Lean

Sisällysluettelo

1 Lean (japanilainen, "Toyoda way")

  1. Genchi genbutsu, mene ja katso itse
  2. Kaizen, jatkuva parannus
  3. Kunnioitus ja tiimityö
  4. Haaste

Tarkemmin

  • hukan (waste) poistaminen
    muda
    lisäarvoa tuottamaton työ
    mura
    epätasaisuus mudan ja murin seurauksena; käsillä enemmän ihmisiä, työvälineitä ja materiaalia, kuin mitä on tarpeen
    muri
    ihmisten ja laitteiden ylikuormitus, josta aiheutuu laatuongelmia, katkoksia ja vikoja
  • tuotetaan, mitä asiakas tarvitsee
  • asiakaskeskeisyys, työntekijäkeskeisyys
  • Lehtisen gradusta: Siinä, missä länsimaalaiset lähestyvät Leania analyyttisesti, on japanilaisten lähestymistapa holistinen \cite{MS05, s. xxv}. Heidän mukaansa yritykset esittää Lean muutamalla prinsiipillä yksinkertaistaa sitä liikaa, mikä voi johtaa väärinymmärryksiin \cite{FC06, s. 2}. Leanin alkuperäisten japanilaisten harjoittajien mukaan Lean on ensisijaisesti tarkoituksen ja kulttuurin luomista. Heidän mukaansa Leania harjoittaakseen täytyy luoda kulttuuri, joka pohjautuu Leanin tarkoituksiin. Japanilaisten mukaan Leanin prioriteetit ovat
    1. tarkoitus,
    2. kulttuuri,
    3. prinsiipit ja
    4. tekniikat.

    Länsimaalainen näkemys ohittaa useimmiten näistä kaksi ensimmäistä, mikä japanilaisten mukaan voi johtaa väärään lopputulokseen. \cite{MS05, s. xxiv–xxvi}

1.1 Filosofia (philosophy) , Haaste

  • pitkän tähtäimen ajattelu
  • "tee päätöksiä pitkän tähtäimen filosofian pohjalta, mutta myös lyhyen tähtäimen taloudellisten tavoitteiden kustannuksella"
  • Toyota: "tee sitä, mikä on oikein yhtiön, sen työntekijöiden, asiakkaiden ja yhteiskunnan kannalta".
  • ei "osakkaiden etujen maksimointi"
  • enemmän "vastuu ja parannus koko yhteisölle, valtiolle"
  • kulttuuri

1.2 Prosessi (process) , Kaizen

  • hukan eliminointi

1.2.1 Hukka (muda)

  1. Ylituotanto
    • tavaran tuottaminen ilman tilausta, aiheutta turhaa kuljetusta ja varastointia
  2. Odottaminen
    • materiaalin, osien, työkalujen, prosessin edellisen vaiheen odottaminen, pullonkaulat prosessissa, koneen suorittaman toimenpiteen odottaminen
  3. Kuljetus
    • keskeneräisen tuotteen tai materiaalien kuljettaminen eri työvaihdeiden välillä; varastointi
  4. Yliprosessointi
    • tarpeettomat työvaiheet, huonon suunnittelun tai huonon työkalun aiheuttama lisätyö; liian laadukkaiden tuotteiden tekeminen
  5. Varastointi
    • raakamateriaalin tai valmiiden tuotteiden
  6. Liike
    • ylimääräiset liikkeet, joita työntekijät joutuvat tekemään (kävely, työkalujen etsintä); vrt. Ford
  7. Virheet
    • virheellisten tuotteiden tai osien valmistus, tarkastus; virheiden korjaus
  8. Periaatteet
    1. Luo jatkuva prosessin virtaus tuodaksesi ongelmat esille
      • asiakas käynnistää prosessin
      • raaka-aineista valmiisiin tuotteisiin kuluvan ajan lyhentäminen johtaa parhaaseen laatuun, pieninpiin kustannuksiin, lyhyempään toimitusaikaan
      • virtauksen parantaminen tuo esille prosessin piilossa olleet ongelmat
    2. Käytä imujärjestelmiä välttääksesi ylituotantoa
      • Kanban, signaalikortti - kertoo materiaalin tarpeesta prosessin edeltävälle vaiheelle
      • työvaiheiden välillä ei ole lainkaan varastoja
      • haasteena löytää oikea sisältö kortille
    3. Tasapainota työmäärää
      Heijunka
      tuotannon tasoittaimsta tuotantomäärien ja tuotevalikoiman suhteen; tuotteita valmistetaan siinä suhteessa kuin niitä keskimäärin tilataan; muran poisto;
      • ei "valmista tilauksen mukaan" vaan "muutu tilauksen mukaan"
    4. Luo kulttuuri, jossa pysähdytään korjaamaan ongelmia, jotta laatu saataisiin kuntoon heti ensimmäisellä kerralla (jidoka)
      • jidoka
        1. Havaitse vika.
        2. Pysähdy
        3. Suorita välitön korjaustoimenpide
        4. Tutki perimmäinen syy ja aseta vastatoimet
      • Andon, bambukehyksestä ja paperista tehty lyhty; visuaalinen viestintäväline tai näyttötaulu
      • alunperin automaattinen vian havaitseminen ja siitä koneen käyttäjälle ilmoittaminen
      • (vrt. tdd-testit, test driven teaching)
    5. Standardisoidut tehtävät ovat jatkuvan parantamisen ja työntekijöiden sitouttamisen perusta
      • jos tehtävää ei ole standardisoitu, sitä ei voi parantaa
      • standardi, eli paras tunnettu vaihtoehto
      • standardia voi muuttaa, ja tulee muuttaa
    6. Käytä visuaalista ohjausta, jotta ongelmat eivät jää piiloon
      • visuaalinen ohjain näyttää yhdellä silmäyksellä, kuinka työ pitäisi tehdä ja poikkeaako se standardista
      • pomo kävelee työympäristön läpi ja näkee tilan & standardin täyttymisen yhdellä silmäyksellä
      • "haamuvasara", eli seinään vasaran paikalle piirretty vasaran varjokuva, jonka näkyminen ilmoittaa vasaran "puutteen"
    7. Käytä ainoastaan luotettavaa, perusteeellisesti testattua teknologiaa, joka palvelee ihmisiä ja prosesseja
      • ensin "manuaalinen" parannus prosessiin, sitten vasta automaatio
      • huonosti toimivan prosessin automatisointi vain pahentaa ongelmia
      • uuden teknologian tulee auttaa työntekijää suoriutumaan työtehtävästään paremmin
      • uusi teknologia testattava huolellisesti ennen käyttöönottoa
      • uudet teknologiat eivät saa häiritä tuottavaa työprosessia, vaan luontevasti sulautua osaksi sitä

1.3 Ihmiset ja yhteistyökumppanit (people and partners) , Kunnioitus ja tiimityö, Kaizen

  • kunnioita, haasta ja kasvata heitä
  • (kasvata oppilaistasi itsesi korvaavia tekijöitä)
  1. Kasvata johtajia, jotka ymärtävät työn perusteellisesti, noudattavat filosofiaa ja opettavat sitä muille
    • johtajat organisaation sisältä työhönsä kasvaneina (genchi genbutsu)
  2. Kehitä poikkeuksellisen eteviä ihmisiä ja ryhmiä, jotka noudattavat yhteistä filosofiaa
    • lattiatason työntekijät, jotka suorittavat lisäarvoa tuottavat työt, ovat arvokkaimpia
    • muun hierarkian eli johdon tehtävänä on tukea ja auttaa näitä työntekijöitä
  3. Kunnioita yhteistyökumppanella ja alihankkijoilla laajennettua verkostoa tarjoamalla heille haasteita ja auttamalla heitä kehittymään
    • kasvetaan yhdessä kumpp. ja alihankkijoiden kanssa
    • kasvatetaan kumpp. ja alihankkijat mukaan leaniin

1.4 Ongelmanratkaisu (problem solving) , Genchi genbutsu, Kaizen

  • jatkuva parantaminen ja oppiminen
  1. Mene itse paikan päälle katsomaan ymmärtääksesi tilanteen perusteellisesti (genchi genbutsu)
    • asioita ei pidetä itsestään selvänä, tai liikaa turvauduta toisten tekemiin raportteihin
    • vrt. A3-raportit alla
  2. Tee päätöksiä hitaasti yksimielisyyden pohjalta kaikkia vaihtoehtoja perusteellisesti harkiten; toteuta päätökset nopeasti
    A3-raportit
    Koko raportti mahtuu yhdelle A3-koon paperiarkille
  3. Tee yrityksestäsi oppiva organisaatio väsymättömän arvioinnin (hansei) ja jatkuvan parantamisen (kaizen) kautta
    hansei
    arviointi; kadu ja paranna käytöstäsi virheen jälkeen

2 Lean-opetustyyli

Hahmotellaan Lean-opetustyyli

2.1 Filosofia?

(pohdinnan alla ;)

  • Tarkoituksena on kasvattaa ihmisiä kohtaamaan tulevan maailman haasteet ja ratkomaan niitä.
  • Tarkoituksena on kasvattaa ihmisiä, jotka tunnistavat ongelman ja osaavat etsiä ratkaisun ongelmalle joko suoraan tai välillisesti.
    • Jos ongelman ratkaisu vaatii opiskelua, tämä osataan tunnistaa ja suorittaa.
    • Jos ongelman ratkaisu vaatii tekemistä, tämä osataan suunnitella ja suorittaa.

2.2 Prosessi

2.2.1 Asiakas

  • Asiakas on valmistuneen opiskelijan tuleva työnantaja.
  • On selvitettävä, mitä asiakas haluaa. Tällä perusteella saadan tehtyä opetussuunnitelma.
  • Heijunka, kanban

2.2.2 Opiskelija

  • on yksi työntekijä ja tuote
    • asiakkaalle hän on tuote
      • tuoteen laadun määräävät opettajat ja asiakkaat yhdessä
      • opiskelijan eteneminen näkyy vaatimuskorttina kanban-taulussa, eli opintojen seuranta tulee olla visuaalista ja kaikille näkyvää
        • huomioidaan yksilön tietosuoja
    • opiskelijan itsensä vastuulla on saavuttaa opintosuunnitelman asettamat vaatimukset suorittamalla opintokokonaisuuksia osallistumalla viikkotentteihin ja opetussessioihin
  • Ville I: topictaulu
    • opetus jaetaan topiceihin, jotka muodostavat kokonaisuuksia
    • taulussa on esillä kaikki topicit ja kokonaisuuksien rajat
    • taulu näyttää, mihin kokonaisuuksiin / alueisiin opiskelijan osaaminen painottuu
    • kaikista alueista ei tarvitse tehdä kaikkea

2.2.3 Opettaja

  • Opettaja vastaa opetussessioiden pitämisestä
    • mitä pidetään ja koska pidetään, perustuen viikkotentteihin
    • pitäisikö viikkotenttien pito ja opetuksen valinta teetättää jollain kolmannella taholla?
      • ei kuormita opettajaa
      • ei vääristä valintoja opettajan mieltymysten mukaiseksi
  • Opettajat yhdessä vastaavat opetuskokonaisuuksien ja opetussessioiden sisällön suunnittelusta
  • Opettajat vastaavat yhdessä asiakkaan kanssa opetussuunnitelman tekemisestä
  • Opettajat voivat varmistaa oman osaamisensa suorittamalla viikkotenttejä
    • Opettajat voisi ajaa sisään järjestelmään niin, että he ovat itse ensin opiskelijoita (bootstrapping (Engelbart), genchi genbutsu)
  • Toinen tapa opettajien osaamisen varmistamiselle on Tirrosen anki-idea: anki
    • Otetaan hervottoman suuri kysymyssarja, joka käsittää kaiken opetettavan tiedon
    • Tätä kysellään Ankimaisesti: jos osaat, tulee kysymys uudestaan pitkän ajan päästä, jos et, toistuu kysymys usein
    • Tämä antaa dynaamisen CV:n: jos et osaakaan vastata kysymyksiin, joudut opettelemaan asiat uudestaan
    • Entäs uusi tieto? Voiko sitä tulla?

2.2.4 Opettajapooli

Opettajapooli
joukko opettajia, jotka vastaavat opetussuunnitelmasta ja sen toteuttamisesta joidenkin opetuskokonaisuuksien ("kurssien") tai "opintolinjojen" osalta

2.2.5 Opetussuunnitelma

2.2.6 Opetuskokonaisuus

  • on järjestetty vaaditaan ja tarjoaa suhteisiin, sekä pakollisiin ja vapaaehtoisiin opetuskokonaisuuksiin.
    • Löyhästi opetuskokonaisuus on siis kurssi tai joukko kursseja vanhassa mallissa.
  • Opetuskokonaisuus jakaantuu opetussessioihin, jotka ovat pituudeltaan 30 minuuttia.

2.2.7 TODO Opetussessio

  • Learning Item
  • 30 min jakso, jonka aikana 25 min opetetaan asiaa ja 5 min kerrotaan jotain keventävää. Tänä aikana tapahtuu myös saapuminen ja poistuminen opetuskokonaisuudesta.
  • neljän opetuskokonaisuuden jälkeen on opettaja ja opiskelija velvoitettu pitämään yhden opetuskokonaisuuden mittaisen tauon, joka ei sisällä opiskelua missään muodossa.
  • taustalla nk. Pomodoro-tekniikka
  • opetussession pitää opettaja, joka valitaan opettajapoolista
  • opetussessio voidaan kirjoittaa yhtenä mallina (pattern), joukko/kokonaisuus mallikielenä (pattern language) :IDEA:

2.2.8 Viikkotentti

  • Opetussession sisältämän asian osaaminen testataan viikkotentissä
    • 2.2.3 saa viikkotenttien avulla kuvan tarvittavasta opetuksesta ja osaamisesta
    • Oppilas saa viikkotenttien avulla kuvan omasta osaamisestaan ja opetuksen tarpeesta
  • Viikkotentit järjestetään aina ennen opetusta
  • Test Driven Education, testilähtöinen opetus: Ensin viikkotentillä testataan opiskelijan osaaminen aiheessa, sitten hänelle opetetaan aihe, jos hän ei osannut sitä, ja sitten taas testataan.
    • Vaiheet:
      1. Lisää viikoittaiseen tenttiin osat, jotka testaavat tulevan viikon aiheita.
      2. Viikkotentin tulosten perusteella järjestä opetus. Opiskelijat osallistuvat niihin opetussessioihin, joita he eivät viikkotentissä osanneet.
      3. Toista alusta, kunnes kaikki osaavat opetussession asiat.
      4. Paranna viikkotenttiä ja opetussession sisältöä kokemusten mukaan. (Kaizen, Jidoka)
  • Toistettavuuden, yksilöllisyyden, tarkastuksen työmäärän ja nykyisen työvoimapolitiikan johdosta viikkotentit joutunee automatisoimaan suurilta osin.
  1. Hyväksyntätentti
    • Viikkotenttien käyttö arvosanan määräytymisen osana voi johtaa siihen, että viikkotenttejä aletaan preppaamaan ja treenaamaan opetuksen ulkopuolella, jotta arvosanat kohoaisivat. Tällöin viikkotenttien ohjaava ja oppimisen tilan kertova ominaisuus heikkenee.
    • Vaihtoehtoisesti voisi olla, että viikkotenttien osuus arvosanasta on minimaalinen tai nolla, ja arvosana määräytyisi enemmän hyväksyntätestien perusteella. Tämä voi johtaa liian samankaltaiseen malliin vanhan tenttimisen kanssa, mutta poistaisi "huijaustarpeen" viikkotenteissä.

2.2.9 Opintojen seuranta

  • Koko opetusyksikön tila näkyy yhteisestä taulusta (www), jossa "kortteina" näkyvät opiskelijat eri vaiheissa
    • kanban, heijunka

2.3 Ideoita

2.3.1 Opetussessiot malleina ja mallikielinä

2.3.2 Opiskelijat rakentavat itse edistymisen seurantaan mittarit ja työkalut (ohjelmat!)

  • Personal Software Process, JSB:n puhe

3 Vertailu: Lean ja Lean-opetus

4 Koli 2012 discussion paper

  • Test-Driven Learning

4.1 Idea

4.1.1 testilähtöinen opetus

  1. tehdään testi (koe, viikkotentti), joka kertoo mitä osataan ja mitä ei
  2. järjestetään opetus siitä, mitä ei osattu
  3. tehdään testi ja opetus uudestaan, kunnes testi menee läpi
  4. (itsereflektio?)
    • oman kehityksen arviointi
    • omien tulosten vertailu toisten tuloksiin
    • puutteiden kartoitus ja suunnitelma niiden korjaamiseksi

4.1.2 taustarakenne

  1. jatkuva testaus
  2. jatkuva opetus
    • opetus aiheittain
    • 25 min aiheopetusta, 5 min taukoa (pomodoro)
  3. jatkuva parannus
  4. jatkuva seuraus

4.1.3 vaatimukset

  1. viikkotenttien automatisointi
  2. oppimateriaalin (=suurempi asiakokonaisuus, mitä opetetaan, "kurssi?") jako pieniin osiin
  3. itseopiskelun mahdollistaminen
  4. omien tulosten seuraus, vertaus muiden tuloksiin

4.2 Perustelut

4.2.1 Ajankäyttö

  1. Opiskelijat
  2. Opettajat

4.2.2 Mielekkyys / motivaatio

4.2.3 Itsekehitys

  1. Yksilö
  2. Organisaatio

4.3 Teoria

4.3.1 Toyota Production System / Toyota Way

4.3.2 Test-driven development

4.3.3 mobiilipuhelinten vaikutus ajankäyttöön tjsp papru

4.4 Kokemukset

4.4.1 Arkkitehtuurikurssi 2012

  1. Idea
  2. Soitellen sotaan
  3. ViLLE
  4. Oma tuntuma
  5. Palaute
  6. Mitä opittu

4.5 TODO Ideariihi (kaikkea muistiin)

4.5.1 mini-patterns

Tavara selitetään minimalleina, eli hieman mallia muistuttavilla kirjoituspätkillä. Esittelyssä voisi käyttää patletteja, kahden lauseen malleja, joissa on välissä siksi, therefore.

4.5.2 anki, topictaulu

4.5.3 hennessy risk taker ieeee spectrum may 2012

  • When Daphne Koller started her experiment, she broke her lectures into chunks of 10 to 20 minutes and had a little miniquiz in between. And the miniquiz was able to identify that the student must have been asleep during that section or that there’s one little thing to brush up on before moving on—hit this link and you’ll go back to that place in the video.

4.5.4 testit opiskelijoiden tapa selvittää oma osaamisensa ja opiskelunsa tarve

  • vaikea selittää, vaihtaa näkökulmaa

Validate