Demonumero: | 1/11 |
---|---|
Palautus: | tiistaina 9.5.2006 klo 18 mennessä. |
Laskennallinen maksimi näistä demoista: | |
8 kpl. |
1-4: | (Harjoitustyö) Harjoitustyön vaihe 1 eli Esisuunnitelma |
---|---|
5-6: | (Algoritmeista) Haluat tehdä opettajalle ohjelman, jolla hän voi syöttää oppilaiden koenumeroja. Haluat, että mm. seuraavat syötöt olisivat mahdollisia: Koenumero >6.5[RET] Koenumero >6½[RET] Koenumero >6.25[RET] Koenumero >6+[RET] Koenumero >5.75[RET] Koenumero >6-[RET] Kuitenkin laskemisen kannalta koenumero kannattaa aina säilyttää reaalilukuna (eli merkkijono 6+ reaalilukuna 6.25). Kirjoita selkeät säännöt (ei siis valmista ohjelmaa!) siitä, miten mikäkin syötetty merkkijono muutetaan reaaliluvuksi. Kirjoita vastaavat säännöt tulostamista varten, eli 5.75 tulostetaan aina muodossa 6-. |
7: | Jos nimi olisi muodossa "Ankka Aku" ja se haluttaisiin tulostaa muodossa "Aku Ankka" (tai "Palo Jukka Pekka" muodossa "Jukka Pekka Palo"), niin mitä monisteen kohdan 3.4.2 aliohjelmista ehdottaisit käytettäväksi ja miten? Mitä muuta ohjelman tulee tarvitsee tehdä että haluttu tulostus onnistuu? |
8: | Ohjelmointi 2 -monisteen tehtävä 4.1, molemmat kohdat. |
B1: | Tee jollakin osaamallasi ohjelmointikielellä ohjelma, joka tulostaa kaikki ne kokonaisluvut <= 1000, joiden neliöjuuri on kokonaisluku. |
---|
G1-2: | Katso avustuksista luokkaa StringTokenizer. Tee sitä käyttäen Java-ohjelma, joka kysyy yhden rivillisen sanoja ja tulostaa montako "kissa"-sanaa oli rivillä: Anna rivi>kissa istuu puussa kissa naukuu ja kissa kehrää Rivillä oli 3 "kissa" sanaa. |
---|
Jatkamme aiempia käytänteitä: Demot jaetaan "perus-", "bonus-" ja "gurutehtäviin". Perustehtävät muodostavat kunkin demokerran laskennallisen maksimimäärän eli "100 %" pisteistä. Tekemällä bonus- ja gurutehtäviä voi tehdä kurssin mittaan 105 % demoista, jolloin vapautuu välikokeen tekemisestä. Bonus- ja gurutehtävät ovat myös hauskoja ja opettavaisia, eli toki niitä saa tehdä vaikkei kaikkia perustehtäviä tekisikään.
Tehtävistä saattaa liikkua aiempien kurssikertojen vastauksia. Jos niiden tai kavereiden vastauksien käyttämisestä jää kiinni, ovat rangaistukset lunttaamiseen verrattavia! Tärkeintä kurssilla on OPPIMINEN, ei demopisteiden kalastelu tai kopiointi. Oikeat vastaukset kyllä saa jo demotarkastustilaisuuden aikaan!
Ryhmätyö on sallittua, mutta tämä ilmaistaan laittamalla aina tiedoksi - esimerkikis ohjelman kommentteihin - kaikkien ryhmään osallistuneiden nimet.