TAKAISIN - PÄÄSIVULLE

Kolmishakki - TriChess

CD-Rom ja lautapeli © J.Kyppö

Vuonna 1993 syntyi Jyväskylän yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksella tutkimuksen sivutuotteena kolmen pelaajan strategiapeli, joka perustui täydellisesti traditionaaliseen shakkiin, sen matematiikkaan ja historialliseen taustaan muinaisessa Intiassa. Lautapeli tuli markkinoille vuonna 1998 saaden nimekseen Kolmishakki eli TriChess. Samana vuonna valmistui Helsinkiin tonnin painoinen puistokolmishakki, joka on pelattavissa kesällä 2000 Hesperian puistossa. Laudan työsti HB-Betoni Jyväskylästä ja pelinappulat Antero Kovanen Laukaasta. Lautapelin rinnalle on tulossa CD-Rom -peli, joka sisältää mm. tietokoneanimaatioin toteutetun sääntö-osion ja shakin historiaa. Peli valmistui Jyväskylässä Informaatioteknologian tiedekunnassa Dimensions projektiryhmän toimesta. Animaatiot toteutettiin Illusion Graphicsin studioilla Helsingissä. Kolmishakki löytyy pian myös Internetistä, jossa pelattavan pelin laajempi versio on sisällytetty myös CD:lle. Laajempi versio sisältää Kolmishakin lisäksi perinteisen shakin ja ns. Universaalin shakin eri ulottuvuuksineen. Verkkopelin ja Universaalin shakin on Java-kielellä ohjelmoinut Mika Vesterholm tietojenkäsittelytieteiden laitokselta. Kolmishakkia on testattu useiden shakkihuippujen kanssa. Arvovaltaisimmat pelin testaajat ovat shakin maailmanmestari Anatoli Karpov, joka tutustui omakohtaisesti Kolmishakkiin vuonna 1996. Edellinen tasavallan presidentti Martti Ahtisaari sai oman pelinsä vuonna 1998. MyösGarri Kasparovin lyöneen IBM:n Deep Blue supertietokoneen kehittäjä Murray Campbell on tutustunut peliin. Alla näkymä sääntöanimaatiosta ja kuva CD-Rom-tuotteen historiaosiosta.

 

Kolmishakkilauta alkuasetelmassa Musta Kuningas taustajoukkoineen Shakkia Euroopassa 1400-luvulla

Kolmishakki on intensiivinen ajanvietepeli, jossa riittää toimintaa ja käänteitä, mutta peli ei ole kadottanut shakin älyllistä syvyyttä. Kolmishakin strateginen ajattelutapa auttaa hahmottamaan muuttuvia toiminta-ympäristöjä järkevää ja tavoitteellista liittoutumista opettelemalla. Peli vaatii siis myös sosiaalista silmää, jota erityisesti tytöt osaavat hyödyntää. Kysessä on strategiapeli, jolla on shakin matemaattiset ulottuvuudet, mutta joka pelattuna on poikkeuksellisen dynaaminen, nopeatempoinen ja sosiaalinen, myös seurapeliksi sovelias. Jos tuntee tavallisen shakin perussäännöt niin kolmishakin oppii jopa 5-10 minuutissa.