Lähdin suunnittelemaan lukiotasoiseen opetukseen videoprojektikokonaisuutta, jossa oppilaat saavat jälleen päästää oman luovuutensa kukkimaan. Projekti on osa koulukohtaista soveltavaa kurssia, joka varmasti asentuu kuvaamataidon tai tietotekniikan kurssikoodin alle. Kyseessä on siis oppilasnäkökulma. Oppilaiden tarkoituksena on kertoa videon keinoin omasta matkastaan. Matka voi olla minkälainen tahansa, esimerkiksi ulkomaanmatka perheen kesken, junamatka mummolaan tai vaikkapa kävelymatka kauppaan. Tarkoituksena on kuitenkin luovasti taltioida käsite "minun matka". Kohderyhmänä toimii siis lukio-opiskelijat, sillä mielestäni tällainen vapaamuotoinen yleishyödyllinen videoeditointi kurssi voisi opetuksessa olla yhtä validi, kuin tällä hetkellä kuvankäsittely.
Ideana on tuoda videokuvaaminen ja perus editointitaidot lähemmäksi nuoren arkea. YouTube-tähdet ovat kokoajan enenevissä määrin osana nuorten elämää ja olisikin mukava tarkastella tätä trendiä "linssin toiselta puolelta". "Mitä kaikkea videoeditoinnilla voi saada aikaiseksi?" "Mitä tulee huomioida videokuvaamisessa?" Ja ehkä tärkeimpänä: "Onko kaikki aina sitä miltä näyttää videolla?" Oppilaathan varmasti tietävät mitä kaikkea ovat projektissaan tehneet, mutta koko totuus ei aina paista videon lopputuloksesta.
TVT:
Opiskelija käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa sekä
itsenäisessä että yhteisöllisessä työskentelyssä. (LOPS 2019)
Lukiossa käytetään monipuolisia opetus-, ohjaus- ja opiskelumenetelmiä,
joilla on yhteys oppiaineissa edellytettyyn tiedonalan käsitteelliseen
ja menetelmälliseen osaamiseen. Opetusta koskevilla ratkaisuilla
rakennetaan myös kokonaisuuksien hallintaa ja oppiainerajat ylittävää
osaamista. (LOPS 2019)
Lukio-opinnoissa pohditaan, miten teknologia ja digitalisaatio tukevat
yksilöiden ja yhteisöjen kyvykkyyksiä. (LOPS 2019)
Opiskelija vahvistaa myös elämäntapoja, joissa korostuvat itselle
merkityksellinen kulttuuri, teknologian vastuullinen käyttö ja
eettisyys. (LOPS 2019)
Kuvataide:
Kuvataide on visuaalista kulttuurikasvatusta, jossa opiskelija tutkii
todellisuutta taiteen keinoin. Oppiaineen keskeisenä päämääränä on, että
opiskelija ymmärtää kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin
merkityksen omassa elämässään. Kokemukset, mielikuvitus ja
tavoitteellinen työskentely luovat perustan moniaistiselle oppimiselle.
(LOPS 2019)
Opiskelijoille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia tulevaisuuden
jatko-opinto-, työelämä- ja kansainvälisyysvalmiuksien kehittämiseen.
(LOPS2019)
Kuvataiteen opetuksessa syvennetään opiskelijan visuaalisen kulttuurin
monilukutaitoa ja kielitietoisuutta. Opiskelijat havainnoivat,
tuottavat, tulkitsevat ja arvottavat kuvia hyödyntämällä visuaalisuutta
ja muita tiedon tuottamisen tapoja. (LOPS 2019)
Opetuksessa tarjotaan edellytykset työtapojen ja opiskeluympäristöjen
monipuoliselle käytölle. Opiskelijaa kannustetaan välineiden,
materiaalien ja ilmaisun keinojen kokeilemiseen sekä niiden luovaan
soveltamiseen. Uudet teknologiat, mediaympäristöt ja audiovisuaalisen
kulttuurin muodot ovat sekä tutkittavia ilmiöitä että kuvailmaisun
välineitä. (LOPS 2019)
Esimerkiksi KU3 - Kuva viestii ja vaikuttaa painottaa teknologian
merkitystä kuvataiteessa (LOPS 2019, s.349)