ITKA203 Käyttöjärjestelmät, luento 1/14, Ti 24.5.2011 ===================================================== Luentomuistiinpanot: -------------------- Opettajat esittäytyivät: Paavo sekä Joel. Käytiin läpi kurssin käytännön seikat ja nettisivu: http://users.jyu.fi/~nieminen/kj11kesa/ Toive: demoaikoja voisi olla klo 16-18 aikaan, että voi tulla töistä. Opiskelijat esittäytyivät, ts. tehtiin käsien nostelua ym. jotta saatiin hiukan summittaista kuvaa lähtökohdista ja aiemmista pohjatiedoista. Oli helppo todeta, että saliin saakka saapuneista opiskelijoista suurin osa oli informaatioteknologian opiskelijoita. Käytännössä kaikki olivat käyneet Ohjelmointi 1:n. Juuri kukaan ei ns. "voinut sanoa vielä tietävänsä" kuinka käyttöjärjestelmä toimii. Pyritään tekemään kurssista mielekäs kaikille osallistujille. Kaikkia lienee vaikea miellyttää yhtäaikaa, mutta yritämme parhaamme. Kysyin, mitä käyttöjärjestelmiä läsnäolijat tuntevat ennalta. Seuraavat huudettiin: Plan9 AmigaOS Symbian Solaris Minix VMS löytyy tuotantokäytöstä läsnäolijan firmasta. Z/OS MS-DOS Oisko sellanen/tollanen Windows Linux Unix Barrelfish CPM OSX Android Otettiin ryhmäkuva. [Tauko, 15 min.] Käynnistettiin kurssi, tai ainakin tietokone. Kesti jonkin aikaa ja näytöllä vilahteli kaikenlaista ennenkuin konetta päästiin käyttämään. Kurssin aikana opitaan, mitä "konepellin alla" oikeastaan tapahtuu käynnistyksen yhteydessä. Johdattelua aihepiiriin: käyttäjän näkökulma tietotekniikkaan on, että moni juttu "vain toimii". Kurssin aikana opitaan, mitä tämän tilanteen saavuttaminen vaatii laitteistolta, käyttöjärjestelmältä ja ohjelmilta. Johdattelua aihepiiriin: ryhmäkuvan tie kameran CCD-kennolta videotykille kurssin WWW-sivun kautta. Matkan varrella mainittiin mm. ainakin avainsanat fyysisen laitteen hallinta, tiedostojärjestelmät, käyttäjien oikeuksien hallinta, skriptit, signaalit. Nämä ovat käsitteitä, joille kurssilla saadaan merkitys ja pienoinen ymmärrys niistä. 70 sekuntia abstraktia taidetta: Pikkiriikkinen visuaalinen efekti ja ääniraita. Ja kuinka tämä liittyy mihinkään? No ensinnäkin piti päästä elvistelemään. Lisäksi myös oikeasti ajattelin, että ehkä audiovisuaalinen sovellus voisi olla joidenkin mielestä kiinnostava. Sulaa hulluuttahan moisia on yrittää ahtaa pakolla 4096 tavun kokoiseksi, mutta kukin on harrastuksensa valinnut... Joka tapauksessa ohjelman lähdekoodista päästiin hiukan kiinni muutamiin käyttöjärjestelmän piirteisiin: resurssien ja muistin hallintaan. Lopuksi yritin huipentaa motivaatiopuhetta vielä Youtubista haetulla huipputekijöiden audiovisuaalisella tuotoksella. Kuten koetin sanoa, tällaiset animaatiot eivät varmasti motivoi jokaista, mutta monia toivottavasti motivoi kyky tehdä silminnähden hyviä ja toimivia järjestelmiä... Tarkoitukseni oli tähän kurssin alkuun valita muutamia käytännön esimerkkejä reaalimaailmasta (kannettava tietokone, digikamera, eräs itseäni kiinnostava harrastus) ja yrittää hiukan mainita, että asioihin liittyy konepellin alla enemmän kuin päältä päin normaalisti koetaan. Neljän kilotavun AV-demo oli vain yksi esimerkki asiasta, jonka tekemistä kurssin asiat tulevat helpottamaan - muitakin motivoivia esimerkkejä tultaneen kesän mittaan havaitsemaan. Tekniikka toimii; se on nykyään itsestäänselvyys. Kysymys onkin: kuinka se toimii, ja miksi sen pitäisi minua kiinnostaa? Jälkimmäisen kysymyksen vastaus on mielestäni helpompi: jos haluat tehdä hyvin toimiva ohjelmia, joihin käyttäjät ovat tyytyväisiä, taustalla olevan koneiston täytyy kiinnostaa, koska muuten voi olla vaikea tehdä hyvää jälkeä. Jotta kysymykseen "kuinka käyttöjärjestelmä toimii" saadaan vastattua kunnolla, tai edes ymmärretään miksi kysymys on olennainen, täytyy hetkeksi palata muistelemaan, kuinka tietokonelaitteisto toimii. Tästä aiheesta siis aloitetaan huomenna itse kurssi.