Teh­tä­vä:
Te­ki­jä ja al­ku­lu­ku

Ly­hyt Math­Check-oh­je (uu­teen vä­li­leh­teen)

Täs­sä teh­tä­väs­sä tu­tus­tum­me te­ki­jän, suu­rim­man yh­tei­sen te­ki­jän ja al­ku­lu­vun kä­sit­tei­siin. Luon­nol­li­set lu­vut ovat 0, 1, 2, ….

Luon­nol­li­nen lu­ku `h` on luon­nol­li­sen lu­vun `n` te­ki­jä jos ja vain jos on ole­mas­sa luon­nol­li­nen lu­ku `k` si­ten, et­tä `n = hk`. Täl­löin myös `k` on `n`:n te­ki­jä. Esi­mer­kik­si 3 ja 4 ovat 12:n te­ki­jöi­tä, kos­ka 12 = 3 · 4 = 4 · 3.

Kos­ka jo­kai­sel­le luon­nol­li­sel­le lu­vul­le `n` pä­tee `n = 1n`, on yk­kö­nen jo­kai­sen luon­nol­li­sen lu­vun te­ki­jä. Kos­ka jo­kai­sel­le luon­nol­li­sel­le lu­vul­le `h` pä­tee `0 = h * 0`, on jo­kai­nen luon­nol­li­nen lu­ku nol­lan te­ki­jä.

On­ko jo­kai­nen luon­nol­li­nen lu­ku `n` it­sen­sä te­ki­jä? Kir­joi­ta ”ei” tai sa­man­kal­tai­nen yh­tä­lö kuin edel­lä, käyt­täen ker­to­merk­ki­nä merk­kiä *.
tai

Kir­joi­ta kul­le­kin seu­raa­vis­ta lu­vuis­ta suu­rin te­ki­jä, jo­ka on lu­kua it­seään pie­nem­pi.

10   tai
14   tai
27   tai

Kir­joi­ta lu­vun 18 kaik­ki te­ki­jät kas­va­vas­sa suu­ruus­jär­jes­tyk­ses­sä. Jä­tä tar­peet­to­mat ruu­dut tyh­jäk­si. Va­li­tet­ta­vas­ti tä­män osa­teh­tä­vän käyt­tö­liit­ty­mä on huo­no: jo­kai­sen te­ki­jän pi­tää ol­la oi­keas­sa ruu­dus­sa, muu­ten ko­ne hyl­kää sen. Toi­saal­ta sen avul­la saat vih­jeen, ovat­ko vie­lä puut­tu­vat te­ki­jät suu­rem­pia vai pie­nem­piä kuin ne jot­ka ko­ne on jo hy­väk­sy­nyt.

tai

Kir­joi­ta lu­vun 19 kaik­ki te­ki­jät kas­va­vas­sa suu­ruus­jär­jes­tyk­ses­sä. Jä­tä tar­peet­to­mat ruu­dut tyh­jäk­si. Oi­val­li­se­na opis­ke­li­ja­na hok­saat ihan it­se, et­tä tä­män osa­teh­tä­vän käyt­tö­liit­ty­mä on yh­tä huo­no kuin edel­li­sen.

tai

Al­ku­lu­ku on yk­kös­tä suu­rem­pi luon­nol­li­nen lu­ku, jol­la ei ole mui­ta te­ki­jöi­tä kuin 1 ja lu­ku it­se. Edel­lä näim­me, et­tä lu­vul­la 18 on ja lu­vul­la 19 ei ole mui­ta­kin te­ki­jöi­tä kuin 1 ja lu­ku it­se. Sik­si 19 on ja 18 ei ole al­ku­lu­ku.

Luet­te­le vii­si pie­nin­tä al­ku­lu­kua kas­va­vas­sa suu­ruus­jär­jes­tyk­ses­sä.

tai

Luon­nol­li­sen lu­vun `n` al­ku­te­ki­jä on al­ku­lu­ku, jo­ka on `n`:n te­ki­jä. Jo­kai­nen yk­kös­tä suu­rem­pi luon­nol­li­nen lu­ku voi­daan esit­tää täs­mäl­leen yh­del­lä ta­val­la al­ku­te­ki­jöi­den tu­lo­na kas­va­vas­sa suu­ruus­jär­jes­tyk­ses­sä. Esi­mer­kik­si 12 = 2 · 2 · 3 = 2 · 3 · 2 = 3 · 2 · 2, mut­ta näis­tä vain 2 · 2 · 3 on kas­va­vas­sa suu­ruus­jär­jes­tyk­ses­sä.

Esi­tä 90 al­ku­te­ki­jöi­den tu­lo­na kas­va­vas­sa suu­ruus­jär­jes­tyk­ses­sä.
90 = ·  ·  · 
tai

Teh­tä­viä tyyp­piä ”esi­tä al­ku­te­ki­jöi­den tu­lo­na” on haus­kem­pi teh­dä, jos tun­tee help­po­ja kei­no­ja tes­ta­ta, on­ko jo­kin pie­ni al­ku­lu­ku an­ne­tun luon­nol­li­sen lu­vun te­ki­jä. Täs­sä koh­das­sa opet­te­lem­me uu­den sa­nan: `n` on jaol­li­nen `m`:llä jos ja vain jos `m` on `n`:n te­ki­jä.

Lu­ku 2 on luon­nol­li­sen lu­vun `n` te­ki­jä, jos ja vain jos `n`:n vii­mei­nen nu­me­ro on
1, 3, 5, 7 tai 9
2, 4, 6 tai 8
0, 2, 4, 6 tai 8
1, 2, 3, 4 tai 5
tai

Lu­ku 5 on luon­nol­li­sen lu­vun `n` te­ki­jä, jos ja vain jos `n`:n vii­mei­nen nu­me­ro on tai . (Kir­joi­ta pie­nem­pi en­sin.)
tai

Luon­nol­li­nen lu­ku `n` on jaol­li­nen vii­del­lä, jos ja vain jos `n`:n vii­mei­nen nu­me­ro on tai . (Kir­joi­ta pie­nem­pi en­sin.)
tai

Lu­ku 3 on luon­nol­li­sen lu­vun `n` te­ki­jä, jos ja vain jos 3 on `n`:n nu­me­roi­den sum­man te­ki­jä. Mi­kä seu­raa­vis­ta on kol­mel­la jaol­li­nen?
2018
2019
2020
tai

Lu­vun 2874536 nu­me­roi­den sum­ma on .
tai

Ur­po las­ki hy­vin ison luon­nol­li­sen lu­vun nu­me­roi­den sum­man ja sai tu­lok­sek­si niin ison lu­vun `s`, et­tä hän ei osaa suo­ral­ta kä­del­tä sa­noa, on­ko se kol­mel­la jaol­li­nen. Mi­tä Ur­pon kan­nat­taa teh­dä? Va­lit­se mie­les­tä­si pa­ras vaih­toeh­to.
Jat­kaa re­kur­sii­vi­ses­ti.
Las­kea `s`:n nu­me­roi­den sum­ma. Jos se­kin on ko­vin iso, kan­nat­taa las­kea sen nu­me­roi­den sum­ma ja niin edel­leen, kun­nes lu­ku on niin pie­ni, et­tä sii­tä nä­kee hel­pos­ti, on­ko se kol­mel­la jaol­li­nen.
Va­roa jou­tu­mas­ta re­kur­sion poh­ja­ta­pauk­seen.
tai

Nu­me­roi­den sum­maa las­ket­taes­sa voi­daan jät­tää kol­mo­set pois, kos­ka nii­den pois­jät­tä­mi­nen ei vai­ku­ta sii­hen, on­ko sum­ma kol­mel­la jaol­li­nen. Mi­kä seu­raa­vis­ta on kol­mel­la jaol­li­nen?
333833333633333333733331
333353330333373333833333
333331333383334333323333
tai

Mit­kä muut nu­me­rot voi­daan jät­tää pois nu­me­roi­den sum­maa las­ket­taes­sa, kun sel­vi­te­tään, on­ko sum­ma kol­mel­la jaol­li­nen?
, ja . (Kir­joi­ta pie­nin en­sin.)
tai

Luon­nol­lis­ten lu­ku­jen `n` ja `m` suu­rin yh­tei­nen te­ki­jä on suu­rin luon­nol­li­nen lu­ku, jo­ka on se­kä `n`:n et­tä `m`:n te­ki­jä. Lu­vuil­la 0 ja 0 ei ole suu­rin­ta yh­teis­tä te­ki­jää. Mik­si?
Niil­lä ei ole lain­kaan yh­tei­siä te­ki­jöi­tä.
Mi­kään nii­den yh­tei­sis­tä te­ki­jöis­tä ei ole suu­rin.
Te­ki­jän kä­si­te ei so­vel­lu nol­laan, kos­ka nol­lal­la ei voi ja­kaa.
tai

Ol­koon `n` nol­laa suu­rem­pi luon­nol­li­nen lu­ku. Mi­kä on `n`:n suu­rin te­ki­jä? .
tai

Ol­koot `n` ja `m` luon­nol­li­sia lu­ku­ja. Mi­kä lu­ku ai­na­kin on nii­den yh­tei­nen te­ki­jä? .
tai

Olem­me hok­san­neet, et­tä jos on kak­si luon­nol­lis­ta lu­kua, jois­ta ai­na­kin toi­nen ei ole 0, niin niil­lä on ai­na­kin yk­si yh­tei­nen te­ki­jä, mut­ta ei voi ol­la mi­ten suu­ria yh­tei­siä te­ki­jöi­tä ta­han­sa. Sik­si niil­lä on suu­rin yh­tei­nen te­ki­jä.

Kah­den luon­nol­li­sen lu­vun suu­rin yh­tei­nen te­ki­jä voi­daan löy­tää esit­tä­mäl­lä lu­vut al­ku­te­ki­jöi­den tu­loi­na ja poi­mi­mal­la ne al­ku­te­ki­jät, jot­ka esiin­ty­vät mo­lem­mis­sa. Al­ku­te­ki­jä ote­taan mu­kaan niin mon­ta ker­taa, kuin se esiin­tyy sii­nä lu­vus­sa, jos­sa se esiin­tyy vä­hem­män ker­to­ja. Esi­mer­kik­si kos­ka 45 = 3 · 3 · 5 ja 54 = 2 · 3 · 3 · 3, nii­den suu­rin yh­tei­nen te­ki­jä on 3 · 3 = 9. Kos­ka 12 = 2 · 2 · 3 ja 66 = 2 · 3 · 11, nii­den suu­rin yh­tei­nen te­ki­jä on 2 · 3 = 6.

Kuin­ka mon­ta ker­taa va­sem­man puo­len lu­ku esiin­tyy ylä­ri­vin lu­vun te­ki­jä­nä?
75105
2
3
5
7
tai

Mi­kä on lu­ku­jen 75 ja 105 suu­rin yh­tei­nen te­ki­jä? .
tai

Tä­mä ta­pa et­siä suu­rin yh­tei­nen te­ki­jä on käy­tän­nöl­li­nen vain pie­nil­lä luon­nol­li­sil­la lu­vuil­la, kos­ka suur­ten luon­nol­lis­ten lu­ku­jen ja­ka­mi­nen te­ki­jöi­hin on työ­läs­tä. Pa­rem­pi ta­pa löy­tää suu­rin yh­tei­nen te­ki­jä tun­ne­taan ni­mel­lä (mo­der­ni) Euk­lei­deen al­go­rit­mi. Tu­tus­tum­me sii­hen jos­kus tois­te.

Mur­to­lu­vut sie­ven­ne­tään usein muo­toon, jos­sa osoit­ta­ja ja ni­mit­tä­jä ovat mah­dol­li­sim­man pie­net. Tä­mä ta­pah­tuu ja­ka­mal­la se­kä osoit­ta­ja et­tä ni­mit­tä­jä nii­den suu­rim­mal­la yh­tei­sel­lä te­ki­jäl­lä. Esi­mer­kik­si syt(28,42) = 14, jo­ten `28/42 = 2/3`.

Sie­ven­nä seu­raa­vat mur­to­lu­vut.

90
36
=
tai
98
154
=
tai

Tä­mä riit­tä­köön täl­lä ker­taa.