Nyt kun kurssin toteutus oli merkittävästi erilainen kuin aiemmin, olisi hyvä hetki käydä taas erityisen tarkkaan läpi kaikki palautteet. Tässä on jo homman pohjaksi ja kaikille tiedoksi ensimmäisten tenttien vapaa sana -vastaukset ja anonyymin Webropol-palautteen avoimet vastaukset. Erittäin hyödyllistä materiaalia tuli, joka olisi syytä käydä läpi ennen seuraavaa kurssikertaa. Avoimia vastauksia on noin 100, joten onhan tuossa sarkaa kynnettäväksi.
Tänään (10.7.2020) on todettava rehellisesti itselle ja muille, että palautteen tarkempi käsittely tapahtuu myöhemmin. Tähän väliin tapahtuu nimittäin kohtalaisen ansaitulta ja tarpeelliselt tuntuva kesäloma sen sijaan että kurssipalautteen syvempi luotaaminen. 100+ vastauksen läpikäynti tulee vaatimaan ladatut voimavarat ja lomalla kirkastuneen mielen. Ja ehkä myös suoranaista ajallista etäisyyttä toimintaan, johon palaute liittyy.
Contents
Tuoreeltaan ja alustavasti vaikuttaisi palautteen perusteella, että seuraavat askeleet kurssin kehittämiseksi olisivat tarpeen. Siis se, jolla on aikaa, kehittäköön kurssia ITKA203 seuraavin tavoin:
Palautetaan perinteistä "opettaja luennoi aiheesta" -tyyppistä käsittelyä. Tätä toivottiin varmaankin eniten. Perusteluina esiintyi oma oppimistyyli, jota suusanallinen selitys (nimenomaan ennen kirjallisen osan lukemista) ja järjestelmällinen etenemisjärjestys tukevat.
Palautteessa ilmeni myös arkuutta esittää omia kysymyksiä sekä paikoittaista turhautumista opiskelijatovereiden esittämien kysymysten sisältöihin.
Missään nimessä ei kuitenkaan kokonaan luovuta kysymyksiin perustuvasta käsittelystä. Osalta tuli erittäin vahvaa kiitosta menettelylle ja kurssin tämänkertaiselle rakenteelle. Kultainen keskitie löytynee yhdistämällä erilaiset käsittelytavat. Kaikkia ei voida koskaan miellyttää, eikä pidäkään, mutta kompromissia pystyy varmasti hienosäätämään niin että useammat oppimistyylit tulevat paremmin tuetuiksi.
Lisää demoja, erityisesti kevyempi lämmittelytehtävä ennen demo 6:n laajempaa assembler-tehtävää.
Palkataan tuntiopettaja, joka ehtii tarkastaa demoja nopeammalla tahdilla.
Se, jolla on vielä edellistenkin jälkeen aikaa, kehittäköön seuraavaa:
Nämä onkin olleet tunnetulla TODO-listalla pitkään. Odottavat suoritusjonossa aikaikkunaa prioriteettiohitusten näännyttämänä säikeenä.
TODO: Valtavan hienoa tulee olemaan miettiä palautteita tarkemmin läpi, kunhan siihen on loman jälkeen taas energiaa ja aikaa.
Tässä palautteita tiedoksi myös opiskelijoille ajatuksella "katso, mitä mieltä muut olivat" ...
Formaatti:
Anonyymi 1:
Anonyymi 2:
Anonyymi 3:
Anonyymi 4:
Hyvää: Varmaankin luennoilla käydyt tenttitärpit ja niistä pidetyt pollit. Edisti oppimista ja oppi paljon paremmin kuin vain matskua lukiessa. Kiitos niistä!
Kehitettävää: "Omasta mielestäni voisi miettiä vähän ns. perinteisiä luentoja. Ei ehkä kaikista luvuista, mutta joistain. Ei aina ollut kurssiin liittyvää asiaa.
Myös olisi kiva jos demoja pystyttäisiin tarkistamaan vähän nopeammin. Esim. tietäisi ennen tenttiä, ymmärsikö oikein vai ei."
Muuta: "Kiitos kurssista! Vaikka oli hieman vaikeaa ja monipuolista informaatiota, niin tykkäsin tästä ""etätoteutuksesta"". :) Hyvää kesää!"
Anonyymi 5:
Anonyymi 6:
Anonyymi 7:
Anonyymi 8:
Hyvää: Pidin siitä, että luennoilla oli allokoitu aikaa kysymysten kysymiselle ja niihin vastaamiselle.
Kehitettävää: "Ottaen huomioon kurssin luonteen (fasilitointikädet), luennoilla käytettiin aivan liikaa aikaa pollauksiin ja tavoitteiden ymmärtämisen varmistamiseen. Jos joku ei ymmärrä kolmeen ranskalaiseen viivaan tiivistettyä lausetta, on mielestäni typerää käyttää muiden aikaa siihen, että Matti ei tiedä milloin demot pitäisi olla palautettuna ja mikä kappale piti lukea tälle luennolle (tämän kun itsenäinen täysi-ikäinen ihminen saisi selvitettyä kolmella klikkauksella kurssisivulta). Jos Maija-Liisa on tullut Zoomiin paikalle, mutta ei ole valmis aloittamaan luentoa, hän voi varmaan joko a. poistua paikalta itsenäisesti tai b. seurata opetusta samalla kun roikkuu somessa. Kaiken tämän turhan pollausajan olisi voinut mielestäni käyttää järkevämmin.
Ymmärrän ajatuksen fasilitoinnin hienoudesta, mutta käytännössä se ei mielestäni toiminut. Olisin kaivannut enemmän sitä perinteistä opetusta, jossa opettaja opettaa."
Muuta: ""
Anonyymi 9:
Hyvää: "Demotehtävät oli hyvin rakennettu ja erityisesti demo 5 valaisi monta asiaa. Demo 6 ja tentti itsellä on vielä tekemättä, joten niitä en kommentoi. Luennoilla tehdyt kysymykset käsiteltiin perusteellisesti ja ylipäätään ne asiat mitä luennoilla sivuttiin käsiteltiin hyvin. Vielä jää varastoonkin tehtäviä, jotka ei olleet pakollisia, ehkäpä kesällä on aikaa tutkailla niitä.
Demoja vaikuttaisi olevan sopiva määrä ja itseni pelasti tämä ""vapaa aikataulu"", koska välissä on ollut useita vuorokausia jolloin aikaa ei ole millään ollut / opiskelu on tuntunut mahdottoman vaikealta. Välissä sitten saa sen pari päivää, jolloin asioihin kykenee keskittymään 8h/pv. "
Kehitettävää: "Itsellä oppiminen on enempi auditiivista joten luentotyyli ei ollut itselleni se paras (paljon asioita jäi oman lukemisen varaan, luennoilla toki olisi voinut käydä kyselemässä lisää mutta omaan aikatauluun luennoille tuleminen ei istunut). Tuntuu, että luennolla suurin osa ajasta käytettiin hyvin perusasioihin, toivon että tentti mukailee tätä linjaa. (insert meme here: https://img.ifunny.co/images/7411eaacf92e1a30454b847191a2b8e8d2144f7ab535c5277198c6535f4b8f68_1.jpg). Onneksi luentomonistetta voi lukea itselleen ääneen niin se helpotti.
En tiedä tekisikö se luentomateriaalista sekavamman, mutta itsellä olisi helpottanut jos luentomatskuissa kun aluksi kerrotaan asiasta x sellainen ""teaser"" (kuten nyt tuntui olevan tapana) niin samassa olisi ollut suoraan sivuviite missä loppumateriaalin kohdalla kerrotaan enemmän. Nyt asia jätettiin ns. hautumaan, joten sai itse skippailla etsimään missähän tämä nyt kerrotaan sillä tavoin ""kuin se oikeasti on"". Itse tajuan aiemman perustan paremmin vasta sitten, kun asiasta opetellaan ns. spesifimpejä seikkoja."
Muuta: "Olisi mukava kun ""kaikki ei olisi käytössä"" tentissä, mutta viisainta on olettaa, että osa porukasta kuitenkin käyttäisi kaikkea, valvonta on tässä tilanteessa mahdotonta.
Pitäisikö kysymyksille tehdä ihan oma portaali ja niiden jättäminen / niistä äänestäminen jätettäisiin luentojen ulkopuolelle. Säästyisi aikaa luennoilla muuhun.
Tuntuu siltä, että palautteeni on aivan liian negatiivissävytteinen kurssin laatuun nähden. Te kaksi osaatte todella hyvin opettaa näitä asioita, ja on hienoa että varmistetaan oppiko ihmiset asiat, vaikka siihen menee paljon aikaa. Olisi minusta hienoa, jos suurempi osa luentomateriaalista ehdittäisiin luennoilla selittää auki, but maybe that's just me (esim. useimmat monisteen kuvat ""alkoivat keskustella"" juuri sillä hetkellä kun niistä pari sanaa sanottiin). Hyvvee kessee!"
Anonyymi 10:
Anonyymi 11:
Hyvää: Kurssilla tehdyt demot ja erityisesti open labrapäivät auttoivat minua oppimaan asioita. Ne toimivat myös hyvin vaikka oltiin koronan takia etäopetuksessa.
Kehitettävää: "Mielestäni Flipping Classroom-idea ei sopinut tälle kurssille, tai ainakaan se ei minun kohdallani toiminut. Olisin toivonut luentomaisempia kertoja, jossa olisi selostettu kurssin asioita sanallisesti. En kokenut, että pystyin kovinkaan hyvin ymmärtämään asioita luentomonisteesta, koska aihe oli minulle suurimmaksi osaksi uusi. En ymmärtänyt asioita edes sillä tasolla, että olisin voinut esittää niistä kysymyksiä. Tai yksittäisten kysymyksen esittäminen ja niihin vastauksien saaminen, ei olisi auttanut minua ymmärtämään paremmin aihetta.
Luulisin, että Flipping Classroom sopi niille, joille meilkein kaikki asiat kurssilla olivat jo ennestään tuttuja. Näin he pääsivät syventämään osaamistaan. Mutta sellaiselle, jolle aihe on kokonaan uusi tarvittaisiin ehkä luennot, ehkä ne voisi tehdä erikseen?"
Muuta: Vaikka kurssi toimi etänä kokonaisuudessaan, kurssilla oli hyvä henki!
Anonyymi 12:
Hyvää: Opettajat innostuneita ja joustavia sekä helposti lähetyttäviä.
Kehitettävää: "Opintomateriaali yousourcessa on hieman liioitellen yhtä mössöä. Siitä on vaikea hakea asioita lihavointien ja riittävien sisennysten puuttuessa. Samoin siinä on opiskelijoille turhaa sälää, kuten esimerkiksi polleihin vastauksia ja niiden kysymyksiä. Varmasti opettajille tärkeitä, mutta opiskelijoille turhia.
Kysymykset ja vastaukset olisi selkämpiä olla omissa osioissaan, josta niitä olisi helppoa lukea ja kerrata. Nyt tosiaan samaa mössöä kaikki ilman seventäviä sisennyksiä, lihavointeja eikä edes jaksojen, kappaleiden ja asioiden erottelua vaikkapa tähtimerkeillä tai jollain muulla tavalla.
Voi toki olla kiva kirjoittaa asioita siten kun on niihin itse tottunut. Itse ajattelen kuitenkin niin, että asioita pitäisi kirjoittaa ja esittää oppijan silmin mahdollisimman helposti hahmotettavassa ja selkeässä muodossa ilman, että välissä on turhaa ja tarpeetonta sälää opiskelijalle.
Kurssin nimi harjaanjohtava. Mitä vastaan, jos joku kysyy, minkä tai mitkä käyttöjärjestelmät osaat Käyttöjärjestelmät kurssin jälkeen ja tunnetko sen jälkeen yleisimmät käyttöjärjestelmät, (Windows, Linux) mitä vastaan?
Kehittävin terveisin"
Muuta: "Aika paljon meni aikaa turhan puhumiseen sen ajan olisi voinut käyttää opetukseen. Ei tosiaan millään pahalla. Opettajat olivat kyllä innostuneita ja motiovituneita.
Hyvää kesän alkua!"
Anonyymi 13:
Anonyymi 14:
Anonyymi 15:
Anonyymi 16:
Hyvää: "Tämä oli ensimmäinen Jyväskylän yliopistossa käymäni kurssi, joka perustui ""flipped classroom""-pedagogiikalle. Olen täysin samaa mieltä siitä, että opiskelijan vastuuttaminen ja hänen tukemisensa haastavissa paikoissa ovat parempi ratkaisu, kuin luentodiojen läpilukeminen. Opettajat yhdistivät opiskeltavia asioita todelliseen maailmaan ja alan ilmiöihin vähän väliä, mikä lisäsi motivaatiota. Sähköpostiviestintä oli riittävää ja kannustavaa. Mielekkäintä tekemistä olivat ehdottomasti demot, joissa pääsi pohtimaan, kokeilemaan ja luomaan."
Kehitettävää: "Koska koin ymmärtäväni lukemani asiat ja tekemäni demot riittävän hyvin omatoimisesti, niin jossain vaiheessa jätin välistä useita kurssin tapaamisia, koska tuntui että itsenäisesti työskennellen saisin niihin varatun kaksituntisen käytettyä monin verroin tehokkaammin. Annettakoon kuitenkin uusien etäopetuskäytäntöjen kehittämisestä johtuva ""tyhjäkäynti"" tältä osin anteeksi. Kurssin loppuun mennessä zoomista kuitenkin muodostui tarkoituksenmukainen työkalu.
Luentomonisteen lukeminen meinasi kiinnostavuudessaan jäädä demojen varjoon. Parasta tapaamisissa oli loppukurssin ""draivi"", jossa kysymyksiä käsiteltiin rivakkaan tahtiin ja luetun ymmärtämistä testattiin kysymyksin. Niistä koin saavani aitoa lisäarvoa luentomateriaalin lukemisen tueksi!"
Muuta: Kiitos mainiosta kurssista, ja hyvää kesää!
Anonyymi 17:
Anonyymi 18:
Hyvää: Luennot. Ne olivat tosi hyviä :)
Kehitettävää: Assemblerista olisi voinut olla enemmän käytännön juttuja ja opastusta, että pääsee helpommin alkuun.
Muuta: "Tosi hyvä kurssi. Jatkakaa samaan malliin!
Hyvää kesää!"
Anonyymi 19:
Anonyymi 20:
Hyvää: "Demot, demojen ohjetekstit ja luentovideoilla auki selitetyt asiat.
Komentorivin käyttö kehittyi pakostakin paremmaksi.
Oli hienoa, että tentti perustui asian sisäistämiseen, eikä ulkoa muistamiseen. Tätä toivoisin enemmän muiltakin kursseilta, sillä alallamme ei kaikkea tarvitse muistaa ulkoa. Niitä kyllä alkaa oppimaan, kun useammin tarvitsee käyttää, mutta voimme aina tarvittaessa googlettaa. Tiedonhaku ja kyky hyödyntää sitä ovat tärkeä taito. Useimmiten tentissä ei kuitenkaan ennättäisi edes googlettamaan riittävästi asioita, jos niitä ei olisi pääpiirteittään ennalta oppinut."
Kehitettävää: Kurssi perustui pitkälti itsenäiseen materiaalin lukemiseen, joka itselleni henkilökohtaisesti on vaikein tapa oppia, koska keskittymisvaikeuksien vuoksi lukeminen on hidasta, luetun ymmärtäminen vaikeaa ja sitä kautta sisäistäminen ja muistaminen heikompaa kuin esim. yhdistetyn visuaalisen ja kuullun asian sisäistäminen. Tästä syystä harmitti, et luentovideoilla käsitelteltiin suhteellisen vähän konkreettisia asioita suhteessa käytettyyn aikaan (paljon meni aikaa pollailuihin yms.)
Muuta: "Materiaalissa helpottaisi, jos siinä olisi vielä enemmän kuvia, esimerkkejä, välitehtäviä yms. jotka tauottaisivat pitkää tekstiä ja auttaisivat hahmottamaan asioita mielessä.
Kiitos kivasta kurssista! Jotain poltetta tässä syntyi näihin asioihin. Vieläkin mielessäni naureskelen mielikuvalle, että ""ohjelmoitaisiin"" vessa, josta jonoa syntyessä heitettäisiin vessassa pisimmän aikaa ollut pihalle. :D"
Anonyymi 21:
Anonyymi 22:
Anonyymi 23:
Anonyymi 24:
Anonyymi 25:
Anonyymi 26:
Hyvää: ""
Kehitettävää: ""
Muuta: "Kurssin suoritus on minulta vasta alkuvaiheessa, joten jätin muut kohdat neutraaleiksi, mutta halusin antaa palautetta keskusleipomoyksikkö-esimerkistä. Se oli todella hauska! Pikkuveljeni, joka harrastaa enemmänkin kirjallisuutta ihan oman kynäilyn muodossa arvosti myös kovasti sen kaunokirjallisia elementtejä.
On siinä jotakin kaunista, kun otetaan kielikuva ja viedään se niin pitkälle kuin mahdollista. Oli helppo kuvitella erittäin intensiivisesti keskittynyt ja täysin hajamielinen ukonkäppänä seuraamaan askel askeleelta ohjekirjaansa leipomossaan. Kun jonkin asian ottaa täysin kontekstistaan ja laittaa uuteen, niin siitä väkisin syntyy komediaa, mutta siitä huolimatta esimerkki voi olla totuudenmukainen alkuperäiselle kohteelle, ja tässä tarinassa näin kävi. Ja vaikka itselleni aiheet eivät olleet ennestään vieraita, niin kielikuvan kautta niiden avaaminen oli silti hyödyllistä ennen varsinaisen opiskelun aloittamista. Pitääpä käyttää tätä esimerkkiä joskus, kun opettaa lapsia koodauksen alkeista!"
Anonyymi 27:
Tästä palautteesta on poistettu muutama henkilöön menevä kohta. Anonyymi vastaaja älköön olko huolissaan: opettajat ovat lukeneet alkuperäisen pelautteesi ja sulkeneet sen sydämiinsä. Tässä palautteessa on tehty hyvin tarkkaavaisia havaintoja ja kysymyksiä toimintaympäristöstä. Tekisi mieli kommentoida ja nostaa niistä esiin keskustelua jo hetimiten (heinäkuussa 2020), mutta yritän pitää kiinni päätöksestä päästä lomalle tässä välissä... Myöhemmin tullaan varmasti palaamaan näihin tarkkanäköisiin nostoihin lastentarhasta, 10 sekunnin googlettamisesta ja hypoteesista, että jokainen yliopistossa oleva osaa lukea itsenäisesti...
Tentin jälkeiset "vapaat sanat" anonymisoitu tähän: