Aeron tripodipesien ja tripodien vaihto
Aero alkoi ravistamaan entistä enemmän vedätettäessä alustapäivityksen jälkeen. Tärinä esiintyi vedätettäessä 3/4/5 -vaihteilla, mutta ei tasakaasulla. Tärinä alkoi välittömästi, kun paineet nousivat keltaiselle alueelle, joten oireet viittasivat selvästi kuluneisiin vetarin maljoihin. Alustan madallus vain pahensi tilannetta, kun vetoakselit kääntyivät hieman eri asentoon, kuin aikaisemmin.

Alunperin oli tarkoitus kokeilla vetarin maljojen (eli tripodipesien) vaihtoa puolelta toiselle, mutta sitä ei ehditty tehdä ja nyt tärinä oli sitä luokkaa, että olisi parempi hommata uudet maljat ja tripodit. Kyselin PCS:ltä ja varaosaliikkeistä uusia osia ja oli hieman epäselvää millaiset osat tuossa 1984 T16:ssa olisi... Löbron kirjan mukaan tripodin pitäisi olla 302 682 ja tripodipesän (eli vetarin maljan) 243610. EPC:n mukaan noita maljoja on kahta mallia ja riippuu vaihdelaatikon numerosta kummat on ja T16:ssa pitäisi olla uudemmat... Tämän linkin http://www.saabismionsairaus.net/gallery/view_photo.ph?set_albumName=batmobile&id=aaa perusteella oikeat osat varmistuivat, kun Aeron vaihteistonumero näytti olevan GM45606, eli siinä olisi todellakin vanhemman malliset osat. Uudet osat tilasin Jyväskylän autovaraosasta (Sepänkatu 7, puh. 014-334 8500). Tripodipesän listahinta oli 110 eur/kpl ja tripodin 75 eur/kpl. Sain noin 15% alennusta, joten osat maksoivat yhteensä 314 eur. Näitä vanhempia maljoja ei enää Saabilta saa ja maksoivat aikanaan merkkiliikkeessä noin 2000 markkaa kappale, joten tuota hintaa voi pitää edullisena!

Lisäksi tarvitiin stefat ja o-renkaat laippojen päihin ja PCS:ltä löytyi Scantechin pakkaama vaihdelaatikon tiivistesarja, joka maksoi vain muutaman euron enemmän kuin pelkät stefat tehtaanhinnalla... Tiivistesarjan listahinta oli PCS:llä 48 eur.

PCS:llä oli kuukauden työjono, joten piti turvautua klubitoverin apuun ja rasvata omatkin kädet ;-) Asennukseen meni noin ensikertalaisilta noin 4 tuntia yhteensä. Mitään isompia ongelmia ei ollut, jopa napamutterit saatiin auki rikkomatta yhtään työkalua! Käytössä oli hallinosturi, prässi ja paineilmavehkeet. Suuret kiitokset Ossille jälleen kerran!

Niin ja ei ravista ja tärise enää, eli vikakin tuli korjattua.




Vetoakseli vedettiin irti.





Uudet maljat ja tripodit.





Tripodipesä eli vetarin malja eli kuppi irroitettu kuskin puolelta.





Vanha malja näytti tältä.





Tässä hieman eri kulmasta.





Nämä maljat näyttäisivät olevan jo kertaalleen puolelta toiselle käännetyt.





Vanhat tripodit eivät näyttäneet kovin pahalta.





Vaihdelaatikon tiivistesarjasta jäi vähän varaosia seuraavaa vaihdelaatikkoremonttia varten...