Onko Agoran hississä
tai 6. kerroksessa elämää?
Tämä on p3litiikkaa
Pelin politiikka, kolmishakki elää
epävakauden kitkapinnassa.
Neliulotteinen shakki eli 4D-shakki käsittää
256 nappulaa ja siitä on rakennettu ihmisaivoinkin ymmärrettävä projektiokuva
kolmiulotteiseen maailmaan. Pelin prototyyppi on sijoitettu Oulun Tietomaahan ja
sen sisarversio Tiedepäivän (15.3.2006) ajaksi Agoran 6. kerrokseen, paikkaan
jossa ei ennen ole näyttelyjä pidetty.
Kolminapaisen maailman kitkapinnat ovat Euroopassa
Balkanilla ja maailmalla Keski-Aasiassa. Kolmishakki on pelin politiikkaa, joka
peilaa myös islamin, länsimaisen humanismin ja idän mystiikan konfliktia
Afganistanissa siinä kuin Suomen kolmen valtapuolueen keskinäistä kolmipeliä.
Kolmishakki on kolmen pelaajan kesken käytävä shakkipeli, joka päättyy joko
ensimmäiseen mattiin tai erikseen sovittaessa toiseen mattiin. Lähtötiedoiksi
riittää että osaa tavallisen shakkipelin perusssäännöt. Pelin perussäännöt
oppii jo 5-10 minuutin tutustumisella. Pelin on esillä Tiedepäivän ajan Agoran
2. kerroksessa Ag C 201
P3litiikkaa pelataan
kolmishakin säännöin, mutta alussa nappulat pisteytetään. Ideana on pelata
hallituspeli Kokoomuksen, Keskustan ja Sosiaalidemokraattien välillä. Voittanut puolue saa
pääministerin paikan ja se jolle matti tehdään putoaa hallituksesta.
Hallitukseen jäävät saavat ministerin paikkoja pisteiden mukaan. Nappulat
pisteytetään puolueen arvojen mukaan, esimerkiksi ratsu voi olla arvonlisäveron
alennus, maataloustuki tai työttömyystuki. Tai tietenkin ... tuo nyt niin
ajankohtainen ydinvoima, uhratako vihreä kuningatar jos palkkiona on paikka
hallituksessa? Arvosta joko pidetään kiinni tai se voidaan uhrata joidenkin
muiden arvojen vuoksi, jotta päästään hallitukseen.
Matkalla kolmishakista 6. kerroksen 4D –shakin
luo ei tarvitse pitkästyä sillä matkan aikana voi Agoran hitaudestaan laajalti
tunnetussa hississä pelata magneettista Shakkista!
Pelin politiikasta kerrotaan
monitieteisesti Agorassa Tiedepäivänä, pelitiikkaa voi pelata kuka vain