Ääntämisen oppimisesta |
|
|
Ääntämisen oppimisessa on ensisijaisen tärkeää oman korvan jatkuva ja ahkera harjoittaminen. Olle Kjellin, kokenut ruotsalainen ääntämisen tutkija ja opettaja, painottaa omassa kirjassaan 'Svensk prosodi i praktiken' nk. kuuden kohdan ohjelmaa ääntämisen oppimisessa: 1. Kuuntele 2. Kuule 3. Matki 4. Hanki palautetta 5. Tuota 6. Suodata Kuuntele paljon vierasta kieltä: radiosta, televisiosta ja vaikkapa kirjaston äänikirjoista. Opi kuulemaan oikein ja oikeita asioita. Tässä auttaa aivan kiistatta tieto opittavan kielen äänteistä ja prosodiasta. Usein on niin, että vasta kun tiedät esimerkiksi jonkin äänteen ominaisuuksista, alat myös kuulemaan äänteen oikein. Saat tiedon kautta vahvistusta omalle korvallesi. Tämän olen itse huomannut selvästi opetellessani ruotsinruotsia. Ns. psykolingvistinen tutkimus on myös osoittanut, että oikean tuotoksen takana on aina oltava oikea kuuleminen. Tuottaminen ja sen vaatimat hermo- ja lihaskäskytykset perustuvat oikeaan auditiiviseen muistijälkeen aivojen kieltä prosessoivissa osissa. Jos tätä muistijälkeä ei ole tai jos se on väärä, ei tuotoksesta voi millään tulla oikeaa! Korvan harjoittaminen ja oikea kuuleminen on siis aivan ensisijaisen tärkeää ääntämisen oppimisessa. Sen vuoksi näillä sivuilla on paljon harjoituksia, joiden tarkoitus on kehittää tuota 'oikeaa kuulemista'. Yritä matkia kohdekielen puhujia. Pyydä palautetta ääntämisestäsi mahdollisuuden tullen. Tässä kohtaa on jonkinasteinen opettajalta saatava palaute tärkeää. Tällä kurssilla saatte sitä minulta. Kun olet päässyt tuottamisen ja suodattamisen tasolle, olet jo pitkällä. Pystyt ainakin jossakin määrin arvioimaan omaa ääntämistäsi ja olet tietoinen niistäkin kohdista, joissa Sinulla on vielä puutteita. Tuottamisen prosessi vaatii valtavia määriä toistoja: ajattelepa kuinka monta kertaa lapsi toistelee oppimiaan äänteitä, tavuja ja sanoja opetellessaan kieltä! Heillä on valtava etumatka meihin uusiin oppijoihin nähden. Uudet lihaskäskyt ja -liikkeet eivät juurru mieleesi hetkessä. Kovalla ja ahkeralla harjoittelulla on kuitenkin täysin mahdollista oppia ääntämään vierasta kieltä hyvin vielä aikuisiässäkin. Täydelliseen, idiomaattiseen ääntämiseen vieraassa kielessä voi olla vaikeaa päästä murrosiän jälkeen, mutta oikein hyväksi voi myöhemminkin tulla. Muista myös, että Sinulle ei kukaan voi opettaa vieraan kielen ääntämistä, koska ääntäminen on korvan ja puheentuottamiseen vaadittavien lihasten motorinen taito. Kuten muidenkin uusien motoristen taitojen oppiminen se vaatii paljon työtä, jonka vain Sinä voit tehdä. Viulunsoittoakaan ei Sinulle kukaan pysty kertomalla opettamaan! Ääntämisen oppimisessa on toinenkin viulunsoittoon verrattava ominaisuus: kenestäkään ei tule taitajaa pelkkänä kuunteluoppilaana. © 2010 MIKKO KURONEN |