Esimerkki: Käyttäjän tarpeet
Tapahtui 13.2.2017
Helsingissä Malmin Prisman kassajonossa:
- Pyörätuolissa istuva mies halusi ostaa saappaat.
- Saappaiden hinta oli 74,50 €.
- Miehellä oli Kelan maksusitoumus 70 euroon saakka.
- Mies ilmoitti maksavansa loput 4,50 € itse.
- Kassa kieltäytyy:
”Maksusitoumuksella maksettaessa tuote ei saa maksaa yli sitoumuksen
summan verran.”
- Paikalle kutsutaan vuorovastaava ja asia selitetään
hänelle.
Ei onnistu.
- Paikalle tulee vartija. Mies itkee.
- Jonossa seuraavana oleva nainen maksaa saappaat omista
rahoistaan.
Malmin Prisman johtaja jälkikäteen:
”Kassoilla ja infossa on ollut kirjalliset ohjeet, miten tällaisissa tilanteissa toimitaan. Ensimmäisenä niissä lukee, että maksusitoumuksesta pitää tarkastaa rahasumma, eikä summaa saa ylittää. Virhe on tullut
tässä.”
- Ohjeissa ei huomioitu, että asiakas voi maksaa yli menevän summan itse.
”Se on ihan selkeästi meidän oma virhe ja ohjeistuksen virhe.”
- Kauppa hyvitti summan naiselle ja jäi selvittämään, kuka mies oli.
Miten tämä liittyy ohjelmointiin?
- Hyvin monen ohjelmistosotkun syy on samanlainen.
- Kukaan ei näe tällaisia virheitä etukäteen, paitsi ehkä joku nörtti.
- Jos nörtti varoittaa virheestä, häntä pidetään saivartelijana.
Sanontoja
- Tietokone on äärimmäisen tottelevainen ja äärimmäisen tyhmä.
- Tietokone ei tee sitä mitä haluat, koska se tekee sen mitä käsket.
- Tietokone on saivartelija.
Järjestelmät täytyy tehdä ihmisiä varten.
Ohjelmistoammattilaisten pitää toimia siltana näiden erilaisten
maailmojen välillä.
Ohjelmistoammattilaisten pitää siis
- ymmärtää käyttäjien näkökulma ja
- osata ennakoida vaatimusten ja suunnitelmien loogiset seuraukset.
Kyllä tilaajatkin tekevät samoja virheitä yhä
uudelleen!
[ edellinen ] •
[ ylös ] •
[ seuraava ]