Aero-projekti
Aeron kohdalla tilanne on huomattavasti lupaavampi, kuin edesmenneessä Lux-projektissani. Autosta oli nimittäin suorastaan vaikeaa löytää ruostevaurioita edes vakiopaikoista, mutta kyllähän sieltä paikattavaakin löytyi...



Jotain korjattavaakin sentään löytyy, kuten yli 20-vuotiaasta harrasteautosta pitääkin. Tekniikkapuolella painittiin aluksi kylmäkäyntiongelmien parissa. Aluksi auto kulki tukkoisesti kylmänä. Käytin auton PCS:n pakokaasutesterissä ja säädettiin seokset lähemmäs normiarvoja. Tämän jälkeen auto käynnistyi hyvin kylmänä, mutta kone sai liikaa bensaa ja meinasi tukehtua, kun painoi kaasua. Kone myös sammui herkästi kylmänä, kun kaasun löysäsi. Heti kun kone lämpeni vähän, käyntiongelma poistui, mutta bensaa paloi 15 litraa sadalla...

Perushuoltotoimenpiteinä vaihdoin autoon tulpat (NGK:n BCP7EVX-platinat), Bougicordin tulpanjohdot, virranjakajankannen ja pyörijän. Kylmäkäyntiongelmaan kokeiltiin ensimmäiseksi moottorin lämpötila-anturin vaihtoa. Rikkinäistä Bypass-venttiiliä vaihtaessani huomasin, että turbon ja imputken välinen letku oli aika huonossa hapessa, joten sekin uusittiin. Ehjällä bypassilla alkoi myös ahtopaineviisari nousta punarajalle. Toinen oire vuotavasta bypassista oli se, että auto saattoi sammua vedosta, kun kiihdytyksen jälkeen painoi kytkimen pohjaan. Kokeilin myös toista ilmamäärämittaria (kiitokset Koukan Ossille imm:n lainaamisesta), Luxin lisäilmaluistia ja EGR:n signaalinmuuntimen letkujen poistamista, mutta eipä ollut vika näissäkään palikoissa. Sitten loppui omat konstit/hermot ja vein auton Jyväskylän Autostarttiin eli Boschin huoltoon ja siellä paljastui, että bensanpaineet oli 7,5 bar, eli paineensäädin oli sökö. Kova paine oli rikkonut myös bensapumpun takaiskun, joten saman tien uusittiin sekä paineensäädin että bensapumppu ja säädettiin seokset jälleen kerran kohdalleen. Nyt pelaa hienosti ja starttaakin nopeammin, kun bensanpaineet eivät pääse karkuun ja kulutuskin pysyy kympin nurkilla.

ProCarservicessä tehtiin pientä jarruremonttia ja vaihdettiin eteen uudet palat ja levyt sekä toinen jarrusatula. Samalla todettiin, että pakoputki on vaihtokunnossa ja korvattiin roikkuva vakiorööri JT:n 3-tuumaisella hormilla. Käsiin kulkeutui myös ylimääräinen APC-boksi, joten se lähetettiin Speedpartsille viilattavaksi. Samaan pakettiin kuului myös bensalastu ja vapaavirtaussuodatin. Tällä reseptillä Speedparts lupaa tehoa irtoavan 230 hevosta ja vääntöä 355 newtonia. APC:n virittäminen on melko helppoa ihan kotikonsteinkin (www.900aero.com), mutta Luxin kanssa suoriteut kokeilut eivät olleet kovin rohkaisevia, joten tällä kertaa päätin kokeilla Speedpartsin ammattitaitoa. APC-virityksen (boksin modaus, bensalastu ja vv-filtteri) hinta oli noin 200 euroa ja JT:n röörin hinta ilman klubialennuksia 340 euroa.

Bensalastu tökättiin ruiskuboksiin paikalleen. APC-viritys nosti ahtopaineet punaiselle, mutta sitten painekatkaisin puuttui peliin ja meno tökkäsi kuin seinään. Painekatkaisin on aika hankalassa paikassa kojelaudan takana, joten sen säätämiseen tarjoutui hyvä tilaisuus kojelaudan vaihdon yhteydessä. Ruotsin matkalta löytyi punainen kojetaulu, joka sointuu hyvin punaiseen nahkasisustukseen. Painekatkaisimen säätöä ruuvattiin 1,5 kierrosta kiinni, joten nyt ei katkea bensansyöttö ja paineet nousevat reippaasti "punaiselle". Vapaavirtaussuodattimesta ei ole mitään hyötyä ja sillä saattaa tuhota ilmamäärämittarin, joten siitä luovuttiin pienen kokeilun jälkeen. Seokset eivät pysyneet oikeissa arvoissa, vaan menivät itsestään laihalle. SDCC:n poistomyynnistä Trollhättanista tarttui matkaan myös uusi Boschin ilmamäärämittari, joka korjasi tämän ongelman ja nyt seokset pysyvät säädetyissä arvoissa.

Syksyllä 2004 käytiin näyttäytymässä Saab-klubin syyskokouksessa Ahvenistolla. Katsatuksessakin on käyty vuosittain ja leima on tullut joka kerta paperiin ilman huomautuksia. Keväällä 2005 Aerolla poikettiin Jämsässä klubin kevätkokouksessa ja helatorstaina Hyvinkäällä Wanhojen Saabien tapahtumassa. Aero on toiminut perheen kakkos/harrastekesäautona. Pari viimeistä talvea Aero on seisonut lämpimässä tallissa.

Tulevaisuuden suunnitelmissa on perusteellinen koneremontti ja konehuoneen siistiminen. Vaihteistoöljynä käytin muuten hyväksi havaittua Nesteen 75W hypoidia, mutta ongelmana oli, että ohut öljy vuoti laatikosta pihalle. Nyt on laatikossa Saabnetin palstalla suositut Hondan MTF-öljyt, joka on mineraalivaihteistoöljyä API-GL4 -luokituksella. Jäähdytinjärjestelmässä kiertää Tom Townsendin suosittelema Korrekin sininen G-48 -jäähdytinneste.


Kasineloset Aerot nokakkain Hyvinkäällä Wanhojen Saabien tapahtumassa helatorstaina 2005.