fi.jyu.mit.ohj2
Class IO

java.lang.Object
  extended byfi.jyu.mit.ohj2.IO

public class IO
extends java.lang.Object

Alkeellinen IO-luokka hoitamaan mm. yhden näppäimen painallukseen liittyviä tehtäviä.


Field Summary
static char EI_OLETUSTA
           
static java.lang.String KAIKKI_KELPAA
           
static boolean MERKKI_ISOKSI
           
static java.lang.String RIVINVAIHTO
           
 
Constructor Summary
IO()
           
 
Method Summary
static boolean kylla_vastaus()
          Odotetaan kunnes käyttäjä painaa joko K tai E
static char lue_merkki()
          Luetaan yksi käyttäjän painama merkki
static void main(java.lang.String[] args)
           
static void odota_jotakin()
          Odotetaan kunnes käyttäjä painaa jotakin merkkiä
static char odota_nappain(java.lang.String kelpaavat, char oletus, boolean merkki_isoksi)
          Odotetaan yhden merkin painamista.
 
Methods inherited from class java.lang.Object
clone, equals, finalize, getClass, hashCode, notify, notifyAll, toString, wait, wait, wait
 

Field Detail

RIVINVAIHTO

public static final java.lang.String RIVINVAIHTO
See Also:
Constant Field Values

EI_OLETUSTA

public static final char EI_OLETUSTA
See Also:
Constant Field Values

KAIKKI_KELPAA

public static final java.lang.String KAIKKI_KELPAA

MERKKI_ISOKSI

public static final boolean MERKKI_ISOKSI
See Also:
Constant Field Values
Constructor Detail

IO

public IO()
Method Detail

lue_merkki

public static char lue_merkki()
Luetaan yksi käyttäjän painama merkki

Returns:
käyttäjän painama merkki

odota_nappain

public static char odota_nappain(java.lang.String kelpaavat,
                                 char oletus,
                                 boolean merkki_isoksi)
Odotetaan yhden merkin painamista. Vain jonossa kelpaavat olevat hyväksytään. Jos painetaan [Enter], palautetaan merkki oletus. Jos merkki_isoksi == true, muutetaan merkki ennen vertailua ja palautusta isoksi kirjaimeksi. Esim.
c = odota_nappain("KE",'K',MERKKI_ISOKSI)
odottaa kunnes painetaan joko K,k,E,e tai [Enter]. Jos painetaan [Enter], palautetaan 'K', muuten ko. painettu merkki.

Parameters:
kelpaavat - Joukko kirjaimia jotka kelpaavat. null = kaikki kelpaa
oletus - Merkki joka palautetaan [Enter] painamisesta, 0 = ei oltusta
merkki_isoksi - muutetaanko merkki isoksi kirjaimeksi (true) vai ei
Returns:
käyttäjän painama merkki, joko joukosta kelpaavat tai sitten oletus

odota_jotakin

public static void odota_jotakin()
Odotetaan kunnes käyttäjä painaa jotakin merkkiä


kylla_vastaus

public static boolean kylla_vastaus()
Odotetaan kunnes käyttäjä painaa joko K tai E

Returns:
true jos käyttäjä painaa K, muuten false

main

public static void main(java.lang.String[] args)