Demo 1 - Tehtävät

Valmistautuminen

  1. Tutustu paperiin: http://www-2.cs.cmu.edu/~able/publications/intro_softarch. Kurssin kannalta tämä on erinomaisen hyvä paperi, johon jokaisen tulisi tutustua!
  2. Tutustu seuraavaan pieneen ohjelmakuvaukseen. Loput tehtävät käyttävät sitä.:

    Ongelmana on laskea ohiajavia kuorma-autoja ja henkilöautoja. Kun auto ajaa ohi, kasvatetaan vastaavaa laskuria, joko automaattisesti antureilla tai ihan käsin nappia painamalla. Lukumäärien tulee olla jatkuvasti näkyvillä.

    Laskurit tulee voida myös nollata, molemmat yhdellä napinpainalluksella.

Tehtävät

  1. Nyt keskitytään jo arkkitehtuuriin. Suunnittele edellisen ohjelmakuvauksen toteuttava ohjelmisto niin, että se on
    1. piippu ja filtteri -arkkitehtuurityylin mukainen,
    2. kerrosarkkitehtuurin mukainen,
    3. implisiittinen kutsu (tapahtuman välitys) -arkkitehtuurityylin mukainen, ja
    4. tietovarastoarkkitehtuurityylin mukainen.
    Arvioi kuinka hyvin kukin tyyli sopii tehtävään. (4p)
  2. Toteuta joku edellisistä suunnitelmistasi valitsemallasi ohjelmointikielellä. Käyttöliittymäksi kelpaa vallan hyvin tekstipohjainen liittymä, mutta halutessasi voit tehdä myös graafisen käyttöliittymän. Tuotokselle on hyvä paikka kurssin tracissa
    https://svn.cc.jyu.fi/srv/svn/ties441/oa2011/demot/demo1
    . Tee tuon alle oma hakemisto, johon voit tallentaa ohjelmasi. (2p)

Demohyvitys

Ensimmäiseen osallistumaansa tenttiin saa demohyvityksen. Demohyvitys lasketaan jakamalla demoista saatujen pisteiden määrä demokertojen määrällä. Maksimi hyvitykselle tulee siis olemaan kuusi pistettä.