
- virtuaalikone käsitteenä (=> "Tietotekniikan perusteet" / "Käyttöjärjestelmien perusteet")
- prosessit / säikeet (=> "Käyttöjärjestelmien perusteet")
- tietokannat (=> "Tietokannat")
- käyttäjät (=> Käyttäjäystävällisen tietojenkäsittelyn kurssit)
Mikään yksityiskohta ei riitä, mm.:
Ohjelmointi on mm.: